Jump to content
IGNORERAD

Visa upp pengar vid inresa till Thailand


Nemo

Recommended Posts

Såg på ett annat forum om en kille som blev arresterad och väntar på utvisning pga att han inte kunde visa upp kontanta pengar vid Immi.

 

 

Citat

Hey,

I got a German passport. I've had 4 tourist visas and one visa on arrival in it. I left to Laos 3 days ago with 2 days overstay (national holiday) to get my ED visa. My ED visa was for a Thai language school. Returned to Bangkok today. Immi officer pulled me out and I got interviewed. I was asked to show 20k THB and I only had 8k on me but I told them I could show them my banking account on phone or go to any ATM and withdraw the money. Guy was powertripping for whatever reason and didn't let me. Said he doesn't trust me and told me I'll go home. I'm in the detention cell right now on 3g. Already been here for a good 8 hours and it sucks. Coackroaches everywhere no blankets no pillows. It's a good time.

Now. I need to come back asap. I got a condo in Thong Lo with all my belongings. I got my friends here and my training. I want to live and stay here. What's my best go at coming back? Get a new passport and pray? Go through another airport (today was Suvurnabhumi)? Try to sign up for next semester at Uni? I just need to sort this out asap and get back here. So any help is appreciated. Or if anyone has contacts that could help me please PM.

Cheers guys

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/992409-in-detention-right-now-about-to-be-deported/

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    12

  • samet

    8

  • Nemo

    7

  • SatanG

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev Nemo:

Såg på ett annat forum om en kille som blev arresterad och väntar på utvisning pga att han inte kunde visa upp kontanta pengar vid Immi.

 

 

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/992409-in-detention-right-now-about-to-be-deported/

Det kanske är så att myndigheterna har fått upp ögonen för bluffen med ED visa.

Chan2014

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Såg på ett annat forum om en kille som blev arresterad och väntar på utvisning pga att han inte kunde visa upp kontanta pengar vid Immi.

 

 

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/992409-in-detention-right-now-about-to-be-deported/

Det är nog många som kommer att klämmas åt nu när thailändska myndigheterna blir strängare/striktare med visa tillämpningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite trångsynt att pengarna skall vara cash i handen vid immigration...

 

Men i det stora hela tycker jag det är rätt. Har man inte rätt "kvalifikationer" i form av pengar, visa osv... så skall man inte släppas in.

 

Vi har massor av åsikter om de som kommer till Sverige och tycker både det ena och andra om dem.

 

Men när vi åker till Thailand så skall inte deras regler gälla oss... dubbelmoral...?

 

Har sett alldeles för många västerlänningar i Thailand som inte "borde" vara där... att nu myndigheterna tuffar till sig tycker jag är bra.

 

Gillar nya sloganen "Good In, Bad Out" :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men konstigt att ett konsulat beviljar ett sk ED-Visa, men sen kommer man ändå inte in.... men som vanligt, TiT. 

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev samet:

Lite trångsynt att pengarna skall vara cash i handen vid immigration...

 

Men i det stora hela tycker jag det är rätt. Har man inte rätt "kvalifikationer" i form av pengar, visa osv... så skall man inte släppas in.

 

Vi har massor av åsikter om de som kommer till Sverige och tycker både det ena och andra om dem.

 

Men när vi åker till Thailand så skall inte deras regler gälla oss... dubbelmoral...?

 

Har sett alldeles för många västerlänningar i Thailand som inte "borde" vara där... att nu myndigheterna tuffar till sig tycker jag är bra.

 

Gillar nya sloganen "Good In, Bad Out" :haha:

 

Har aldrig hört talas om att svenskar haft åsikter eller varit emot turister som kommit till Sverige för att spendera sina pengar som de troligen sparat ihop på arbete eller sin pension.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev samet:

Lite trångsynt att pengarna skall vara cash i handen vid immigration...

 

Men i det stora hela tycker jag det är rätt. Har man inte rätt "kvalifikationer" i form av pengar, visa osv... så skall man inte släppas in.

