Jump to content

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

spooncreek

Flygresa med Air Berlin och Etihad

Recommended Posts

spooncreek

Efter många år som storkund hos Thai Airways och Star Alliance var det dags att testa något nytt. Utlösande faktor främst de dyra priserna på Thai, alltså inte kampanjpriserna från tex Stockholm, utan att flyga ut från Bangkok. 
Med hjälp av en ”statusmatch” ordnades guldkort på Air Berlin.

Tanken med det att mest flyga med de andra bolagen i OneWorld, som Qatar, Cathay, British Airways, Finnair etc. Men, nu vart första resan en enkelbiljett med AirBerlin och Etihad, från Stockholm till Bangkok med en dubbelstuds, i Berlin och Abu Dhabi. 

596b5b1502bfa_abboarding.thumb.jpg.c817a632e3f2bef8c0d1f18d7aaeacc6.jpg

Air Berlin ”briljerade” från första stund. Vid incheckningen bad jag om gångsäten hela vägen, men det visade sig senare att jag istället fick fönsterplatser hela vägen. Väl inne i loungen kunde man också konstatera att att planet till Berlin var 30 minuter sent.

Terminal 2 på Arlanda, måhända en av Svedalas tråkigaste terminaler? Loungen var ok, men inte mer än så, SAS loungen i Terminal 5 klart bättre. Men, det var i alla fall inte trångt.

596b5cbdd4882_20170714_180323(3).thumb.jpg.60619cc382e2c536c3eebca44fe920cb.jpg

596b5c1b846d1_20170714_180606(1).thumb.jpg.066bf97a546b6aec4e9157ba0540a8b0.jpg

Väl i luften var det som det alltid verkar vara på europaflygningar numera, vill man äta eller dricka får man slanta upp.  3 Euro för en bärs är inte så mycket att gnälla över, men då vil man helst inte  ha en ljummen.

20170714_200418.thumb.jpg.a73a9f9e0e63b05ca5550cd0285123a6.jpg20170714_201306.thumb.jpg.4f81feb0ace8307ec3d384d6888d996a.jpg

På grund av förseningen blev det rask marschtakt genom Tegels flygplats mot nästa flyg. Tegel, måhända västeuropas sämsta flygplats? Har inte Berlinarna byggt en ny förresten? Nåväl, efter att ha marscherat igenom vad som kändes som en stor skokartong, fann jag slutligen min fönsterplats på delsträcka två, Berlin, mot Abu Dhabi.

20170714_212638.thumb.jpg.3739c78c47c764eb2fa32167c2202f37.jpg

596b5dafbe09a_20170714_214610(2).thumb.jpg.8527051a02dd80a6fa756ed88aab771a.jpg

Ps. Varför Berlinarna inte har en vettig flygplats kan man  läsa om här. Ingen ”ordnung muss sein” där inte.

596b5de3dd04d_berlinbrandenburg.thumb.PNG.01387f37c14d0626d5505bbcba913cdf.PNG

https://www.economist.com/blogs/economist-explains/2017/01/economist-explains-18

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
MaiChai

Jag har en inbjudan liggande någonstans till öppningsceremonin för Berlins nya flygplats som skulle ha ägt rum i juni 2012, undrar om den gäller när/om flygplatsen någonsin kommer att öppna?

Ser fram emot mer rapporter från dina flygningar med Air Berlin/Ethiad kombinationen. Men det blir ju en hel del mellanlandningar till Bangkok, nästan så du kommer upp i BTT´s kravspecifikation...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
spooncreek

På delsträcka två, när jag till slut knött in mig på min fönsterplats, skärpte Air Berlin upp sig något. Flygvärdinnorna var trevliga att titta på, men fastnade tyvärr inte på bild. Fast som den bortskämde frequent flyer som jag är började jag nu sakna det på Thai obligatoriska ”welcome on board Mr Spooncreek”, med lite extra service som platsfixande på planet och serveringen av maten bland de första.  Maten kanon dock, om än inte särskilt snygg på bild.

20170715_000012.thumb.jpg.c708ce2e637764f1c72ae1ff0d8de5ba.jpg

Utbudet av underhållning var däremot uselt och mindre trevligt att titta på.  Efter att ha genomlidit 1 timme av filmen ”The Accountant” med Ben Affleck, somnade jag lyckligtvis, vilket gjorde resan uthärdlig

596b6b0e9b7b8_20170714_234707(2).thumb.jpg.a4d38e6ad92dd2b96ef09e7251fcc3c1.jpg

Dags att studsa på Abu Dhabis flygplats, måhända Mellanösterns sämsta flygplats? Hade en timme i väntan, så efter långa men rätt snabba köer genom säkerhetskontrollen, hittade jag till slut på loungen. Överfull och med risig wifi. Efter en kvart fick jag till slut en plats att sitta på  och en kaffe med whisky till frukost.

