Jump to content
IGNORERAD

Visa upp pengar vid inresa till Thailand


Nemo

Recommended Posts

HuaHindinnge
3 minuter sedan, skrev frogfish:

Som snabbt svar, jag bär även mina bank- och kreditkort. Även resecheckar skulle jag bära om jag hade några. Jag vet inte hur jag skulle få med dem om jag inte bar dem (kanske be nån annan bära dem?).

 

Vi får väl konstatera att vi har olika åsikt om pengar enbart kan vara kontanter. Sen är det nog irrelevant, då det är den thailändska IO som har tolkningsföreträde.

 

Det är väl som i andra sammanhang där du måste visa att du har pengar på banken. 

Antingen kontanter eller bankbok eller andra bevis på att du har pengar på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 57
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • frogfish

    12

  • samet

    8

  • Nemo

    7

  • SatanG

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev HuaHindinnge:

Det är väl som i andra sammanhang där du måste visa att du har pengar på banken. 

Antingen kontanter eller bankbok eller andra bevis på att du har pengar på banken.

Tydligen är det bara cash som räknas här (enligt expertisen). Bankbok, kreditkort och annat monetärt medel ska vara värdelöst......

Link to comment
Dela på andra sajter

Om lagen skrevs 1979 är det nog bara cash i handen dom avser eller möjligen resecheckar (som fanns vid den tiden)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
Precis nyss, skrev frogfish:

Tydligen är det bara cash som räknas här (enligt expertisen). Bankbok, kreditkort och annat monetärt medel ska vara värdelöst......

Ett kreditkort eller andra bankkort behöver inte betyda att du har pengar. Därav behövs något bevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev HuaHindinnge:

Ett kreditkort eller andra bankkort behöver inte betyda att du har pengar. Därav behövs något bevis.

Ok, tycker du det så. Själv tror jag att det är 2017 nu.

 

Kontoutdrag på telefon funkar oxå, kan även bevisa att man har betydligt mer än 20 k.

Men det är ju skit samma eftersom det bara är cash som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev frogfish:

Ok, tycker du det så. Själv tror jag att det är 2017 nu.

 

Kontoutdrag på telefon funkar oxå, kan även bevisa att man har betydligt mer än 20 k.

Men det är ju skit samma eftersom det bara är cash som gäller.

 

Grabben försökte med det enligt vad han själv skriver.

Han erbjöd sig att gå till atm och ta ut pengar men det fick han inte.

 

Så det är inte jag eller någon annan som svara dig här som tycker. Utan återigen är det immigration på Suvarnabhumi i Thailand som tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev samet:

 

Grabben försökte med det enligt vad han själv skriver.

Han erbjöd sig att gå till atm och ta ut pengar men det fick han inte.

 

Så det är inte jag eller någon annan som svara dig här som tycker. Utan återigen är det immigration på Suvarnabhumi i Thailand som tycker.

Jo, det var ju det som jag försökte få fram till den jag svarade. Vad vi tycker spelar ingen roll för IO.

Men det jag diskuterade med huahin... tolkade jag som personliga åsikter, inte det aktuella fallet.

Ändrades av frogfish
Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev samet:

 

Grabben som blivit nekad inresa är 24 år gammal enligt egen utsaga.

4st turistvisa och en visumfri inresa innan han nu försökte med ED-visa.

Han skriver vidare att han vill stanna och leva i Thailand.

 

Inte så turistigt kanske? Inte heller troligt att han hunnit spara ihop så mycket på jobb eller pension.

 

Jag förstår vad du är ute efter. Men denna pojk kommer antagligen ta arbete svart och hålla sig utanför systemet och därigenom blir en irritation för samhället.

Sådant har vi allt åsikter om även i Sverige... som du själv nämner med EU-migranter...

 

Du kanske inte uppmärksammade att jag fetmarkerat en mening i ditt inlägg och den citerade jag, den här "Vi har massor av åsikter om de som kommer till Sverige och tycker både det ena och andra om dem", där står det inget om någon 24-åring med 4 turistvisa eller ED-visa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev samet:

 

An Alien must be carry the minimum amount of Money with him when entering the Kingdom....

 

Hur bär du pengar om de inte är cash?

Det står inte bring utan carry...

 

Pensionen som stefan5300 tog upp handlade nog mer om hur man som utlänning försörjer sig i Thailand, inte så mycket specifikt detta fallet.

 

Ja, verkligen. Ser fram emot uppdatering om huruvida han kom över gränsen :big_smile:

 

Nu har du allt läst på dåligt.

Har inte skrivit något om hur utlänningar försörjer sig på pensionen i Thailand, jag skrev om turister som kommer till Sverige och spenderar pengar de arbetat ihop eller sin pension.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Finns det ingen ATM innan immigration

 

Jo det finns flera olika ATM innan immigration. Låter konstigt att han inte får gå och ta ut pengar för att visa upp. Är detta verkligen det enda problemet han anklagas för?

