Jump to content
boanderz

Pattaya eller Jomtien beach

Recommended Posts

Alarik
12 timmar sedan, skrev Batting:

Ja det får du väl fråga.

Tack.

Men då förtydligar jag frågan eftersom ett ord inte kom med.

Vad kan då vara ditt favorittillhåll? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Batting
2 timmar sedan, skrev Alarik:

Tack.

Men då förtydligar jag frågan eftersom ett ord inte kom med.

Vad kan då vara ditt favorittillhåll? 

Jag föredrar nog Phuket, men nu har jag ju fått vänner där mellan Bankok och Pattaya så det beror väl lite på vad jag har tänkt mig för slags semester.
Jag antar att jag i fortsättningen kommer att resa till Phuket för sol och bad, eller helt enkelt tar en storstadssemester i Bangkok. Hur så?

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Alarik
20 minuter sedan, skrev Batting:

Jag föredrar nog Phuket, men nu har jag ju fått vänner där mellan Bankok och Pattaya så det beror väl lite på vad jag har tänkt mig för slags semester.
Jag antar att jag i fortsättningen kommer att resa till Phuket för sol och bad, eller helt enkelt tar en storstadssemester i Bangkok. Hur så?

Därför att jag fick fråga

• Tummen upp 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Kötthandlarn
On 2017-07-15 at 08:31, skrev Mankan:

Vilken otur att du bara hittat ställen i Pattis som spelar hög musik.

Personligen föredrar jag att vara där det händer och där det största utbudet finns i stället för att sitta bredvid å titta på. Men alla är vi olika :)

Nja, kanske inte alla ställen men jag gillar att "softa" lite då och då och då tycker jag Jomtien funkar bra.......

Men vi gillar alla olika och så tycker jag att det skall vara......:haha:

Ibland vill man "stöka på ordentligt" (vilket jag har bevisat mer än tillräckligt på MPR :rotfl:) och då är Pattis helt magiskt men ibland vill man bara mysa lite och då tycker jag Jomtien erbjuder det jag eftersöker........

Kram på dig.......:D

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
swedenfarang
On ‎2017‎-‎07‎-‎15 at 10:06, skrev boanderz:

Tackar för inf. det få bli Jomtien beach du kanske har bra tips på hotell?

Anders

På Soi 2 finns ett mycket prisvärt hotell/Guesthouse som heter Bamboo (har ingen webbsida finns dock på Facebook) och har riktigt fräscha rum med balkong. Runt 500-700 baht beroende på storlek av rummet. Annars har du Akvavit som har dyrare rum men oslagbar havsutsikt. Stefans på Soi 3 är också okej. Dessa ställen har jag bott på tidigare och tyckt att de har varit bra. Finns massa billiga guesthouse på soi 3, 4 och 5. Dock om man ska stanna en längre tid så är ju en condo att föredra och då rekommenderar jag View Talay 1 (jag och frugan bor där så kanske lite färgad av det ;) ). Där kan du nog hyra ett rum för en månad till ett riktigt bra pris. Bara att googla på View talay 1 så dyker det upp rum som hyrs ut. Enklast är nog att ta en repa på Soi 2-5 och kolla in rummen på plats.

Ändrades av swedenfarang
  • Tummen upp 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Dolle
On 2017-07-14 at 23:18, skrev Esspe:

Har tidigare alltid bott inne i Pattaya men det är väldigt stökigt, dålg luft, mycket trafik. hög ljudnivå, dåligt badvatten (sist inte mycket bättre i Jomtien) m.m., m.m. Kommer inte att bo centralt längre, tycker det är bra mycket trevligare på Jomtien eller Pratamnak. Har bott ett par ggr vid Theprasit och det är ju, enligt mig, ett kanonläge. Gångavstånd till Jomtien och nära med en bräda till centrala Pattaya. Bott ända ute vid Chayapruk och det gillade jag också. Tar bara ett par minuter in till mer centralt på Jomtien. Det enda som saknas är väl egentligen livsmedelsaffärer, krävs nästintill bil för att ta sig till Lotus. Går ju att lösa med bräda om man kan koncentrerar sina inköp. Finns en skaplig affär vid busstation dock.

Jag brukar hyra rum på View Talay 1 A lungt och skönt område nära till matäffären som säljer allt jag behöver.

Sen är det bara att välja vilket håll man vill åka bathbuss Jomtien eller Pattaya.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Towe

Stefans ligger ju på Soi 4 mittemot Lotus så det så🤣🤣

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
swedenfarang
4 minuter sedan, skrev Towe:

Stefans ligger ju på Soi 4 mittemot Lotus så det så🤣🤣emoji2.png

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Så sant så :) My bad 5555

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
HaSib HaSib
On 7/14/2017 at 23:18, skrev Esspe:

Har tidigare alltid bott inne i Pattaya men det är väldigt stökigt, dålg luft, mycket trafik. hög ljudnivå, dåligt badvatten (sist inte mycket bättre i Jomtien) m.m., m.m. Kommer inte att bo centralt längre, tycker det är bra mycket trevligare på Jomtien eller Pratamnak. Har bott ett par ggr vid Theprasit och det är ju, enligt mig, ett kanonläge. Gångavstånd till Jomtien och nära med en bräda till centrala Pattaya. Bott ända ute vid Chayapruk och det gillade jag också. Tar bara ett par minuter in till mer centralt på Jomtien. Det enda som saknas är väl egentligen livsmedelsaffärer, krävs nästintill bil för att ta sig till Lotus. Går ju att lösa med bräda om man kan koncentrerar sina inköp. Finns en skaplig affär vid busstation dock.

