Jump to content
IGNORERAD

Tjäna tusenlappar om semesterflyget är sent


Tallviking

Recommended Posts

Tallviking

Du kan få rejält med pengar om semesterflyget var försenat. Här är den nya tjänsten som låter dig skanna ditt boardingkort.

 

985484825.jpg

 

EU har generösa flygregler, och du kan få upp till 600 euro (cirka 5 900 kronor) i kompensation om flyget är sent. Hos vissa flygbolag är hanteringen krånglig, men det finns företag som erbjuder dig hjälp – mot en saftig provision. Flight Right, TRS och Airhelp är tre exempel.

Den senare har nyligen släppt en app där du kan skanna ditt boardingkort.
Det finns också en ”inkorgsskanner”. Du kan ge den tillåtelse att leta igenom din inkorg för att se om du har rest med flyg som ger dig rätt till kompensation.

Om du vill göra jobbet själv finns det förstås mycket hjälp att få. På EU:s flygsida förklaras i detalj hur reglerna fungerar och vad du ska göra.

www.trstravelright.com/sv/

www.flightright.se

www.airhelp.com/sv

Europa.eu

 

Ladda ned Airhelp för Android
Ladda ned Airhelp för IOS

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag med familj, fick 1800 euro tillbaka i vintras, då planet var försenat från Bkk.

Men lat som jag var, så lät jag flygförsening.se ta hand om det hela, mot 25% av beloppet..

Gick smidigt och pengarna på kontot 3 veckor senare..

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Flög med SAS mellan Köpenhamn och Berlin i mars för ett mässbesök, ut torsdag morgon och hem fredag kväll var det tänkt. När jag landat i Berlin så kom det ett SMS från SAS om att morgondagens flygning var inställd på grund av en 24 timmars strejk hos personalen på Berlins flygplatser men de jobbade på att lösa problemen för alla drabbade resenärer.

 

Tänkte inte så mycket på det utan gjorde vad jag skulle på mässan, mailada SAS på kvällen med hur jag skulle göra och förklarade att jag inte hade så där bråttom hem egentligen. SAS ringde upp och sade att de bokat om mig till ett flyg lördag förmiddag och skulle ersätta mig för hotell och andra utgifter jag haft.

 

Så taxi från Messegelände till Scandic Ku´damm, rum med mat i hotellrestauragen, taxi till flyget dagen efter och ett extra dygn i parkeringagaraget gick på 2400 kronor och de fick jag utbetalt av SAS inkom en vecka. Sen kom jag på att jag betalt min resa med AMEX kortet och den försäkringen gav mig ytterligare 1500 kronor.

 

Det är inte så mycket jobb att få pengarna av ett seriöst flygbolag, trots att denna strejken knappast kan sägas vara SAS fel så var det både korrekta och smidiga i sin hantering av ärendet.

 

...och jag fick en extra natt i Berlin!

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
9 minuter sedan, skrev MaiChai:

Flög med SAS mellan Köpenhamn och Berlin i mars för ett mässbesök, ut torsdag morgon och hem fredag kväll var det tänkt. När jag landat i Berlin så kom det ett SMS från SAS om att morgondagens flygning var inställd på grund av en 24 timmars strejk hos personalen på Berlins flygplatser men de jobbade på att lösa problemen för alla drabbade resenärer.

 

Tänkte inte så mycket på det utan gjorde vad jag skulle på mässan, mailada SAS på kvällen med hur jag skulle göra och förklarade att jag inte hade så där bråttom hem egentligen. SAS ringde upp och sade att de bokat om mig till ett flyg lördag förmiddag och skulle ersätta mig för hotell och andra utgifter jag haft.

 

Så taxi från Messegelände till Scandic Ku´damm, rum med mat i hotellrestauragen, taxi till flyget dagen efter och ett extra dygn i parkeringagaraget gick på 2400 kronor och de fick jag utbetalt av SAS inkom en vecka. Sen kom jag på att jag betalt min resa med AMEX kortet och den försäkringen gav mig ytterligare 1500 kronor.