 

20k har länge varit ett officiellt krav men Thailand behöver uppdatera sig när varenda jävel har visa/mastercard numera. Kanske efterföljs hårdare nu när det står klart att Thailand endast vill ha "kvalitetsturister". Sålla bort lite av de ekonomiskt svagare men bor killen vid Thonglor borde han ju iaf ha lite stålar då hyrorna generellt är höga där. Kanske han bor i något kollektiv där, det verkar bli vanligare med gruppboenden där många delar på hyran.

Han kanske är en av dom som gjort sig kända att utöva sk Beg-packing, dvs tigga sig fram. Om det vore så hoppas jag att de sparkar ut honom illa kvickt.

 

/ SatanG

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Sant, men även Sverige ställer ju krav på turister gällande ekonomiska krav, försäkringar och annat.

 

Det behövs väl inte visa upp några pengar vid ankomst till Sverige för turister?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Det behövs väl inte visa upp några pengar vid ankomst till Sverige för turister?

 

/ SatanG

 

Kanske inte "visas upp" men det är väl någon form av "kontroll" av ekonomin vid ansökan om visat?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
 
Jo det finns flera olika ATM innan immigration. Låter konstigt att han inte får gå och ta ut pengar för att visa upp. Är detta verkligen det enda problemet han anklagas för?
 
20k har länge varit ett officiellt krav men Thailand behöver uppdatera sig när varenda jävel har visa/mastercard numera. Kanske efterföljs hårdare nu när det står klart att Thailand endast vill ha "kvalitetsturister". Sålla bort lite av de ekonomiskt svagare men bor killen vid Thonglor borde han ju iaf ha lite stålar då hyrorna generellt är höga där. Kanske han bor i något kollektiv där, det verkar bli vanligare med gruppboenden där många delar på hyran.
Han kanske är en av dom som gjort sig kända att utöva sk Beg-packing, dvs tigga sig fram. Om det vore så hoppas jag att de sparkar ut honom illa kvickt.
 
/ SatanG


Precis

Känns som att inte avsaknad av 20k Thb är hela sanningen
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Kanske inte "visas upp" men det är väl någon form av "kontroll" av ekonomin vid ansökan om visat?

 

Det är helt enkelt en förlegad thailändsk regel, som så många andra, som genast borde ändras. Visa/Mastercard etc har ju trots allt funnits ett tag nu.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

 


Precis

Känns som att inte avsaknad av 20k Thb är hela sanningen

 

 

Nä, isf borde de väl inte nekat honom att gå till en ATM. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev frogfish:

 

Om kravet på pengar finns, så kan man ju undra varför det inte efterlevs. Jag har då själv brutit mot dessa regler varenda gång jag åkt till Thailand (utan att åka dit), och jag är ganska säker på att miljontals andra gör likadant. Hela världen verkar ju vara full av kriminella som inte har väskorna fulla med cash och inte har pensionssparandet klart......

 

Kravet har funnits länge, men naturligtvis kontrollerar man inte varenda turist som kommer in i landet.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Det är helt enkelt en förlegad thailändsk regel, som så många andra, som genast borde ändras. Visa/Mastercard etc har ju trots allt funnits ett tag nu.

 

/ SatanG

 

Jag har aldrig haft något. :P  Cash is King.    

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugan har ALLTID hela reskassan på sig i svenska 1 000 lappar och f*n ta den tulltjänsteman som skulle ha några åsikter om detta, sak samma när vi åker hem - ingen f*n ska lägga sig i vad hon har i sitt bagage eller hur tungt det är:sure:

Jag däremot bara bär och är dum - behöver inte ens spela det:D

Link to comment
Dela på andra sajter

Grabben är tillbaka i Bkk nu.

 

Han skrev för 2 timmar sedan...

 

Köpte en returresa till Tyskland att visa upp, tog ut 30k pengar, skaffade medicinskt intyg, intyg på betald lägenhet i bkk, intyg från skolan, kontoutdrag...

 

Sedan var han välkommen in.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det kanske är så här de vill att det ska se ut när farang kommer till Thailand:big_smile:

/Sanuuk555peng.jpg.c9d93fecd21861139db09295bfae6a6f.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån här som anlänt till Thailand på senaste tiden och blivit avkrävd att visa upp 20 000 baht?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev frogfish:

Nån här som anlänt till Thailand på senaste tiden och blivit avkrävd att visa upp 20 000 baht?

Läst på FB grupper att någon blivit det....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Soengsang:

Läst på FB grupper att någon blivit det....

Jaja, då blir det spännande om jag och frugan kommer in i landet nästa gång:look_down:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...