Jump to content
IGNORERAD

Resevaruhuset i konkurs


Enis

Recommended Posts

8 timmar sedan, skrev Benjamas:

Tycker tvärtom att det är smidigare att köpa flygbiljetten direkt från bolaget och man får bästa möjliga info om platsbokning och annat som är intressant.

Hotell däremot blir oftast men inte alltid en hotell sajt, men där betalas ju rummet direkt och man får en voucher.

Liten resebyrå skulle jag aldrig anlita faktiskt oavsett prisskillnad just pga osäkerheten med kk. Är ju inte bara pengarna man riskerar, hela resan kan ju bli förstörd/utebli.

Hotell sajt är ett bekymmer om du inte blir nöjd med rummet av någon anledning. Via en hotellsajt så har du två st parter att förhandla med. Du ska först få anvisningar från hotellet och följa dom. Du ska dessutom beskriva allt mot sajten och vänta på deras förhandlingar med hotellet.  Det är mycket lättare att bli bortdriblad när du har med två motparter att göra. 

 

Dessutom har du bättre möjlighet att få bättre priser direkt med hotellet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frason

    11

  • Kenneth4618

    5

  • Benjamas

    5

  • Bibben

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Galten:

När jag beställer på nätet typ momondo och dess resebyråer så skickar de ju biljetten direkt med E-post och då påverkas man ju inte av eventuell konkurs av resebolag?

Precis så.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Galten:

När jag beställer på nätet typ momondo och dess resebyråer så skickar de ju biljetten direkt med E-post och då påverkas man ju inte av eventuell konkurs av resebolag?

Just det.Biljetten brukar ju komma inom några minuter.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev NiceBeaver:

 

Jag kollade just detta med min bank. Svaret var nej. Det är kortet som har försäkringen, inte banken. Det är därför nätbyråerna kör med lockpriser på banköverföring för att senare "erbjuda" en försäkring som kostar mer än vad det skulle kosta att betala samma biljett med ett kort. Det är på det dom drar in pengar.

Min bankman på seb sa precis tvärtom till mig. Han sa att visakortet är kopplat till ditt konto så banköverföring eller kort betalning blir samma. Försäkringen gäller enligt honom 

 

Edit: hittade denna länken som bekräftar att banköverföring funkar lika bra som kortbetalning 

https://seb.se/privat/betala/kort/kompletterande-reseforsakring

Ändrades av Trident
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Trident:

Min bankman på seb sa precis tvärtom till mig. Han sa att visakortet är kopplat till ditt konto så banköverföring eller kort betalning blir samma. Försäkringen gäller enligt honom 

 

Edit: hittade denna länken som bekräftar att banköverföring funkar lika bra som kortbetalning 

https://seb.se/privat/betala/kort/kompletterande-reseforsakring

Ja.Min bankman på Swedbank sa samma sak.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev B747:

Ja.Min bankman på Swedbank sa samma sak.

 

Med den kompletterande kortförsäkringen får du en rese- och olycksfallsförsäkring som kompletterar din hemförsäkring. Försäkringen kan även ge dig ersättning för försenad ankomst och försenat bagage. (Ingår ej i bankkort Visa ung.)

Du behöver ha ett giltigt bankkort och betala mer än hälften av resan på något av följande sätt:

Betala med bankkort hos reseföretag.

Betala med Swedbanks och sparbankernas tjänst Internetbetalning respektive Girobetalning till reseföretagets Bankgiro eller Plusgiro.

Betala med tjänsten Direktbetalning hos Swedbank från konto i banken.

Betala med Swedbanks och sparbankernas tjänst Swish, i de fall reseföretaget erbjuder detta som betalningsmedel.

Kontot som används behöver inte ha ett kort kopplat till sig. Du måste dock ha ett kort som innefattas i försäkringen för att den ska gälla.

Observera att du inte kan betala resan inne på Swedbank eller sparbankernas kontor, varken i kortterminal eller kassa.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Trident:

Min bankman på seb sa precis tvärtom till mig. Han sa att visakortet är kopplat till ditt konto så banköverföring eller kort betalning blir samma. Försäkringen gäller enligt honom 

Alla banker har inte på det sättet.

 

Förstår fortfarande inte varför man ska använda direktbetalning/banköverföring framför kort dock. 

Varför krångla till det. :D

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev MaiChai:

Det bästa anser jag är att betala med ett rent kreditkort, dels får man skyddet som det innebär med att betala med kortet och dels har man ju ganska ofta möjlighet att stoppa betalningen om man märker att resebyrån inte skickar de köpta och utlovade biljetterna. Betalar man med ett debit kort som är direkt kopplat till ditt bankkonto så dras ju pengarna omedelbart precis som de görs när du betalar med en direktbetalning.

