Jump to content
IGNORERAD

anmäla till försäkringskassan


tongfazhongnan

Recommended Posts

tongfazhongnan

Min fru är sedan länge folkbokförd i Sverige men det har aldrig blivit av att vi registrerat henne till försäkringskassan. Nu har hon fått ett heltidsjobb och då tänkte jag att det kunde vara bra att anmäla henne dit för att kunna få eventuella ersättningar senare t.ex. föräldrapenning. Min fråga är om det är nödvändigt dock? På försäkringskassans hemsida verkar det mest som detta görs i samband med att man behöver söka ersättning, alltså inte nödvändigt i samband med att man börjar jobba. Någon som vet vad som gäller?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 53
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    13

  • Herluf

    12

  • Alarik

    6

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Som jag har förstått det eftersom vår dotter nu har kommit hit och fått sitt person nummer så skall man direkt efter anmäla det till Fk, det är tydligen en rättighet man har! 

Å andra sidan så fick vi ett papper från Skatteverket igår där det stod att dom inte godkänner hennes flytt till Sverige eftersom som min frun vart gift i Thailand för 100 år sedan, vat to fack?????

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev tongfazhongnan:

Min fru är sedan länge folkbokförd i Sverige men det har aldrig blivit av att vi registrerat henne till försäkringskassan. Nu har hon fått ett heltidsjobb och då tänkte jag att det kunde vara bra att anmäla henne dit för att kunna få eventuella ersättningar senare t.ex. föräldrapenning. Min fråga är om det är nödvändigt dock? På försäkringskassans hemsida verkar det mest som detta görs i samband med att man behöver söka ersättning, alltså inte nödvändigt i samband med att man börjar jobba. Någon som vet vad som gäller?

 

Man anmäler sig på försäkringskassan snarast efter 

Att personnummer är Utfärdat!  

 

Inget man ska vänta med. 

Hon kan ju bli skadad mm.

 

 

 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar variera beroende på var man bor. Här i Hbg gick vi bara in till Skatteverket och fyllde i några rader på "Inflyttning till Sverige", eller va lappen hette. Sen tog det nån vecka så damp det ner ett brev från F-kassan att allt var klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Som jag har förstått det eftersom vår dotter nu har kommit hit och fått sitt person nummer så skall man direkt efter anmäla det till Fk, det är tydligen en rättighet man har! 

Å andra sidan så fick vi ett papper från Skatteverket igår där det stod att dom inte godkänner hennes flytt till Sverige eftersom som min frun vart gift i Thailand för 100 år sedan, vat to fack?????

 

Vad då inte godkänner flytten?

Er dotter har folkbokförts och Skatteverket har gett henne ett personnummer så då borde väl allt vara klart...

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Alarik:

 

Vad då inte godkänner flytten?

Er dotter har folkbokförts och Skatteverket har gett henne ett personnummer så då borde väl allt vara klart...

 

Ja helt sjukt, frugan är tydligen inte skild i Thailand skriver dom, men hon hade inte inte klarat av att gifta sig i Sverige med mig för 8 år sedan om inte vart skild i Thailand! Fattar noll!Skall be henne scanna hela texten så får du se den sen!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev audirs2:

Ja helt sjukt, frugan är tydligen inte skild i Thailand skriver dom, men hon hade inte inte klarat av att gifta sig i Sverige med mig för 8 år sedan om inte vart skild i Thailand! Fattar noll!Skall be henne scanna hela texten så får du se den sen!

 

Märkligt...

Innan ni kunde gifta er i Sverige ansökte ni ju om hindersprövning hos Skatteverket och i samband med detta lär din hustru ha lämnat s.k singelbevis till dem.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Märkligt...

 

 

 

Innan ni kunde gifta er i Sverige ansökte ni ju om hindersprövning hos Skatteverket och i samband med detta lär din hustru ha lämnat s.k singelbevis till dem.

Prexis! :doubt:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev audirs2:

Prexis! :doubt:

 

 

Bara att inse bakom varje thaikvinna finns en thaihusband :look_down: samt sjuka Buffaloes :big_smile:

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

Bara att inse bakom varje thaikvinna finns en thaihusband :look_down: samt sjuka Buffaloes :big_smile:

 

enis

Ko finns det 1 st.:big_smile:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

Bara att inse bakom varje thaikvinna finns en thaihusband :look_down: samt sjuka Buffaloes :big_smile:

 

enis

Egen erfarenhet?😂😄

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du bad om det😁😅

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev audirs2:

Prexis! :doubt:

 

Ett sådant intyg får vara högst fyra månader gammalt. I och för sig kan hon ju förstås ha gift sig strax efter hon fick singelintyget......

Du får ringa Skatteverket och fråga hur de kunnat få nys om en så väl förborgad hemlighet.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
24 minuter sedan, skrev Enis:

 

 

Bara att inse bakom varje thaikvinna finns en thaihusband :look_down: samt sjuka Buffaloes :big_smile:

 

enis

Göd inte BTT ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaikvinnor som begår bigami borde deporteras omgående.:559bdc2d88bf5_seriousbusiness:

För övrigt begår svenska myndigheter ALDRIG något fel:sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev audirs2:

Som jag har förstått det eftersom vår dotter nu har kommit hit och fått sitt person nummer så skall man direkt efter anmäla det till Fk, det är tydligen en rättighet man har! 

