Atom

Man saknar inte kon....

61 inlägg i detta ämne

Fyll tomrummet med nya individer ingen är oersättlig 

1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
8 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag skulle nog påstå att det är tvärtom, det verkar hända rätt mycket inom thailändsk politik just nu, det intressantaste och mest oroande kan vi dock inte diskutera  ett öppet fourm , tyvärr. 

Av det som går att diskutera är enigheten mellan Demokrater och PTP om juntans skapade illusion av att vilja ha demokratin åter intressantast. Såhär säger tex en av de Demokrater du gillat att citera, Kasit Primoya:

"Kasit said the whole thing reflected a “top-down” approach designed to impose the military’s conservative will upon society and politics.

“[There will be] more and more concentration of power in Bangkok, and not the decentralization that we hoped for. The military junta looks for stability. Stability is the name of the game,” Kasit told the audience. “There’s not much room for us to play.”

Vidare:

The promised process to restore democracy, he said, “is only a farce.”

Kasit said he fears enduring military rule will leave a lasting mark.

och en för detta parlamentledamot för PTP säger såhär:

Chaturon said the new charter shifts power from the people to the elite and bodies with no accountability with voters.¨

"Farsen " är nu inne på sitt fjärde år. Och argumenten om att militärkuppen "var det enda alternativet" , "det minst dåliga", eller vad det nu månne vara på samma tema ekar allt ihåligare...

http://www.khaosodenglish.com/featured/2017/06/16/govt-says-elections-course-politico-cries-farce/

Börjar i nuläget till viss del hålla med dig. 

Hade större förhoppningar på juntan än vad de har levererat. Fördelen med juntan är att alla oroligheter har försvunnit. För visst är det fel på politiken när det hela tiden måste bli sammandrabbningar mellan olika falanger. Naturligtvis är det inte bara fel på politiken när grupperingarna tillåts utöva våld mot varandra. 

Det är väl därför som juntan från att ha börjat relativt bra med att skruva upp förväntningarna, numera gått i stå. Ja kanske inte förväntningarna hos alla, men i varje fall hos de som vill ha lugn och ro utan sammandrabbningar. Självklart har inte de som tappat makten några förväntningar på juntan.

Fortfarande är det i varje fall lugnt i landet utan öppna sammandrabbningar i varje fall. Fast bomberna i söder och på andra ställen är oroande. De förhoppningar jag hade har i varje fall inte blivit något med. Från början så verkade det som om juntan skulle ta itu med korruption och rättsrötan i landet. En del insatser mot korruption gjordes, polisen blev tvingad att ta itu med en del saker och inte bara sitta och rulla tummarna eller jaga pengar till pensionsfonden ute bland allmänheten. Nu verkar det som om det gått upp för juntan att om de får till ett rättssamhälle så kan de själva inte ha någon undantagsklausul som ger dom rätt att fortsätta med korruption, medan alla andra ska acceptera att vissa har ensamrätt på rättsröta. Varför känns det bekant?

Ska vi blanda in IL i det resonemanget, så vänder jag mig mot att han tyckte att var man vald så försvarade han deras rätt till rättsröta. Detta har många med mig retat sig på. IL's försvar mot detta var ofta ensidigt och ledde ofta in i väldigt trånga gränder. IL förmåga att slingra sig var där av världsklass. Men han hade vunnit på att vara lite mera ödmjuk i dom situationerna. Fast då hade han ju inte varit IL. 

Och argumenten om att militärkuppen "var det enda alternativet" , "det minst dåliga", eller vad det nu månne vara på samma tema ekar allt ihåligare...

Nu får vi ju aldrig veta hur fortsättningen skulle ha blivit om inte juntan gått in och fått lugnt i landet. Det jag tillskriver dom är att många thailändare är nöjda med att de politiska oroligheterna i landet upphört. Det klart att det finns många som är missnöjda med det också. Vilka kan vara i majoritet? 

En förutsättning för att landet ska kunna bli en demokrati värd namnet till någon del är att få ordning på rättssystemet. Där verkar inte juntan vilja gå hela vägen och då är det kört. Frågan är vilka andra politiker vill gå hela vägen med att få till rättssystemet? Finns det någon ljusning?

5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
55 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag skulle nog påstå att det är tvärtom, det verkar hända rätt mycket inom thailändsk politik just nu, det intressantaste och mest oroande kan vi dock inte diskutera på ett öppet fourm , tyvärr. 

Av det som går att diskutera är enigheten mellan Demokrater och PTP om juntans skapade illusion av att vilja ha demokratin åter intressantast. Såhär säger tex en av de Demokrater du gillat att citera, Kasit Primoya:

"Kasit said the whole thing reflected a “top-down” approach designed to impose the military’s conservative will upon society and politics.

“[There will be] more and more concentration of power in Bangkok, and not the decentralization that we hoped for. The military junta looks for stability. Stability is the name of the game,” Kasit told the audience. “There’s not much room for us to play.”

Vidare:

The promised process to restore democracy, he said, “is only a farce.”

