Jump to content
IGNORERAD

Vattenpump


NilsGJ

Recommended Posts

Någon här som har koll på om Kikawa (400N) är bra grejer? Behöver köpa en till huset samt en vattentank så kollar runt lite. Annars lutar det åt en Mitsubishi (WP-255).

 

Hitachi har jag dålig koll på men inte omöjlig att testa en sådan om någon har tips på likvärdig modell som de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inget att tillföra men kan bli en fantastisk fredagstråd. Hoppas du hittar det du ska. :)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev NilsGJ:

Någon här som har koll på om Kikawa (400N) är bra grejer? Behöver köpa en till huset samt en vattentank så kollar runt lite. Annars lutar det åt en Mitsubishi (WP-255).

 

Hitachi har jag dålig koll på men inte omöjlig att testa en sådan om någon har tips på likvärdig modell som de andra.

 

Har använt denna pump i cirka 10 år utan problem men har fått byta ejektorn (bottenventilen) 1 gång som sitter på 22 meter, har för mig att pumpen kostade runt 7000 Baht.

IMG_1249.JPG.2f66afd6bb5d977df712cf837e4d5dfd.JPG

 

Sedan trycker den upp vattnet cirka 10 meter till en extratank vi har och använder om det blir strömlöst.

IMG_1250.JPG.f9cf6b0d859e354c0861b86db6482000.JPG

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
7 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Har använt denna pump i cirka 10 år utan problem men har fått byta ejektorn (bottenventilen) 1 gång som sitter på 22 meter, har för mig att pumpen kostade runt 7000 Baht.

IMG_1249.JPG.2f66afd6bb5d977df712cf837e4d5dfd.JPG

 

Sedan trycker den upp vattnet cirka 10 meter till en extratank vi har och använder om det blir strömlöst.

IMG_1250.JPG.f9cf6b0d859e354c0861b86db6482000.JPG

 

Behöver man rengöra dessa tankar och i så fall hur ofta ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Behöver man rengöra dessa tankar och i så fall hur ofta ?

Vet ej, har jag aldrig gjort.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Behöver man rengöra dessa tankar och i så fall hur ofta ?

 

De bör väl kanske rengöras ibland, men om man inte tittar i dem, så behöver man inte vara säker på att det måste göras.

Har råkat titta nån gång i våra tankar när vi hade sådana, men gör det inte gärna mer.

 

Här en bild när frugan rengör en tank för en vecka sen.

Vet inte om hon fastnade som Emil... :D 

 

IMG_20170613_144444.jpg

 

Vad gäller pumpar, så kan jag tänka mig att Grundfos är lite bättre än de vanliga/billiga.

Har nåt italienskt idag som fungerar kanonbra idag, men den har varit lite opålitlig.

Ändrades av Surin P3
Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

De bör väl kanske rengöras ibland, men om man inte tittar i dem, så behöver man inte vara säker på att det måste göras.

Har råkat titta nån gång i våra tankar när vi hade sådana, men gör det inte gärna mer.

 

Här en bild när frugan rengör en tank för en vecka sen.

Vet inte om hon fastnade som Emil... :D 

 

IMG_20170613_144444.jpg

 

Vad gäller pumpar, så kan jag tänka mig att Grundfos är lite bättre än de vanliga/billiga.

Har nåt italienskt idag som fungerar kanonbra idag, men den har varit lite opålitlig.

 

Stefans tank på ställningen är nog lite djävligare att göra rent än en som står på marken(nästan), tror du att du kunde fått din tant att fixa det på ställningen?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

De bör väl kanske rengöras ibland, men om man inte tittar i dem, så behöver man inte vara säker på att det måste göras.

Har råkat titta nån gång i våra tankar när vi hade sådana, men gör det inte gärna mer.

 

Här en bild när frugan rengör en tank för en vecka sen.

Vet inte om hon fastnade som Emil... :D 

 

IMG_20170613_144444.jpg

 

Vad gäller pumpar, så kan jag tänka mig att Grundfos är lite bättre än de vanliga/billiga.

Har nåt italienskt idag som fungerar kanonbra idag, men den har varit lite opålitlig.

 

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Stefans tank på ställningen är nog lite djävligare att göra rent än en som står på marken(nästan), tror du att du kunde fått din tant att fixa det på ställningen?

 

Använder tankvattnet i stort sätt bara till toalettstolen och rumpspolaren och då spelar det ju ingen större roll om tanken är rengjord, har förklarat stillastående vatten och legionellabakterier för de andra familjemedlemmarna men som vanligt så har de svårt att ta till sig och lyssna på viktig information från den som i regel vet mer än de outbildade byborna om hälsorisker.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våran vatten försörjning när komunala är ur funktion har funkat i 8 år kör med Hitachi gjort ren tanken 2 ggr under dessa år.

