Jump to content
IGNORERAD

Nytt enklare "Arrival Card" på gång


Tallviking

Recommended Posts

PM har begärt en översyn på nuvarande TM6 Arrival-kortet man fyller i när man anländer som turist till Thailand

 

Den har idag två delar med ett "Arrival" och ett "Departure"-kort

 

Ambitionen är att bara ha ett som dessutom via en barcode kan användas i automatiserade spärrar

 

Allt för att förenkla ankomstproceduren och minska ner köerna

 

91485c463f82b11c456dd2256cb5acf3.jpeg

 

 

PM seeks decision on visitor forms at airport

Breaking News July 23, 2017 14:19

By The Nation

Prime Minister General Prayut Chan-o-cha has instructed the Immigration Bureau to decide whether to cancel the requirement for visitors to fill the 'TM6' arrival and departure form as part of measures to improve immigration procedure at airports, reduce waiting time and long queues.


 

A Cabinet resolution had allowed use of the old TM6 form with two separate sections for arrival and departure to be used until September 30. This followed a request from the Ministry of Tourism and Sport's to adjust the new form in order to help the ministry to get information for analysing and planning tourism marketing strategies. The new TM6 form will have only one section for the visitor to fill, with an “automatic channel” barcode for more convenience, and would be used from October 1.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nemo

    12

  • Cavemannen

    11

  • Tallviking

    9

  • Mankan

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det nya enklare "Arrival Card" TM6 finns nu framme och börjar användas i oktober

 

cc3b544410f3d7991daf9a92fba08453.jpeg

New immigration form goes into effect in October

 

A new immigration form will replace the existing one on October 1 in line with a Cabinet resolution in January approving a Tourism and Sports Ministry request for changes to the “TM6” form.

 

Following that request, Prime Minister Prayut Chan-o-cha in July instructed the Immigration Bureau to decide whether to cancel the requirement for visitors to use the TM6 form as part of measures to improve immigration procedures at airports and reduce waiting times.

Prayut then signed an order on August 4 to issue a ministerial regulation to cancel the existing form and replace it with a new one.

 

http://www.nationmultimedia.com/detail/national/30323322

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan fundera över vad som blivit "enklare" . Mer info att fylla i såsom telefonnummer, e-postadress och antal dagar man avser stanna.

Att det finns en barcode kommmer väl inledningsvis i alla fall inte att underlätta alls.

 

598af168bb07b_newimmigrationform.jpeg.e66de1524db31b478ee133841bf3a223.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Typiskt jag som äntligen hade plockat på mig några extra av dom gamla för att kunna fylla i dom i förväg ;)

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev spooncreek:

Man kan fundera över vad som blivit "enklare" . Mer info att fylla i såsom telefonnummer, e-postadress och antal dagar man avser stanna.

Att det finns en barcode kommmer väl inledningsvis i alla fall inte att underlätta alls.

 

598af168bb07b_newimmigrationform.jpeg.e66de1524db31b478ee133841bf3a223.jpeg

Jo men det är ju i alla fall enklare att det finns en rad för telefonnummer än att man ska hitta någon ledig yta för det som jag blev ombedd senast ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Mankan:

Jo men det är ju i alla fall enklare att det finns en rad för telefonnummer än att man ska hitta någon ledig yta för det som jag blev ombedd senast ;)

 

Varför är man överhuvudtaget intresserad av att ge ut sitt telefonnummer till Immi? Bara att dra ett streck eller skriva mai mee....

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Varför är man överhuvudtaget intresserad av att ge ut sitt telefonnummer till Immi? Bara att dra ett streck eller skriva mai mee....

Ja eller eller att ge fan i att resa till Thailand om det är så besvärligt att fylla i ett par papperslappar:sure:, man har ju minst 9 timmar på sig om man flyger från Skandinavien:doubt:.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Varför är man överhuvudtaget intresserad av att ge ut sitt telefonnummer till Immi? Bara att dra ett streck eller skriva mai mee....

Man är väl inte intresserad av det, men de kräver det.....och jag har inga problem med det?
Hur gör du när du förnyar din extension, skiter i att uppge adress o telefonnummer??

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:


Man är väl inte intresserad av det, men de kräver det.....och jag har inga problem med det?
Hur gör du när du förnyar din extension, skiter i att uppge adress o telefonnummer??

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Precis vad jag tänkte på när man ska söka visum, tror det var 38 dokument att lämna in med min namnteckning på varje och detta ska göras en gång  om året plus att fylla i ett dokument och lämna in var 90;nde dag.

