Jump to content
IGNORERAD

Ny tid!


Guest M150

Recommended Posts

Glöm inte att ställa fram klockan i natt... Ban Arne och hans hundar förlorar visserligen en timme av folklig produktion men,men, en vacker dag så får vi tillbaka våran frihet och Ban Arne måste betala tillbaka denna timme, och nej vi vill inte nyttja den 1:a maj... sorry..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog för att man skall göra saker och ting i tid alltid.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sommartid börjar natten mellan lördag och söndag. 02.00 blir klockan plötsligt 03.00.

Och då är det bara fem timmar till Thailand som inte larvar sig med sommartid.

För den som inte kan komma ihåg åt vilket håll klockan går vid omställning, har jag det amerikanska uttrycket:

"Spring forward in spring, fall back in fall."

Någon som har något liknande svenskt uttryck?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

M55, inte ens att hålla reda på vilken dag som man skall ställa klockan klarar du av, förmodligen så har du även skruvat den på fel håll.

Blir nog många samtal till fröken ur innan du får rätt på det där.

[move]Tidspessimisten Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest larbejo

Herr Chang! Du har tydligen missat det här med utemöbler. Någon har tydligen kommit på att man ställer fram utemöbler(klockan)inför sommaren och ställer tillbaka inför vintern. Smart va?

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Inget larv, HC, det är bra att ta vara på de ljusa timmarna.

I Thailand skiljer det inte mycket på längsta och kortaste dagen

dom skulle inte vinna mycket på sommartid. Morgonkyla kanske :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja GD, det verkar ju som de flesta likt mig har möjlighet till flextid, och då känns det inte så angeläget med sommartid. Fast det kan förstås vara bra för de som inte kan rucka på sina tider. Och det är för all del bra att kalibrera ens klockor två gånger om året.

Thailand ligger mycket riktigt för nära ekvatorn för att det ska vara meningsfullt med sommartid.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Klockan skall alltid ställas MOT midsommar!

En bra och enkel minnesregel, tycker jag.

  / Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Och det är för all del bra att kalibrera ens klockor två gånger om året.

HC!

Du är härmed utsedd till MPR:s klockkalibrator.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har för mig att jag läst någonstans att om hela Europa tänder belysning mm

en timme senare så spar vi mycket energi och att det ska vara en av anledningarna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Klockan skall alltid ställas MOT midsommar!

En bra och enkel minnesregel, tycker jag.

  / Joe

Den var ju riktigt bra!

Jive, förhoppningsvis blir det riktigare tid på MPR imorgon. Om P3 är på hugget ;-)

Quote

Har för mig att jag läst någonstans att om hela Europa tänder belysning mm

en timme senare så spar vi mycket energi och att det ska vara en av anledningarna

Just det, tror det var en av de ursprungliga anledningarna till att man började med sommartid. Det svåra är väl att verifiera denna eventuella effekt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enda regeln jag har, är att senare kommer vi gå tillbaka till vintertid, och därför vet jag att klockan skall ställas framåt vid sommartid. Fast allt det där med klockor går ju automatiskt nuförtiden ändå.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

en bra regel är att på våren ställer man fram grillen (ställer fram klockan) , på hösten ställer man tillbaka grillen (ställer tillbaka klockan).

                          Mvh SWEDEMAN

Mvh SWEDEMAN

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Har för mig att jag läst någonstans att om hela Europa tänder belysning mm

en timme senare så spar vi mycket energi och att det ska vara en av anledningarna

Oj vad omständigt, varför inte bara släcka en timmer tidigare och därmed undvika allt klockstrul.

[move]Påtände Arne[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Enda regeln jag har, är att senare kommer vi gå tillbaka till vintertid, och därför vet jag att klockan skall ställas framåt vid sommartid. Fast allt det där med klockor går ju automatiskt nuförtiden ändå.

Finns inget som heter "vintertid". På vintern har vi normaltid...

Strunt samma vad det heter... Har man sommaren framför sig ställar man klockan framåt, har man sommaren bakom sig ställer man klockan bakåt. Ställa mot midsommar som nån tipsade om tidigare lät bra  :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde vara sommartid jämt, helst på vintern.

Gällande mitt trick att hålla ordning på om det är framåt eller bakåt man ställer klockan så jämför jag alltid med vad tiden är i Thailand. Är det bara jag som är så thailandsskadad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Det borde vara sommartid jämt, helst på vintern.

Gällande mitt trick att hålla ordning på om det är framåt eller bakåt man ställer klockan så jämför jag alltid med vad tiden är i Thailand. Är det bara jag som är så thailandsskadad?

Det borde vara sommar jämt, även på vintern! Hoppas på växthuseffekten kanske ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag antar att Ban99AFA höll ett extra öga på Iran vs. Saudiarabien. :punish: Då det innefattar hans kärlek för kultur och relegion. Men tyvärr så är de flesta svenskar intresserade Portugal-Sverige... Till Ban99AFA:s glädje, så vill jag framföra att Meckas hederliga pojkar vann i Teheran och därför framstår som hjältar hemma i Saudi Arabien.. Allah är stor..

Link to comment
Dela på andra sajter

M55, kanske Ni kan lämna in klockan hos någon urmakare på måndag och få den justerad för sommartid.

[move]

Urologen Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...