Jump to content
IGNORERAD

Fortkörningsböter, följ dessa råd så slipper du


lillamannen

Recommended Posts

6 minuter sedan, skrev Krille:

 

Tydligen fanns det i alla fall en medlem på forumet som trodde på myten att elbilar inte är miljövänliga då eftersom "bara batteritillverkningen till en Tessla motsvarar utsläppen från en normalstor dieselbil 15-20.000 mil."

 

Kör själv en laddhybrid och jag vet inte hur många gånger jag hört just den myten...

 

/Krille

Laddhybrid, hur funkar det för dej, hur ofta behöver du tanka / mot hur ofta kör du bara på eldrift?

 

Bara lite nyfiken.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • Krille

    11

  • UglyFarang

    9

  • Tommy

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Precis nyss, skrev Tommy:

Laddhybrid, hur funkar det för dej, hur ofta behöver du tanka / mot hur ofta kör du bara på eldrift?

 

Bara lite nyfiken.

 

MVH

 

Har bara hunnit köra ett år och drygt 1600 mil men det fungerar över förväntan för det behov vi har. Har en Passat GTE och den kommer mellan 30 km (på vintern) och 50 km (på sommaren) på ren el innan den går över till hybridläget. Laddar alltid när bilen står hemma och har laddplats på jobbet och en normal vecka kör vi 20-25 mil och av det är 90-100% på el. Däremot har man ju inte så stor nytta av eldriften när man är ute på längre resor och det drar upp snittförbrukningen av bensin - skulle tro att vi ligger på ca 0,2 l/mil i snitt på 1600 mil. Fördelen med GTE är att den har en rätt ok bensinmotor också så man behöver aldrig vara rädd att man blir stående p g a att batteriet är tomt.

 

Ska väl tillägga att jag inte kör laddhybrid av miljö- eller ekonomiska skäl - jag tror inte att jag kommer att rädda världens miljö genom att köra på el och det är ekonomiskt vansinne med en Passat för en halv miljon. Däremot gillar jag ny teknik och känslan av att köra helt ljudlöst och vibrationsfritt. Jag kommer aldrig att köpa en dieselbil igen....

 

/Krille

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev uptoyou:

Låt oss säga att med transport och inköp så kostar det 4000:-/mån på Systembolaget med den konsumtionen jag har har.

Hade jag införskaffat samma varor på Border shop hade det med transport kostat 2500:-/mån.

Således hade jag alltså tjänat 1500:-/mån. Hade blivit många kronor genom åren på mitt sparkonto.

 

Om man konsumerar alkohol för 4 000 kr/mån är nog inte största problemet om man kan "spara" 1500 kr/mån eller inte ;)

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

 

Tydligen fanns det i alla fall en medlem på forumet som trodde på myten att elbilar inte är miljövänliga då eftersom "bara batteritillverkningen till en Tessla motsvarar utsläppen från en normalstor dieselbil 15-20.000 mil."

 

Kör själv en laddhybrid och jag vet inte hur många gånger jag hört just den myten...

 

/Krille

 

Tillverkningen av bensin/diesel och alla oljor som går åt vid service skapar också en hel del Co2 utsläpp.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Är kanske en pessimist men tror att så länge det finns pengar och tjäna på olja så kommer det att säljas tills det tar slut.

Det här med alternativa drivmedel kommer bara och dra ut på tiden tills det tar slut. 

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Persistant:

Hej

,

Men ngt måste väl säljas till ett högre pris innan man TJÄNAR ngt eller ????

Vad ni menar är väl att ni MINSKAT utgifts posten för sprit ????

Persistant

 

Tro sjutton att det säljs till ett högre pris och blir pengar.

 

100 backar öl köps för 45-60 kronor per back och säljs för 110-140 kronor per back. 

50 kartonger vin med 6 flaskor i varje kartong köps för 60-70 kronor per kartong och säljs för 200-240 kronor.

Sedan lite annat smått och gott.

Resekostnad 2000-2500 kronor.

 

8 timmar sedan, skrev Tommy:

Jag hade kunnat tjäna en massa pengar på privat import, men jag varken orkar eller vågar, det finns trots allt en risk att "åka dit".

 

Detta sagt, så vet jag flera som drygar ut sina löner eller socialbidrag rätt så duktigt med en resa i veckan, men för att det skall löna sej så måste de köpa betydligt mer än vad införsel reglerna tillåter.

 

En pensionerad Taxi-chaffis, som är kund hos oss 8-9månader om året "Jobbar ihop" hela sin Thailandsvistelse, med ett riktigt bra liv därnere, på lite kreativ import och försäljning av diverse varor från tex Bordershop...

Han spenderar 3-4 månader om året i Thailand under vintern utan att behöva vända på kronorna, tack vare lite riskabel företagsamhet.