Fylla i ankomst och avgångskorten tar väl max 10 minuter, ja herre jesses så besvärlig :rotfl::rotfl:.

17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.407384d6064a3e2a826ba264f1e06180.jpg

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis vad jag tänkte på när man ska söka visum, tror det var 38 dokument att lämna in med min namnteckning på varje och detta ska göras en gång  om året plus att fylla i ett dokument och lämna in var 90;nde dag.
Fylla i ankomst och avgångskorten tar väl max 10 minuter, ja herre jesses så besvärlig :rotfl::rotfl:.
17155626_1728168503875116_7295337451150817705_n.jpg.407384d6064a3e2a826ba264f1e06180.jpg
 
 

Vill man se problem o konspirationsteorier i allt så är det nog besvärligt.
Kommer o tänka på Sauls pappa....undrar om inte vissa lever så.
e2dff6e58e5271a4eb7e6d022dedaf21.jpg

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Från 1:a oktober slipper thailändska medborgare helt att fylla i Arrival/departure-kortet TM6

 

Airport crisis: TM.6 cards scrapped for Thais

 

2424915.jpg

 

Thai nationals will no longer have to fill out departure or arrival cards before passing through immigration counters at Don Mueang and Suvarnabhumi airports from Oct 1, part of a raft of new measures to tackle overcrowding at Bangkok's air gateways.

The measure was rolled out after Prime Minister Prayut Chan-o-cha instructed immigration authorities, the airports and the Transport Ministry earlier in the week to team up in addressing the long queues passengers often face, which can involve waiting hours.

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1303179/airport-crisis-tm-6-cards-scrapped-for-thais

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Soengsang:


Man är väl inte intresserad av det, men de kräver det.....och jag har inga problem med det?
Hur gör du när du förnyar din extension, skiter i att uppge adress o telefonnummer??
 

 

Sen när blev det ett krav på att man måste ha telefon för att komma innanför Thailands gräns?

Var nämnde jag någontig om adress?

Link to comment
Dela på andra sajter

 

Sen när blev det ett krav på att man måste ha telefon för att komma innanför Thailands gräns?

Var nämnde jag någontig om adress?

Tror de krävt telefonnummer ett tag nu, typ 2 år.

Numera står det ju till och med på arrival kortet.

Typ 99, 5% av alla har säkert ett telefonnummer, behöver ju inte vara Thailändskt.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Soengsang:


Tror de krävt telefonnummer ett tag nu, typ 2 år.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Länk till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fakta och jag behöver inte länka, se på arrival kortet så förstår du.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är fakta och jag behöver inte länka, se på arrival kortet så förstår du.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Om du menar det nya som tråden handlar om, så är suddighetsgraden alltför stor på bilden som TV la in (den är inte bättre i original).

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte fakta. 
Har aldrig behövt skriva tele. nr vid 
Immigration. 

Kom nog som ett krav för ca ett år sedan, du kanske inte varit dit efter det.

En annan sak jag funderar över är vad man skriver under antal dagar i landet när man inte har en aning. Kanske man inte ska lämna landet alls, vad skriver man då?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Soengsang:

Det är fakta och jag behöver inte länka, se på arrival kortet så förstår du.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

Det är felaktig fakta, har rest in 2ggr de senaste 2mån och inte skrivit något telefonnr, så redigera bort att det är fakta

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev gst:


Kom nog som ett krav för ca ett år sedan, du kanske inte varit dit efter det.

En annan sak jag funderar över är vad man skriver under antal dagar i landet när man inte har en aning. Kanske man inte ska lämna landet alls, vad skriver man då?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Typ 3 gånger iaf. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Fylla i ankomst och avgångskorten tar väl max 10 minuter, ja herre jesses så besvärlig

 

Jag reagerade bara på "kravet" att ha telefon och att uppge nummret för tjänstemännen/kvinnorna, har ingenting med tidsåtgången att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:


Kom nog som ett krav för ca ett år sedan, du kanske inte varit dit efter det.

En annan sak jag funderar över är vad man skriver under antal dagar i landet när man inte har en aning. Kanske man inte ska lämna landet alls, vad skriver man då?


Skickat från min iPad med Tapatalk

Man skriver det antal dagar som visumet gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skriver det antal dagar som visumet gäller.

Om man inte har visum utan extension of stay? Skriver man då datumet när extension går ut?


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...