Jump to content
IGNORERAD

El via internet?


audirs2

Recommended Posts

Som tråd rubriken felaktigt frågar så är frågan egentligen så här:har någon erfarenhet av internet via el uttaget?

Vi har mobilt hemma ute på Stavsnäs och det funkar så där eftersom det går via en telemast.

Alternativet är att dra in tele lina från Telia och sedan köra Wifi via den sedan!

Är inte riktigt säker på hur vi skall göra!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    10

  • Soengsang

    9

  • Tallviking

    8

  • janne_h

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Oregistrerad

Hmmm lite osäker på hur du menar men.....

Om du jämför att surfa med trådlöst modem (USB sticka till exempel) och att köra via ADSL Telia över telefonkabeln, så är det väl egentligen lite beroende på hur det ser ut.

Har du alltid dålig hastighet på trådlöst - då kanske det är dags att kika på något annat. Jag själv kör på sticka och för det mesta går det bra. Runt 10 Mbit/s kanske i hastighet. Bara ibland som det går ner. (Fast jag har ändå anmält mig till fiber eftersom det skall installeras i området.)

 

Om du har telelina in i huset så är det väl inte så dyrt att hoppa på det och prova. Har du otur med långa kopparledningar till närmaste telestation så kanske det inte blir mer än 8 Mbit/s hur som helst. Telia kan säkert tala om detaljer kring hastighet.

Detta med eluttag handlar väl om att man med befintlig uppkoppling kan köra även i andra rum (andra än huvudrummet) via eluttagen. Det krävs ju dock utrustning, som kostar pengar. Alternativet är då alltså WI-Fi eller att klamra TP-kabel. Om jag fattar det hela rätt.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det funkar, kör själv med D-Links Powerline. Prova hur det funkar för er, det är ju inga dyra grejer.

Men du måste ju ha internet in någonstans, inte så att du får en internetuppkoppling via elnätet.

Ändrades av frason

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frason:

Ja, det funkar, kör själv med D-Links Powerline. Prova hur det funkar för er, det är ju inga dyra grejer.

Men du måste ju ha internet in någonstans, inte så att du får en internetuppkoppling via elnätet.

Aha, ok, trodde att det kom via el kablar! Då får man ringa sovjet staten och be dom gräva ner koppartrådar då! Fiber in till vårt hus går på runt 15,000.- tycker det e lite dyrt! 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev audirs2:

Aha, ok, trodde att det kom via el kablar! Då får man ringa sovjet staten och be dom gräva ner koppartrådar då! Fiber in till vårt hus går på runt 15,000.- tycker det e lite dyrt! 

Hehe, ja, du får ringa trevliga Telia, eller köra 3G/4G. :)

Men sen funkar det fint att använda powerline om behovet finns.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev audirs2:

Aha, ok, trodde att det kom via el kablar! Då får man ringa sovjet staten och be dom gräva ner koppartrådar då! Fiber in till vårt hus går på runt 15,000.- tycker det e lite dyrt! 

Vi har två aktörer som drar in fiber i vårt område. 

Den ena vill ha ca 20000 kr och den andra några tusenlappar till. 

Vill du dra in senare så blir det dyrare.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Aha, ok, trodde att det kom via el kablar! Då får man ringa sovjet staten och be dom gräva ner koppartrådar då! Fiber in till vårt hus går på runt 15,000.- tycker det e lite dyrt! 

Du höjer värdet på kåken 🤑

Link to comment
Dela på andra sajter

15000.   Köp,,, själv la jag 19900. o nöjd    240kr i mån  för 100/100  obegränsat.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev audirs2:

Aha, ok, trodde att det kom via el kablar! Då får man ringa sovjet staten och be dom gräva ner koppartrådar då! Fiber in till vårt hus går på runt 15,000.- tycker det e lite dyrt! 

 

Kör Net1....4G och obegränsad datamängd.

Och du slipper kablar in i huset.

399kr/mån

http://www.net1.se/privat/

595bb9091f043_Skarmavbild2017-07-04kl_22_49_02.thumb.png.167ae70fc580b4a527a7e4ffc449be41.png

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Kör Net1....4G och obegränsad datamängd.

Och du slipper kablar in i huset.

