Jump to content
IGNORERAD

Åka till Mariehamn med Viking Line


StefanJ

Recommended Posts

Hej, vi tänkte åka till Åland 22 timmars från Stockholm.

Det slog mig.. att sambon väntar på beslut från MIG om förlängning av hennes 2-års-visa.

Kan det bli strul?   Har läst på VL site..  ta med ID och Pass om man är Utomnordisk.

Tänkte om detta med att vänta på förlängning, kan det strula till det?

Eller så oroar jag mig i onödan, att dom bara kollar att man har svenskt ID-kort, även om man är Thai.

Tacksam för svar.

mvh Stefan J

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om det är till någon hjälp, men vi åkte över till Helsingör en sväng igår från Hbg. Dom inre gränskontrollerna finns ju kvar så polisen kollade alla när vi kom tillbaka till Hbg. Nu är ju frugan Svensk medborgare men dom ville se passet eftersom Skatteverkets Id inte gäller. Är nog tveksamt att det funkar med ett Thaipass och ett utgånget UT-kort?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev StefanJ:

Hej, vi tänkte åka till Åland 22 timmars från Stockholm.

Det slog mig.. att sambon väntar på beslut från MIG om förlängning av hennes 2-års-visa.

Kan det bli strul?   Har läst på VL site..  ta med ID och Pass om man är Utomnordisk.

Tänkte om detta med att vänta på förlängning, kan det strula till det?

Eller så oroar jag mig i onödan, att dom bara kollar att man har svenskt ID-kort, även om man är Thai.

Tacksam för svar.

mvh Stefan J

Surfa in Mg,s hemsida och kolla där! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

På viking line har jag inte behövt visa något i närtid och inte frugan heller.

95% inga problem

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev Nicholas:

På viking line har jag inte behövt visa något i närtid och inte frugan heller.

95% inga problem

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Samma här

På Birka var de så kinkiga att när namnet på biljetten var felstavat så fick hon gå och hämta ut en ny.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Changfi Fa:

Du måste ha nationell ID-kort eller pass med dig

 

Konstigt, for min fru och jag jobbar i Danmark och vi reser över Öresundsbron varje dag, och min fru visar enbart sitt ID-kort från skatteverket. Aldrig något problem.

En dansk som ber om ursäkt för hans konstiga svenska

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar..

Det blev ingen resa.  Väntar man på beslut om Förlängning av Visa (2 års visa utgick Dec 2016), så får man INTE lämna landet, och Mariehamn tillhör Finland.

Min bekant åkte för 2v sen.. då fick hans sambo visa upp pass/visum.  Vi får åka sen när tjejern har fått sitt nya visa.

Utomnordiska medborgare MÅSTE numera ha pass med sig. Kryssa till Tallin t ex.. så måste t ex Thai pass vara giltiga 6 mån vid utresan.

För övrigt kan jag säga att vår ansökan reggades 16 nov 2016, och nu är det 28 juli 2017.. så det tar en jäkla tid numera.

Vill du gå med i Vattenskallarnas förening? - JätteHjärna !

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...