Jump to content
IGNORERAD

Se upp med piratkopierad Windows i Thailand


Tallviking

Recommended Posts

En stor majoritet av datorer med piratkopierad Windows i Thailand innehåller Malware redan vid köpet

 

Cyber criminals are targeting users in Thailand who run copied versions of Windows

 

hacker-649x336.jpg

 

Microsoft is warning users in Thailand about the dangers of using copied versions of Windows and other software.

The tech giant says cyber criminals are exploiting non genuine versions of software to spread malware.

Users running pirated versions of Windows are leaving themselves wide open to a multitude of security risks, Microsoft said.

The warning comes from a Microsoft commissioned study carried out National University of Singapore.

 

http://tech.thaivisa.com/cyber-criminals-targeting-users-Thailand-run-copied-versions-windows/22530/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • UglyFarang

    7

  • scorpio63

    2

  • Nemo

    2

Mest aktiva i denna tråd

Antager att en dator med original W10 är minst lika dyr som en likadan dator i Sverige?

 

Men går det inte att rensa datorn från dessa malwares med tex windows defender?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Man skall se upp med allt som är piratkopierat;)

Polisen har tydligen gjort tillslag på MBK mot alla som säljer piratkopior av något slag, märkesleverantörena har tröttnat ordentligt vilket man kan förstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

W10 är en enda stor malware!

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Tommy:

Antager att en dator med original W10 är minst lika dyr som en likadan dator i Sverige?

 

Men går det inte att rensa datorn från dessa malwares med tex windows defender?

 

MVH

 

Det kan vara svårt. Defender är inte direkt den bästa mjukvaran och ofta vitlistas malwaren i samband med att dom "krackar" windows för att få det att se aktiverat ut så då kommer inte Defender hitta det i alla fall

 

Är det botnet-programvaror gömmer dom sig och är svåra att hitta för vanliga antivirusprogram

 

Skulle mer rekommendera AnitMalwareBites eller SuperAntiSpyware som båda finns i gratisversioner

 

Dom hittar flera typer av malware som vanliga enkla antivirusprogram missar

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev UglyFarang:

W10 är en enda stor malware!

 

W10 har avsevärt mycket bättre säkerhetsarkitektur jämfört med W7

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det kan vara svårt. Defender är inte direkt den bästa mjukvaran och ofta vitlistas malwaren i samband med att dom "krackar" windows för att få det att se aktiverat ut så då kommer inte Defender hitta det i alla fall

 

Är det botnet-programvaror gömmer dom sig och är svåra att hitta för vanliga antivirusprogram

 

Skulle mer rekommendera AnitMalwareBites eller SuperAntiSpyware som båda finns i gratisversioner

 

Dom hittar flera typer av malware som vanliga enkla antivirusprogram missar

 

Kan man stoppa in dessa i en dator som har W10 och Avast-antivirus utan komplikationer?

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

W10 har avsevärt mycket bättre säkerhetsarkitektur jämfört med W7

 

Jag har aldrig haft så mycket strul med en dator som jag fått sedan jag bytte till W10.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Kan man stoppa in dessa i en dator som har W10 och Avast-antivirus utan komplikationer?

 

Ja. Det är i gratisversionen bara program som man gör sökningar manuellt med. I betalversionerna ger dom realtidsskydd

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag har aldrig haft så mycket strul med en dator som jag fått sedan jag bytte till W10.

 

Vi har tvärt om mycket mindre problem med våra 100 datorer sedan vi uppgraderade till W10

 

Det bästa är om man installerar W10 från Scratch och inte kör med en "uppgraderad" från W7 i botten

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Vi har tvärt om mycket mindre problem med våra 100 datorer sedan vi uppgraderade till W10

 

Det bästa är om man installerar W10 från Scratch och inte kör med en "uppgraderad" från W7 i botten

 

Min är givetvis en uppgraderad W7 som Pyttemjuk lovade skulle vara en förbättring och att inget skulle försvinna, en massa orginal Toshiba program är puts väck och min skrivare en Konica-Minolta där kickar W10 ut funktionen vid varje uppdatering, nu har jag tröttnat på att lägga in drivrutinerna efter uppdateringarna så jag ska köpa en beg dator med W7.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Ja. Det är i gratisversionen bara program som man gör sökningar manuellt med. I betalversionerna ger dom realtidsskydd

 

Så i gratisversionen måste jag aktivt tala om för programmet att söka malware?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Så i gratisversionen måste jag aktivt tala om för programmet att söka malware?

 

Ja. Kör t.ex en gång i månaden och även t.ex CCleaner så håller du datorn i bra skick

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Min är givetvis en uppgraderad W7 som Pyttemjuk lovade skulle vara en förbättring och att inget skulle försvinna, en massa orginal Toshiba program är puts väck och min skrivare en Konica-Minolta där kickar W10 ut funktionen vid varje uppdatering, nu har jag tröttnat på att lägga in drivrutinerna efter uppdateringarna så jag ska köpa en beg dator med W7.