Nja, det saknas väl inte direkt livsmedelsaffärer i Jomtien. Du har Food Mart vid busshållplatsen som är dygnet om öppet och som har det mesta man behöver samt Tops en bit bort som också har hyfsat sortiment.

När det kommer till restauranger så vill jag rekommendera News Grill. Lite dyrare men fantastisk mat, helt i klass med Beafeater inne i Pattaya.

http://newssteaks.com/

Ovanför News så ligger Fraser's Sports Bar som har bl.a. riktigt god Chicken Parmigiana som de säljer för 180 baht på lördagar (glöm inte välj till sallad, sås och dressing och vilken typ av potatis). Om man är där kl. 16.27 på lördagar så bjuder de dessutom på en gratis Haineken eller Tiger. Happy hour från 16-19, 1 paint Haineken eller Tiger 95 baht.

http://www.fraserspattaya.com/mains.html

Har själv bott i Jomtien (View Talay 5C) ett antal år och trivs förträffligt bra där. Lite lugnare än Pattaya men ändå bra utbud på både barer och restauranger och nära till Pattaya. Bahtbuss in till Pattaya 10 baht.

Ett alternativ till hotell är att hyra ett condo. View Talay är populärt, projekt 1 och 2 lite billigare än 5 och 7 som ligger ett stenkast från Dongtan Beach.

• Tummen upp 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
HaSib HaSib
On 7/14/2017 at 23:18, skrev Esspe:

Finns en skaplig affär vid busstation dock.

Sorry, såg nu att du nämnde Food Mart i ditt inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Mankan
27 minuter sedan, skrev HaSib HaSib:

Nja, det saknas väl inte direkt livsmedelsaffärer i Jomtien. Du har Food Mart vid busshållplatsen som är dygnet om öppet och som har det mesta man behöver samt Tops en bit bort som också har hyfsat sortiment.

När det kommer till restauranger så vill jag rekommendera News Grill. Lite dyrare men fantastisk mat, helt i klass med Beafeater inne i Pattaya.

http://newssteaks.com/

Ovanför News så ligger Fraser's Sports Bar som har bl.a. riktigt god Chicken Parmigiana som de säljer för 180 baht på lördagar (glöm inte välj till sallad, sås och dressing och vilken typ av potatis). Om man är där kl. 16.27 på lördagar så bjuder de dessutom på en gratis Haineken eller Tiger. Happy hour från 16-19, 1 paint Haineken eller Tiger 95 baht.

http://www.fraserspattaya.com/mains.html

Har själv bott i Jomtien (View Talay 5C) ett antal år och trivs förträffligt bra där. Lite lugnare än Pattaya men ändå bra utbud på både barer och restauranger och nära till Pattaya. Bahtbuss in till Pattaya 10 baht.

Ett alternativ till hotell är att hyra ett condo. View Talay är populärt, projekt 1 och 2 lite billigare än 5 och 7 som ligger ett stenkast från Dongtan Beach.

De gånger jag besökt News har de då långt ifrån hållt någon beafeater klass och de är också den generella uppattingen jag fått av andra som pratat om  stället. Men smaken är ju som man säger delad så alla får förstås ha sin uppfattning. 

• Tummen upp 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
HaSib HaSib
17 minuter sedan, skrev spooncreek:

Bodde i backen ner mot Jomtien (Thappraya Road) mitt första år i Pattaya/Jomtien. Det vart ganska fort så att jag spenderade både dagtid och kvällstid inne i Pattaya, varför jag även flyttade in till centrala Pattaya  efter ett år.  Min åsikt om Jomtien är att det är väldigt sömnigt, särskilt dagtid om man inte vill gå på beachen. Kvällstid bättre, men inte jämförbart i utbud med Pattaya.  Apropå det enkla och billiga med att ta sig emellan Pattaya och Jomtien, så föredrar jag därmed att slanta 10 baht och offra 10 minuters tid de gånger jag vill eller behöver åka till Jomtien istället för tvärtom.

Som turist skulle jag nog också välja Pattaya, om jag inte vill spendera all dagtid på beachen.

Japp, jag håller med dig. Som turist och ungkarl så var det gjutet att tillbringa semestern inne i smeten i Pattaya. Då jag flyttade ner till Thailand så passar det dock bättre med det lite lugnare Jomtien för min del. Lite väl högt tempo för mig för permanent boende inne i Pattaya.

• Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
HaSib HaSib
19 minuter sedan, skrev Mankan:

De gånger jag besökt News har de då långt ifrån hållt någon beafeater klass och de är också den generella uppattingen jag fått av andra som pratat om  stället. Men smaken är ju som man säger delad så alla får förstås ha sin uppfattning. 

Ja, det är alltid vanskligt att rekommendera någon maträtt eller något matställe då smaken är så olika. Visst det är min uppfattning att News är lika bra som Beafeater som är en riktigt förträfflig restaurang och det är säkert fler än du som inte håller med mig. Hur som helst så är jag glad över att ha gångavstånd till News som är ett av mina favoritställen.

Ändrades av HaSib HaSib
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll