Jump to content
IGNORERAD

Turistvisum och VFS Global


SatanG

Recommended Posts

Vad det gäller visumansökan till Sverige för familjemedlemmar så står det ju klart och tydligt nederst på första sidan: 

"De med * angivna uppgifterna ska inte uppges av familjemedlemmar till medborgare i EU, EES eller Schweiz (make/maka, barn eller beroende familjemedlem i uppstigande led) när de utövar sin rätt till fri rörlighet. Familjemedlemmar till medborgare i EU, EES eller Schweiz ska visa handlingar som styrker detta förhållande samt fylla i fälten 34 och 35." 

http://www.swedenabroad.com/ImageVaultFiles/id_27365/cf_347/Ans-kan_om_Schengenvisering.PDF

 

Som jag tolkar detta så behöver man därmed inte, som familjemedlem till EU-medborgare, ge annan information än N/A Not Apllicable på:

Checklist.

o Original Certificate of Employment or equivalent (if applicable)– stating position, length of employment, salary, and statement from the employer that the applicant is granted leave

o Self Employed (if applicable) – present a copy of your company registration/certificate from DBD or stakeholder and proof of annual income o Student (if applicable) – certification of enrolment from school. If applicant is travelling during a school holiday, a certificate of enrolment is to be submitted to prove that the applicant is enrolled for the next school year/semester

o Proof of sufficient funds for the entire visit (if applicable) – copy of bank book or bank statement for the past 3 months.

o Copy of Hotel Reservation (applicants are not advised to confirm your hotel reservation until a visa has been granted)

http://www.swedenabroad.com/ImageVaultFiles/id_21933/cf_347/Checklist_-_tourist_July_2014.PDF

 

Questionaire

Question 6, 10,11. N/A

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Besoka-Sverige/Soka-visum-till-Sverige/Turistbesok---extra-dokument/

 

Frugan har lämnat in sin ansökan och VFS klagar och kräver ändå all information, vilken hon ger dom. 

Frågan är, har personalen på VFS Global inte koll på vad som begärs för intyg och uppgifter eller har jag missuppfattat allt?

 

Borde inte IT-landet Sverige snart kunna ordna så det går att söka visum online?

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Fälten 34 och 35 är till för EU medborgare som bor i Sverige men som inte är svenska medborgare.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev thaikonsult:

Fälten 34 och 35 är till för EU medborgare som bor i Sverige men som inte är svenska medborgare.

 

Med vänlig hälsning Thaikonsult

 

Fälten 34/35 måste vara för den som är EU-medborgare i familjen, svensk eller inte svensk, som gör att dom undantas från att behöva ge information i de frågor som är markerade med asterisk.

Hur ska annars de svenska myndigheterna veta att uppgifterna stämmer att den som ansöker är familjemedlem till ex. en svensk?

Så här står det: "De med * angivna uppgifterna ska inte uppges av familjemedlemmar till medborgare i EU, EES eller Schweiz (make/maka, barn eller beroende familjemedlem i uppstigande led) när de utövar sin rätt till fri rörlighet. Familjemedlemmar till medborgare i EU, EES eller Schweiz ska visa handlingar som styrker detta förhållande samt fylla i fälten 34 och 35."

 

Varken migrationsverket eller ambassaden ger klar information på sina hemsidor om vad som gäller om en familjemedlem till en EU-medborgare söker turistvisum, åtminstonde inte klar för mig.

På ansökan till schengenvisat står det att frågor med asterisk inte ska besvaras av familjemedlemmar till EU-medborgare. Detta verkar inte ha gått fram till VFS Global som ihärdigt hävdar att bankstatement ska ingå, på engelska, samt detaljerad resplan. 

Så här står det i EUR-lex om rätten till fri rörlighet: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1498990840963&uri=CELEX:32016R0399

(5) "Common rules on the movement of persons across borders neither call into question nor affect the rights of free movement enjoyed by Union citizens and members of their families"

"5. ‘persons enjoying the right of free movement under Union law’ means:

(a) Union citizens within the meaning of Article 20(1) TFEU, and third-country nationals who are members of the family of a Union citizen exercising his or her right to free movement"

 

Nu är varken ekonomi eller bankutdrag ett problem för frugan MEN det är mycket troligt att det är för många andra gifta par som är bosatta i Thailand. Frugan uppgav ingen resplan eller hotelbokning utan skrev att hon är gift och har familj med en EU-medborgare och tänker stanna hos mina föräldrar. Som jag tolkar allt så ska rätten till fri rörlighet gälla även våra familjemedlemmar och då ska det inte heller krävas intyg om tillräcklig ekonomi, detaljerad resplan eller vart de är anställda vare sig de resor med eller utan oss.

Jag gillar inte om VFS Global, som representant för svensk myndighet, ger felaktig information som försvårar eller omöjliggör resor till Sverige/Europa för våra fruar när det är så förbannat viktigt för svenska myndigheter att uppfylla alla rättigheter till 3e landsmedborgare som illegalt tar sig in i EU/Sverige. 

 

/ SatanG

 

PS Frugan skrev klart och tydligt på ansökan att hon vill ha ett visum som gäller längre tid och flera inresor då vi åker varje år. Förra gången gällde hennes visa 2 år har jag för mig men det går att få längre enligt migrationsverket. "Det går att ansöka om ett Schengenvisum som gäller för flera inresor om du regelbundet besöker Sverige. Ett visum med flera inresor kan gälla för vistelser på upp till 90 dagar under de senaste 180 dagarna under maximalt fem år." https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Turistbesok.html

Kan ju vara bra att tänka på nästa gång ni söker visa.

 

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2017-07-02 at 17:31, skrev SatanG:

PS Frugan skrev klart och tydligt på ansökan att hon vill ha ett visum som gäller längre tid och flera inresor då vi åker varje år. Förra gången gällde hennes visa 2 år har jag för mig men det går att få längre enligt migrationsverket. "Det går att ansöka om ett Schengenvisum som gäller för flera inresor om du regelbundet besöker Sverige. Ett visum med flera inresor kan gälla för vistelser på upp till 90 dagar under de senaste 180 dagarna under maximalt fem år." https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Besoka-Sverige/Turistbesok.html

Kan ju vara bra att tänka på nästa gång ni söker visa.

 

 

 

Mycket bra service av svenska ambassaden i Bkk. Visumet tog en vecka för frugan. De ringde t.o.m. upp henne och frågade hur länge hon ville ha visum.

Det blev drygt 3 år då passets utgångstid förhindrade längre visum än så. Perfekt!

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...