 

Vi har massor av åsikter om de som kommer till Sverige och tycker både det ena och andra om dem.

 

Men när vi åker till Thailand så skall inte deras regler gälla oss... dubbelmoral...?

 

Har sett alldeles för många västerlänningar i Thailand som inte "borde" vara där... att nu myndigheterna tuffar till sig tycker jag är bra.

 

Gillar nya sloganen "Good In, Bad Out" :haha:

 

Good menas de som kan muta och bad är de som inte vill göra det.

Hur ska man annars se på att alla afrikanska knarklangare/pimps & hookers som aldrig sätts åt trots att de opererar öppet, ja t.o.m. jämte sittande poliser ibland. Men vi med familjer och dessutom tar in en massa pengar intjänade utomlands måste kollas upp av immigration som går igenom varenda rum i huset samt grannar som måste skriva på papper att vi verkligen lever ihop. Nästan komiskt sjukt system. 

Bara ännu en slogan som ska låta bra.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev hakancnx:

Men konstigt att ett konsulat beviljar ett sk ED-Visa, men sen kommer man ändå inte in.... men som vanligt, TiT. 

 

 

 

Kan man ju tycka, men det ingår ju ett krav att man skall kunna visa upp pengar vid en förfrågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

30 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Har aldrig hört talas om att svenskar haft åsikter eller varit emot turister som kommit till Sverige för att spendera sina pengar som de troligen sparat ihop på arbete eller sin pension.

 

Sant, men även Sverige ställer ju krav på turister gällande ekonomiska krav, försäkringar och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Kan man ju tycka, men det ingår ju ett krav att man skall kunna visa upp pengar vid en förfrågan.

Har du tillgång till infon angående uppvisandet av 20 000 baht cash (länk)?

 

Jag misstror dig inte, men den här tråden är första ggn jag stöter på det, så det vore intressant att se det i hela sitt sammanhang.

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev frogfish:

Har du tillgång till infon angående uppvisandet av 20 000 baht cash (länk)?

 

Jag misstror dig inte, men den här tråden är första ggn jag stöter på det, så det vore intressant att se det i hela sitt sammanhang.

 

Har ingen länk, men har själv råkat ut för det ett par gånger.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nemo:

 

Sant, men även Sverige ställer ju krav på turister gällande ekonomiska krav, försäkringar och annat.

Synd bara att det inte gäller alla, även vissa Eu-medborgare.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Har ingen länk, men har själv råkat ut för det ett par gånger.

Intressant! Var? I passkontrollen?

 

Har faktiskt aldrig hört talas om det tidigare. Det måste väl finnas massor av turister som inte springer omkring med 20 000 på sig. Har själv aldrig mer än taxipengar på mig, resten sitter på kontot.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Har aldrig hört talas om att svenskar haft åsikter eller varit emot turister som kommit till Sverige för att spendera sina pengar som de troligen sparat ihop på arbete eller sin pension.

 

Grabben som blivit nekad inresa är 24 år gammal enligt egen utsaga.

4st turistvisa och en visumfri inresa innan han nu försökte med ED-visa.

Han skriver vidare att han vill stanna och leva i Thailand.

 

Inte så turistigt kanske? Inte heller troligt att han hunnit spara ihop så mycket på jobb eller pension.

 

Jag förstår vad du är ute efter. Men denna pojk kommer antagligen ta arbete svart och hålla sig utanför systemet och därigenom blir en irritation för samhället.

Sådant har vi allt åsikter om även i Sverige... som du själv nämner med EU-migranter...

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev samet:

 

Grabben som blivit nekad inresa är 24 år gammal enligt egen utsaga.

4st turistvisa och en visumfri inresa innan han nu försökte med ED-visa.

Han skriver vidare att han vill stanna och leva i Thailand.

 

Inte så turistigt kanske? Inte heller troligt att han hunnit spara ihop så mycket på jobb eller pension.

