Jump to content
IGNORERAD

Nytt 10-års Visa med multiple Entry om du är 50+


Tallviking

Recommended Posts

Thailand skall införa ett nytt 10-års Visum med Multiple Entry för de som är över 50

 

Thailand to launch new 10 year multiple entry visa for over 50s

 

thailand-visa.jpg.9ce8008dad085e6d8491f9

 

Bangkok:-- Foreigners in Thailand  will soon be able to apply for a 10 year visa.
 
First proposed in November 2016 as a way to promote Thailand as a medical and wellness hub, Thaivisa understands the 10 year visa was this week formally approved by the Prime Minister.
 
The new Non O X visa will be available to anyone who is over 50 years of age and from one of the 14 countries listed below.
 
Applicants will need to have a minimum 3 million baht in a Thai bank account, or a combination of 1.8 million baht in the bank and income not less than 1.2 million baht.
 
The 3 million baht  must be kept in the bank as a deposit for a period of one year but can be reduced to 1.5 million under certain conditions. 
 
Criminal background checks are required on all applicants, who must also have valid medical insurance from a Thai insurance company for the duration of the visa.
 
Foreigners are not permitted to work while staying in Thailand on the visa and 90 day reports are still required.
 
The visa will cost 10,000 baht and will be valid for 5 years, before being renewed for a further 5 years.
 
The new Non O X visa will be available from 11 August, with an official announcement expected imminently.
 
The Non O X visa does not replace the current annual retirement extension.
 
Thailand 10 year visa in brief:
 
- Over 50s only
- 14 nationalities eligible: Japan, Australia, Denmark, Finland, France, Germany, Italy, Netherlands, Norway, Switzerland, Sweden, Great Britain and Northern Ireland, Canada and United States of America.
- Minimum 3 million baht in Thai bank account
- or combination of 1. 8 million in the bank and income not less than 1.2 million
- 3 million baht must be kept in account for one year, can be reduced to 1.5 million under certain conditions
- Criminal background check from country you hold passport
- Health insurance provided by Thai company, Outpatient coverage minimum 40,000 baht, Inpatient coverage not less than 100,000 thousand baht
- Not permitted to work
- Unlimited entry valid for 5 years
- Fee is 10,000 baht
- 90 day report still required.
- Visa issued in two 5 year periods

 

 

 

-- edit - update to list of eligible nationalities. 

 

https://www.thaivisa.com/forum/topic/988204-Thailand-to-launch-new-10-year-multiple-entry-visa-for-over-50s/?utm_source=newsletter-20170617-0745&utm_medium=email&utm_campaign=news

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Måste väl vara fel. 

Inpatient coverage not less than 100,000 thousand baht

100 000 thousand blir ju 100 000 000 = 100 miljoner thb. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter väl bra, själv har jag inte uppnått laglig ålder för att kunna delta men det dröjer inte länge.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skall bli intressant och se vad de thailändska försäkringsbolagen kommer att erbjuda.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-06-17 at 11:08, skrev lasseiudon:

Det skall bli intressant och se vad de thailändska försäkringsbolagen kommer att erbjuda.

 

Troligen något rejält överprisat, men visst var det väl på gång någon "statlig" farangförsäkring härom året.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast någon av oss här som har tre mille liggande på thaikontot över ett år. Kan tyckas att Thailand bara vill ha rika utlänningar i landet.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Burken:

Knappast någon av oss här som har tre mille liggande på thaikontot över ett år. Kan tyckas att Thailand bara vill ha rika utlänningar i landet.


Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Fast alla andra visum försvinner ju inte bara för att detta visum tillkommit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låsa 3 milj bath för visa no way.

Man ska visa upp sig var 90 dag samtidigt låsa 3 milj. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Dolle:

Låsa 3 milj bath för visa no way.

Man ska visa upp sig var 90 dag samtidigt låsa 3 milj. 

 

Ev. låsning av 1.5 mille i ett år, sen kan man väl bränna dessa år 2 om jag fattar rätt vilket är lätt gjort när man har familj.

Man slipper ju betala multi entry permit så för oss som jobbar utanför Thailand eller reser lite kan det kanske vara intressant. Ja om man har åldern inne och lite kosing på kontot förstås :-)

Själv har jag senaste året jobbat i Rayong/Maptaphut/Sri racha/Bongkot vilket räknas som att jag lämnar landet så fort jag kliver ombord och under hela påmönstringen. Jag gör mycket sällan några 90-dagarsrapporteringar.

