Jump to content
IGNORERAD

Köpa lägenhet i Thailand


carpediem86

Recommended Posts

carpediem86

Hej!

Jag går i tankarna på att köpa en lägenhet i Thailand och hyra ut. Jag har spenderat mer ett ett års tid totalt sett under mina ca 6 vistelser i landet och är mest inne på Hua Hin eftersom vi troligen kommer spendera mest tid där själva och då kan bo i lägenheten eventuellt när den inte hyrs ut.

 

Det är en rätt ny idé och jag har bara ca 500 000 kr jag kan lägga på detta så det måste vara en lite mindre/billigare lägenhet. Är ca 30 och har ägt två lägenheter i Sverige så jag har viss grundkoll, men jag har inte hunnit kolla så mycket än om de Thailändska reglerna förutom saker som att man inte kan äga mark osv. 

Har ni bra tips på vart jag kan läsa in mig mer kring detta? 

 

Kollar just nu främst på en Svensk sida:
http://www.cchomes.se/sv/

Min fru ska hjälpa mig att kolla mer på Thailändska sidor med. Nästa resa till Thailand blir ca två månader i slutet av 2017.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev carpediem86:

Hej!

Jag går i tankarna på att köpa en lägenhet i Thailand och hyra ut. Jag har spenderat mer ett ett års tid totalt sett under mina ca 6 vistelser i landet och är mest inne på Hua Hin eftersom vi troligen kommer spendera mest tid där själva och då kan bo i lägenheten eventuellt när den inte hyrs ut.

 

Det är en rätt ny idé och jag har bara ca 500 000 kr jag kan lägga på detta så det måste vara en lite mindre/billigare lägenhet. Är ca 30 och har ägt två lägenheter i Sverige så jag har viss grundkoll, men jag har inte hunnit kolla så mycket än om de Thailändska reglerna förutom saker som att man inte kan äga mark osv. 

Har ni bra tips på vart jag kan läsa in mig mer kring detta? 

 

Kollar just nu främst på en Svensk sida:
http://www.cchomes.se/sv/

Min fru ska hjälpa mig att kolla mer på Thailändska sidor med. Nästa resa till Thailand blir ca två månader i slutet av 2017.

 

Är syftet att tjäna pengar? Gör det i Sverige istället!

 

Är syftet att ha ett boende som går att hyra ut när det inte används? Köp där ni trivs att bo, inte där du tror folk vill hyra!

 

Bostadsmarkanden i Thailand är mycket annorlunda än i Sverige. Det finns massor att säga/diskutera på detta ämnet!

 

En bra sida att kolla fastigheter på för att få en uppfattning.

http://www.ddproperty.com/en

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev samet:

 

Är syftet att tjäna pengar? Gör det i Sverige istället!

 

Är syftet att ha ett boende som går att hyra ut när det inte används? Köp där ni trivs att bo, inte där du tror folk vill hyra!

 

Bostadsmarkanden i Thailand är mycket annorlunda än i Sverige. Det finns massor att säga/diskutera på detta ämnet!

 

En bra sida att kolla fastigheter på för att få en uppfattning.

http://www.ddproperty.com/en

 

 

Som du skriver så verkar det va helt tvärtom mot Sverige där har vi ett utgångspris sen brudar vi uppåt men i Thailand så tar man i så man kräks och hoppas att det kommer en dum falang som betalar det man begär men om jag förstått det rätt så ska man pruta och det rejält! När man kollar på sidor som "ddproperty" så ligger ju priserna samma som Sverige eller högre vilket inte är relevant om man jämför mot Sverige. Men antar att sådana wedsidor är riktade mot falanger.

 

/matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Prova att hyra ett tag till o se vad som händer i Thailand

En halv mille e ganska mycket pengar på en sådan affär

Bara min åsikt

Med vänlig hälsning rajraj

Link to comment
Dela på andra sajter

Gumman blev erbjuden och ta över en hus med hyreslägenheter i thaistandard för ett par thaimiljoner men vi sa nej.

Ingen kontroll.

Köp ingen lägenhet om du har så dåligt med pengar att du måste hyra ut är mitt råd.

Hyr istället.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86

Det verkar rätt besvärligt att hitta hyresgäster och ordna med saker om vi inte själva bor i närheten så det kanske inte blir av, men jag ska kolla upp mer ändå. I november när vi åker ner nästa gång har vi möjlighet att testa bo på något fler ställe i HH och kolla runt lite på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

I Hua-Hin  så finns det fastboende svenskar som håller koll på(sköter om) en del bostäder och hyr ut åt ägarna när de inte är på plats själva.

 

Vi brukar hyra genom dessa när vi åker dit, min tant känner frun.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det tänkt att tjäna pengar på så tänk om. Förmodligen vill ni vara i Thailand under samma tid som det går att hyra ut (nov-feb), hyr i stället och testa var ni vill bo någonstans.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...