 

Jag förstår vad du är ute efter. Men denna pojk kommer antagligen ta arbete svart och hålla sig utanför systemet och därigenom blir en irritation för samhället.

Sådant har vi allt åsikter om även i Sverige... som du själv nämner med EU-migranter...

Mycket antaganden här. Har du belägg för att han inte kan försörja sig själv på laglig väg? Känner själv folk som pluggar språk i Thailand, och de skulle mkt väl kunna hamna i hans situation (utan att vara kriminella och en irritation för samhället).....

 

Och att han inte hunnit spara ihop några miljarder till pensionen kanske inte ska ligga honom i fatet, inte många 24-åringar har pensionen säkrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev frogfish:

Mycket antaganden här. Har du belägg för att han inte kan försörja sig själv på laglig väg? Känner själv folk som pluggar språk i Thailand, och de skulle mkt väl kunna hamna i hans situation (utan att vara kriminella och en irritation för samhället).....

 

Och att han inte hunnit spara ihop några miljarder till pensionen kanske inte ska ligga honom i fatet, inte många 24-åringar har pensionen säkrad.

 

Läser du vidare i tråden så är det vad immigration har skrivit på avvisningsstämpeln i hans pass.

Så det är inte mitt antagande utan immigrations.

 

Tråden är riktigt bra faktiskt, dock väldigt lång. Men finns många som har riktigt bra koll.

Kravet på pengar finns på riktigt, finns en bild på skylten i tråden.

 

Han blev skickad tillbaka till Laos där han är just nu. Han funderar på att försöka ta sig in landvägen istället... :haha:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev samet:

 

Läser du vidare i tråden så är det vad immigration har skrivit på avvisningsstämpeln i hans pass.

Så det är inte mitt antagande utan immigrations.

 

Tråden är riktigt bra faktiskt, dock väldigt lång. Men finns många som har riktigt bra koll.

Kravet på pengar finns på riktigt, finns en bild på skylten i tråden.

 

Han blev skickad tillbaka till Laos där han är just nu. Han funderar på att försöka ta sig in landvägen istället... :haha:

Ok. Visste inte om att thai immigration brydde sig om hans pensionssparande, och ännu mindre att de skrev om det i passet. Man lär sig nåt nytt varje dag.

 

Om kravet på pengar finns, så kan man ju undra varför det inte efterlevs. Jag har då själv brutit mot dessa regler varenda gång jag åkt till Thailand (utan att åka dit), och jag är ganska säker på att miljontals andra gör likadant. Hela världen verkar ju vara full av kriminella som inte har väskorna fulla med cash och inte har pensionssparandet klart......

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev frogfish:

Ok. Visste inte om att thai immigration brydde sig om hans pensionssparande, och ännu mindre att de skrev om det i passet. Man lär sig nåt nytt varje dag.

 

Om kravet på pengar finns, så kan man ju undra varför det inte efterlevs. Jag har då själv brutit mot dessa regler varenda gång jag åkt till Thailand (utan att åka dit), och jag är ganska säker på att miljontals andra gör likadant. Hela världen verkar ju vara full av kriminella som inte har väskorna fulla med cash och inte har pensionssparandet klart......

:go:

 

Bra att du fokuserar på detaljerna med pensionen!

Gäller ju att hitta de viktiga sakerna i diskussionen...

 

Kopierat bilden om pengakravet från tråden

 

 

IMG_3528_thumb_PNG_f684227e18be85ee52c1e0487194464f.png

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev samet:

:go:

 

Bra att du fokuserar på detaljerna med pensionen!

Gäller ju att hitta de viktiga sakerna i diskussionen...

 

Kopierat bilden om pengakravet från tråden

 

 

IMG_3528_thumb_PNG_f684227e18be85ee52c1e0487194464f.png

Till att börja med så står det ju inget om cash på den skylten, men det är skit samma.

 

Det var du som drog in hans status när det gällde att ha samlat ihop till pensionen. Om det inte hörde till diskussionen kan du ju ta upp det med den som tyckte att det var intressant att dra in det i diskussionen (vem nu det var....)......