20170715_045517.thumb.jpg.76d69aef6c481de82d3e5d293db5ab7f.jpg

20170715_053710.thumb.jpg.57a64818a1fe0638a5dd196739882c40.jpg

Gav upp rätt fort och utforskade detta skämt till flygplats lite mer. Hittade emellertid ett plus: En limpa cigg utan elaka varningsbilder kunde inhandlas för endast 22 USD. Som hittat. 

20170715_054904.thumb.jpg.643c2725df78fb731f5f0867b531f7a8.jpg

20170716_202636.thumb.jpg.b8f721cd6f8dabdd16e20f597087f8a6.jpg

Boardingen till nästa flyg lite stökig, men till slut hittade jag min fönsterplats, längst bak i planet, bredvid toaletten. Då vart den bortskämde Frequent Flyern Spooncreek rätt sur. Det blev inte bättre av att inte heller Eithads vackra flygvärdinnor levererade något ”welcome on board Mr Spooncreek”. Nu hade jag piggat på mig efter kaffet och whiskyn dessutom så jag såg 6 timmrars plågsam resa framför mig. Tankemässigt var jag redan i Bangkok...
20170715_060541.thumb.jpg.347e1394c2c6ea63389b70b5966bd3db.jpg

Ps. Även Abu Dhabi har ett försenat flygplatsprojekt. Måhnda har de anlitat tysk expertis?

abudhabiairport.thumb.PNG.03337fec872543d1e1e5f42d0c6285f3.PNG

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tommy

Flyger ogärna med Arab-bolag, gränsen går vid Turkish Airlines som är helt OK.

Orsaken?

Jag gillar långa flygsträckor, så att jag kan vila ögonen på lite film och sova 6-7 timmar, att byta flyg halvvägs är kass, tycker jag.

Av samma orsak gillar jag inte flyg som går på dagtid, jag vill helst vara sömnig når flygresan startar.

Sen ogillar jag arabländer i största allmänhet, men det är inte den största anledningen.

MVH Tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
spooncreek
6 minuter sedan, skrev Tommy:

Flyger ogärna med Arab-bolag, gränsen går vid Turkish Airlines som är helt OK.

Orsaken?

Jag gillar långa flygsträckor, så att jag kan vila ögonen på lite film och sova 6-7 timmar, att byta flyg halvvägs är kass, tycker jag.

Av samma orsak gillar jag inte flyg som går på dagtid, jag vill helst vara sömnig når flygresan startar.

Sen ogillar jag arabländer i största allmänhet, men det är inte den största anledningen.

MVH Tommy

Jag lägger inga politiska eller moraliska värderingar i mitt val av flygbolag, då skulle jag som boende i en militärdiktatur och som resande främst till kommunistdiktaturer, få¨det rätt jobbigt.

Kan dock hålla med om att det är bättre att flyga direkt än att studsa som jag fick göra på denna resan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Benriach

Det låter ju inte direkt som nåt lyckat byte av bonusprogram, hittills i alla fall.  Tror nog att jag fortsätter åka med Thais gamla sunkiga kärror eller i alla fall med nåt annat Star-bolag...

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang

Thais gamla....har de börja me goingarna 747 igen....var inte länge sen jag fick riva bort plasten i en 777:a ;)

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Benriach
3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Thais gamla....har de börja me goingarna 747 igen....var inte länge sen jag fick riva bort plasten i en 777:a ;)

Vafan, jag hade satt en tusenlapp på att Pigge skulle vara först att kommentera detta.

Jävla Kapten...   :Grrrrr:

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Soengsang
Vafan, jag hade satt en tusenlapp på att Pigge skulle vara först att kommentera detta.

Jag o Pigge

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
pigge01
1 timme sedan, skrev Benriach:

Du ska egentligen inte ha något svar på dina spydigheter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
spooncreek

På Etihad kände man igen sig, samma plan, Boeing 777-300, som Thai flyger med från Stockholm och Köpenhamn alltså. Servicen på planet var ok, maten som serverades dock inte ens värd ett foto. Stort plus däremot för deras underhållningssystem som innehöll det mesta, bra film,TV, spel, och Wifi mot avgift.

20170715_124130.thumb.jpg.8b9c07c3f73c696cdbeda01a1959b2fe.jpg

20170715_124112.thumb.jpg.7a003f41375a4fff8b440cd80c1c7263.jpg

Valde ändå att börja tröska igenom en bok till under den 6 timmar långa resan till Bangkok, som trots den kassa platsen förflöt rätt smärtfritt, och vi landade i tid på Suvvan.

20170715_120829.thumb.jpg.1c48e8ad0eef2c8ac61147ddc7bc2240.jpg

Jag gillar i grunden att flyga. Atmosfären på en flygplats tex med folk i rörelse, på väg mot någonting betydelsefullt, ett viktigt möte, en efterlängtad semester etc. Att på planet kunna ”stänga av” i några timmar från omvärlden, titta på en eller ett par filmer, läsa en bok, och bli servad med mat och dryck. Lite trångt ibland kanske, men va fan, man reder sig. Denna resa levererade dock inte riktigt på alla dessa punkter. Dubbelstudsa kommer jag nog att undvika i fortsättningen, särskilt om flygplatserna är så hopplöst utdaterade som Tegel och Abu Dhabi. Sen får man hoppas att andra bolag i OneWorld levererar bättre än Air Berlin och Etihad. Tidigare erfarenheter av tex Qatar och Cathay är mycket bra. Även om det var några år sedan nu.