 

Det är en snårig jävla djungel det där med kort, försäkringar och resebyråer...

Nja pengarna reserveras 72 timmar innan de dras från debit cards så lite tid att stoppa har man ju.

Med vänlig hälsning, Jan

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev frason:

Alla banker har inte på det sättet.

 

Förstår fortfarande inte varför man ska använda direktbetalning/banköverföring framför kort dock. 

Varför krångla till det. :D

 

Vilka har inte det? 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast jag ser ingenstans att kortens/bankens reseförsäkring skulle skydda mot konkurs. Man kan få en 1000 lapp om man blir förenad kanske.

Nä, använd ett riktigt kreditkort så är det bara att ringa upp kortföretaget och säga att man inte fått nån resa och stålarna kommer tillbaka.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
21 minuter sedan, skrev apknug:

Fast jag ser ingenstans att kortens/bankens reseförsäkring skulle skydda mot konkurs. Man kan få en 1000 lapp om man blir förenad kanske.

Nä, använd ett riktigt kreditkort så är det bara att ringa upp kortföretaget och säga att man inte fått nån resa och stålarna kommer tillbaka.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk
 

Så du menar att bankernas kort som är kopplat till Visa eller Master Card inte är ett riktigt kort ???

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det en riktig plastbit men för att man skall kunna kräva pengar tillbaka av kortföretag/bank krävs att det är ett kreditkort dock. Är det ett debitkort som dras direkt från kontot så är man rökt vid en konkurs.

Det är det som är det fina med kreditkort, man kan ställa samma krav på utställaren av kortet som på säljaren. Det är kortföretaget som vill få betalt av dig och då är det bara att bestrida, inget tjafs om att försöka få tillbaka sina pengar. Kreditkort är med andra ord mycket säkrare och bättre.

Skickat från min Lenovo TB2-X30F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Apnug i detta. Kommer igår när Peace and Love gick i konkurs. De som betalat biljetten med kreditkort fick pengarna tillbaka eftersom de inte fått varan de köpt. De som betalat med bankkort fick inget tillbaka.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Åter igen till frågan

Menar ni att bankkort kopplade till Visa och Mastercard inte är riktiga kort ?

 

 

 

 

 

:look_down:

 

 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Åter igen till frågan

Menar ni att bankkort kopplade till Visa och Mastercard inte är riktiga kort ?

 

 

 

 

 

:look_down:

 

 

 

Nordea säger så här:

https://www.nordea.se/privat/vardagstjanster/kort/information-angaende-kortbetalningar-och-konkurser.html

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
13 minuter sedan, skrev Broskan:

Jomenvisst men jag är mer orolig att mina två bankkort med Visa och Master Card inte är riktiga kort 

;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har SEB dom har släppt visa och kör Master Card på båda korten.

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev stjp8729:

Hej på Er :wai:

 

Tur man inte reser privat längre, inga problem med att leta biljetter.

 

Ha en kanonbra helg!

:wai:

Japp min boss gumman säger till och jag beställer smidigt som fan.

Annat var det förr som ungkarl.

 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-07-21 at 16:07, skrev Kenneth4618:

Jomenvisst men jag är mer orolig att mina två bankkort med Visa och Master Card inte är riktiga kort 

;)

Jag ser inte att det är någon som påstått något annat. ??? 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jisses, det verkar svårt det här.

 

IMG_3443.thumb.jpg.9b134a55ed2b3ee343e16bea0cb53df5.jpg

 

Här är två kort som tillhör mig och är knutna till SEB, det ena ett Visa kort och det andra ett Mastercard.

 

Visa kortet är ett "Debit" kort där pengarna dras direkt när jag köper något så hade jag köpt en biljett med det gröna kortet av Resevaruhuset hade pengarna dragits direkt och för att jag skulle kunna få tillbaka de pengarna måste jag ställa mig i kön med alla andra fordringsägare - med andra ord så får jag inga pengar eller bara småsummor när konkursen är avklarad.

 

Hade jag istället köpt biljetten med det blåa kortet som är ett rent kreditkort där jag betalar in den utnyttjade krediten 1 gång i månaden hade jag kunnat kontakta SEB kort och be dem stoppa överföringen till Resevaruhuset eftersom jag inte fått mina biljetter.

 

Fick ett annat kreditkort skimmat i Thailand för en 10-12 år sedan och i och med att det var ett kreditkort så slapp jag betala något av de köpen som bedragarn gjort, hade jag haft ett "Debit" kort så hade bedragaren kunna använda det till att tömma mitt konto och jag hade haft mycket svårt att få tillbaka pengarna.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...