 

Sen ser ju skylten ut som ett skämt, men i Thailand är väl allt möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev frogfish:

Till att börja med så står det ju inget om cash på den skylten, men det är skit samma.

 

Det var du som drog in hans status när det gällde att ha samlat ihop till pensionen. Om det inte hörde till diskussionen kan du ju ta upp det med den som tyckte att det var intressant att dra in det i diskussionen (vem nu det var....)......

 

Sen ser ju skylten ut som ett skämt, men i Thailand är väl allt möjligt.

 

Nedre delen av skylten handlar om pengar.

 

Pensionen tog stefan5300 upp, jag svarade honom, du citerade mig och tyckte att pensionen var det viktiga att diskutera

 

Jag ser fram emot att läsa Tsm12345 nästa inlägg i tråden hur det gick när han försökte landvägen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

 

Nedre delen av skylten handlar om pengar.

 

Pensionen tog stefan5300 upp, jag svarade honom, du citerade mig och tyckte att pensionen var det viktiga att diskutera

 

Jag ser fram emot att läsa Tsm12345 nästa inlägg i tråden hur det gick när han försökte landvägen...

Pengar och kontanter är inte samma sak, inte i min bok iaf. Men finns regeln så finns den ju, vore dock intressant att se en mer pålitlig källa en en krittavla.

 

När det gällde pensionen så undrade jag mest varför det var viktigt att ta upp när det gällde en 24-åring. Jag får fortsätta mitt liv i okunskap om detta.

 

Men det är skit samma, detta har ju redan hänt. Hoppas det löser sig för killen.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev frogfish:

Pengar och kontanter är inte samma sak, inte i min bok iaf. Men finns regeln så finns den ju, vore dock intressant att se en mer pålitlig källa en en krittavla.

 

När det gällde pensionen så undrade jag mest varför det var viktigt att ta upp när det gällde en 24-åring. Jag får fortsätta mitt liv i okunskap om detta.

 

Men det är skit samma, detta har ju redan hänt. Hoppas det löser sig för killen.

 

An Alien must be carry the minimum amount of Money with him when entering the Kingdom....

 

Hur bär du pengar om de inte är cash?

Det står inte bring utan carry...

 

Pensionen som stefan5300 tog upp handlade nog mer om hur man som utlänning försörjer sig i Thailand, inte så mycket specifikt detta fallet.

 

Ja, verkligen. Ser fram emot uppdatering om huruvida han kom över gränsen :big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev samet:

 

An Alien must be carry the minimum amount of Money with him when entering the Kingdom....

 

Hur bär du pengar om de inte är cash?

Det står inte bring utan carry...

 

Pensionen som stefan5300 tog upp handlade nog mer om hur man som utlänning försörjer sig i Thailand, inte så mycket specifikt detta fallet.

 

Ja, verkligen. Ser fram emot uppdatering om huruvida han kom över gränsen :big_smile:

Som snabbt svar, jag bär även mina bank- och kreditkort. Även resecheckar skulle jag bära om jag hade några. Jag vet inte hur jag skulle få med dem om jag inte bar dem (kanske be nån annan bära dem?).

 

Vi får väl konstatera att vi har olika åsikt om pengar enbart kan vara kontanter. Sen är det nog irrelevant, då det är den thailändska IO som har tolkningsföreträde.

 

Men skit samma. Nu ska jag till Kungsan och dricka thaibira. Som svensk medelålders vit man, så har jag en massa tafsande att utföra eftersom det väl nästan kan klassas som festival. Det har ju alltid varit så.....:look_down:

 

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

 

8 minuter sedan, skrev samet:

An Alien must be carry the minimum amount of Money with him when entering the Kingdom....

 

Hur bär du pengar om de inte är cash?

Det står inte bring utan carry...

Engelska:

We take something to another location, but bring something to where we are. Carry is neutral, just meaning to transport.

 

carry-a-credit-card-balance.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...