Jump to content
IGNORERAD

Budget för Longstayers?


samet

Recommended Posts

Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Om jag inte minns fel så bor(bodde?) baroraklet i Bjuv så då det blir nog för dyrt att åka in till stan för att shoppa på Lidl så det får nog bli en promenad till den lokala Netto butiken.

 

Har för mig att det var Åstorp men det säger inte mig så mycket om det är något närmare än Bjuv. Har svårt att tänka mig att baroraklet har bil så med hans månadskort med kollektivtrafiken så kan han nog åka Skåne runt för att spara in ett par barfines :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Parasollkillen

    4

  • lillamannen

    4

  • Atom

    4

  • Knasen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

UglyFarang
3 minuter sedan, skrev Raggmunken:

 

Har för mig att det var Åstorp men det säger inte mig så mycket om det är något närmare än Bjuv. Har svårt att tänka mig att baroraklet har bil så med hans månadskort med kollektivtrafiken så kan han nog åka Skåne runt för att spara in ett par barfines :) 

 

Är det Åstorp så finns det en Lidl butik.

Nu har Skånetrafiken släppt sommarkortet så då kan han resa snikbilligt med buss o tåg i 2 månader hela Skåne runt..

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig som singel i Chiang Mai blir budgeten ungefär 40- 50 per månad. 

Har bott här 3,5 år nu. 

 

Fasta kostnader, hyra av central lgh, el o vatten, internet, mobil

= B 8.000

 

Dagligs utgifter 

= B 700 per dag = B 21.000 

 

Inköp mm

Jag har inget motorfordon men 2 st cyklar så kostnader blir det. 

= B 4.000

 

Resor o nöjen

Gör en del resor inom- och utom landet

= B 10.000

 

Summa B 43.000

 

Denna summa kommer att variera år från år. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Kallhyran i Bangkok kan bli riktigt billig, klarar man sej sedan utan AC (el är dyrt) så är det billigt.

Vi Hyrde ett radhus "Townhouse" med 3,5 rum och kök, 2 toaletter för 4000 Baht i månaden under tiden som vi byggde om vårt hem i Bkk, på samma gata som vårt hem ligger på, bra läge bara 10min-2h till centrum beroende på trafiken, ....

Vårt hem ligger granne med en hyfsat stor marknad där det finns en massa små-restauranger, en lunch för 40 Bath med vatten som dricka eller en middag med ett par Öl för 150, var standard. 

 

Naturligtvis kostade livet därnere mer än så, men att bara bo och äta kan vara billigt, sen tillkommer annat trams, som nöjen...

 

Vår elräkning brukade hamna på 3-4000/månad men vi hade bekanta som betalade 15000/månad för att kunna kyla ner hela hemmet, hela dygnet... Vatten är nästan gratis.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen budget idag på våra resor idag då vi fixar till vad vid vi har råd med  och lite mer men så småningom så skall en vanlig pension räcka.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev hakancnx:

För mig som singel i Chiang Mai blir budgeten ungefär 40- 50 per månad. 

Har bott här 3,5 år nu. 

 

Fasta kostnader, hyra av central lgh, el o vatten, internet, mobil

= B 8.000

 

Dagligs utgifter 

= B 700 per dag = B 21.000 

 

Inköp mm

Jag har inget motorfordon men 2 st cyklar så kostnader blir det. 

= B 4.000

 

Resor o nöjen

Gör en del resor inom- och utom landet

= B 10.000

 

Summa B 43.000

 

Denna summa kommer att variera år från år. 

Ser riktigt ut!

 

Hur ser det ut med försäkringskostnad?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen
3 timmar sedan, skrev Atom:

 

Jag/vi levde de första åren på en relativt låg budget och vi lever numera på en klart högre. Den relativt låga budgeten vi levde på under sent 90-tal och första halvan av 00-talet kom sig av att vi helt enkelt inte hade mer pengar och den högre budgeten nu kommer sig av att vi dels har betydligt mer pengar men också på att vi nu har barn och därför större behov.

