Jump to content
IGNORERAD

Fiskdöd i akvariet.

Nemo
 Dela

Recommended Posts

I ett av våra akvarier så dör alla fiskar efter ett tag (2-3 mån). Jag har ofta sagt till tanten att köpa en annan sorts fiskar än guldfiskar (skitfula tycker jag) och den här gången köpte hon en annan sort.

Det verkade bra med dem som vanligt ett tag, men sen i går så dog de ungefär samtidigt. Så jag börjar fundera på om det skulle vara nåt fel på den nersänkbara vattencirkulationspumpen? Att den helt enkelt "läcker" ut ström i vattnet (är det ens möjligt) och fisken dör av det? Om så, går det att mäta på nåt sätt utan att sticka ner handen i vattnet och känna efter?

Dela på andra sajter

• Svar 26
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Nemo

9

• Galten

3

• wavis

3

• lovelos

2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Du använder inte typ något myrbekämplingsmedel runt omkring..räcker med pyttelite.något annat bekämpningsmedel...

Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Nemo:

I ett av våra akvarier så dör alla fiskar efter ett tag (2-3 mån). Jag har ofta sagt till tanten att köpa en annan sorts fiskar än guldfiskar (skitfula tycker jag) och den här gången köpte hon en annan sort.

Det verkade bra med dem som vanligt ett tag, men sen i går så dog de ungefär samtidigt. Så jag börjar fundera på om det skulle vara nåt fel på den nersänkbara vattencirkulationspumpen? Att den helt enkelt "läcker" ut ström i vattnet (är det ens möjligt) och fisken dör av det? Om så, går det att mäta på nåt sätt utan att sticka ner handen i vattnet och känna efter?

Ofta helt enkelt för mycket mat. 

Dela på andra sajter

Vattnet behöver bytas ut ibland.!!

Även om det ser rent ut så blir det nitrit i vattnet av fiskarnas bajs. Vattnet kan vara klart och rent men skitigt av nitrit. Byt ut en hink eller två en gång i veckan så blir det nog bra...

//P

Dela på andra sajter

Att naturmäska när man mår dåligt efter helkväll och inte hinner till  toaletten kan ge för mycket  föda?

Annars kanske wavis är nära?

Sedan skulle jag inte vara rädd och stoppa i fingret bara man står på torrt trä eller något isolerande och inte lutar andra handen mot något strömförande. 

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Nemo:

Hur ofta och hur mycket vatten byter ni åt gången?

På den tiden jag hade akvarier så brukade vi byta 1/3 av innehållet med 1-2 veckors mellanrum och då använde vi en suggrej som man rotade lite i bottensanden med så att man fick upp den värsta skiten.

Vi körde visserligen med botten-filter.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

Det där med andra sorter kan du glömma. Finns få som är så tåliga som guldfiskar. 

The Flat Earth Society has members all around the globe!

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev UglyFarang:

På den tiden jag hade akvarier så brukade vi byta 1/3 av innehållet med 1-2 veckors mellanrum och då använde vi en suggrej som man rotade lite i bottensanden så att man fick upp den värsta skiten.

Vi körde visserligen med botten-filter.

Jag körde över fisken i en hink tömde vattnet och vaskade sanden titt som tätt men det var mest för syns skull att det skulle vara klart vatten.

Växterna överlevde också.

Ps hinkens vatten tog jag nog från akvariet?

Många decennier sedan så jag kommer inte ihåg.

Någon massfiskdöd har jag inte varit med om.

Kanske ni köpt gammelfiskar?

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev Galten:

Jag körde över fisken i en hink tömde vattnet och vaskade sanden titt som tätt men det var mest för syns skull att det skulle vara klart vatten.

Växterna överlevde också.

Ps hinkens vatten tog jag nog från akvariet?

Många decennier sedan så jag kommer inte ihåg.

Någon massfiskdöd har jag inte varit med om.

Kanske ni köpt gammelfiskar?

Det är inte jag som har problem med fiskdöden...

Jag bara skrev hur jag gjorde när jag hade akvarier.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev UglyFarang:

Det är inte jag som har problem med fiskdöden...

Jag bara skrev hur jag gjorde när jag hade akvarier.

ops citerade fel;)

började min semester nyss med starköl.

Ber om ursäkt.

Ändrades av Galten

Galten af Bubbelspruuth

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

När det börjar bli grumligt så byter vi allt vatten. Vi gör likadant på de andra akvarierna, men det är bara i ett som samtliga fiskar dör.

Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev wavis:

Du använder inte typ något myrbekämplingsmedel runt omkring..räcker med pyttelite.något annat bekämpningsmedel...

Sprejar (stavning?) lite på de där minimyrorna ibland, men akvariet är ju täckt med belysningsrampen.

Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev fiskarn:

Vattnet behöver bytas ut ibland.!!

Även om det ser rent ut så blir det nitrit i vattnet av fiskarnas bajs. Vattnet kan vara klart och rent men skitigt av nitrit. Byt ut en hink eller två en gång i veckan så blir det nog bra...

Hmm, värt att prova. Men det sker bara i ett av akvarierna och det är det enda som vi har haft guldfiskar i. Därför föreslog jag byte av fisksort, men det hjälpte ju inte.

Därav fick jag idén om eventuellt strömläckage. Har sökt lite på nätet om detta, men hittar bara nån grej som används till simbassänger.

Så frågan är om det går att mäta och i så fall hur man gör?

Dela på andra sajter

Oregistrerad

Kan inget om akvarier tyvärr.

Men om man söker "Läckström" på denna sida finns en hel del läsning:

http://saltvattensguiden.se/search/

Exempelvis;

"Så vad ska man göra, ja, leta upp vad som är fel, en klassiker är att belysningsrampen har nån slags kontakt med karet, då de använder en relativt hög spänning som kan inducera en spänning på närliggande metallföremål, så är inte t.ex. aluminiumreflektorer jordade så kan de ge en betydande spänningspotential om de via nånting (t.ex.) saltavlagringar kommer i elektrisk förbindelse med karet. Det enda sättet är ju precis som du gjort att koppla ur allt, se att jordningspotentialen är noll, koppla in en sak, mät igen, både spänning och ström över jordningsledaren, när nånting får strömmen att öka är det nånting som är fel med prylen skulle jag säga, vissa saker kanske kan höja spänningen nån volt kanske, men inte ge nån ström att tala om, dessa är inte så farliga. Det första man kan testa när en sak visar att den läcker ström till karet är att testa att vända på kontakten till den och se om det gör nån skillnad, våra dåliga svenska uttag gör ingen skillnad på fas och nolla fast det är en STOR skillnad på dem i verkligheten, en brytare kopplad så den bryter nollan gör inget för att minska risken att få en stöt ifrån en kontakt när man kommer åt en jord osv.. Prober ska enligt mig vara galvaniskt skilda ifrån jord så de ska inte ge upphov till några läckströmmar till jord om de inte är feldesignade...."

Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Nemo:

Sprejar (stavning?) lite på de där minimyrorna ibland, men akvariet är ju täckt med belysningsrampen.

Fiskar är otroligt känsliga för vissa bekämpningsmedel och kemikalier , Varit med om en golvläggare som kemsvetsade ett golv och slog ut ett helt akvarium i ett närliggande rum.

Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wavis:

Fiskar är otroligt känsliga för vissa bekämpningsmedel och kemikalier , Varit med om en golvläggare som kemsvetsade ett golv och slog ut ett helt akvarium i ett närliggande rum.

Möjligt, men det konstiga är att det bara sker i samma akvarium varje gång. Vi har flera andra "fiskbehållare" i samma område, men ingen fiskdöd i dem bortsett från det vanliga (dör ju alltid en fisk då och då).

Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Nemo:

Möjligt, men det konstiga är att det bara sker i samma akvarium varje gång. Vi har flera andra "fiskbehållare" i samma område, men ingen fiskdöd i dem bortsett från det vanliga (dör ju alltid en fisk då och då).

Vi hade likande problem för massa år sedan, att fiskarna dog i just ett speciellt akvarium.

Det var Siliconet som höll rutorna som var boven. Brorsan listade ut det, plockade isär, gjorde rent och byte Silicon.

Därefter inga problem.

Så kanske giftigt Silicon hos dig?

Dela på andra sajter

det kan vara en fällning, om du nu har någon dekoration i akvariet typ stenar plastväxter etc eller metall som har kontakt med vatten som kan oxidera   annars brukar det vara det gamla vanliga   för mycket foder  skaffa dig en Ph/och nitritmätare så har du koll   tar för givet att du har nått filter

Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev samet:

Vi hade likande problem för massa år sedan, att fiskarna dog i just ett speciellt akvarium.

Det var Siliconet som höll rutorna som var boven. Brorsan listade ut det, plockade isär, gjorde rent och byte Silicon.

Därefter inga problem.