 

Det är skräp från W7 i botten som gör att W10 inte fungerar helt optimalt

 

Och gamla programvaror ofta utvecklade långt innan ens W7 fanns bör man försöka uppgradera istället för att få ett modernt OS att köra dessa programvaror

 

Många gamla W7-maskiner och gamla drivrutiner till gammal utrustning fungerar kanske inte eller har inte uppgraderats till modernare versioner och det kan vara en bra hint att hålla även kringutrustning något så där modernt. Det finns en gärns för hur "bakåtkompatibel" man skall försöka vara för det innebär begränsningar oftast

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det är skräp från W7 i botten som gör att W10 inte fungerar helt optimalt

 

Och gamla programvaror ofta utvecklade långt innan ens W7 fanns bör man försöka uppgradera istället för att få ett modernt OS att köra dessa programvaror

 

Många gamla W7-maskiner och gamla drivrutiner till gammal utrustning fungerar kanske inte eller har inte uppgraderats till modernare versioner och det kan vara en bra hint att hålla även kringutrustning något så där modernt. Det finns en gärns för hur "bakåtkompatibel" man skall försöka vara för det innebär begränsningar oftast

 

Senast jag lade in nya drivrutiner till min Konica-Minolta W1400 så var det en version för W8 som också ska fungera till W10 enligt supporten hos svenska Konica-Minolta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Senast jag lade in nya drivrutiner till min Konica-Minolta W1400 så var det en version för W8 som också ska fungera till W10 enligt supporten hos svenska Konica-Minolta.

 

Jo normalt men det gäller om det är en ren W10. Uppgraderad W10 från W7 kan strula en hel del

 

Blås om datorn helt från grunden med W10 från början så slipper du en hel del problem

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Jo normalt men det gäller om det är en ren W10. Uppgraderad W10 från W7 kan strula en hel del

 

Blås om datorn helt från grunden med W10 från början så slipper du en hel del problem

 

Försvinner det inte allt möjligt om man gör så?

Jag vet inte ens hur man gör.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Försvinner det inte allt möjligt om man gör så?

Jag vet inte ens hur man gör.....

 

Då skall du ta hjälp av någon som vet så han kopierar det du vill spara först som bilder etc etc

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Min är givetvis en uppgraderad W7 som Pyttemjuk lovade skulle vara en förbättring och att inget skulle försvinna, en massa orginal Toshiba program är puts väck och min skrivare en Konica-Minolta där kickar W10 ut funktionen vid varje uppdatering, nu har jag tröttnat på att lägga in drivrutinerna efter uppdateringarna så jag ska köpa en beg dator med W7.

Äh, kör en äkta W 3.1 från 1985 vetja! :im_happy:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom operativet är det viktigaste du har i en dator, så skulle jag inte köra det på en dator jag hade något viktigt på den och om det inte var köpt och installerat av mig själv.

Alla datorer jag använt har antingen byggts av mig och installerats eller ominstallerats med ett rent operativ som jag har licens på.

 

Sedan kör jag hur mycket fuskprogram som helst, men operativet måste vara rent.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev audirs2:

Äh, kör en äkta W 3.1 från 1985 vetja! :im_happy:

Åfan.

3.1 har jag inte, men jag har en komplett 3.11 diskett klump.

Kul med dom där gamla operativen som funkade och inte tar någon kraft av maskinen.

Hur var det?

windows 3.1 hade 5 disketter a 1.44Mb, dom 2 sista var drivrutiner till skrivare.

486-33Mhz 4Mb var det som krävdes, 5Mb så låg man långt över.

Nu behövs det gigabyte och 3Ghz för att köra operativet.

Vetefan om det blivit bättre.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Vi har tvärt om mycket mindre problem med våra 100 datorer sedan vi uppgraderade till W10

 

Det bästa är om man installerar W10 från Scratch och inte kör med en "uppgraderad" från W7 i botten

 

Hade en relativt nyköpt W8. Fungerade väldigt dåligt så jag flyttade aldrig över mina program från gamla datorn. Utan använde den bara för att surfa med. 

När jag uppdaterade till W10 gick den från riktigt dålig till så gott som oanvändbar. På jobbet råkade vi ut för massor med problem för dom som uppgraderade till w10. Där hör jag till dom lyckliga som fått behålla w7.

16 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Min är givetvis en uppgraderad W7 som Pyttemjuk lovade skulle vara en förbättring och att inget skulle försvinna, en massa orginal Toshiba program är puts väck och min skrivare en Konica-Minolta där kickar W10 ut funktionen vid varje uppdatering, nu har jag tröttnat på att lägga in drivrutinerna efter uppdateringarna så jag ska köpa en beg dator med W7.

Har inte bestämt vad jag ska göra än. Om w10 datorn ska bli en linuxburk, om jag ska köpa en mac. Kör nu en gammal Vista och jobbdatorn.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

 

Hade en relativt nyköpt W8. Fungerade väldigt dåligt så jag flyttade aldrig över mina program från gamla datorn. Utan använde den bara för att surfa med. 

När jag uppdaterade till W10 gick den från riktigt dålig till så gott som oanvändbar. På jobbet råkade vi ut för massor med problem för dom som uppgraderade till w10. Där hör jag till dom lyckliga som fått behålla w7.

Har inte bestämt vad jag ska göra än. Om w10 datorn ska bli en linuxburk, om jag ska köpa en mac. Kör nu en gammal Vista och jobbdatorn.

 

Se till att köra W10 native och inte uppgraderad så slipper du mycket skit som följer med från ditt gamla OS

 

Vi har inga som helst problem av den typen sedan vi bytte till rena W10-maskiner

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...