 

Det är inte så mycket jobb att få pengarna av ett seriöst flygbolag, trots att denna strejken knappast kan sägas vara SAS fel så var det både korrekta och smidiga i sin hantering av ärendet.

 

...och jag fick en extra natt i Berlin!

 

Finns det inte ett "Force Majure"(eller hur det stavas) i reglerna om ersättning?

I så fall borde de klarat sej i ditt fall.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Finns det inte ett "Force Majure"(eller hur det stavas) i reglerna om ersättning?

 

 

Det finns "extraordinära omständigheter".

 

5959a2538e40b_Screenshotfrom2017-07-0303-45-42.png.04b47c5e67a2b7995f9f2b1e1b503807.png

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Finns det inte ett "Force Majure"(eller hur det stavas) i reglerna om ersättning?

I så fall borde de klarat sej i ditt fall.

 

Jo detta hade ju lätt kunnat gå under "Force majeure" eftersom strejken inte var riktad mot SAS specifikt utan drabbade alla flygbolag som flög på Berlin under den dagen.

 

Hade jag åkte med ett lågprisbolag - Ryanair till exempel - så tror jag de hade pekat på "force majeur" klausulen och skitit i mina utgifter och tvingat mig betala för en ny biljett...

 

Har också lärt mig med åren i Asien att man kommer mycket längre om man är vänlig och tillmötesgående med kundtjänsten.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev MaiChai:

 

Jo detta hade ju lätt kunnat gå under "Force majeure" eftersom strejken inte var riktad mot SAS specifikt utan drabbade alla flygbolag som flög på Berlin under den dagen.

 

Hade jag åkte med ett lågprisbolag - Ryanair till exempel - så tror jag de hade pekat på "force majeur" klausulen och skitit i mina utgifter och tvingat mig betala för en ny biljett...

 

Har också lärt mig med åren i Asien att man kommer mycket längre om man är vänlig och tillmötesgående med kundtjänsten.

 

Generellt är det väl bara olovlig strejk som kan räknas som "force majeure"?

Sen som sagt var det väl tur att du åkte med SAS, de har ju verkligen gjort allt för att bygga upp sitt rykte, och att de behandlar kanske i ditt fall 100 resenärer bra, ger goda omdömen till kanske 10 gr så många presumtiva resenärer.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander

Peppar peppar så har jag inte haft några problem med ersättningen ännu på mina 3ggr, det är inga problem att sköta det själv heller. (SAS, Ryan Air och Lufthansa)

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4 juli 2017 at 02:42, skrev Soengsang:

 

Generellt är det väl bara olovlig strejk som kan räknas som "force majeure"?

Sen som sagt var det väl tur att du åkte med SAS, de har ju verkligen gjort allt för att bygga upp sitt rykte, och att de behandlar kanske i ditt fall 100 resenärer bra, ger goda omdömen till kanske 10 gr så många presumtiva resenärer.

 

Att det blev SAS denna gång var väl mer på grund av flygtiderna, det är bara SAS och Air Berlin som flyger non-stop till Berlin Tegel från Köpenhamn och när jag vägde dem emot varandra så passade SAS tider mig bättre.

 

Vet inte om det var en "olovlig strejk" är inte så väl insatt på Tyska strejklagar men det bussades folk till både Hamburg och Frankfurt för de som skulle vidare och ijte kunde stanna en dag extra. Ett gäng Thailändska kolleger fick åka tåg till Frankfurt för att flyga vidare till Oslo där de skulle vara på en mässa lördag morgon.

 

Men jag vidhåller att SAS skötte det bra från min synvinkel, det hade förmodligen Air Berlin också gjort men kanske med lite mer krångel med kvitton och sådant. Frågan är vad Easy-Jet hade gjort, de flyger ju Köpenhamn-Berlin Schönefeld och där strejades det ju också?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...