Å andra sidan så fick vi ett papper från Skatteverket igår där det stod att dom inte godkänner hennes flytt till Sverige eftersom som min frun vart gift i Thailand för 100 år sedan, vat to fack?????

 

Kan det va så att de inte vet vem pappan är,,,Själv kom tjejen och dotter till hit på ut i mars, fixade folkbokföring,,, försäkringskassan kontaktade oss automatiskt med några papper att fylla i ....Men i juni blev vi uppkallade till socialen för faderskapsutredning hade alla papper med mig om hans godkännande från ampur bara en massa tokiga frågor till och med tolken blev förvånad. Nu häromdagen ringer soc och vill att jag skall ta reda på faderns adress i Thailand för ambassaden har inte tid med dessa fall. Vad hon fick för svar ska jag nog inte skriva här...Kan tänka mig att allt handlar om underhållsbidrag. själv skiter jag i det bidraget kan naturligtvis försörja henne med eller utan bidrag.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev audirs2:

Som jag har förstått det eftersom vår dotter nu har kommit hit och fått sitt person nummer så skall man direkt efter anmäla det till Fk, det är tydligen en rättighet man har! 

Å andra sidan så fick vi ett papper från Skatteverket igår där det stod att dom inte godkänner hennes flytt till Sverige eftersom som min frun vart gift i Thailand för 100 år sedan, vat to fack?????

 

Någon på FK har tydligen missuppfattat sina arbetsuppgifter/befogenheter, det är inte deras sak att godkänna inflyttning till sverige.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Alarik:

 

Ett sådant intyg får vara högst fyra månader gammalt. I och för sig kan hon ju förstås ha gift sig strax efter hon fick singelintyget......

Du får ringa Skatteverket och fråga hur de kunnat få nys om en så väl förborgad hemlighet.

 

Så här skriver dom:Beslut! Skatteverket avvisar anmälan om flyttning till _Sverige för ovanstående barn! Skatteverket beslutar vidare att folkbokföra barnet i Sverige från och med 10 juli 2017!

Skatteverket beslutar att registrera båda föräldrar som vårdnadshavare!

En anmälan om flyttning till Sverige för xxxxxxx född xxxxxxx har lämnats av modrn. Föräldrarna har gemensam vårdnad om xxxxxx . Flyttningsanmälan kan inte godtas eftersom anmälan för barn under 18 år ska enligt 30 £ folkbokföringslagen

göras av vårdnadshavarna! Skl avvisar därför anmälan!  Så står det i brevet från dom + en annan massa tjafs! Går att överklaga men som jag förstår det så måste hon tillbaka till Thailand och komma hit igen när hon har fyllt 18 år?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev audirs2:

Så här skriver dom:Beslut! Skatteverket avvisar anmälan om flyttning till _Sverige för ovanstående barn! Skatteverket beslutar vidare att folkbokföra barnet i Sverige från och med 10 juli 2017!

Skatteverket beslutar att registrera båda föräldrar som vårdnadshavare!

En anmälan om flyttning till Sverige för xxxxxxx född xxxxxxx har lämnats av modrn. Föräldrarna har gemensam vårdnad om xxxxxx . Flyttningsanmälan kan inte godtas eftersom anmälan för barn under 18 år ska enligt 30 £ folkbokföringslagen

göras av vårdnadshavarna! Skl avvisar därför anmälan!  Så står det i brevet från dom + en annan massa tjafs! Går att överklaga men som jag förstår det så måste hon tillbaka till Thailand och komma hit igen när hon har fyllt 18 år?

 

Har det inte getts medgivande av fadern för flytt så brukar det väl inte medges uppehållstillstånd vad jag har förstått.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Vi fixade ett papper på ampur med hjälp av bybossen och svärmor att frugan hade ensam vårdnad.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Har det inte getts medgivande av fadern för flytt så brukar det väl inte medges uppehållstillstånd vad jag har förstått.

Helt rätt, fick lite frågor från Soc om det dom kunde inte hitta fadern, Soc kan skriva ett intyg om det, tar lite tid men sen är det OK

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev audirs2:

Så här skriver dom:Beslut! Skatteverket avvisar anmälan om flyttning till _Sverige för ovanstående barn! Skatteverket beslutar vidare att folkbokföra barnet i Sverige från och med 10 juli 2017!

Skatteverket beslutar att registrera båda föräldrar som vårdnadshavare!

En anmälan om flyttning till Sverige för xxxxxxx född xxxxxxx har lämnats av modrn. Föräldrarna har gemensam vårdnad om xxxxxx . Flyttningsanmälan kan inte godtas eftersom anmälan för barn under 18 år ska enligt 30 £ folkbokföringslagen

göras av vårdnadshavarna! Skl avvisar därför anmälan!  Så står det i brevet från dom + en annan massa tjafs! Går att överklaga men som jag förstår det så måste hon tillbaka till Thailand och komma hit igen när hon har fyllt 18 år?