399kr/mån

http://www.net1.se/privat/

595bb9091f043_Skarmavbild2017-07-04kl_22_49_02.thumb.png.167ae70fc580b4a527a7e4ffc449be41.png

Ser ju bra ut!:great:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev audirs2:

Ser ju bra ut!:great:

 

Fungerar riktigt bra, har använt det på jobbet i 10 år....tillräckligt snabbt för att streama media etc. och det är fri datamängd "på riktigt" inga dolda klausuler, bara att plugga i routern i eluttaget  och köra.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

Fungerar riktigt bra, har använt det på jobbet i 10 år....tillräckligt snabbt för att streama media etc. och det är fri datamängd "på riktigt" inga dolda klausuler, bara att plugga i routern i eluttaget  och köra.....

Hur många datorer går det att koppla på denna då? Har man usb stickor eller vadå?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag vet så är det bara experimentell verksamhet med internet via elnätet, då det funkat ganska dåligt.
Jag har ett lätt begagnat US robotic 56k modem i orginalkartong. Det har alltid har funkat bra, om man bara kommer ihåg att koppla ur det när det åskar.
Kan tänka mig att sälja det billigt om du bestämmer dig för Telia.

PS

Det är världens mest sålda modem som även klarar även Voice och Fax.

DS595bbdad54842_USRobotic.thumb.jpg.3d69e4f1af7d6862cf290d0430611147.jpg

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev audirs2:

Hur många datorer går det att koppla på denna då? Har man usb stickor eller vadå?

 

Tillräckligt antal datorer o telefoner....du får(eller får köpa läs så ser du) en router, som dels tar emot signalen som går via gamla 450 bandet, samt ger wifi till dig, det är också 4 lan utgångar på routern om du vill koppla dator eller smartTV via kabel...eller fler accespunkter...upp till dig.

Det är hur enkelt som helst, bar plugga in o köra....wifi hoppar igång direkt.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev WAXO:

Vad jag vet så är det bara experimentell verksamhet med internet via elnätet, då det funkat ganska dåligt.
Jag har ett lätt begagnat US robotic 56k modem i orginalkartong. Det har alltid har funkat bra, om man bara kommer ihåg att koppla ur det när det åskar.
Kan tänka mig att sälja det billigt om du bestämmer dig för Telia.

PS

Det är världens mest sålda modem som även klarar även Voice och Fax.

DS595bbdad54842_USRobotic.thumb.jpg.3d69e4f1af7d6862cf290d0430611147.jpg

 

WAXO

56 k!!!:rotfl::rotfl::rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev audirs2:

56 k!!!:rotfl::rotfl::rotfl:

Åja, det funkar faktiskt i 28,8 och 14,4 också, fast då går det ganska långsamt om man vill ladda ner en MP3 fil.

 

WAXO

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Fungerar riktigt bra, har använt det på jobbet i 10 år....tillräckligt snabbt för att streama media etc. och det är fri datamängd "på riktigt" inga dolda klausuler, bara att plugga i routern i eluttaget  och köra.....

Dottern kör det hemma nu, tills vi får fibern. Fungerar bra.

18 minuter sedan, skrev audirs2:

Hur många datorer går det att koppla på denna då? Har man usb stickor eller vadå?

Routern de skickar med har wifi. Hos oss så har vi mera begränsad hastighet (beror väl på avstånd till masten) Blir det för många användare som laddar ner och streamar så blir det lite segt. Har därför back up med telia mobilt bredband.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Wangthong:

Dottern kör det hemma nu, tills vi får fibern. Fungerar bra.

Routern de skickar med har wifi. Hos oss så har vi mera begränsad hastighet (beror väl på avstånd till masten) Blir det för många användare som laddar ner och streamar så blir det lite segt. Har därför back up med telia mobilt bredband.

 

En riktantenn mot masten gör susen om man bor långt ifrån, annars är det sällan jag upplever NET1 som segt..