 

Tveklöst kan man leva betydligt billigare i Thailand än i Sverige, att säga något annat är direkt fel och/eller självbedrägeri. Har man barn som man vill ha i bra skola, försäkra sig om riktigt bra vård samt äta importerade delikatesser emellanåt så blir det dock snabbt dyrare än i Sverige.

 

Budgeten ovan är en av de bättre jag sett men ändå tycker jag den underskattar den långsiktiga kostnaden. Parasollkillen skriver att "hus, bil, bike som är betalt" och därför sätter han de kostnaderna till 0 (*edit han har avsatt 1,500 baht per månad för husunderhåll). Vi byggde vårt hus för 12 år sedan men nu börjar kostnaderna ticka in. AC:n och tvättmaskinen brakar och måste bytas ut, avloppsrör måste fixas etc. Bilen kanske dessutom måste bytas efter 6-7 år och suget efter lite fetaost, oliver och salami ökar på matkontot ordentligt. Har man inte mer pengar så har man inte, och livet med en trasig AC, gammal bil och utan oliver är kanske fortfarande bättre än att försöka starta all over igen i Kristinehamn eller liknande, men det är ändå bra att ha i bakhuvudet att kostnaderna kan bli betydligt högre än vad som krävs när allt är relativt nytt och man älskar varje minut av sitt nya land.

 

Bäste Atom!

 

Jag står inte och faller om tvättmaskinen eller AC:n behöver bytas.... :-)  Alltid kul med din smått fyndiga text.... :-) 

 

Huset är två år gammalt och jag hoppas att det inte kommer några större saker de närmaste åren men det finns ett konto för dessa "tyngre" utgifter såklart. Det kommer kostnader som t ex målning av huset utvändigt, kostnader för ny bil, dator, mobiltelefon och moppe mm såklart......vad jag köper då vet jag inte idag och då blir det svårt med exakt budget.  Jag och de flesta andra vet att dessa kostnader lurar runt hörnet och tar striden när de kommer och jag är väl förberedd! :-) 

 

Min högst enkla budget ville jag visa hur det ser ut för oss när allt är betalt, andra har kanske hyreskostnader eller banklån att lägga till i sina budgetar. De där 1.500 bahten är för enklare saker lampor, packningar, och annat smått som behövs, kanske var på sin plats med ett förtydligande så ingen tror att tvättmaskinen var med där :-)

 

Det sparas ungefär 10.000-12.000 baht/mån av vår budget och det har funkat bra och i skrivande stund har jag ingen anledning att revidera budgeten för 2017. Hur långt dessa räcker när det väl brakar loss med tyngre kostnader får vi se...resten tar vi från andra fickan... :-) 

 

Det finns inga barn eller annan försörjning utan 80.000 baht räcker bra för 2 personer med det liv vi lever! Lugn, Kristinehamn är en bra bit bort.... :-) 

 

/Parasollkillen

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Esspe:

 

Klarar du verkligen maten på 100 B/dag? Även om man bara käkar på thaiställe så skulle det iaf gå 250-350/dag för mig och det är utan dricka då naturligtvis.

Såg nu att frukosten låg utanför men under 200 B/dag skulle jag inte klara mig även om man inte räknar in frukosten. Bara min dagliga mango går på 30-50 Baht beroende på storlek och kvalité.

Försäkringen var ju väldigt billig, vilket bolag?

 

 

Äter oftast bara 2 mål om dagen, tycker det är för varmt att äta något större mitt på dagen. På min lilla sidogata till Ratchada ligger där ett tiotal restauranger av olika sorter från matvagn till sitta ner och äta vid bord men ingen rätt kostar över 80 THB där. Öl räknar jag på nöjeskontot till maten dricker jag vatten.

 

Har en försäkring som heter "Arbeta och studera utomlands" hos Länsförsäkringar men den bygger på att jag är skriven i Sverige och att det boendet är försäkrat i Länsförsäkringar. Men sedan gäller den i hela världen under 12 månader.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev MaiChai:

 

Äter oftast bara 2 mål om dagen, tycker det är för varmt att äta något större mitt på dagen. På min lilla sidogata till Ratchada ligger där ett tiotal restauranger av olika sorter från matvagn till sitta ner och äta vid bord men ingen rätt kostar över 80 THB där. Öl räknar jag på nöjeskontot till maten dricker jag vatten.

 

Har en försäkring som heter "Arbeta och studera utomlands" hos Länsförsäkringar men den bygger på att jag är skriven i Sverige och att det boendet är försäkrat i Länsförsäkringar. Men sedan gäller den i hela världen under 12 månader.

 

Har också LF och dom har varit klart billigare än Gouda och ERV dom sista ggr jag tecknat men då krävs det nog också att man är kund hos dom sedan tidigare. 

 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev Tommy:

Ser riktigt ut!

 

Hur ser det ut med försäkringskostnad?

 

MVH

 

Klart det är riktigt..;-)

Har bara Olycksfallsförsäkring, B 6.000 / år hos AIA. 

 

Gör årlig blodprovstest sedan 10 år, så jag har hyfsad koll på hälsoläget. 

 

Än så länge förlitar jag mig på mina besparingar om det blir dyra sjukhusbesök. 

 

Om och när, det eventuellt blir något med 10 års visa, och / eller krav på försäkring så tar jag nytt beslut i frågan. 

Ändrades av hakancnx

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Parasollkillen,

 

Som jag skrev så tycker jag din budget var tydlig och vettig och jag tvivlar inte på att du har koll på, samt klarar av, att det tillkommer kostnader för kapitalvaror.

 

Jag har själv rätt dålig koll på våra kostnader men för något år sedan skrev vi ned allt vi köpte rörande "normala" kostnader under ett kvartal och det räknar jag upp med 5% varje år och jag tror det stämmer hyfsat. Jag tror det är ganska många på MPR som funderar på att en dag flytta till Thailand så diskussioner om budgetar är nog ganska intressanta och därav mitt tillägg om kapitalvaror. De köps inte så ofta och blir därför svårare att budgetera men de kan vara en ganska stor del av budgeten som de med begränsade medel inte bör glömma bort (nu låter jag som en programledare i Skuldfällan eller liknande).

 

Jag har, precis som du, en Honda CR-V inköpt för 1.5 miljoner för 3 år sedan. Om vi säljer den om ytterligare 3 år (dvs innan den behöver besiktigas och därför faller i värde) så skulle jag tro att vi får runt 700,000 för den. Köper vi då en ny CR-V så ligger den förmodligen på runt 1.7 miljoner vilket ger en extrakostnad på en miljon eller runt 170,000 Baht per år eller 14,000 Baht per månad. Lägg till moppar som också byts ut så kanske ni hamnar på 16,000 Baht/månad. 

 

Nu är ni bara två personer i hushållet men jag antar att ni har en kyl, tvättmaskin, 3-4 AC, 2 laptops, ett par telefoner och kanske annat. Skulle tro att ni måste byta ut någon vara varje år och det kanske blir 30,000 Baht eller 2,500 Baht/månad.

 

Reparationer på hus är relativt billigt i Thailand men låt säga att ni lägger undan 30,000 om året för det, 2,500 Baht per månad.

 

Nu har er kostnad stigit från 69,000 Baht/år till 90,000 Baht/år. Räknar du dessutom med en Sverigeresa om året för dig och tjejen, inklusive hennes visum och lite hotellnätter, så tillkommer runt 150,000 Baht där, (12,500 Baht per månad) och då ligger ni på dryga 100,000 Baht/månad. Ungefär där skulle nog jag och frugan ligga om vi inte hade ynglat av oss. Vi hade dock en betydligt lägre budget än så då vi träffades och en betydligt högre än så nu tack vare dottern.

 

Jag skulle tro att 100,000 Baht/månad är en alldeles för hög kostnad för många pensionärer men det är nog ungefär på den nivån jag skulle vilja ligga, inflationsanpassat givetvis, den dagen jag går i pension (om jag nu gör det). Tror dock jag skulle leva helt OK också på 50,000 men helst inte mindre än så. 

 

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen
1 timme sedan, skrev Atom:

Tjena Parasollkillen,

 

Som jag skrev så tycker jag din budget var tydlig och vettig och jag tvivlar inte på att du har koll på, samt klarar av, att det tillkommer kostnader för kapitalvaror.

 

Jag har själv rätt dålig koll på våra kostnader men för något år sedan skrev vi ned allt vi köpte rörande "normala" kostnader under ett kvartal och det räknar jag upp med 5% varje år och jag tror det stämmer hyfsat. Jag tror det är ganska många på MPR som funderar på att en dag flytta till Thailand så diskussioner om budgetar är nog ganska intressanta och därav mitt tillägg om kapitalvaror. De köps inte så ofta och blir därför svårare att budgetera men de kan vara en ganska stor del av budgeten som de med begränsade medel inte bör glömma bort (nu låter jag som en programledare i Skuldfällan eller liknande).

 

Jag har, precis som du, en Honda CR-V inköpt för 1.5 miljoner för 3 år sedan. Om vi säljer den om ytterligare 3 år (dvs innan den behöver besiktigas och därför faller i värde) så skulle jag tro att vi får runt 700,000 för den. Köper vi då en ny CR-V så ligger den förmodligen på runt 1.7 miljoner vilket ger en extrakostnad på en miljon eller runt 170,000 Baht per år eller 14,000 Baht per månad. Lägg till moppar som också byts ut så kanske ni hamnar på 16,000 Baht/månad. 

 

Nu är ni bara två personer i hushållet men jag antar att ni har en kyl, tvättmaskin, 3-4 AC, 2 laptops, ett par telefoner och kanske annat. Skulle tro att ni måste byta ut någon vara varje år och det kanske blir 30,000 Baht eller 2,500 Baht/månad.

 

Reparationer på hus är relativt billigt i Thailand men låt säga att ni lägger undan 30,000 om året för det, 2,500 Baht per månad.

 

Nu har er kostnad stigit från 69,000 Baht/år till 90,000 Baht/år. Räknar du dessutom med en Sverigeresa om året för dig och tjejen, inklusive hennes visum och lite hotellnätter, så tillkommer runt 150,000 Baht där, (12,500 Baht per månad) och då ligger ni på dryga 100,000 Baht/månad. Ungefär där skulle nog jag och frugan ligga om vi inte hade ynglat av oss. Vi hade dock en betydligt lägre budget än så då vi träffades och en betydligt högre än så nu tack vare dottern.

 

Jag skulle tro att 100,000 Baht/månad är en alldeles för hög kostnad för många pensionärer men det är nog ungefär på den nivån jag skulle vilja ligga, inflationsanpassat givetvis, den dagen jag går i pension (om jag nu gör det). Tror dock jag skulle leva helt OK också på 50,000 men helst inte mindre än så. 

 

 

Halloj igen Atom!

 

Tack för ett kul och informativt inlägg, du har koll det märks..... "programledare i Skuldfällan" den var bra :-) 

 

Ha en trevlig helg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ingen budget utan sätter in halva lönerna på ett gemensamt konto. Det beror bl.a. på att vi har olika ideer om hur vi vill bl.a. pensionsspara, frugan är mer åt bankkonto och jag mer åt aktier, när vi hoppar av knegandet slår vi naturligtvis ihop allt gemensamt. Samt ingen ska känna sig låst att köpa vad fasen man vill utan medgivanden eller sura diskussioner. Naturligtvis diskuterar vi ändå alla större privata inköp men vill jag impulsköpa något roligt så går det bra ;-)

 

En grovkalkyl av månadskostnader som jag uppskattar det till.

