Jump to content
IGNORERAD

Fiskodling


Moipenyang

Recommended Posts

Frugan odlar fisk som ska säljas i restaurangen framöver. Mest tilapia och en del pladuk. Beställt halvkilosbitar som ska i också om nån vecka efter test att alla fiskar överlevt hittills. Kanske man får meta lite själv också med en bira sen :)1495208732107.thumb.jpg.d1f8a52f0f5ace9a1bce34cdaea15fbf.jpg

SkypePhoto_20170204_135453.jpg

SkypePhoto_20170607_052012.jpg

SkypePhoto_20170609_073312.jpg

SkypePhoto_20170609_091115.jpg

SkypePhoto_20170607_085137.jpg

SkypePhoto_20170607_085140.jpg

SkypePhoto_20170609_073301.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad skall du mata fiskarna med? Vissa fiskar är ju vegetarianer och en del matas med fiskfoder framställt av fisk.

Hur många fiskar kan man ha per kubikmeter vatten? har ni satt in pump som syresätter vattnet?

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev born41:

Vad skall du mata fiskarna med? Vissa fiskar är ju vegetarianer och en del matas med fiskfoder framställt av fisk.

Hur många fiskar kan man ha per kubikmeter vatten? har ni satt in pump som syresätter vattnet?

 

Born41

En hel del växter som tas från en närliggande åbädd och fiskfoder,vad den är gjord av har jag inte klart för mig riktigt men dessa fiskar äter inte levande fisk iaf som jag föstått. Poolen är cirka 20x8x4m och 

vi kommer att försöka hålla antalet under 2000 fiskar. Ingen pump än då de påstår att det inte behövs,får väl fixa det om de börjar flyta upp men ska nog gå bra. Kompisens fiskar mår bra iaf utan extra syresättning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frugans bror har haft fiskodling flera år nu. Ibland pumpar han upp vattnet typ en fontän så att det syresätts bättre. 

Har inte riktigt koll på när han pumpar. Om det är när det börjar bli varmare och torrare eller om han har några andra kriterier. Han kommer hit nästa månad då ska jag fråga honom om jag kommer ihåg det.

 

P6221686.thumb.JPG.bb4605e73ae11045d78ce65107899852.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Wangthong:

Frugans bror har haft fiskodling flera år nu. Ibland pumpar han upp vattnet typ en fontän så att det syresätts bättre. 

Har inte riktigt koll på när han pumpar. Om det är när det börjar bli varmare och torrare eller om han har några andra kriterier. Han kommer hit nästa månad då ska jag fråga honom om jag kommer ihåg det.

 

P6221686.thumb.JPG.bb4605e73ae11045d78ce65107899852.JPG

Har lurat på en sån fontän,skulle inte skada :)

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Har lurat på en sån fontän,skulle inte skada :)

Kostar inte mycket. Ett flak frigolit som han stuckit ner plaströr med hål i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant, vi satte också ut 2000 taliapa förra veckan i en ca två rai stor damm.

Vattnet syresätts genom vågrörelserna. Så om det inte blåser något så kan det behövas syresättas.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Wangthong:

Kostar inte mycket. Ett flak frigolit som han stuckit ner plaströr med hål i.

Nice,tack för tipset👍

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Vi har också gjort en damm men vi har inte fiskar än. Vi tänkte att den får fyllas med vatten först och sedan har vi satt lite växter som tydligen skall hjälpa till att syresätta. Det trycker upp lite vatten från marken men det mesta är regnvatten. Snart blir det fisk i den också hoppas vi.

IMG_0650.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte klokt vad de har växt till på 6 veckor,hon slängde några på pannan igår😂

 

20170721_184935.jpg

20170721_183712.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Fisken behöver syre det vet alla om och har man olika fiskar i dammen måste man gräva olika djup

trappsteg ner mot botteh. Fiskar gillar olika djup, sen måste dom ha mat.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Fisken behöver syre det vet alla om och har man olika fiskar i dammen måste man gräva olika djup

trappsteg ner mot botteh. Fiskar gillar olika djup, sen måste dom ha mat.

Grannen har en nästan lika stor damm i närheten och har klarat sig utan syremaskiner sista 8 åren säger de efter min önskan om syresättning så vi får se.

Ska dem ha mat också?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Grannen har en nästan lika stor damm i närheten och har klarat sig utan syremaskiner sista 8 åren säger de efter min önskan om syresättning så vi får se.

Ska dem ha mat också?

 

Skojar du med mej, klart fisken ska ha mat. Har man olika sorters fisk ska man ha olika djup i bassängen för

dom lever så. Vissa djupt ner andra längre upp. Det finns billigt fiskmat iThai så det är inga problem. Sen 

får fisken syre mår den bättre det förstår du och växer på sej bättre. Mat, syre, stor fisk

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Skojar du med mej, klart fisken ska ha mat. Har man olika sorters fisk ska man ha olika djup i bassängen för

dom lever så. Vissa djupt ner andra längre upp. Det finns billigt fiskmat iThai så det är inga problem. Sen 

får fisken syre mår den bättre det förstår du och växer på sej bättre. Mat, syre, stor fisk

Ja jag skojar med dig :) Våra fiskar får mkt växter och köpt fiskmat. Tyckte bara det var kul när du skrev att de behöver mat,det fattar tom våran 4åring som matar dem dagligen hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Ja jag skojar med dig :) Våra fiskar får mkt växter och köpt fiskmat. Tyckte bara det var kul när du skrev att de behöver mat,det fattar tom våran 4åring som matar dem dagligen hehe.

Förstog det, det finns olika sätt att driva en fiskdamm i Thai, en sak om du ska ha olika sorter, olika djup

på dammen sen kan du ha ankor och andra fåglar som ger bajsmat till fiskarna, sen syre är viktigt om

dom ska växa på sej. Läs på thaiforom, inte svenskt då får du mycket informathion om fiskdamm

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte klokt vad de har växt till på 6 veckor,hon slängde några på pannan igår[emoji23]
 
20170721_184935.thumb.jpg.d4edac8d0eb81ef6482029f0301a91d1.jpg
20170721_183712.thumb.jpg.c28dbe32d5345b64414330d89a1dbf70.jpg

Hur stora var de när ni satte ut dem?

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev rowa:


Hur stora var de när ni satte ut dem?

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk
 

Såg inte dem live men de såg inte ut att vara mer än ngn centimeter i påsarna som de kom i :)

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Boa52:

Skojar du med mej, klart fisken ska ha mat. Har man olika sorters fisk ska man ha olika djup i bassängen för

dom lever så. Vissa djupt ner andra längre upp. Det finns billigt fiskmat iThai så det är inga problem. Sen 

får fisken syre mår den bättre det förstår du och växer på sej bättre. Mat, syre, stor fisk

 

Glöm inte att de behöver lite dunk på fredagen också så att de får lite kul.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Såg inte dem live men de såg inte ut att vara mer än ngn centimeter i påsarna som de kom i [emoji4]

De ser ut att ha växt mer än mina. Vi har inte tillfört så mycket foder. Trevligt med fisk i dammarna i alla fall. Tyvärr tycker diverse fåglar och ödlor det också.

Skickat från min EVA-L19 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...