Jump to content

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

SatanG

Svensk hemförsäkring och sjukvård

Recommended Posts

SatanG

Läste någonstans på FB att svenska hemförsäkringar inte gäller om man är på overstay i Thailand.

Alltså om man inte har visum, får sina 30 dagar vid ankomst och en olycka händer t.ex. på väg till flygplatsen dag 35 så täcker inte försäkringen då man är i landet "olagligt".

Det låter så förbannat korkat, kan väl knappast vara sant?

/ SatanG 

Benriach

Det låter sunt i mina öron i alla fall...

leifen

Tror inte det är sant, men tycker det ligger lite vett i påståendet.

Min försäkring via LF gäller i alla fall, den gäller för de dagar jag betalt för utan problem enl LF. Sist köpte jag till 195 dagar.

Jag hade en blandning av turistvisum, förlängningar och resor i andra länder, giltiga utan overstay förstås ;)

Men nu har jag inte provat att råka ut för en olycka under en overstay, men kan tänka mig att en sån sak kan få vissa bolag att tveka.

samet

Låter mycket troligt.

De flesta försökringsvillkor kräver att man uppfyller lagar och regler, både från försäkringslandet och besökslandet...

Typ köra motorcykel utan körkort...

Typ köra full...

Benriach

Förresten så spelar det väl ingen roll med försäkring, man kan ju alltid skapa en snyftinsamling på facebook...

SatanG

Overstay är ju inget som påverkar risken för att en eventuell olycka ska ske, i mina öron låter det helt osannolikt.

Köra full etc kan jag förstå då det inverkar på riskerna.

/ SatanG

MaiChai

Står ju oftast i villkoren att man ska följa gällande lagar och Overstay är ju ett lagbrott som ger böter och/eller fängelse så det kan nog försäkringsbolaget peka på om de står inför en miljonnota från ett sjukhus.

MaiChai

Men varför överhuvudtaget kludda till det med overstay? Att söka visum är ju inte så svårt och rätt planerat behöver inte ett visa run med flyg kosta mer än 1000 battingar?

Mankan
4 minuter sedan, skrev samet:

Låter mycket troligt.

De flesta försökringsvillkor kräver att man uppfyller lagar och regler, både från försäkringslandet och besökslandet...

Typ köra motorcykel utan körkort...

Typ köra full...

Ja det är ju i alla fall vanligen uppfattning att det är så. Folk antar så mycket om försäkringsvillkor sedan blir det till sanningar när det har skrivits några gånget på nätet.

Det är ju flera som ständigt hävdat att man inte får ut något på försäkringen om man kör utan körkort onykter etc. Inga "försäkringar gäller" heter det. Ändå verkar det finnas ett behov att skapa regler som ändrar på just detta som ändå inte gäller. Mysko

http://www.bangkokpost.com/news/general/1260779/insurance-for-drink-drivers-ends

svampen
1 timme sedan, skrev SatanG:

Läste någonstans på FB att svenska hemförsäkringar inte gäller om man är på overstay i Thailand.

Alltså om man inte har visum, får sina 30 dagar vid ankomst och en olycka händer t.ex. på väg till flygplatsen dag 35 så täcker inte försäkringen då man är i landet "olagligt".

Det låter så förbannat korkat, kan väl knappast vara sant?

/ SatanG 

Dom flesta reseförsäkringar täcker 30 dagar så är man 35 dagar har den gått ut går att köpa tilläggsförsäkring !

Sorry fel av mig 45 dgr

Soengsang
19 minuter sedan, skrev svampen:

Dom flesta reseförsäkringar täcker 30 dagar så är man 35 dagar har den gått ut går att köpa tilläggsförsäkring !

Fel, de flesta reseförsäkringar man får vi sin hemförsäkring gäller 45 dagar.

Mankan
20 minuter sedan, skrev svampen:

Ja dom har haft med hemförsäkringen har då i alla fall räckt i 45 dagar

samet
1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja det är ju i alla fall vanligen uppfattning att det är så. Folk antar så mycket om försäkringsvillkor sedan blir det till sanningar när det har skrivits några gånget på nätet.

Det är ju flera som ständigt hävdat att man inte får ut något på försäkringen om man kör utan körkort onykter etc. Inga "försäkringar gäller" heter det. Ändå verkar det finnas ett behov att skapa regler som ändrar på just detta som ändå inte gäller. Mysko

http://www.bangkokpost.com/news/general/1260779/insurance-for-drink-drivers-ends

Nu blandar du ihop olika saker.

Artikeln handlar om Thailändsk bilförsäkring...

Tråden handlar om Svensk hemförsäkring... 

Wangthong
1 timme sedan, skrev MaiChai:

Men varför överhuvudtaget kludda till det med overstay? Att söka visum är ju inte så svårt och rätt planerat behöver inte ett visa run med flyg kosta mer än 1000 battingar?

Bor man avigt till är det struligt och relativt dyrt med visum! 

Fast det är ändå dummare att strula till det med overstay!

Mankan
50 minuter sedan, skrev samet:

Nu blandar du ihop olika saker.

Artikeln handlar om Thailändsk bilförsäkring...

Tråden handlar om Svensk hemförsäkring... 

Nä jag vet mycket väl skillnaden mellan försäkringarna men dessa frågor brukar beröra varandra. Du tog ju upp frågan om rätt körkort eller att köra onykter då är det 2 olika försäkringar som framförallt berörs om man har en olycka. Trafikförsäkringen och den egna reseförsäkringen.

Har ju postat svar från LF nedan förut men gör det igen.

Citat

Hej!

Har mottagit din fråga från min kollega Sara.

Din reseförsäkring ersätter kostnader som har samband med olycksfall eller akut sjukdom på resa, vi kan enligt våra villkor inte avböja dina kostnader för att du inte har körkort på det fordon du kör.
 e
Vi hänvisar till polisen i Sverige (hur det eventuellt kan påverka om du har körkort på tex bil i Sverige) samt myndigheter i Thailand när det gäller att köra utan körkort – vilket vi självklart inte rekommenderar. Kan tänka mig att du inte ens får hyra motorcykel utan rätt körkort…

Som sagt, hur du kan ordna rätt körkort eller hur myndigheterna i Thailand ställer sig kan vi inte svara på men får du kostnader i samband med en trafikolycka så gäller din reseförsäkring (men inte kostnader för själva fordonet utan enbart för dig själv och heller inte eventuella böter eller liknande).

Med vänlig hälsning

Ann-Christine Johansson
Skadeavdelningen

Länsförsäkringar Södermanland
Tfn/fax: 0155-48 41 79
Besök: Västra Storgatan 4 | Box 147, 611 24 Nyköping
www.lfs.s

NYTT INNEHÅLL

• Create New...

Important Information

Privacy policy