Jump to content
IGNORERAD

Laga plast/glasfiberbåt?


Kalas

Recommended Posts

En bekant lämnade sin roddbåt vind för våg över vintern och skänkte mig den. Jag har nu bärgat den och sett att det är tre större hål i kölen och ett par skavhål på sidorna. Efter att ha googlat så inser jag att jag nog behöver expertråd och därför vänder jag mig till er här i forumet!

Jag har ingen som helst kunskap om båtar i plast och glasfiber.

Kom gärna med instruktioner steg för steg och en specificerad materiallista.

Jag är utbildad bilplåtslagare så jag har inte tummarna mitt i händerna utan jag vill kunna reparera ordentligt och efter ordning då det gäller säkerheten.

 

Behöver ni fler bilder eller detaljinfo så hör av er! 19c6f13fe860b235a69a2d101279ae29.jpg40795111f4ddb83787df0f722ade776a.jpg48de6599b583245f34ac8abdc69eaa98.jpg133fcdd4506fc4db91d941e09e1ad1a1.jpg8e4dce2fcc4ac1d810ad486b5f9fcb71.jpg

 

Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

En bekant lämnade sin roddbåt vind för våg över vintern och skänkte mig den. Jag har nu bärgat den och sett att det är tre större hål i kölen och ett par skavhål på sidorna. Efter att ha googlat så inser jag att jag nog behöver expertråd och därför vänder jag mig till er här i forumet!
Jag har ingen som helst kunskap om båtar i plast och glasfiber.
Kom gärna med instruktioner steg för steg och en specificerad materiallista.
Jag är utbildad bilplåtslagare så jag har inte tummarna mitt i händerna utan jag vill kunna reparera ordentligt och efter ordning då det gäller säkerheten.
 
Behöver ni fler bilder eller detaljinfo så hör av er! 19c6f13fe860b235a69a2d101279ae29.jpg40795111f4ddb83787df0f722ade776a.jpg48de6599b583245f34ac8abdc69eaa98.jpg133fcdd4506fc4db91d941e09e1ad1a1.jpg8e4dce2fcc4ac1d810ad486b5f9fcb71.jpg
 
Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk
 
 


Med all respekt för att du vill ha input från någon kunnig här...

Jag hade kollat på Youtube, där finns hur mycket info som helst, med bilder och allt.
Jag gör det ofta nuförtiden då jag ska ge mig på något jag inte riktigt behärskar.

För några dagar sedan blev tangenterna på min macbook air lite lustiga, jag misstänkte skit o damm i dem.
Var hur lätt som helst att fixa med stöd av Youtube.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Soengsang:


Med all respekt för att du vill ha input från någon kunnig här...

Jag hade kollat på Youtube, där finns hur mycket info som helst, med bilder och allt.
Jag gör det ofta nuförtiden då jag ska ge mig på något jag inte riktigt behärskar.

För några dagar sedan blev tangenterna på min macbook air lite lustiga, jag misstänkte skit o damm i dem.
Var hur lätt som helst att fixa med stöd av Youtube.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Med all respekt för innehållet i Youtube, men det finns massor med rena amatörer (milt uttryckt) som lägger in "info" där. Skulle hellre rekommendera en allmän sökning.

 

Personligen skulle jag införskaffa material och sätta igång på direkten. Båten ser ju ut att vara helt ok, förutom ett par små hål. En baggis. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Med all respekt för innehållet i Youtube, men det finns massor med rena amatörer (milt uttryckt) som lägger in "info" där. Skulle hellre rekommendera en allmän sökning.
 
Personligen skulle jag införskaffa material och sätta igång på direkten. Båten ser ju ut att vara helt ok, förutom ett par små hål. En baggis. [emoji4]

Jo håller med, hålen är en baggis...jag har lagat värre, men eftersom jag är en glad amatör så avstår jag råd, annat än reka Youtube, finns som sagt många bra instruktioner där till det mesta o lite till.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

För att kunna laga dessa skador måste plasten i båten torka ordentligt.

Alltså måste den ligga inne eller väl täckt och det kan ta en månad el så.

Innan den är torr är det meningslöst att försöka laga den.

 

Sen kommer du behöva slipa alla skador till friskt laminat innan lagningen påbörjas.

 

Det tar tid att laga en båt i glasfiber.

 

Med tanke på hur mycket båten är skadad så är jag tveksam till att det lönar sig att laga den.

Det finns en mängd såna båtar på t. ex Blocket för någon tusenlapp.

Dom pengarna kommer man snabbt upp till med verktyg och material som behövs för att laga denna båt.

Lägg sedan till all tid som behövs för att laga den.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är inte så svårt att laga.

Slipa bort all gelcot och topcot ungefär +5 cm runt skadan med en slipskiva för metall. Sen är det bara att blanda polyester och härdare och pensla tillklippta bitar av glasfiberväv över det slipade området. Blanda inte så stor sats för det härdar snabbt. 3-4 varv 300g väv från både in och utsida blir starkt nog.

Går det inte att komma åt inifrån så kan man göra en plugg i trä i hålet och plasta in den med glasfiber.

 

Pensla gärna skadan med aceton några gånger innan för bättre vidhäftning. När allt är lagat så kan man spackla med Plastic padding och måla. 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev koppar55:

Som Leifen skrev, försäkra dig om att det är ordentligt renslipat runt skadorna sant torrt. Det absolut viktigaste är att du lägger på glasfiber/polyester utifrån och innifrån “vått I vått”.

Annars kan det släppa med tiden och bli en ubåt på ett par minuter.:haha:

 

Håller med, men gissar att TS inte vill lägga för mycket pengar o tid, så det kan bli svårt o plasta inifrån vid kölen, då det troligen är en fast inre durk i båten, och ett satans jobba tt ta bort den.

Jag hade gjort som Leif, men även fyllt kölen via hålen med fogskum, sen plastat hålen...sen ev hela kölen om det är flera hål för att få det hela lite mer solitt.

 

Det hela behöver inte bli så dyrt, inga avancerande verktyg behövs heller....och allt finns att köpa på tex biltema och behöver inte bli dyrare än 4-600kr.

Men jag hade även målat båten med en bra färg, blir bra om man använder planstrykare, riktigt bra till och med...så med färg o allt kanske nått över 1000kr och det kan båten vara värd.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar er för bra och lättförståeliga tips och råd!
Detta är styrkan i ett forum, att ingen kan allt men tillsammans löser vi det mesta!
Jag ska försöka få båten till en kompis med både garage och ladugård för torkning.
Återkommer med bilder och antagligen mera frågor!


Skickat från min SM-A320FL via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...