 

Men det är nästan som du skrev, fast tänk på att "en sparad krona är värd lika mycket som en tjänad krona"

 

 

MVH Tommy

 

Har det ändrat reglerna igen, sista resan jag körde sommaren 2013 så var det fri införsel men man fick ju passa sig så det inte blev övervikt och ha koll på bilens totalvikt.

post-3132-0-56152800-1372573759_thumb.jpg.b62e5936f9d752c4246b0960bc209c75.jpgpost-3132-0-87406000-1372573794_thumb.jpg.e6c50b6e0f3885bbdd6b002c576d63c9.jpg

 

Bra med en vakthund men som numera är en änglahund.

post-3132-0-17757900-1372573813_thumb.jpg.0f5c2600b1c04f4c0e82f3501ff93b16.jpg

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Krille:

 

Tydligen fanns det i alla fall en medlem på forumet som trodde på myten att elbilar inte är miljövänliga då eftersom "bara batteritillverkningen till en Tessla motsvarar utsläppen från en normalstor dieselbil 15-20.000 mil."

 

Kör själv en laddhybrid och jag vet inte hur många gånger jag hört just den myten...

 

/Krille

Men om man skall tro TV:s länkade artikel från Teknikens värld verkar det ju dock finns en del sanning i det.

 

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

 

Jämförelseexempel 1
Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

En Mercedes E 200 (bensin) släpper ut 140 gram per kilometer. Det betyder att den kan köras mellan 10 714 och 14 286 mil för att nå upp till 15-20 ton koldioxid.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Mankan:

Men om man skall tro TV:s länkade artikel från Teknikens värld verkar det ju dock finns en del sanning i det.

 

http://teknikensvarld.se/elbilars-batterier-paverkar-klimatet-kraftigt-481493/

 

Jämförelseexempel 1
Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

En Mercedes E 200 (bensin) släpper ut 140 gram per kilometer. Det betyder att den kan köras mellan 10 714 och 14 286 mil för att nå upp till 15-20 ton koldioxid.

 

Vi kanske får skapa en egen tråd om detta :D Visst innebär batteritillverkningen höga koldioxidutsläpp men att jämföra "instegs-Mercedes" med en Tesla känns väl inte riktigt relevant. 

 

Jämfört med en mer likvärdig Mercedes (E 63 AMG) så rör det sig om 7500-10000 mil för att nå upp till 15-20 ton. Bilar av den här typen lär väl säkert rulla minst 20-30 000 mil innan de skrotas så det blir totalt sett ändå en stor skillnad i miljöpåverkan. Dessutom bygger hela kalkylen på 50 och 70 procent fossil andel i elmixen används vid produktionen. Teslas batterifabriker använder inte 50-70% fossil el och målsättningen är 0%.

 

I takt med att batteritillverkningen effektiviseras kommer skillnaden i miljöpåverkan bara att bli större och större till elbilens "fördel".

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Krille:

 

Vi kanske får skapa en egen tråd om detta :D Visst innebär batteritillverkningen höga koldioxidutsläpp men att jämföra "instegs-Mercedes" med en Tesla känns väl inte riktigt relevant. 

 

Jämfört med en mer likvärdig Mercedes (E 63 AMG) så rör det sig om 7500-10000 mil för att nå upp till 15-20 ton. Bilar av den här typen lär väl säkert rulla minst 20-30 000 mil innan de skrotas så det blir totalt sett ändå en stor skillnad i miljöpåverkan. Dessutom bygger hela kalkylen på 50 och 70 procent fossil andel i elmixen används vid produktionen. Teslas batterifabriker använder inte 50-70% fossil el och målsättningen är 0%.

 

I takt med att batteritillverkningen effektiviseras kommer skillnaden i miljöpåverkan bara att bli större och större till elbilens "fördel".

 

/Krille

Nu var ju jämförelsen med en "normalstor dieselbil" sedan kan man ju vrida och vända på saker och ting bara för att bevisa just sin egen tes. Allt är inte svart eller vitt men om Teknikens värld artikel inte är helt ute och cyklar så är ju just detta knappast en myt.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte glömma bort att produktion av dessa batterier är en av de mer smutsiga industrier som finns med riktig obehagliga kemikalier inblandade

 

In a 2013 report, the U.S. Environmental Protection Agency’s Design for the Environment program concluded that batteries using nickel and cobalt, like lithium-ion batteries, have the “highest potential for environmental impacts”. It cited negative consequences like mining, global warming, environmental pollution and human health impacts.