Finns ju en bra täcckningskarta på hemsidan så AudiRS kan se hur hans palats ligger till.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej 

Har och har haft Telia i ca 8 år, bredband nu 10 förut mycket långsammare, räcker till surf. I dag med bredbanstelefoni, trådlös router( bytt ca 6 - 7 ggr )

även Telias TV- packet , Stor en dj massa kanaler som jag alldrig ser på. Bredband med tillbehör 449/ mån. Tv paket 339/mån + pris avtal kväll & helg

och det bästa prisavtal Utlandet 45/ mån, min fru till Thai 1 tim 50 min= 83 kr. Net 1 är inte bra här i norrland dom " köper bara för viss många användare

och det räcker inte på långa vägar. Många är ofta utan bredband. Jag betalar nu 817/ mån med allt nu åt skogen för mycke, blir fiber i sommar och 22000

i instalation men bara 225 i mån och Tv och telefon går att hitta andra vägar. Boxer 99/ mån nu räcker för mej. Ni som säger att man ökar värdet på huset

med inkopplat Bredband ????. Kanske mera attraktivt men tro inte jag får 22000 mer för huset

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

I dit fall måste du ju utreda vilken leverantör som har  bäst 3/4g teckning hos dig.  Det finns ju ett antal att välja på. 3g är ju Telia och Tele2 i samma nät. Telenor och Tre har egna nät. När det gäller 4g är det Telenor och Tele2 som delar nät. net1 har sitt eget nät som kör i 450 nätet. Så räckvidden är bättre än 3/4g men kör et speciellt nät.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg
1 timme sedan, skrev audirs2:

Om Telenor är dom som har bäst teckning hos dig så är Huawei routern mycket bra. Det är den som dom flesta leverantörer använder (förutom net1 som kör ett annat system) Jag skulle börja med att fixa ett kontantkort till respektive leverantör och kolla vilket som fungerar bäst i mobilen.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

En riktantenn mot masten gör susen om man bor långt ifrån, annars är det sällan jag upplever NET1 som segt..

Finns ju en bra täcckningskarta på hemsidan så AudiRS kan se hur hans palats ligger till.

Tjena!

Jag har NET1 i sommarstugan sedan några år. Det finns noll täckning på mobilen och Telia har släckt kopparnätet. Jag investerade i en riktantenn som jag ställde in med koordinaterna på deras hemsida och med hjälp av google maps och en kompass.

Tidvis är vi 5-10 st som är inloggade på WiFi,t och det fungerar förvånansvärt bra. Har dock "pillat" lite i routern så den gemensamma  mediadatorn (och lilla jag) har prioritet). 

Jag har även använt några lite äldre routrar som "hotspots" så det finns täckning i alla hus. 

Efter deras senaste uppdatering blev hastigheten riktigt "bra", för alternativet är inget internet alls!

Men jämför man Mb/s och krona med mitt bredband hemma är det dyrt, 250 Mb/s med fiber för 285 sek!

In annan liten kul bonus grej är att man kan ta med sig routern och surfa i Sverige, Norge och Danmark, på samma abonnemang. Funkar även bra när man är ute på sjön!

//S

There can be only one (Stefan)

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Hej 

Har och har haft Telia i ca 8 år, bredband nu 10 förut mycket långsammare, räcker till surf. I dag med bredbanstelefoni, trådlös router( bytt ca 6 - 7 ggr )

även Telias TV- packet , Stor en dj massa kanaler som jag alldrig ser på. Bredband med tillbehör 449/ mån. Tv paket 339/mån + pris avtal kväll & helg

och det bästa prisavtal Utlandet 45/ mån, min fru till Thai 1 tim 50 min= 83 kr. Net 1 är inte bra här i norrland dom " köper bara för viss många användare

och det räcker inte på långa vägar. Många är ofta utan bredband. Jag betalar nu 817/ mån med allt nu åt skogen för mycke, blir fiber i sommar och 22000

i instalation men bara 225 i mån och Tv och telefon går att hitta andra vägar. Boxer 99/ mån nu räcker för mej. Ni som säger att man ökar värdet på huset

med inkopplat Bredband ????. Kanske mera attraktivt men tro inte jag får 22000 mer för huset

Vi som bor i norrlands inland får göra hur stora investeringar som helst i våra hus och vi kommer inte att kunna räkna hem dom. Om vi inte bor i Åre!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev hasseigöteborg:

Om Telenor är dom som har bäst teckning hos dig så är Huawei routern mycket bra. Det är den som dom flesta leverantörer använder (förutom net1 som kör ett annat system) Jag skulle börja med att fixa ett kontantkort till respektive leverantör och kolla vilket som fungerar bäst i mobilen.

 

Telenor har max en pinne på mobilen här ute hos oss i skärgården, så man börjar undra om inte ändå Telias kopparkabel vore bäst!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...