 

Hej.

 

Tycker att det är märkligt att dottern överhuvudtaget fick ett personnummer i och med att fadern var känd och fortfarande vårdnadshavare.

 

Ni har enligt svenska myndigheter gemensam vårdnad om dottern.

 

 

Ni skall inte vänta tills dottern är 18 år....

 

Din hustru skall, som jag ser det, till Tingsrätten ansöka om stämning att hon skall tillerkännas ensam vårdnad om dottern.

 

Har ni bra kontakt med din hustrus före detta make/flickans fader?

Kan han tänkas medge yrkandet om ensam vårdnad?

I så fall skall, som jag ser det, allt till slut fixa sig.

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av Alarik

 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Alarik:

 

Hej.

 

Tycker att det är märkligt att dottern överhuvudtaget fick ett personnummer i och med att fadern var känd och fortfarande vårdnadshavare.

 

Ni har enligt svenska myndigheter gemensam vårdnad om sonen.

 

 

Ni skall inte vänta tills dottern är 18 år....

 

Din hustru skall, som jag ser det, till Tingsrätten ansöka om stämning att hon skall tillerkännas ensam vårdnad om dottern.

 

Har ni bra kontakt med din hustrus före detta make/flickans fader?

Kan han tänkas medge yrkandet om ensam vårdnad?

I så fall skall, som jag ser det, allt till slut fixa sig.

 

 

 

 

 

 

 

Ok, tack för ditt svar! Sonen är en dotter! Frugan har papper från Thailand där fadern avsäger sig vårdnaden av dottern! Han har ju inte levt ihop med mamman till dottern i över 10 år! Vi får antagligen anlita en advokat till detta så det blir rätt myndighets språk!

Det är inte första gången detta händer tyvärr!

Mvh Audi med frun Nida och Ney. 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev audirs2:

Ok, tack för ditt svar! Sonen är en dotter! Frugan har papper från Thailand där fadern avsäger sig vårdnaden av dottern! Han har ju inte levt ihop med mamman till dottern i över 10 år! Vi får antagligen anlita en advokat till detta så det blir rätt myndighets språk!

Det är inte första gången detta händer tyvärr!

Mvh Audi med frun Nida och Ney. 

Var länge sedan vi var i er situation. Försäkringskassan vill inte betala ut några pengar. När vi var i er situation hade pappan gett tillstånd för dottern att flytta med mamma till Sverige. Försäkringskassan tyckte att fadern skulle betala underhåll, men vi hävdade att fadern varken hade pengar eller arbete. I denna veva försvann pappan och hans familj visste ej vart han tog vägen. 

I och med att vi hävdat att han ej hade medel och att han dessutom var oanträffbar la de ner kravet på honom. 

Vad jag förstod då var de tvungna att betala om inte fadern hade medel. Det är väl fortfarande så att fadern ska betala underhåll, och om han inte gör det skickar de kronofogden på honom. Lite svårare att göra i Thailand. Man kan väl tänka att de blivit hårdare nu när det blivit flera barn i denna situation som kommit till Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev audirs2:

Ok, tack för ditt svar! Sonen är en dotter! (anm. Sorry. Har ändrat / Alarik) Frugan har papper från Thailand där fadern avsäger sig vårdnaden av dottern! Han har ju inte levt ihop med mamman till dottern i över 10 år! Vi får antagligen anlita en advokat till detta så det blir rätt myndighets språk!

Det är inte första gången detta händer tyvärr!

Mvh Audi med frun Nida och Ney. 

 

Din frus intyg från Thailand att hon har ensam vårdnad om dottern gäller inte i Sverige.

Kan tyckas märkligt men så är det faktiskt.

Ett domslut från svensk domstol är det som gäller.

Visst kan du anlita advokat men det är i mitt tycke en icke nödvändig utgift.

Uppsök aktuell tingsrätt.

De hjälper dig.

De skall tillse att vårdnaden om dottern blir till hennes bästa.

Socialnämnden i din kommun kommer också att beredas tillfälle att yttra sig.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Wangthong:

Var länge sedan vi var i er situation. Försäkringskassan vill inte betala ut några pengar. När vi var i er situation hade pappan gett tillstånd för dottern att flytta med mamma till Sverige. Försäkringskassan tyckte att fadern skulle betala underhåll, men vi hävdade att fadern varken hade pengar eller arbete. I denna veva försvann pappan och hans familj visste ej vart han tog vägen. 

I och med att vi hävdat att han ej hade medel och att han dessutom var oanträffbar la de ner kravet på honom. 

Vad jag förstod då var de tvungna att betala om inte fadern hade medel. Det är väl fortfarande så att fadern ska betala underhåll, och om han inte gör det skickar de kronofogden på honom. Lite svårare att göra i Thailand. Man kan väl tänka att de blivit hårdare nu när det blivit flera barn i denna situation som kommit till Sverige.

Precis.. övertygad att det är så . Bara att stå på sig,, behövs inga advokater till detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...