Kanske de har tänkt lite på oss som jobbar utanför Thailand men bor med familj här, det är jävligt knöligt att passa in tiderna för visum för oss. Alltså skaffa visum, sedan ansöka om förlängning efter 3 månader och max en månad innan de första tre månaderna gått ut eller hur fan det nu var.

 

/ SatanG

 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Ev. låsning av 1.5 mille i ett år, sen kan man väl bränna dessa år 2 om jag fattar rätt vilket är lätt gjort när man har familj.
Man slipper ju betala multi entry permit så för oss som jobbar utanför Thailand eller reser lite kan det kanske vara intressant. Ja om man har åldern inne och lite kosing på kontot förstås :-)
Själv har jag senaste året jobbat i Rayong/Maptaphut/Sri racha/Bongkot vilket räknas som att jag lämnar landet så fort jag kliver ombord och under hela påmönstringen. Jag gör mycket sällan några 90-dagarsrapporteringar.
Kanske de har tänkt lite på oss som jobbar utanför Thailand men bor med familj här, det är jävligt knöligt att passa in tiderna för visum för oss. Alltså skaffa visum, sedan ansöka om förlängning efter 3 månader och max en månad innan de första tre månaderna gått ut eller hur fan det nu var.
 
/ SatanG
 

Så länge man jobbar är det väl kanske ok, men lite drygt att låsa den summan, särskilt om 10 år då man förhoppningsvis inte är löneslav längre.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:


Så länge man jobbar är det väl kanske ok, men lite drygt att låsa den summan, särskilt om 10 år då man förhoppningsvis inte är löneslav längre.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Man behöver väl bara låsa första året vad jag förstår men visst det finns väl intressantare investeringar man kan göra istället för att låsa dom på något 0,5-2%-igt bankkonto.

En intressant fråga vore var/hur man ska/kan låsa dom på?  Samt på vilka sätt man kan få ner summan till 1,5 mille istället för 3.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev SatanG:

 

En intressant fråga vore var/hur man ska/kan låsa dom på?  Samt på vilka sätt man kan få ner summan till 1,5 mille istället för 3.

 

/ SatanG

En gissning bara. Man kanske ska vara gift med thai?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att deporteringssumman kan reduceras med 1,5 M om man köper fastighet eller får sjukhusräkningar. Men minst 1,5 M blir låst på kontot hela tiden om jag fattat rätt. 

 

Förmodar att pengarna blir låsta till usel ränta.

Annars kan man ju sätta in 3,0 M, få sitt OX -visa, ta ut pengarna och ha ett 5-årigt visa som iofs inte kan förnyas.....

 

Och varför kräva, en i sammanhanget, billig försäkring, om man har 3M på banken....

Och den ska tydligen vara i ett Thailändskt bolag. 

 

Ska bli intressant och se hur det blir i verkligheten. Tror inte på kö till detta.....

 

 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

10-Year Visas Now Available: Thai Immigration

 

Bangkok — The much awaited 10-year visa for foreign retirees is now available, the top commander of the immigration police said Wednesday. , though staff seem to be unaware of the announcement.

Lt. Gen. Natthathorn Prohsunthorn said the new visa will come in two installments of five years each. It can be issued for foreigners from 14 countries who meet set conditions, such as having three million baht in bank account.

“It is now effective,” Natthathorn said by phone. “Foreigners can apply for it at their provincial immigration offices. For Bangkok and neighboring provinces, it’s at Chaeng Wattana.”

Although the new retirement visa has been available since Friday, Natthathorn said he has not seen any applications come across his desk so far.

“I think the media should report this news. This is a much better story than the other incident,” the immigration police commander said, referring to complaints of long queues at Bangkok’s international airports.

A staff member at the Immigration Division I headquarters in Bangkok was unaware of the change and did not believe the 10-year visas were available. She referred a reporter to the immigration website.

No information about the new visa could readily be found on the site Wednesday.

Natthathorn said a memo was already sent out to staff at the Chaeng Wattana location, but some officials might not have read it. He advised potential applicants to push ahead with the application anyway.

“Maybe the reporter talked to someone who doesn’t know?” the police lieutenant general said. “Just go ahead and submit the application.”

The government announced the new visa plan in November, citing a policy to promote Thailand as a destination for medical services and retirement. Previously, retirees could only apply for visas that required annual renewal.

Nattathorn said applicants must come from one of 14 designated countries, must not have any pending criminal convictions or charges, and have at least 3 million baht in their bank account.

 

http://www.khaosodenglish.com/news/business/2017/08/16/10-year-visas-now-available-thai-immigration/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...