Leni

Hjälp mig med avloppsbrunn

24 inlägg i detta ämne

Kanske fel forum, men jag chansar då jag vet att det finns mycket duktigt yrkesfolk här.

Jag kan inte få bort gallret till dusch avloppet. Jag har lossar skruven i mitten och försöker vicka bända men det sitter som berget.

Är det någon som har ett förslag... Jag tror att det är ca 40 gammalt avlopp

IMG_1957.JPG

IMG_1958.JPG

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Är det lim mellan gallret och mattan?

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Sätt en mejsel mellan kanten och locket och bänd eller ta en matkniv och dra den runt locket, är troligtvis bara en massa skit som geggat ihop.

Tvål och annat tvättmedel inte bara löser utan täpper också till (klistrar ihop) 

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Har du provat att trä i något krokliknande att dra med? Är det någon stjärna som limmat fast gallret kanske du kan värma lite lätt med värmepistol för att mjuka upp lim/silicon med. Håll inte på med knivar och mejslar runt kanten då det kan gå hål i mattan, använd i så fall något i plast. Har haft liknande problem en gång och då träda jag i en galge och rykte och drog lite och till slut släppte det. 

Ändrades av Knasen
6

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

När du fått loss  o  sätter tillbaks det så på med lite diskmedel på packningen..

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Det är naturligtvis inte helt normalt att den sitter fas. Du får försöka bända försiktigt. Dels för att inte knäcka sönder silen. Då en ny kan vara svår att få tag på. Samtidigt som du får vara försiktig att inte plastmattan släpper eller går hål på, så du i förlängningen åker på en vattenskada, om det kan tränga in vatten bakom plastmattan. Det ska sitta en ring under silen som klämmer fast plastmattan, Se till att du inte bryter upp även den. Har du väldiga problem att få loss den? Så råder jag dig att ringa en rörfirma, då det kan i slutänden bli väldigt dyrt om du gör fel och orsakar en vattenskada.

3

En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon haft fel

Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
9 minuter sedan, skrev wavis:

När du fått loss  o  sätter tillbaks det så på med lite diskmedel på packningen..

Fast diskmedel gör nog tvärtom när den torkar, Den gör att det gärna suger fast istället. plus att en brunnsil har ingen packning.

1

En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon haft fel

Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
2 timmar sedan, skrev Knasen:

Har du provat att trä i något krokliknande att dra med? Är det någon stjärna som limmat fast gallret kanske du kan värma lite lätt med värmepistol för att mjuka upp lim/silicon med. Håll inte på med knivar och mejslar runt kanten då det kan gå hål i mattan, använd i så fall något i plast. Har haft liknande problem en gång och då träda jag i en galge och rykte och drog lite och till slut släppte det. 

Jag pillade fast ett litet rep i gallret och bände, vickade och knackade tills repet gick av. Var inne på om det möjligtvis var någon typ av bajonettfattning. Ska prova lite till i morgon, men som Janne säger så är ju risken att jag kvaddar silen; mattan.

Vad tror ni om kokhett vatten? Bara en tanke.

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Jag skulle ha provat med ett spätt alt. lite dynamit.

ps. denna tråd har potensial att bli något stort :D 

2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
46 minuter sedan, skrev Leni:

Jag pillade fast ett litet rep i gallret och bände, vickade och knackade tills repet gick av. Var inne på om det möjligtvis var någon typ av bajonettfattning. Ska prova lite till i morgon, men som Janne säger så är ju risken att jag kvaddar silen; mattan.

Vad tror ni om kokhett vatten? Bara en tanke.

Kan ju inte påstå att jag har några kunskaper i ämnet men kan det finnas någon möjlighet att den måste vridas/gängas en bit åt något håll för att "låsas upp"? 

2

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
3 timmar sedan, skrev janne_h:

Fast diskmedel gör nog tvärtom när den torkar, Den gör att det gärna suger fast istället. plus att en brunnsil har ingen packning.

Verkar konstigt har flera fastigheter med golvbrunn som har packning. O just i storköket har vi  dokumentation att dessa skall öppnas och rengöras var tredje månad, så jo vi har typ gummipackning på många av våra golvbrunnar...

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Varmvatten är aldrig fel. Vore jag i din sits så skulle jag ta två skruvmejslar ( gärna likadana som elektriker använder ), sätta dem mitt emot varandra och vicka försiktigt. Först den högra , sedan den vänstra. Upprepa det i 5 minuter. Tyckte att Knasens  lösning med en galge var innovativ men har brunnen suttit i 40 år så får du nog vara försiktig och lirka lite. Lycka till.

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Inlagd (ändrad)

Bensin eller förtunning, detta löser upp. Annars finns det inget bättre än vanlig hederlig vattenånga  detta löser nämligen ALLT, används bl.a vid rengöring av tankbilar som bl.a kört färg eller glykol.

Troligtvis har plasten härdat = är väldigt skör, så var FÖRSIKTIG om du börjar bända.

Ändrades av evert 1
0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
53 minuter sedan, skrev wavis:

Verkar konstigt har flera fastigheter med golvbrunn som har packning. O just i storköket har vi  dokumentation att dessa skall öppnas och rengöras var tredje månad, så jo vi har typ gummipackning på många av våra golvbrunnar...

Det är nog bara vattenlåset som normalt har en tätningsring. Vad ska en eventuell tätningsringen på silen göra för nytta?

0

iPhone är bäst

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu