Jump to content
JohanR

Öppna bankkonto i Thailand, vilka dokument behövs?

Recommended Posts

JohanR

Öppnade konto igår på Bangkok Banks huvudkontor i Silom, Bangkok. Passet och intyg från svenska ambassaden med en adress i Thailand var vad som behövdes. Fick grymt bra service så jag gick tillbaka med några goda bakverk som tack.

• Ge karma 5
  • Tummen upp 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
JohanR

Dock ville de inte ge mig som "turist" internetbank, men det får jag väl lösa med dem vid senare tillfälle. Det viktigast nu var att ha ett konto att börja fylla på för kommande husbygge och som medel för längre visum i framtiden.

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Tallviking

Jag har tur som har en sambo vars svägerska är biträdande chef på Kasikorn-kontoret så inga problem alls med Internetbank, få ny bankbok när gamla var fullklottrad trots passbyte, utlandsöverföringar etc.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
samet
56 minuter sedan, skrev Tallviking:

Jag har tur som har en sambo vars svägerska är biträdande chef på Kasikorn-kontoret så inga problem alls med Internetbank, få ny bankbok när gamla var fullklottrad trots passbyte, utlandsöverföringar etc.

Det går alldeles utmärkt även utan slältrelationer också.

Enda som var strul när jag skulle ha nytt kort och byt pass var att jag var tvungen att återvända till kontoret som jag var reggad på. 

Men är ju inte så långt till Pattis:big_smile:... 

Internetbank sedan många år. Grymt smidigt. Synd bara att man inte kan betala alla räkningar. Måste fortfarande gå till 7/11 med elräkningen... :go:

• Ge karma 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Kenneth4618
1 timme sedan, skrev samet:

Det går alldeles utmärkt även utan slältrelationer också.

Enda som var strul när jag skulle ha nytt kort och byt pass var att jag var tvungen att återvända till kontoret som jag var reggad på. 

Men är ju inte så långt till Pattis:big_smile:... 

Internetbank sedan många år. Grymt smidigt. Synd bara att man inte kan betala alla räkningar. Måste fortfarande gå till 7/11 med elräkningen... :go:

Elräkningen brukar vi betala kontant vid grinden ;)

• Ge karma 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
gst
35 minuter sedan, skrev Surin P3:

Elräkning kör vi på autogiro.

Finns det? Låter ju klart intressant då vi inte är på plats hela året. Idag ordnar en systerson detta, och jag sätter över pengar till honom varje.månad för el, vatten och bredband. Visste inte att autogiro fanns i Thailand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Surin P3
25 minuter sedan, skrev gst:

Finns det? Låter ju klart intressant då vi inte är på plats hela året. Idag ordnar en systerson detta, och jag sätter över pengar till honom varje.månad för el, vatten och bredband. Visste inte att autogiro fanns i Thailand.

Jodå, PEA tar pengar från vårt BKK Bank konto runt den 11. varje månad.

Inte var det så svårt att fixa heller.

Skicka in frugan på PEAs kontor, så ordnar de det. De vanliga dokumenten behövs förmodligen som vanligt.

• Ge karma 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
lasseiudon
17 timmar sedan, skrev gst:

El- och vattenräkningarna dras med autogiro här i Udon Thani, jättesmidigt. Tele- och internet har vi ordnat med e-faktura.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Nicholas
Jodå, PEA tar pengar från vårt BKK Bank konto runt den 11. varje månad.
Inte var det så svårt att fixa heller.
Skicka in frugan på PEAs kontor, så ordnar de det. De vanliga dokumenten behövs förmodligen som vanligt.
Kanske enklare nu, men tidigare var det ingen lek med autogiro.
Intyg från banken skulle tas till kontoret på PEA som på den tiden inte hade kontor nära nåt centrum, utan låg utanför stan och givetvis var det ju alltid nåt som inte var bra med nåt papper någonstans.
Krävde flera omtag.
Tror dom skärpt till sig nuförtiden och förstått vem som är kund och vem som är leverantör, inte så lätt när man har monopol.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter
Surin P3
4 timmar sedan, skrev Nicholas:

Kanske enklare nu, men tidigare var det ingen lek med autogiro.
Intyg från banken skulle tas till kontoret på PEA som på den tiden inte hade kontor nära nåt centrum, utan låg utanför stan och givetvis var det ju alltid nåt som inte var bra med nåt papper någonstans.
Krävde flera omtag.
Tror dom skärpt till sig nuförtiden och förstått vem som är kund och vem som är leverantör, inte så lätt när man har monopol.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Vi har bara haft det i ca 2 år, men som vanligt så handlar det om vem/vad som sitter på andra sidan skrivbordet.

• Ge karma 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägget
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilder i sin helhet.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu

NYTT INNEHÅLL
Nytt Innehåll