Men, livet blev bättre och bättre ju närmare målet jag kom. En timme kvar i taxin mot fiskebyn så förfördes man av denna ölreklam och bad chaffisen trampa lite mer på gasen. Och lördagkvällens ankomst hann firas på Walking Street. Slutet gott allting gott..

20170715_144317.thumb.jpg.2c19803c7cc4aced90aa2280239aad4b.jpg

ps. För övrigt ska det pågå en tillbyggnad av Suvarnabuhmis flygplats, så att den ska kunna hantera upp till 60 miljoner passagerare årligen. Någon som sett till något bygge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
svampen

Tycker det verkar rätt omständigt nä 

tar nog bussen ner som vanligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
MaiChai

Håller de inte på och bygger på södra sidan av Suvvan? Tyckte mig se en mass byggkranar och cementsilos där sist jag flög ifrån Suvvan i dagsljus.

Dubbestuds, trippel och färjestuds måste man nog vara så rutinerad som BTT för att klara av och dit hoppas du nog att du aldrig når!

Air Berlin lider väl väldigt mycket ekonomiskt av att Berlins nya flygplats inte är klar och jag har för mig att Ethiad köpt en kontrollerande del i bolaget. Har själv varit lite sugen på att prova med dem då det ibland poppar upp attraktiva priser men just det här med dubbelstuds och allmänt sunkiga flygplatser gör nog att jag skjuter upp det hela ett tag. Finns andra märkliga kobinationer jag åkt med till Thailand som exempelvis:

1: Ethiopian, via Rom och Addis Abeba till Bangkok och Kuala Lumpur. Riktigt Sunkiga Boeing 767 plan men annars ganska hyfsat, trevig personal, hyfsad man och fri sprit.

2: Egypt Air, Köpenhamn, Cairo till Bangkok. 737 till Cairo sedan en 777 till Bangkok. Serveras ingen sprit på planet men du är välkommen att konsumera din egen medhavda sprit om du vill.... de tillhandahåller glas och liknande. Man var ju lite lullig när man klev av efter en pava Casillier Del Diablo och ett par Glenmorangie...

3: Aeroflot, via Samarkand och Dehli på vad som skulle vara en non-stop till Bangkok. När ryssarna var som sämst, gamla ruttna Sovjet era plan och plötsliga omdirigeringar. Detta var på 1990-talet och sedan dess har jag undvikit ryssarna.

4: Bangkok-Manila-Kanton-Frankfurt-Köpenhamn var också en resa som tog lite tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
spooncreek
15 minuter sedan, skrev MaiChai:

Håller de inte på och bygger på södra sidan av Suvvan? Tyckte mig se en mass byggkranar och cementsilos där sist jag flög ifrån Suvvan i dagsljus.

Hoppas du har rätt i det. Suvvan kommer att behöva mer kapacitet även om Don Mueang avlastat en del.

16 minuter sedan, skrev MaiChai:

Air Berlin lider väl väldigt mycket ekonomiskt av att Berlins nya flygplats inte är klar och jag har för mig att Ethiad köpt en kontrollerande del i bolaget. Har själv varit lite sugen på att prova med dem då det ibland poppar upp attraktiva priser men just det här med dubbelstuds och allmänt sunkiga flygplatser gör nog att jag skjuter upp det hela ett tag.

Ja, möjligen kan man testa samma rutt igen när de nya flygplatserna i Berlin och Abu Dhabi är klara

16 minuter sedan, skrev MaiChai:

Ethiopian, via Rom och Addis Abeba till Bangkok och Kuala Lumpur. Riktigt Sunkiga Boeing 767 plan men annars ganska hyfsat, trevig personal, hyfsad man och fri sprit.

2: Egypt Air, Köpenhamn, Cairo till Bangkok. 737 till Cairo sedan en 777 till Bangkok. Serveras ingen sprit på planet men du är välkommen att konsumera din egen medhavda sprit om du vill.... de tillhandahåller glas och liknande. Man var ju lite lullig när man klev av efter en pava Casillier Del Diablo och ett par Glenmorangie...

3: Aeroflot, via Samarkand och Dehli på vad som skulle vara en non-stop till Bangkok. När ryssarna var som sämst, gamla ruttna Sovjet era plan och plötsliga omdirigeringar. Detta var på 1990-talet och sedan dess har jag undvikit ryssarna.

4: Bangkok-Manila-Kanton-Frankfurt-Köpenhamn var också en resa som tog lite tid.

Där snackar vi verkligen rutter i BTT-klass för att använda ditt eget uttryck  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Issanbonde
1 timme sedan, skrev svampen:

Tycker det verkar rätt omständigt nä 

tar nog bussen ner som vanligt?

Buss!!?? Får göra som BTT åka båt😂😂😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

NYTT INNEHÅLL