Jump to content
IGNORERAD

Fortkörningsböter, följ dessa råd så slipper du


lillamannen

Recommended Posts

40 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Har också läst detta

 

Dock förutsätter det att fordonsgasen CNG (Compressed Natural Gas) är biogas-baserat och från rötat avfall och inte naturgas. LPG (Liquified Petroleum Gas) är inte klassad eller godkänd sedan 2003 i Sverige

 

Jag kör själv en gas-bil. Har haft flera stycken nu och trivs bra med dom

 

Men det gäller att bo på de ställen där det finns gas att tanka. Norrlänningar tror jag fortfarande inte har några gas-alternativ. Göteborg, Linköping och Stockholm är det inga problem vet jag i alla fall

 

Hittar tyvärr inte artikeln igen, men den gällde Biogas 50 alltså 50% biogas blandat med 50% naturgas som vad jag förstått är det vanligaste alternativet att tanka.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • Krille

    11

  • UglyFarang

    9

  • Tommy

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Hittar tyvärr inte artikeln igen, men den gällde Biogas 50 alltså 50% biogas blandat med 50% naturgas som vad jag förstått är det vanligaste alternativet att tanka.

 

Det finns olika blandningar

 

"Biogas 100" är den mest miljövänliga

 

https://www.eon.se/samhaelle---utveckling/energikunskap/energikaellor/biogas.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Krille:

I takt med att batteritillverkningen effektiviseras kommer skillnaden i miljöpåverkan bara att bli större och större till elbilens "fördel".

Nja, "vanliga" motorer utvecklas väl lite grann de också.

 

Förresten, hur gick det med det tidigare "rädda världen"-jippot, etanol?

Regnskog skövlades för att odla majs till den smutsiga framställningen för att sedan skeppas till godhetshjältarna via fossildrivna fartyg.

 

Det absolut farligaste för miljön är alla jävla miljömuppar...

Ändrades av Benriach

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Benriach:

Nja, "vanliga" motorer utvecklas väl lite grann de också.

 

Förresten, hur gick det med det tidigare "rädda världen"-jippot, etanol?

Regnskog skövlades för att odla majs till den smutsiga framställningen för att sedan skeppas till godhetshjältarna via fossildrivna fartyg.

 

Det absolut farligaste för miljön är alla jävla miljömuppar...

 

Volvo slutar satsa på ny dieselmotor för dom anser den "färdigutvecklad" så frågan är om det går att komma så mycket längre med bensin/diesel-motorerna nu

 

Har hänt mycket de senaste 10 åren men nu händer inte så mycket längre

 

http://www.expressen.se/motor/bilnyheter/volvos-besked-slutar-satsa-pa-diesel/

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Jo jag förstår att du vill jämför på ett sånt sätt som bättre passar dig. Jämförelsen gällde dock Tesla gent emot en normalstor dieselbil och det var det du kallade myt. Enligt artikeln är det ingen myt. Att du ogillar jämförelsen är en annan sak.

 

Det har inget att göra med vad som passar mig eller vad jag ogillar.

 

Artikeln bekräftar bara att det är en myt genom att använda en felaktig beräkning gällande Tesla batteritillverkning. Det står klart och tydligt i artikeln att "Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen.".

 

I och med att Tesla använder 100% förnybar energi vid sin batteritillverkning faller hela beräkningen och bekräftar att det du skriver är just en myt.

 

Jag är rätt säker på att "journalisterna" på TV också vet det men väljer hellre en artikel som ger "klick" än att hålla sig till sanningen.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det finns olika blandningar

 

"Biogas 100" är den mest miljövänliga

 

https://www.eon.se/samhaelle---utveckling/energikunskap/energikaellor/biogas.html

 

Visst är det så, men hur många av landets tankställen har ren biogas?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Har du koll på hur många mil Golfens batterier förväntas klara?

 

Garantin är att batterierna ska ha kvar 70% kapacitet efter 8 år alt 16 000 mil. Vad det blir i verkligheten är svårt att veta men antagligen bättre än garantin - i annat fall kommer det att bli dyrt för Volkswagen när det måste börja byta batterier på garantin.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Krille:

 

Garantin är att batterierna ska ha kvar 70% kapacitet efter 8 år alt 16 000 mil. Vad det blir i verkligheten är svårt att veta men antagligen bättre än garantin - i annat fall kommer det att bli dyrt för Volkswagen när det måste börja byta batterier på garantin.

 

/Krille

 

Volkswagen har svikit sina kunder förr, DQ200 lådan(DSG7), 3,2l motorernas kamkedjeras och 1,4TSI Ecofuel topparna så varför skulle de gå att lita på nu?

Jag(vi) har själva 3 st VW....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Dieselbilar släpper ju dessvärre även ut en jävla massa kväveoxid NOx, så till den grad att flera storstäder har börjat förbjuda dieselbilar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Volkswagen har svikit sina kunder förr, DQ200 lådan(DSG7), 3,2l motorernas kamkedjeras och 1,4TSI Ecofuel topparna så varför skulle de gå att lita på nu?

Jag(vi) har själva 3 st VW....

 

Efter dieselskandalerna tror jag personligen att Volkswagen är det sista märket som vågar "svika" sina kunder igen genom att inte uppfylla sina garantiåtaganden. Misslyckas de med sin ebilssatsning är det nog slutet för Volkswagen. Men man kan aldrig vara säker.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Krille:

 

Efter dieselskandalerna tror jag personligen att Volkswagen är det sista märket som vågar "svika" sina kunder igen genom att inte uppfylla sina garantiåtaganden. Misslyckas de med sin ebilssatsning är det nog slutet för Volkswagen. Men man kan aldrig vara säker.

 

/Krille


Den så kallade dieselskandalen är definitivt ytterligare ett svek av VW, de flesta av de "åtgärdade" motorerna har blivit tröttare och mer törstiga enligt många av ägarna, tror det var en artikel i TV om detta.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

54 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Det ökar hela tiden. Idag är snittet över 70% biogas i fordonsgasen

 

http://www.energigas.se/fakta-om-gas/fordonsgas-och-gasbilar/vad-aer-fordonsgas/

 

den rena biogasen ska vara både dyrare och ge sämre räckvidd enligt en kompis.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...