Jump to content
IGNORERAD

Säkerhetskontrollen uppsnabbad på Don Muang


Tallviking

Recommended Posts

Dom har flyttat och utökat säkerhetskontrollens maskiner på Don Muang för att snabba på kontrollerna av passagerare på internationella flighter

 

X-ray machines relocated and increased to speed up international check-in at Don Mueang

 

Bangkok: -- The airports authority have responded to complaints of slow check-in facilities at Don Mueang airport.

 

They have relocated several X-ray machines on the third floor of Terminal 1 so that they are now located next to and connected to the check-in for hold baggage.

 

This facility will now be offered at check-ins 1-8 except number 3.

 

The number of X-Ray machines is also up from four to ten.

 

Daily News reported that the airports' authority hope that the change in arrangements will lower queuing time for passengers on

international flights out of the northern Bangkok airport.

 

Source: Daily News

https://www.dailynews.co.th/economic/587131

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom har en jäkla massa bås för immigration på suvvan också men bara hälften bemannade.

Så..
Inte hoppas för mycket.
1 timme stod jag i kö sist.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

hur svårt kan det va, gå fast track....eller köp en fast track

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Över fyra timmar i passkö när man landar vid midnatt. Kan inte vara kul..

 

dmque.PNG.776e89acf933792fae66ca7222ae0434.PNG

 

Another passenger who was at the airport commented on Facebook: "I was in this queue last night. Four hours and 15 minutes to get through. The issue is with queue management. There isn't any. You have 2,000 people filtering from 9 lanes into 3. Not a single member of staff outside of immigration desks were to be seen.

"But when a lady fainted near us around 4am, more staff than I had seen all evening including what looked like extra immigration officials appeared, and carried her away. 

"This was the worst immigration experience I have had in 30-plus years of travel, and I fly most weeks.

http://www.bangkokpost.com/news/general/1300583/its-all-queue-much 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, spooncreek said:

Över fyra timmar i passkö när man landar vid midnatt. Kan inte vara kul..

 

dmque.PNG.776e89acf933792fae66ca7222ae0434.PNG

 

Another passenger who was at the airport commented on Facebook: "I was in this queue last night. Four hours and 15 minutes to get through. The issue is with queue management. There isn't any. You have 2,000 people filtering from 9 lanes into 3. Not a single member of staff outside of immigration desks were to be seen.

"But when a lady fainted near us around 4am, more staff than I had seen all evening including what looked like extra immigration officials appeared, and carried her away. 

"This was the worst immigration experience I have had in 30-plus years of travel, and I fly most weeks.

 

 

 

Jag vet inte när ovanstående inträffade men jag landade 00:30 i torsdags (vilket då faktiskt var igår fredag) och var igenom strax efter 02:00 och jag hade en ruggig tur, om man bortser från att jag satt på planet i Shanghai i 4 timmar och väntade på att någon storm skulle passera. 

 

Kön startade nere vid tax-free shopperna men det var 3 "kassor" öppna på vardera sida så det rörde ändå på sig. 10 minuter innan jag kom fram så blev de tre kassorna på min sida 2 och precis när det var min tur var var det bara min kassa kvar. Med tanke på att jag stod i 1.5 timme och det fylldes på med nya, mestadels kinesiska, ankommande hela tiden så låter det rimligt, men samtidigt givetvis totalt orimligt, att de som kom runt 02:00 förmodligen stod i kö i över 4 timmar.

 

Helt jävla oacceptabelt.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 hours ago, koppar55 said:

Aldrig mer Don Muang för mig.

Bokade Air Asia till Vietnam under Songkran för två år sedan.

Två passkontroller öppna och det tog nästan 2 timmar att passera.

 

Antar att chefpositioner inom offentliga eller statliga institutioner tillsätts baserat på "relationships " istället för kvalifikationer. 

 

Jag hade inte läst artikeln och tog för givet att det gällde Suvarnabhumi där jag landade.

 

Ännu mer pinsamt när de lyckades med att misslyckas på två flygplatser nästan samtidigt. 

 

Det trista är att de som jobbar på Immigration inte verkar bry sig. Självklart är de högre upp i hierarkin ansvariga för att inte sett till att det fanns nog med personal och kanske hade de som satt där redan gjort ett långt arbetspass, men att stänga sin lucka och bara gå därifrån när klockan är 2 på natten och de vet att folk, många av dem barnfamiljer, kommer stå i kö till klockan 6 på morgonen är direkt korkat.

 

Om jag vore en turist som kom till Thailand för första gången skulle jag aldrig komma tillbaka igen efter en sådan inledning på min semester.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är någon sorts "civil" olydnad som passpolisen pysslar med?

 

Det är faktiskt inte så svårt att beräkna hur mycket folk som anländer och vid vilken tid de beräknas göra det, de borde outsourca schemaläggningen av immigrationsbåsen till något av groundhandlingbolagen för de lyckas (oftast) ha tillräckligt med personal för att både lasta av, tanka, köra bussar, osv, osv oavsett när flyget landar och hur mycket folk det har med sig... 

 

Men det är klar, är man statligt anställd i Thailand behöver man ju inte jobba för sin lön.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har PM surnat till och begär att problemen med långa köer i Immigration skall lösas

 

Läste att många kineser bråkade häromkvällen när det blev långa köer. Kinesers "förmåga" att köa är ju inte direkt på topp tyvärr vilket tydligen spädde på ursprungsproblemet med för få bemannade diskar och för många anländade flyg samtidigt

 

PM issues orders to address Don Mueang chaos

 

PRIME MINISTER Prayut Chan-o-cha has ordered relevant agencies to ensure that long immigration queues at Don Mueang International Airport will be resolved quickly.

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30323246

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-08-06 at 17:21, skrev Atom:

 

Jag hade inte läst artikeln och tog för givet att det gällde Suvarnabhumi där jag landade.

 

Ännu mer pinsamt när de lyckades med att misslyckas på två flygplatser nästan samtidigt. 

 

Det trista är att de som jobbar på Immigration inte verkar bry sig. Självklart är de högre upp i hierarkin ansvariga för att inte sett till att det fanns nog med personal och kanske hade de som satt där redan gjort ett långt arbetspass, men att stänga sin lucka och bara gå därifrån när klockan är 2 på natten och de vet att folk, många av dem barnfamiljer, kommer stå i kö till klockan 6 på morgonen är direkt korkat.

 

Om jag vore en turist som kom till Thailand för första gången skulle jag aldrig komma tillbaka igen efter en sådan inledning på min semester.

Jag vet inte om det var något liknande som drabbade dig  förra fredagen, i onsdags såg det i alla fall ut såhär:

 

suvvank.thumb.PNG.dc0b263629a1cfee3c24ebf9308e12fe.PNG

https://coconuts.co/Bangkok/news/immigration-says-desks-staffed-suvarnabhumi-airport-overloaded-4600-visitors/

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så kom då en förklaring till varför det är ont om  personal i passkontrollen. De unga (kvinnliga) poliserna/passkontrollanterna  tjänstgör istället åt äldre (manliga) polisbefäl... TiT :lol:

 

In a report to Prime Minister Prayut Chan-o-cha, the police chief claims the shortage of personnel to process immigration at the airports is partly because some are borrowed to work for phu yai (high-ranking officers) at other police offices, the source said.

"They are being recalled to service the people and make sure the immigration counters are open and ready to work. These officers are away because they are asked to help phu yai," the source said.

Most of the immigration officers are female staff who have good communication skills and English proficiency, which are much-sought qualifications by senior police officers.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1305031/officers-unite-in-charge-to-halt-airport-chaos

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...