Jump to content
IGNORERAD

Svensk hemförsäkring och sjukvård


SatanG

Recommended Posts

Läste någonstans på FB att svenska hemförsäkringar inte gäller om man är på overstay i Thailand.

Alltså om man inte har visum, får sina 30 dagar vid ankomst och en olycka händer t.ex. på väg till flygplatsen dag 35 så täcker inte försäkringen då man är i landet "olagligt".

Det låter så förbannat korkat, kan väl knappast vara sant?

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 37
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • MaiChai

    7

  • SatanG

    6

  • Mankan

    6

  • apknug

    4

Mest aktiva i denna tråd

Det låter sunt i mina öron i alla fall...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte det är sant, men tycker det ligger lite vett i påståendet.

 

Min försäkring via LF gäller i alla fall, den gäller för de dagar jag betalt för utan problem enl LF. Sist köpte jag till 195 dagar.

 

Jag hade en blandning av turistvisum, förlängningar och resor i andra länder, giltiga utan overstay förstås ;)

 

Men nu har jag inte provat att råka ut för en olycka under en overstay, men kan tänka mig att en sån sak kan få vissa bolag att tveka.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter mycket troligt.

 

De flesta försökringsvillkor kräver att man uppfyller lagar och regler, både från försäkringslandet och besökslandet...

Typ köra motorcykel utan körkort...

Typ köra full...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten så spelar det väl ingen roll med försäkring, man kan ju alltid skapa en snyftinsamling på facebook...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Overstay är ju inget som påverkar risken för att en eventuell olycka ska ske, i mina öron låter det helt osannolikt.

Köra full etc kan jag förstå då det inverkar på riskerna.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Står ju oftast i villkoren att man ska följa gällande lagar och Overstay är ju ett lagbrott som ger böter och/eller fängelse så det kan nog försäkringsbolaget peka på om de står inför en miljonnota från ett sjukhus.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför överhuvudtaget kludda till det med overstay? Att söka visum är ju inte så svårt och rätt planerat behöver inte ett visa run med flyg kosta mer än 1000 battingar?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev samet:

Låter mycket troligt.

 

De flesta försökringsvillkor kräver att man uppfyller lagar och regler, både från försäkringslandet och besökslandet...

Typ köra motorcykel utan körkort...

Typ köra full...

Ja det är ju i alla fall vanligen uppfattning att det är så. Folk antar så mycket om försäkringsvillkor sedan blir det till sanningar när det har skrivits några gånget på nätet.

 

Det är ju flera som ständigt hävdat att man inte får ut något på försäkringen om man kör utan körkort onykter etc. Inga "försäkringar gäller" heter det. Ändå verkar det finnas ett behov att skapa regler som ändrar på just detta som ändå inte gäller. Mysko

 

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1260779/insurance-for-drink-drivers-ends

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

Läste någonstans på FB att svenska hemförsäkringar inte gäller om man är på overstay i Thailand.

Alltså om man inte har visum, får sina 30 dagar vid ankomst och en olycka händer t.ex. på väg till flygplatsen dag 35 så täcker inte försäkringen då man är i landet "olagligt".

Det låter så förbannat korkat, kan väl knappast vara sant?

 

/ SatanG 

Dom flesta reseförsäkringar täcker 30 dagar så är man 35 dagar har den gått ut går att köpa tilläggsförsäkring !

Sorry fel av mig 45 dgr

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev svampen:

Dom flesta reseförsäkringar täcker 30 dagar så är man 35 dagar har den gått ut går att köpa tilläggsförsäkring !

 

Fel, de flesta reseförsäkringar man får vi sin hemförsäkring gäller 45 dagar.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev svampen:

Dom flesta reseförsäkringar täcker 30 dagar så är man 35 dagar har den gått ut går att köpa tilläggsförsäkring !

Ja dom har haft med hemförsäkringen har då i alla fall räckt i 45 dagar

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Ja det är ju i alla fall vanligen uppfattning att det är så. Folk antar så mycket om försäkringsvillkor sedan blir det till sanningar när det har skrivits några gånget på nätet.

 

Det är ju flera som ständigt hävdat att man inte får ut något på försäkringen om man kör utan körkort onykter etc. Inga "försäkringar gäller" heter det. Ändå verkar det finnas ett behov att skapa regler som ändrar på just detta som ändå inte gäller. Mysko

 

 

http://www.bangkokpost.com/news/general/1260779/insurance-for-drink-drivers-ends

 

 

Nu blandar du ihop olika saker.

Artikeln handlar om Thailändsk bilförsäkring...

 

Tråden handlar om Svensk hemförsäkring... 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

Men varför överhuvudtaget kludda till det med overstay? Att söka visum är ju inte så svårt och rätt planerat behöver inte ett visa run med flyg kosta mer än 1000 battingar?