Så kanske giftigt Silicon hos dig?

Ja kanske, men siliconbyte blir nog alltför avancerat får nog nöja mig med rengöringsdelen.

Dela på andra sajter

Clownfiskar är saltvattens fiskar och kan inte leva i ett sötvattenskar!:bore:

Orsaker till att akvariefiskar dör kan vara:

För litet akvarium till mängden och storleken av fisk.

Överfodring som kan ge för mycket Nitrit,Nitrat,Ammonium.

För få vattenbyten.

För klent filter som blir igensatt snabbt.

Dåligt med syre.

Förgiftning.

Beroende på variant och art så blir guldfiskar ganska så stora, så dom behöver ett rejält akvarium. Minst 100 L för 4-5 fiskar på ca 5 cm.

Guldfiskar är väldigt glupska och äter konstant om dom får, minska på matningen till 1-2 ggr per dag och bara så mycket att dom käkar upp det på 2-3 minuter!

Överbliven mat föder bara bakterier och förstör vattnet snabbt!

Ju mindre akvarium och ju mer fiskar ju snabbare blir vattnet dåligt och behöver bytas ut oftare, 100L kar bör byta vatten ca 1/3 varannan vecka.

Sug ut vattnet med slang och "dammsug" bottenytan samtidigt på löst skit, rör dock inte om sanden för då rörs mer skit upp i vattnet!

Guldfiskar gilla att gå och tugga på grus och rör gärna upp botten.

Så bra pumpfilter med stor filteryta och bra cirkulation är ett måste. Föredrar ytterfilter då det är lättare att rengöra utan att rota för mycket i akvariet.

Se till så att det inte finns konstgjorda plastleksaker eller grejor av metall i akvariet som kan avge gifter, vissa stenar som man hittar i naturen kan även avge metaller och andra gifter.

Rör inte om och flytta växter och annan dekoration för ofta då det rör upp skit.

Är akvariet i balans så behöver man inte storstäda så ofta och tvätta grus och liknande räcker kanske en gång om året ju större kar ju mer sällan.

Lycka till!;)

Lovelos

Dela på andra sajter

Ett av mina "djungel" aquascaping kar på 40 L hur det ser ut efter att jag inte varit hemma på 5 månader!:smile:

Bara lite alger på framrutan som jag skrapade bort, men rent och klart vatten, hade bara 3 Amano räkor och några småsnäckor som renhållningshjon under tiden jag var i Thailand, tog bort fiskarna innan jag åkte på semester.

Ingen mat eller näring har tillsatts under tiden har ljuset reglerats med hjälp av timer.

Enda jag behövde göra när jag kom hem var att fylla på lite vatten som avdunsat det var allt!

På grund av lite näring så har växterna mest mossor, Cryptocoryne och Java ormbunkar stannat av i tillväxt, men är annars helt OK.

Lovelos

Aquascape.thumb.JPG.582a1074497f73b9484c1c95b3d1d242.JPG

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lovelos:

Ett av mina "djungel" aquascaping kar på 40 L hur det ser ut efter att jag inte varit hemma på 5 månader!:smile:

Bara lite alger på framrutan som jag skrapade bort, men rent och klart vatten, hade bara 3 Amano räkor och några småsnäckor som renhållningshjon under tiden jag var i Thailand, tog bort fiskarna innan jag åkte på semester.

Ingen mat eller näring har tillsatts under tiden har ljuset reglerats med hjälp av timer.

Enda jag behövde göra när jag kom hem var att fylla på lite vatten som avdunsat det var allt!

På grund av lite näring så har växterna mest mossor, Cryptocoryne och Java ormbunkar stannat av i tillväxt, men är annars helt OK.

Lovelos

Aquascape.thumb.JPG.582a1074497f73b9484c1c95b3d1d242.JPG

Snyggt och balanserat, Haft mycket akvarium i mitt tidigare liv även uppfödning på tropheus discus mm . Sugen på ett 540l växtkar får väl kolla blocket

Dela på andra sajter

20 timmar sedan, skrev lovelos:

Clownfiskar är saltvattens fiskar och kan inte leva i ett sötvattenskar!:bore:

För få vattenbyten.

Dåligt med syre.

Förgiftning.

Clownfiskar är saltvattens fiskar och kan inte leva i ett sötvattenskar!  (bara Benriach som tror att Nemo är en fisksort, inget att bry sig om) :rolleyes:

För få vattenbyten.

Dåligt med syre. 

Förgiftning.

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...