Som Stefan5300 skriver är för toan och duch ibland.

Själv föredrar jag vattnet i förgrunden till maten.

Vatten.thumb.jpg.cdb4c244aefc1608ada28027ffd63ca2.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna använder vi. Har funkat kanon i flera år. Den lilla pumpen används for att få upp det komunala vattnet upp till tanken på taket. Tyvärr är det komunala vattnets inkommande tryck oftast for lågt for att orka upp till tanken. Därfor den lilla pumpen.

pump.jpg.7c8a5f7e0cd3f7394d915109207aebe7.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/30/2017 at 02:20, skrev stefan5300:

 

Har använt denna pump i cirka 10 år utan problem men har fått byta ejektorn (bottenventilen) 1 gång som sitter på 22 meter, har för mig att pumpen kostade runt 7000 Baht.

IMG_1249.JPG.2f66afd6bb5d977df712cf837e4d5dfd.JPG

 

Sedan trycker den upp vattnet cirka 10 meter till en extratank vi har och använder om det blir strömlöst.

IMG_1250.JPG.f9cf6b0d859e354c0861b86db6482000.JPG

 

Tack för svaret. Vi har kommunalt vatten och har blivit sämre tryck med tiden tydligen, därav behövs en pump. Passar på och skaffar tank och tänker sätta tanken på marken. Lucky star liknar Mitsubishi pumpar rätt mycket ser det ut som, undrar om de har något samarbete? 

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev thomas001:

Denna använder vi. Har funkat kanon i flera år. Den lilla pumpen används for att få upp det komunala vattnet upp till tanken på taket. Tyvärr är det komunala vattnets inkommande tryck oftast for lågt for att orka upp till tanken. Därfor den lilla pumpen.

pump.jpg.7c8a5f7e0cd3f7394d915109207aebe7.jpg

Ja Hitachi gör oftast bra grejer dock får det bli 250/300 modellen isf.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Här är den vi kör

 

Funkat perfekt nu i 4 år

 

WP_20131205_17_18_01_Smart.thumb.jpg.0b83421e48c509b7656a333677ff258c.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

soi covboy

En fråga om bevattning av gräsmattan . som det är nu så kan jag bara använda en V-spridare i taget pga trycket i rören. Men vi har en stor vatten behållare i lerkrus ( thai modell) . Frågan är vilken modell av liten vatten pump kan man koppla in för det ska bli tillräckligt bra tryck till 2-3 V- spridare ??  ps. gärna bild ds. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev soi covboy:

En fråga om bevattning av gräsmattan . som det är nu så kan jag bara använda en V-spridare i taget pga trycket i rören. Men vi har en stor vatten behållare i lerkrus ( thai modell) . Frågan är vilken modell av liten vatten pump kan man koppla in för det ska bli tillräckligt bra tryck till 2-3 V- spridare ??  ps. gärna bild ds. mvh

 

Jag skulle säga att diametern på röret/slangen är viktigare än pumpen. 

 

Du tappar enormt med tryck om diametern är underdimensionerad och avståndet för långt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Cavemannen
5 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Jag skulle säga att diametern på röret/slangen är viktigare än pumpen. 

 

Du tappar enormt med tryck om diametern är underdimensionerad och avståndet för långt. 

Hur många bar bör röret tåla?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många bar bör röret tåla?

Bör väl tåla lite mer än vad pumpen kan ge
Link to comment
Dela på andra sajter

Har tank och pump i huset i Bkk.

Tanken står i markplan, i skugga och hålls fylld av trycket i vattennätet i stadsdelen.

Pumpen är till för att ge ett jämnt tryck , tex när man duschar på övervåningen eftersom trycket blir väldigt lågt på mornarna när alla i området använder mycket vatten.

Vid strömavbrott eller om pumpen slutar fungera så går vattennätets tryck in och ser till att vi i alla fall får vatten.

Vi kopplade precis som instruktionen från Mitsubishi föreslog. 

 

Tanken är rätt liten, 800 liter men den har aldrig blivit tom hittills, funkat fint för oss, och en liten backup om det blir avbrott i vattenförsörjningen är inte så dumt, fast det har inte hänt än på 12 år.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Du tappar enormt med tryck om diametern är underdimensionerad. 

 

Man (jag) tycker ju att det borde vara tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Man (jag) tycker ju att det borde vara tvärtom.

 

Du får tycka fel om du vill. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...