Bor man avigt till är det struligt och relativt dyrt med visum! 

Fast det är ändå dummare att strula till det med overstay!

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev samet:

 

Nu blandar du ihop olika saker.

Artikeln handlar om Thailändsk bilförsäkring...

 

Tråden handlar om Svensk hemförsäkring... 

Nä jag vet mycket väl skillnaden mellan försäkringarna men dessa frågor brukar beröra varandra. Du tog ju upp frågan om rätt körkort eller att köra onykter då är det 2 olika försäkringar som framförallt berörs om man har en olycka. Trafikförsäkringen och den egna reseförsäkringen.


Har ju postat svar från LF nedan förut men gör det igen.

Citat

 

Hej!
 
Har mottagit din fråga från min kollega Sara.
 
Din reseförsäkring ersätter kostnader som har samband med olycksfall eller akut sjukdom på resa, vi kan enligt våra villkor inte avböja dina kostnader för att du inte har körkort på det fordon du kör.
 e
Vi hänvisar till polisen i Sverige (hur det eventuellt kan påverka om du har körkort på tex bil i Sverige) samt myndigheter i Thailand när det gäller att köra utan körkort – vilket vi självklart inte rekommenderar. Kan tänka mig att du inte ens får hyra motorcykel utan rätt körkort…
 
Som sagt, hur du kan ordna rätt körkort eller hur myndigheterna i Thailand ställer sig kan vi inte svara på men får du kostnader i samband med en trafikolycka så gäller din reseförsäkring (men inte kostnader för själva fordonet utan enbart för dig själv och heller inte eventuella böter eller liknande).
 
Med vänlig hälsning

Ann-Christine Johansson
Skadeavdelningen

Länsförsäkringar Södermanland
Tfn/fax: 0155-48 41 79
Besök: Västra Storgatan 4 | Box 147, 611 24 Nyköping
www.lfs.s

 

 

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Wangthong:

Bor man avigt till är det struligt och relativt dyrt med visum! 

Fast det är ändå dummare att strula till det med overstay!

 

Visst är det så, och ska man bara stanna 2-3 månader så är det ju nog totalt sett billigare att köra två visa-runs med flyg istället fr att fixa visum.

 

När det gäller hemförsäkringen så täcker den 45 dagar, efter det får man köpa till extra dagar hos dem.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Mankan:

Nä jag vet mycket väl skillnaden mellan försäkringarna men dessa frågor brukar beröra varandra. Du tog ju upp frågan om rätt körkort eller att köra onykter då är det 2 olika försäkringar som framförallt berörs om man har en olycka. Trafikförsäkringen och den egna reseförsäkringen.


Har ju postat svar från LF nedan förut men gör det igen.

 

Precis, känner flera som har hamnat på sjukhus pga mc olyckor och dem har inte haft MC-kort, några har även varit bersade.

Har aldrig varit några problem med försäkringsbolagen...

Sen är väl inte det att rekomendera...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Visst är det så, och ska man bara stanna 2-3 månader så är det ju nog totalt sett billigare att köra två visa-runs med flyg istället fr att fixa visum.

 

När det gäller hemförsäkringen så täcker den 45 dagar, efter det får man köpa till extra dagar hos dem.

 

Mitt exempel gällde några dagars overstay, vilket för mig inte är mycket värre än att gå mot röd gubbe över gatan. 

Jag skulle inte reka någon att sitta på ambassader eller immigration för 2000 baht i böter, gäller det däremot att olycksfallsförsäkringen inte gäller blir det ett annat läge.

Själv anser jag det vara orimligt att försäkringen skulle sluta gälla. Thailändska myndigheter är nog iaf de sista som vill stoppa den här pengamaskinen, inget annat än business.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom har haft med hemförsäkringen har då i alla fall räckt i 45 dagar



Stämmer fint. Vissa bolag har tom 60 dagar, moderna försäkringar är ett som har det! Rekommenderas.


Sent from fiskebyn using Tapatalk HD
Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev SatanG:

 

Mitt exempel gällde några dagars overstay, vilket för mig inte är mycket värre än att gå mot röd gubbe över gatan. 

Jag skulle inte reka någon att sitta på ambassader eller immigration för 2000 baht i böter, gäller det däremot att olycksfallsförsäkringen inte gäller blir det ett annat läge.

Själv anser jag det vara orimligt att försäkringen skulle sluta gälla. Thailändska myndigheter är nog iaf de sista som vill stoppa den här pengamaskinen, inget annat än business.

 

/ SatanG

Håller med. Det verkar orimligt att den inte skulle gälla.