 

2,000    Underhållskostnad till communityn för vakter, trädgårds-poolskötsel, sophämtning etc.

9,000    Maid

12,000  Förskola till femåringen

3,000    El/vatten/Internet

17,000  Resor

10,000  Mat

1,500    Skydd mot kackerlackor/ohyra

10,000  Kläder, leksaker, hygien, förbrukningsvaror, simträning/Taekwondo för femåringen, Blöjor&mjölk till ettåringen

4,000    Drivmedel. Bilen mindre än ett år så kommande försäkringar uppskattningsvis 1500/mån för en Honda Accord.

1,000    Försäkring på Yamaha R3

2,500    Moliltelefonabbonemang / slitage på dess

10,000  Okända tillägg, presenter, bröllop, underhåll/inköp till frugans hus utanför Buriram etc

60,000  Eller vad som blir över när allt är betalt som kommer gå till sparande för framtida köp/ombyggnad/barnens studier etc etc

Totalt 142,000

 

Tillfälliga/kommande kostnader

30,000/mån i drygt ett år till då vi lånade lite till bilköpet pga nedanstående.

Tänker bygga ut köket och ett rum på sidan av huset i vinter. Har inte pratat med byggare än men inklusive allt hoppas landa under en mille.

 

Privata kostnader för mig.

Pensionssparande, aktiespekulationer, Kläder, leksaker till små och stora människor i hushållet, visumresor, impulsköp och studentlån :-)

 

Privata kostnader för frugan

Köp av mark, personliga köp, studentlån, pensionssparande i försäkring (kan dras av på skatten)

 

Gissar att vi klarar oss utmärkt för långt mindre pengar när de tillfälliga utgifterna är borta och barnen blir stora.  

 

/ SatanG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu gjort 4 år i rad en 6 månaders ”longstay” där jag långtidshyrt några olika hus.

Efter flygbiljetter och försäkringar är betalda så har jag hamnat på 45-50.000b per månad då jag rest runt mycket i Thailand och drabbas ofta av dubbla boendekostnader.

Skulle jag vara mer stationär så 25-30.000b rimligt efter att hyra, el, internet är betalt.

 

1000b per dygn före boendekostnader, resor, försäkringar lever man ett bra liv på utan en familj att försörja. För två fungerar det :) 

 

Nu ska man inte en större budget än man har inkomster ;) 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

En kostnad som glöms ofta är växelkursen. Jag förmodar att de flesta utgår från svenska pengar och sedan växlar om dessa till THB. 

De kan bli en utgift eller vinst.

2013 fick du 5000 THB för 1000 kr

2016 fick du ca 4000 THB för 1000 kr

Skall man stanna länge i Thailand så får man nog räkna med att de svänger mellan dessa två tal övertiden.

Har du en budjet på 10000 - 20000 kr/mån så kan förlusten bli 10000 - 20000 THB/mån eller en vinst.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev Imperiale:

En kostnad som glöms ofta är växelkursen. Jag förmodar att de flesta utgår från svenska pengar och sedan växlar om dessa till THB. 

De kan bli en utgift eller vinst.

2013 fick du 5000 THB för 1000 kr

2016 fick du ca 4000 THB för 1000 kr

Skall man stanna länge i Thailand så får man nog räkna med att de svänger mellan dessa två tal övertiden.

Har du en budjet på 10000 - 20000 kr/mån så kan förlusten bli 10000 - 20000 THB/mån eller en vinst.

När vi gifte oss (fest och lite sinsod) och köpte kåk 2004 fick jag 6000 bath för en tusenlapp, så visst kan kursen svänga!

 

Det är inte ofta jag har sånt flyt...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tommy här är en tabell på THB över 20 år. Skall man bo i Thailand i många år och leva på svenska pengar så får man hitta ett medelvärde på kursen. 

 

 

valuta.png

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Imperiale:

Tommy här är en tabell på THB över 20 år. Skall man bo i Thailand i många år och leva på svenska pengar så får man hitta ett medelvärde på kursen. 