 

https://www.theguardian.com/vital-signs/2015/jun/10/tesla-batteries-environment-lithium-elon-musk-powerwall

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

31 minuter sedan, skrev Tallviking:

Man får inte glömma bort att produktion av dessa batterier är en av de mer smutsiga industrier som finns med riktig obehagliga kemikalier inblandade

 

In a 2013 report, the U.S. Environmental Protection Agency’s Design for the Environment program concluded that batteries using nickel and cobalt, like lithium-ion batteries, have the “highest potential for environmental impacts”. It cited negative consequences like mining, global warming, environmental pollution and human health impacts.

 

https://www.theguardian.com/vital-signs/2015/jun/10/tesla-batteries-environment-lithium-elon-musk-powerwall

Det borde till och med den största elbilkramaren förstå, men tyvärr är det inte så.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

Nu var ju jämförelsen med en "normalstor dieselbil" sedan kan man ju vrida och vända på saker och ting bara för att bevisa just sin egen tes. Allt är inte svart eller vitt men om Teknikens värld artikel inte är helt ute och cyklar så är ju just detta knappast en myt.  

 

Ja - artikeln är ju ett bra exempel på hur man kan jämföra päron och äpplen för att bevisa sin egen tes. Eller i alla fall om man bortser från att läsa det men inte vill läsa i artikeln. Jämför man två likvärdiga bilar som t ex Golf (eGolf och TDI) som det också står om i artikeln rör det sig om 5-7 k mil. Kör man då 20-30 k mil innan bilen skrotas så är det rätt stor skillnad i utsläpp.

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Krille:

 

Ja - artikeln är ju ett bra exempel på hur man kan jämföra päron och äpplen för att bevisa sin egen tes. Eller i alla fall om man bortser från att läsa det men inte vill läsa i artikeln. Jämför man två likvärdiga bilar som t ex Golf (eGolf och TDI) som det också står om i artikeln rör det sig om 5-7 k mil. Kör man då 20-30 k mil innan bilen skrotas så är det rätt stor skillnad i utsläpp.

 

/Krille

 

Och då är det bara ren jämförelse med hur mycket co2 som produceras

 

Tittar man på den totala miljöpåverkan under hela livscykeln med produktionsledet, konsumtionsledet med drivmedelsframställning etc och återvinning/skrotning finns det nog ingen som gjort en total LCC-analys och tittat på den totala miljöpåverkan

 

En elbil som kör på el genererad av kolkraft kontra en exakt likadan elbil som kör på el genererad av vattenkraft skiljer ju ganska stort i milöpåverkan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Och då är det bara ren jämförelse med hur mycket co2 som produceras

 

Tittar man på den totala miljöpåverkan under hela livscykeln med produktionsledet, konsumtionsledet med drivmedelsframställning etc och återvinning/skrotning finns det nog ingen som gjort en total LCC-analys och tittat på den totala miljöpåverkan

 

En elbil som kör på el genererad av kolkraft kontra en exakt likadan elbil som kör på el genererad av vattenkraft skiljer ju ganska stort i milöpåverkan

 

Finns många sådana analyser gjorda t ex: https://www.daimler.com/images/sustainability/produkt/new-enviromentalcertificates/daimler-umweltzertifikat-mb-b-klasse-electric-drive.pdf

 

"At the beginning of the life cycle, production of the new B-Class Electric Drive gives rise to a higher level of CO2 emissions than the B 180. In the subsequent use, depending on the mode of electricity generation, the new B-Class Electric Drive emits 11.9 tonnes (EU electricity grid mix) or 0.2 tonnes of CO2 (electricity from hydro power); this means total emissions for production, use and recycling of the car amount to around 23 tonnes (EU electricity grid mix) or 11 tonnes (hydro power) of CO2. Production of the B 180 petrol-engine variant gives rise to 5.5 tonnes of CO2. During use, the B 180 emits around 24 tonnes of CO2. Overall, CO2 emissions for the B 180 thus total 30 tonnes. Over the entire life cycle, comprising production, use over 160,000 kilometres and recycling, the B-Class Electric Drive gives rise to 24 percent (7.2 tonnes – EU electricity grid mix) or 64 percent (19 tonnes – hydro power) less CO2 emissions than the B 180."

 

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Krille:

 

Ja - artikeln är ju ett bra exempel på hur man kan jämföra päron och äpplen för att bevisa sin egen tes. Eller i alla fall om man bortser från att läsa det men inte vill läsa i artikeln. Jämför man två likvärdiga bilar som t ex Golf (eGolf och TDI) som det också står om i artikeln rör det sig om 5-7 k mil. Kör man då 20-30 k mil innan bilen skrotas så är det rätt stor skillnad i utsläpp.

 

/Krille

Jo jag förstår att du vill jämför på ett sånt sätt som bättre passar dig. Jämförelsen gällde dock Tesla gent emot en normalstor dieselbil och det var det du kallade myt. Enligt artikeln är det ingen myt. Att du ogillar jämförelsen är en annan sak.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora miljövinsten med en ren elbil är lokal, man flyttar en del av föroreningarna från stadskärnorna, men jag tror som Krille att det finns totala vinster att göra också.

