Jump to content
IGNORERAD

Ett torrt Songkran firande, kan bli verklighet!


Tommy

Recommended Posts

Det verkar vara på gång att förbjuda Alkohol försäljning under årets Songkran, i ett försök att minska antalet dödsfall i trafiken.

"The Public Health Ministry has proposed two options for an alcohol ban during the Songkran festival, which lasts from April 12 to 14, in a bid to curb the annual road carnage.

One calls for a halt to sales altogether from midnight on April 11 to midnight on April 14. The other softer option is to allow licensed restaurants and entertainment venues to serve alcohol from 6pm to midnight during the three-day period."

http://www.bangkokpo...n-alcohol-sales

Hoppas ni får en trevlig Songkran, med eller utan drycker, jag missar Sonkan i år :sorry:

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

gnagarn1891

Min fästmö sa förra veckan att när vi firar songkran så kan du bara dricka öl på hotellet eller på dans-haken :nono: .

Yes sure...songkra...ingen bira :D . men hon har tydligen rätt "igen"  :grrrrrr: .

Link to comment
Dela på andra sajter

SÄÄÄÄÄÄÄKERT :D:D .SÅ VITT JA VET SÅ HAR DOM ICKE SLUTAT ATT SERVERA i KAFFE MUGGAR :drinks::drinks: .SKÅÅÅÅÅÅÅL!!!!!!!! :dance1::dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

gnagarn1891

He He dom klassika kaffe muggarna :taunt: , specielt under val-tider när alkohol är förbjudet att inhandla  :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Årets Songkran blir nog lika blöt som vanligt, både utvärtes som invärtes, eftersom regering efter mycket tvekan har skippat alla planer på alkoholförbud.

Omsorgen om den sviktande turistnäringen vägde över.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jasså, de släppte tanken på det, synd,  jag vet flera i området här som nog hade varit lyckliga om förbudet gått igenom...

Nämligen alla småbutiker som säljer när som helst till vem som helst :na: , men har hård konkurrens från de "stora" kedjorna, som följer förbuden, tex 7-11, Family Mart och Lotus Express.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Årets Songkran blir nog lika blöt som vanligt, både utvärtes som invärtes, eftersom regering efter mycket tvekan har skippat alla planer på alkoholförbud.

Omsorgen om den sviktande turistnäringen vägde över.

Poffa

Däremot vart det torrt i Chiang Mai förra året i samband med lokalval.

Skulle ha tag i en flaska Whiskey av ett speciellt märke men då var det stopp.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det finns bara EN G_D i forum världen, och det är INTE Du!

Trodde G_D lämnat in och återuppstått som B_I  :crazy:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Det finns bara EN G_D i forum världen, och det är INTE Du!

Vad är det, jag efter 500 inlägg har missat?

Rätten till ett visst nick? :D

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente Herr Bajsen I Stan, ytterst förvillande med två forumister med samma nickname .

[move]

BanArne den ände.

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Exactemente Herr Bajsen I Stan, ytterst förvillande med två forumister med samma nickname .

[move]

BanArne den ände.

[/move]

Inte minst när den riktiga bajsen_insane gillar AIK.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

G_D syftar väl på Glada Dansbaren, men honom har jag inte sett till på detta forum på sistone.

Och det går väl att skilja på G_D och GD.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående torrt Sonkran, Thailand har väl fortfarande kvar sin regel när det gäller förbud mot

att sälja alkohol under vissa tider, att man inte får sälja lite men det går bra att sälja mycket?

Då kan man ju vara att gäng som går in och köper en låda öl och sprit i stöten i nån butik.  :drinks:

Nu får ni fundera på om mitt påstående är ett aprilskämt eller inte...  :he:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Farang

Det stämmer att man inte får köpa under vissa tider men det går att köpa mycket men ej i butik utan på dom ställerna som grossar där finns inga tider.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som ett aprilskämt, men är faktiskt en lag som Thaksin införde.

Mellan 14-17 får man inte köpa mindre mängd öl än 10 liter, även om de få butiker som bryr sig om lagen ("farangbutiker" som Lotus,BigC,7-11, Carrefour) brukar godkänna en "lang" dvs en låda ( 12 st 63-64 cl).

Thaibutiker brukar skita fullständigt i lagen så syftet med lagen, att hindra ungdomar från att köpa öl när de har slutat skolan och föräldrarna fortfarande arbetar och inte har någon koll, har liksom inte uppnåtts.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Farang

Det stämmer att man inte får köpa under vissa tider men det går att köpa mycket men ej i butik utan på dom ställerna som grossar där finns inga tider.

Mvh

Nerike

Bara på ställen som har "grosshandlaravtal" skall det vara, vilket bland annat Lotus Express, lotus, BigC, Carrefour och många andra stora "kedjor" lite osäker på 7/11, men jag har närmare till Lotus Express, 50meter, mot 70 till 7/11, så det är ointressant :whistle:

Sen får man inte handla mellan midnatt och 11 på förmiddagen heller, men det skiter många i speciellt i småbutiker, och alla butiker jag testade i Jomtien för ett par veckor sedan.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är 1:a aprlil äntligen över. och mitt inlägg var inget skämt.

Nerike, det finns även som Poffa skrev butiker som "grossar"

Är dock osäker på om det har med kundens inköp att göra, eller butikens tillstånd  :neutral:

Men kul är det, att inte få köpa 4 öl, men hur mycket som helst är okey  :he:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst Farang,

Jag vet att det inte är något aprilskämt. Det har ju hänt att jag kommit in på en 7-11 cirka 16.00 och försökt köpa men då var kylskåpsdörrarna till ölen låsta. Inte mycket att göra åt, men det finns ju andra butiker som sagt.

En gång kom jag dock in 13.55 och personalen hade redan låst. Jag protesterade och visade tiden på min fina klocka, och då öppnade man faktiskt kylen och jag fick min efterlängtade Beer Chang ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Undra om den lagen har gjort någon glad? Svårt att se något syfte.

Nej, åtminstone personalen lär väl tycka att det är onödigt besvär. Syfte finns det säkert, men någon reell verkan? Tror jag knappast. Man har ju trots allt försäljning 11.00 - 14.00 och 17.00 - 00.00.

I Sverige blev fru Chang mycket förvånad när hon fick veta att Systembolaget stänger 18.00. "Varför stänga så tidigt, det är ju på kvällen folk vill köpa sprit?"

Hon såg rent av en lovande affärside där! Tyvärr fru Chang...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nej, åtminstone personalen lär väl tycka att det är onödigt besvär. Syfte finns det säkert, men någon reell verkan? Tror jag knappast. Man har ju trots allt försäljning 11.00 - 14.00 och 17.00 - 00.00.

I Sverige blev fru Chang mycket förvånad när hon fick veta att Systembolaget stänger 18.00. "Varför stänga så tidigt, det är ju på kvällen folk vill köpa sprit?"

Hon såg rent av en lovande affärside där! Tyvärr fru Chang...

Herr Chang har talat.

Ja du HC, det finns många konstigheter både i Thailand och Sverige.

Jag och frugan var och shoppade i Göteborgs Centrum för 4 år sedan, bland annat var vi i  "saluhallen", frugan var otroligt förvånad när alla stängde kl 18:00!

Sen gick vi upp på Kungsgatan, samma där, fast det var väl bara 80% som drog igen dörrarna...

Varken hon eller jag förstod tanken på att ha butikerna öppna när normalt folk jobbar, för att stänga dem när de har tid att shoppa???

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...