 

 

valuta.png

 

Nu ger vi oss in på den avancerade matematiken.

Medelvärde att leva efter fungerar fint om man har kapital nog att hantera fluktuationer.

Lever man mun ur hand fungerar inte ett medelvärde utan man behöver marginal för en låg kurs, alternativt att man är disciplinerad och sätter undan i goda tider.

 

Många som fått problem med sina visum nu när bahten är stark. 20-25% lägre inkomst har skapat problem med pengakravet.

 

Många fina redogörelser för kostnader i Thailand. Jättebra!

 

Är nog en god vägledning om man funderar på en flytt.

Bra med inflikningar om dolda/obetänkta kostander.

När nu valutadimensionen kommit på detta blir det ännu tydligare hur svårt det är att säga hur långt ett snöre är... :big_smile:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt råd har alltid varit att räkna ut en riktigt kanonbra budget, in i riktigt små detaljer och sen dubbla den budgeten.

På så vis ser man om man har råd på riktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Surin P3:

Mitt råd har alltid varit att räkna ut en riktigt kanonbra budget, in i riktigt små detaljer och sen dubbla den budgeten.

På så vis ser man om man har råd på riktigt.

Eller så gör man som jag....har ingen budget. kör så det ryker,har funkat under alla mina år som bofast här i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev thomas001:

Eller så gör man som jag....har ingen budget. kör så det ryker,har funkat under alla mina år som bofast här i Thailand.

 

Fast tråden är ju för dem som faktiskt gör en budget.

 

Men jag håller med dig...

Frugan vill ofta att vi ska göra nån slags budget.

Och det får hon väl göra, men jag är som du och tänker inte följa någon budget oavsett vem som arbetat fram den.

Jag tittar på kontot och kommer fram till att pengarna räcker till nåt - eller så räcker de inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så gör man som jag....har ingen budget. kör så det ryker,har funkat under alla mina år som bofast här i Thailand.

Helt rätt, jag vet bara hur mycket vi ska lägga undan...sen e det bara o köra.

Och blir det mer per månad undanlagt så är det en bra månad.

Kallar det omvänd budget.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Soengsang:

Helt rätt, jag vet bara hur mycket vi ska lägga undan...sen e det bara o köra.

Och blir det mer per månad undanlagt så är det en bra månad.

Kallar det omvänd budget.

 

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

 

 

 

 

 

Mitt dilemma är att jag inte vet hur mycket jag drar in,när varje månad börjar. Helt upp till min egen arbetsinsats....

Ändrades av thomas001
Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har heller ingen budget vi följer och förhoppningsvis behöver vi aldrig ha någon. Om man som jag och frugan aldrig kommer få någon pension och dessutom som jag reser mycket i länder där man lätt kan bli en siffra i olycksstatistiken så är det dock bra att ha lite koll på hur mycket pengar det verkligen behövs per månad/år så man vet att de/vi kan fortsätta leva på en liknande nivå den dagen jag inte kan eller vill jobba mer. Vet man exempelvis att man klarar sig på en miljon Baht per år så kan man ju lätt räkna ut om ens besparingar/investeringar (samt för andra pension eller andra inkomster) kommer räcka livet ut och den vetskapen gör nog att många sover bättre.

 

För många pensionärer som redan flyttat till Thailand eller som funderar på att flytta så är det nog också intressant att fundera kring budgetar. Många har ganska dålig pension och inget tyder på att växelkursen kommer bli direkt bättre inom överskådlig framtid. Vissa pensionärer drar in nya pengar och då är det kanske inte lika viktigt men de flesta saknar nog både viljan, förmågan och kunnandet att göra det. För många är det nog också en fråga om huruvida man ska våga gå några år tidigare och har man då inte en hyfsad besparing så vill det nog till att man gör en realistisk budget och sedan försöker följa den hyfsat väl. Att upptäcka när man är 75 att man inte har råd med sina mediciner eller den där osten man vill ha är nog inte så roligt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...