Jump to content
IGNORERAD

Öppna bankkonto i Thailand, vilka dokument behövs?


JohanR

Recommended Posts

22 timmar sedan, skrev JohanR:

Hej

Tänkte öppna ett konto i Bangkok bank vid nästa resa till Thailand. Är gift med thailändska och giftemål är registrerat i Thailand. Vilka dokument behöver jag ha med mig till banken för att få öppna ett konto ,med tillhörande kort och internetbank.

 

Tack på förhand!

 

//Johan

 

 

Hej Johan.

 

Här har du namnet på tjejen som var med och informerade EXPAT i Udon Thani.

Hon Fixade så att VISA-kortet som jag har i Ban Dung fungerar.

Hon öppnade också ett nytt konto (VISA) till mig senare i Udon Thani.

Jag hade bara passet och tjejen med mig.

Konto utfärdat på Turistvisa.

 

Låt din tjej eller fru prata med henne.

Så kanske många frågetecken klarnar.

 

Pichamon Chaleetham (May)

Foreign Remittance Officer.

 

Bangkok Bank

 

Bangkok Bank Public Company Limited

Udonthani Branch

154 Prajak Road., T.Markhang.

A.Mueng Udonthani 41000

Tel: 042-241-872 Ext. 1302

Fax: 042-241-871 Mobile: 08-4636-7755

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 177
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kenneth4618

    18

  • Surin P3

    17

  • Chan2014

    14

  • Nemo

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 timmar sedan, skrev JohanR:

Jag bor ju i Sverige, så vad ska jag ange för adress? Funkar det att säga adressen där frugans familj bor?

Ja det funkar säkert, gå till ambassaden och säg att du behöver ett intyg på din adress och visa upp den (frugans husbok tex), så löser dom det åt dej.

Annars vet jag många, förutom dom som skrivit det i tråden redan, som kört adressen på Hotellet de bor på eller lägenheten de hyrt kortare stunder.

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Rent allmänt tycker jag inte att reglerna för att öppna konto i Thailand skiljer sig ifrån vad som krävs i Sverige. 3 saker krävs:

1) Du skall kunna legitimera dig. Typ pass.

2) Du skall ha en adress, banken vill ju veta var dom får tag på dig. Det är här det tycks trassla till sig för de flesta. Vad jag hört under åren är att Bangkok Bank kan vara struliga och att Kasikorn kan vara lätta att ha att göra med.

3) 300 baht att sätta in på kontot.

Vill du dessutom ha internetbank brukar det krävas thailändskt telefonnummer och e-postkonto.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Nu kommer den STORA frågan. Vilken bank är bäst för en Farang ?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev frogfish:

Har tyvärr inget svar på din fråga. Men jätteintressant tråd. Har du tid och lust vore det toppen om du i efterhand kunde skriva en liten rapport om hur det gått och hur du gick tillväga.

 

Lycka till!

Tackar!

 

Jag återkommer med rapport i denna tråd när jag är åter från sommarens semester i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Nu kommer den STORA frågan. Vilken bank är bäst för en Farang ?

Vi kan väl säga så här, jag hade inga problem med min bank förutom lite högre avgifter än vad frugan hade på samma bank, men det rörde sej om nåna 100baht per år.

Men det fanns nån klausul om att man skulle ha minst 5000baht (har jag för mej!) på kontot , annars drog de 500baht/ år tills kontot var tomt, sen avslutades det automatiskt, tror jag hade Kasikorn...

Jag avslutade hursomhelst mitt konto när vi flyttade hem till Partille.

 

En lite kul detalj var att mitt namn inte stod på kortet, det stod "PRIVILEDGED MEMBER" istället, lite kul att bli kallad "Mr Member" när jag använde kortet i USA på några ställen!

I USA verkar de nästan aldrig bry sej om att kolla leg vid kortköp utan kod...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tommy:

Vi kan väl säga så här, jag hade inga problem med min bank förutom lite högre avgifter än vad frugan hade på samma bank, men det rörde sej om nåna 100baht per år.

Men det fanns nån klausul om att man skulle ha minst 5000baht (har jag för mej!) på kontot , annars drog de 500baht/ år tills kontot var tomt, sen avslutades det automatiskt, tror jag hade Kasikorn...

Jag avslutade hursomhelst mitt konto när vi flyttade hem till Partille.

 

En lite kul detalj var att mitt namn inte stod på kortet, det stod "PRIVILEDGED MEMBER" istället, lite kul att bli kallad "Mr Member" när jag använde kortet i USA på några ställen!

I USA verkar de nästan aldrig bry sej om att kolla leg vid kortköp utan kod...

 

MVH Tommy

 

Det står det på mitt kort också och nu fick jag även förklaringen till att de skulle ha en femhundring förra året när jag skulle ta ut pengar på det. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Knasen:

 

Det står det på mitt kort också och nu fick jag även förklaringen till att de skulle ha en femhundring förra året när jag skulle ta ut pengar på det. 

Kolla med banken och sätt in 10000 istället!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Tommy:

Kolla med banken och sätt in 10000 istället!

 

MVH

 

Jag hade bara ett par tusen på det då, nu har jag betydligt mer. Får se om de tar betalt nästa gång jag kommer ner och ska börja använda det igen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv kör jag med tjejen som Bank/kort innehavare inga bekymmer med papper.

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Nu kommer den STORA frågan. Vilken bank är bäst för en Farang ?

 

Bäst och bäst, det är ingen större skillnad på dem förutom Bangkok Bank. Om du tänker överföra pengar från en svensk bank till en thailändsk bank, så går pengarna först till Bangkok Bank och sedan vidare till den bank man har valt.

 

Det innebär att man sparar några hundra baht vid varje överföringstillfälle, om man väljer Bangkok Bank som "sin" bank. Beträffande plastkort så har jag ingen aning, har inga kredit eller uttagskort överhuvudtaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Förmodar att man ska leta upp ett kontor där personalen kan engelska. I frugans bank i Wang Sam Mo  sitter de och gapar som små fågelungar om man frågar något på engelska. Det finns engelsk text på alla banketter och på internetbanken.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Förmodar att man ska leta upp ett kontor där personalen kan engelska. I frugans bank i Wang Sam Mo  sitter de och gapar som små fågelungar om man frågar något på engelska. Det finns engelsk text på alla banketter och på internetbanken.

Håller med i vad Nemo säger. Övriga banker förutom Bangkok Bank är dyrare vid överföring från Sverige.

Ska du hitta en bank där de talar engelska, är det nog bara turistorterna som gäller. På "min" bank kan de inte ett ord engelska :( Nackdelen med att ha en bank utanför distriktet där man tillbringar huvuddelen av sin tid, är att banken tar ut avgifter på uttagen som sker utanför bankens distrikt. Varje gång jag tar ut pengar utanför Ubon, dras en avgift på 15 baht.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 minuter sedan, skrev gst:


Håller med i vad Nemo säger. Övriga banker förutom Bangkok Bank är dyrare vid överföring från Sverige.

Ska du hitta en bank där de talar engelska, är det nog bara turistorterna som gäller. På "min" bank kan de inte ett ord engelska :( Nackdelen med att ha en bank utanför distriktet där man tillbringar huvuddelen av sin tid, är att banken tar ut avgifter på uttagen som sker utanför bankens distrikt. Varje gång jag tar ut pengar utanför Ubon, dras en avgift på 15 baht.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Tänkte att det i Udon Thani borde finnas då vi tillhör Udon.

Om jag inte minns helt fel har jag för mig att det fanns en som kunde lite engelska på bankkontoret  på Central Plaza.

Phat har Thanachart bank

 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte att det i Udon Thani borde finnas då vi tillhör Udon.
Om jag inte minns helt fel har jag för mig att det fanns en som kunde lite engelska på bankkontoret  på Central Plaza.
Phat har Thanachart bank
 

Annars får du göra som jag, ta med frun varje gång du ska till banken. Skönt att ha den nära också :)

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Förmodar att man ska leta upp ett kontor där personalen kan engelska. I frugans bank i Wang Sam Mo  sitter de och gapar som små fågelungar om man frågar något på engelska. Det finns engelsk text på alla banketter och på internetbanken.