Tänk om alla Tuktuk och Taxi i Bangkok, plus en stor del av övriga fordon byttes ut till elbilar då skulle stadsborna snabbt må bättre och slippa tex KOL...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Krille:

 

Finns många sådana analyser gjorda t ex: https://www.daimler.com/images/sustainability/produkt/new-enviromentalcertificates/daimler-umweltzertifikat-mb-b-klasse-electric-drive.pdf

 

"At the beginning of the life cycle, production of the new B-Class Electric Drive gives rise to a higher level of CO2 emissions than the B 180. In the subsequent use, depending on the mode of electricity generation, the new B-Class Electric Drive emits 11.9 tonnes (EU electricity grid mix) or 0.2 tonnes of CO2 (electricity from hydro power); this means total emissions for production, use and recycling of the car amount to around 23 tonnes (EU electricity grid mix) or 11 tonnes (hydro power) of CO2. Production of the B 180 petrol-engine variant gives rise to 5.5 tonnes of CO2. During use, the B 180 emits around 24 tonnes of CO2. Overall, CO2 emissions for the B 180 thus total 30 tonnes. Over the entire life cycle, comprising production, use over 160,000 kilometres and recycling, the B-Class Electric Drive gives rise to 24 percent (7.2 tonnes – EU electricity grid mix) or 64 percent (19 tonnes – hydro power) less CO2 emissions than the B 180."

 

/Krille

 

Miljöpåverkan är så otroligt mycket mer än bara co2....

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite lustigt att de som står och skriker om hur allvarligt Batteritillverkningen påverkar miljön, med hemska gruvor som smutsar ner, visserligen bara där gruvorna ligger, men ändå "HEMSKT ÄR DET!!!",

helt tycks ha glömt att produktionen av olja, bensin, diesel, kol och naturgas också är lite lätt miljöförstörande...

Och att tex oljan måste fraktas till användarna, på nåt sätt, oftast på stora fartyg som kör på det smutsigaste bränslet de får, enligt de lagar som gäller på olika platser runt våra oceaner...

 

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Tommy:

Det är lite lustigt att de som står och skriker om hur allvarligt Batteritillverkningen påverkar miljön, med hemska gruvor som smutsar ner, visserligen bara där gruvorna ligger, men ändå "HEMSKT ÄR DET!!!",

helt tycks ha glömt att produktionen av olja, bensin, diesel, kol och naturgas också är lite lätt miljöförstörande...

 

 

 

MVH Tommy

 

Vi får enas om att det finns inga "miljövänliga" fordon idag eller i en nära framtid

 

Alla är tämligen miljöförstörande på olika sätt

 

Att köra ner huvudet i sanden hjälper inte.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Miljöpåverkan är så otroligt mycket mer än bara co2....

 

 

Absolut och om du öppnar länken jag hänvisade till ser du att dokumentet på 60 sidor innehåller betydligt mer än just co2 t ex:

 

 

Input and output.png

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Krille:

 

Ja - artikeln är ju ett bra exempel på hur man kan jämföra päron och äpplen för att bevisa sin egen tes. Eller i alla fall om man bortser från att läsa det men inte vill läsa i artikeln. Jämför man två likvärdiga bilar som t ex Golf (eGolf och TDI) som det också står om i artikeln rör det sig om 5-7 k mil. Kör man då 20-30 k mil innan bilen skrotas så är det rätt stor skillnad i utsläpp.

 

/Krille

 

Har du koll på hur många mil Golfens batterier förväntas klara?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Vi får enas om att det finns inga "miljövänliga" fordon idag eller i en nära framtid

 

Alla är tämligen miljöförstörande på olika sätt

 

Att köra ner huvudet i sanden hjälper inte.

 

Jag läste någonstans en artikel som hävdade att gasdrivna bilar(fordon) var det hittills minst miljöbelastande fordonet.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev UglyFarang:

 

Jag läste någonstans en artikel som hävdade att gasdrivna bilar(fordon) var det hittills minst miljöbelastande fordonet.

 

Har också läst detta

 

Dock förutsätter det att fordonsgasen CNG (Compressed Natural Gas) är biogas-baserat och från rötat avfall och inte naturgas. LPG (Liquified Petroleum Gas) är inte klassad eller godkänd sedan 2003 i Sverige

 

Jag kör själv en gas-bil. Har haft flera stycken nu och trivs bra med dom

 

Men det gäller att bo på de ställen där det finns gas att tanka. Norrlänningar tror jag fortfarande inte har några gas-alternativ. Göteborg, Linköping och Stockholm är det inga problem vet jag i alla fall

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...