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Mitt exempel gällde några dagars overstay, vilket för mig inte är mycket värre än att gå mot röd gubbe över gatan. 

Jag skulle inte reka någon att sitta på ambassader eller immigration för 2000 baht i böter, gäller det däremot att olycksfallsförsäkringen inte gäller blir det ett annat läge.

Själv anser jag det vara orimligt att försäkringen skulle sluta gälla. Thailändska myndigheter är nog iaf de sista som vill stoppa den här pengamaskinen, inget annat än business.

 

/ SatanG

 

Så du tror inte att försäkringsbolaget skulle börja leta efter kryphål ifall de står inför en mångmiljon nota från ett sjukhus i Thailand? Du ska nog inte räkna med att de är villiga att betala ifall de kan hitta sätt att undvika det.

 

Fem dagars overstay är väl 5 gånger 500 battingar och för de 2500 så kan man ju göra ett visa run med flyg och få 30 nya dagar, dock bara 15 dagar på försäkringen och sedan är man utan skydd.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Så du tror inte att försäkringsbolaget skulle börja leta efter kryphål ifall de står inför en mångmiljon nota från ett sjukhus i Thailand? Du ska nog inte räkna med att de är villiga att betala ifall de kan hitta sätt att undvika det.

 

Fem dagars overstay är väl 5 gånger 500 battingar och för de 2500 så kan man ju göra ett visa run med flyg och få 30 nya dagar, dock bara 15 dagar på försäkringen och sedan är man utan skydd.

 

Inte om olyckan hände en tiondels sekund efter att overstayen börjar. Ska vi ta det här utan tramsiga överdrifter och istället exemplifiera normalfall?

Saken gäller om det är standard att försäkringen upphör att existera om man stannar några dagar över de tillåtna 30 dagarna utan att betala 1900 baht på immigration.

Otroligt om försäkringsbolagen ens får reda på att det är en overstay, vilket ändå inte höjer riskbeteendet hos den försäkrade. 

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev MaiChai:

 

Så du tror inte att försäkringsbolaget skulle börja leta efter kryphål ifall de står inför en mångmiljon nota från ett sjukhus i Thailand? Du ska nog inte räkna med att de är villiga att betala ifall de kan hitta sätt att undvika det.

 

Fem dagars overstay är väl 5 gånger 500 battingar och för de 2500 så kan man ju göra ett visa run med flyg och få 30 nya dagar, dock bara 15 dagar på försäkringen och sedan är man utan skydd.

Som försäkringsbolag skulle man nog kunna komma undan de flesta utbetalningar men smarta snåriga villkor och sedan hitta någon bagatellorsak som egentligen inte har med själva olyckan att göra. Men jag tvivlar på att de kommer att få behålla så många kunder i slutändan.

 

 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev SatanG:

 

Inte om olyckan hände en tiondels sekund efter att overstayen börjar. Ska vi ta det här utan tramsiga överdrifter och istället exemplifiera normalfall?

Saken gäller om det är standard att försäkringen upphör att existera om man stannar några dagar över de tillåtna 30 dagarna utan att betala 1900 baht på immigration.

Otroligt om försäkringsbolagen ens får reda på att det är en overstay, vilket ändå inte höjer riskbeteendet hos den försäkrade. 

 

/ SatanG

 

 

Hamnar du på sjukhus och blir inlagd så lär de ju kontrollera ditt visumstatus och då kommer det ju framgå även för försäkringsbolaget att du var där illegalt och då kan de ju påpeka att du var illegalt i landet och har brutit mot villkoren i försäkringen.. När jag låg inlagd på Bumrungrad så skrevs min visumstatus in i handlingarna till SOS international.

 

Men det är ju frivilligt att stanna på overstay, förstår dock inte varför man skulle vilja ta den risken.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Nä jag vet mycket väl skillnaden mellan försäkringarna men dessa frågor brukar beröra varandra. Du tog ju upp frågan om rätt körkort eller att köra onykter då är det 2 olika försäkringar som framförallt berörs om man har en olycka. Trafikförsäkringen och den egna reseförsäkringen.


Har ju postat svar från LF nedan förut men gör det igen.

 

 

Jag nämnde två exempel som många svenskar på semester gör... du drog in thailandska försäkringen.

 

Men visst kommer de beröra varandra, den thailänska biluthyraren och dess försäkringsbolag vill garanterat ha betalt av ditt svenska försäkringsbolag!

 

Att LF svarar dig så är ju kanon!

Spara det mailet till den dagen olyckan är framme!

Jag har hört talas om flera som blivit nekade ersättning pga. finstilta detaljer som "oaktsamhet", "undantag" och "försäkringen täcker inte den typen av aktivitet"... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...