Den här tjejen pratar engelska på Bankok Bank huvudkontor i Udon Thani

 

Pichamon Chaleetham (May)

 

Foreign Remittance Officer.

 

Bangkok Bank

 

Bangkok Bank Public Company Limited

Udonthani Branch

154 Prajak Road., T.Markhang.

A.Mueng Udonthani 41000

Tel: 042-241-872 Ext. 1302

Fax: 042-241-871 Mobile: 08-4636-7755

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Bäst och bäst, det är ingen större skillnad på dem förutom Bangkok Bank. Om du tänker överföra pengar från en svensk bank till en thailändsk bank, så går pengarna först till Bangkok Bank och sedan vidare till den bank man har valt.

 

Det innebär att man sparar några hundra baht vid varje överföringstillfälle, om man väljer Bangkok Bank som "sin" bank. Beträffande plastkort så har jag ingen aning, har inga kredit eller uttagskort överhuvudtaget.

 

Det stämmer inte, utan beror på om din bank i Thailand har avtal med din bank i Sverige.

Finns inte avtalet mellan bankerna så går de via Bangkok Bank, annars går de direkt till ditt konto utan att passera någon annan bank.

 

Har skrivit ett inlägg om detta tidigare (ett par år sedan) med tillhörande mail från min svenska bank.

Så det lättaste är att kontrollera med din svenska bank om de har avtal med din mottagande bank i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Kasikorn går via Bangkok Bank

 

Beror på vilken bank du skickar ifrån.

 

Enligt Swedbank går mina pengar inte via Bangkok Bank.

Men de kan ju säga vad de vill egentligen. 

 

Här mina tidigare inlägg med tillhörande mail från Kasikorn och Bangkok Bank.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

när jag frågade banken (swedbank) i swe så sa dom att dom sammarbetar med alla banker i TH !

så då frågade jag vilken går pengarna till forst , jo Bangkokbank

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev thaiola:

när jag frågade banken (swedbank) i swe så sa dom att dom sammarbetar med alla banker i TH !

så då frågade jag vilken går pengarna till forst , jo Bangkokbank

 

Som jag skrev i "den andra" tråden, så går givetvis alla pengar till en bank i Bangkok först.

En Bangkok bank, i Kasikorns fall, Kasikorns huvudkontor i Bangkok (inte Bangkok Bank Limited) för att sedan skjutsas vidare till din lokala bank.

 

Men om någons pengar går via Bangkok Bank Ltd., så är det ju synd.

Mina gör det inte, om inte Bangkok Bank har en gratistjänst för detta. Då kan de ju gärna gå via dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Surin P3:

 

Beror på vilken bank du skickar ifrån.

 

Enligt Swedbank går mina pengar inte via Bangkok Bank.

Men de kan ju säga vad de vill egentligen. 

 

Här mina tidigare inlägg med tillhörande mail från Kasikorn och Bangkok Bank.

 

 

 

 

När jag skickar från Handelsbanken till Kasikorn går det via Bangkok Bank (som tar en avgift för att "förmedla betalningen")

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Surin P3:

 

Det stämmer inte, utan beror på om din bank i Thailand har avtal med din bank i Sverige.

Finns inte avtalet mellan bankerna så går de via Bangkok Bank, annars går de direkt till ditt konto utan att passera någon annan bank.

 

Har skrivit ett inlägg om detta tidigare (ett par år sedan) med tillhörande mail från min svenska bank.

Så det lättaste är att kontrollera med din svenska bank om de har avtal med din mottagande bank i Thailand.

 

Känner du till någon sådan bank? Jag vågar hävda att de är sällsynta.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Känner du till någon sådan bank? Jag vågar hävda att de är sällsynta.

 

Mitt konto på Kasikorn går inte via nån annan bank. 

Men jag kanske tillhör de sällsynta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Surin P3:

 

Mitt konto på Kasikorn går inte via nån annan bank. 

Men jag kanske tillhör de sällsynta. 

 

Från Sverige menade jag och ja på frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...