Kasit said he fears enduring military rule will leave a lasting mark.

och en före detta parlamentledamot för PTP säger såhär:

Chaturon said the new charter shifts power from the people to the elite and bodies with no accountability with voters.¨

"Farsen " är nu inne på sitt fjärde år. Och argumenten om att militärkuppen "var det enda alternativet" , "det minst dåliga", eller vad det nu månne vara på samma tema ekar allt ihåligare...

http://www.khaosodenglish.com/featured/2017/06/16/govt-says-elections-course-politico-cries-farce/

Nu har väl aldrig jag hävdat att militärens övertagande bara slog mot Thaksin klanen, den slog ju emot alla politiker i Thailand. Korruptionen finns i alla politiksa partier om än mer tydlig i vissa.

Militärens övertagande var givetvis ett fett underkännande av Thailand demokrati och dit politikerna - från alla sidor - hade förvisat den och i princip gjort Thailand till ett verktyg för deras egen vinnings skull. Men eftersom vi numera kanske kan tillåtas att ha fler nyanser i färgskalan än rött och gult så ser jag fram emot bra mycket mer intressantare och givande diskussioner om politiken här.

Mycket händer som sagt bakom kulisserna just nu men utåt sett är det stiltje. Men tror det blåser upp till en mindre storm efter begravningen, tålamodet hos politikerna är slut sedan länge.

4

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
On 2017-06-17 at 15:06, skrev Atom:

"Man saknar inte kon förrän båset är tomt" har jag för mig att ett gammalt ordspråk lyder. Och så är det nog ofta. Att vi (åtminstone jag och några till) skulle kommat att sakna IL flaggade jag dock för redan innan det hände, så kan egentligen inte påstå att jag är överraskad men nu har vi det svart på vitt. När skrevs det senast något som verkligen berörde politiken i Thailand? Jaja, det blir inget val förrän tidigast slutet på nästa år och förmodligen om runt 3 år, och dessutom spelar det valet inte mer roll än vem som vinner uttagningstävlingen för melodifestivalen i Jönköping, så kanske finns det ändå inget att diskutera.

Singha vs Chang någon?  

För att Thaifiera lite så kanske man kan istället säja " Man saknar inte sin Kwai förrän båset är tomt".

Tyvärr så känns det skönt att slippa IL´s etikettklistrande på alla som inte höll med honom, de var ju alla juntakramare och liknande.

Hans icke politiska skriverier följde jag med stort nöje.

8

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Härligt iaf att det finns dubbla DQ-trådar. :D

0

Hatar lögnare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
14 timmar sedan, skrev Benriach:

Jag saknar Ban99arne mer än jag saknar IL...

Maila honom.

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Håller med TS helt och fullt i detta. När man skummar igenom forumet så handlar det ju mest om vad åt du idag vad drack du idag vad gjorde du idag. Ganska slätstruket med andra ord. Politikertrådarna har ju i princip nu dött helt och hållet. Problemet är nu att dom trådar som skapar är ju i princip samma info som jag får mig till livs på FB. Och visst dom som störde sig på IL har ju naturligtvis fått dom trådar som dom vill.  Men vad många faktiskt missar är att det som fått MPR att överleva är ju faktiskt dom många diskussionerna där det varit högt till tak.

Vill minnas för en 10-15 år sedan så fanns det en medlem som hette reini om jag inte minns fel. Då gick diskussionerna om prostitution vara eller inte vara. Lika intressant och kul att diskutera med någon som stod upp för sin åsikt till 100%.

9

En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon haft fel

Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
1 timme sedan, skrev Surin P3:

Personligen gillar jag forumet mer idag, med politik där den hör hemma. 

Sen tycker jag att Vad du åt eller drack idag-trådarna är minst lika mångfaldiga som politik-trådarna var förut. 

I övrigt tycker jag att forumet fått lite mer plats åt andra trådar idag. Och det var ju det som var tanken, att ett ämne inte överskuggar precis allt annat. 

Ja vem har väntat något annat. Då blir det ju mindre för dig att moderera. :) 

3

En människa borde aldrig skämmas över att behöva erkänna att hon haft fel

Det är ju bara att med andra ord säga att man är klokare idag än igår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Jag tycker IL kunde haft sin agenda i en tråd, blev lite drygt när hans trådar i samma syfte tog upp 50% av flödet.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

7

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
39 minuter sedan, skrev janne_h:

Ja vem har väntat något annat. Då blir det ju mindre för dig att moderera. :) 

Precis. Ett forum är inte till för att moderatorerna ska ha en sysselsättning. Forum är till för att dela erfarenheter och annat trevligt/otrevligt. 

Nu har du lärt dig något nytt igen. 

6

“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.”

Rekommenderas:

Poolbyggare i Isaan    ----  Arbeta utan eget företag i Sverige - Skattefritt

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
52 minuter sedan, skrev Surin P3:

Precis. Ett forum är inte till för att moderatorerna ska ha en sysselsättning. Forum är till för att dela erfarenheter och annat trevligt/otrevligt. 

Nu har du lärt dig något nytt igen. 

Ja eller som för en del att vara chef och visa sin makt och verka vara viktig  ...............:whistle:

Mvh Hobbe 

0

Att ha en iphone är som att vara gift ,man får inte bestämma något själv....

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
12 minuter sedan, skrev hobbe:

Ja eller som för en del att vara chef och visa sin makt och verka vara viktig  ...............:whistle:

Mvh Hobbe 

Hur många personer basar du över?

:crazy:

0

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu