Jump to content
IGNORERAD

Budget för Longstayers?


samet

Recommended Posts

Har funderat en tid. Både när jag träffat olika Européer i olika delar av landet och när jag läst här på MPR om försäkringar och visum.

 

Vad är DIN budget per månad?

Då tänker jag på Longstayers, inte semstertrippen på några veckor.

 

Har träffat folk i Ban Phe, Rayong, Pattaya, Cha Am och Hua Hin sista tiden och reagerat lite på att det är riktigt olika.

En del lever i Thailand för att få ett bättre liv på de små slantarna, andra lever i Thailand för att de har gott om pengar och gillar att njuta av livet!

 

Träffade en svensk som har ca 22.000 baht/månad i inkomst. Han levde sparsamt... :waaaht:

Samtidigt har jag träffat de som har 120.000 baht/månad i inkomst, som förbrukas :pudency:

 

Jag blir lite nyfiken, vad är den genomsnittliga budgeten för Longstayers?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Parasollkillen

    4

  • lillamannen

    4

  • Atom

    4

  • Knasen

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

lillamannen

Budget till vintensresan:

Buss och tåg ToR ARN 800kr

Flyg 6 månader ARN-BKK ToR 3.200kr

Reseförsäkring 2.600kr

Visum 1.500kr

Diesel Ambassaden 2gng 500kr

Flyg BKK-Krabi ToR 2.000Baht

Visarun 2.000Baht

Minibuss 500Baht

Hyra rum 3.500Baht

Vatten+El 500Baht

Mat 6.000Baht

Öl 1.000Baht

Gym 1.250Baht

______________________

4.766kr / 18.588Baht

 

Har jag glömt något?

 

Jag visste jag glömde nöjen 

0 - 100.000Baht om dagen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev lillamannen:

Budget till vintensresan:

Buss och tåg ToR ARN 800kr

Flyg 6 månader ARN-BKK ToR 3.200kr

Reseförsäkring 2.600kr

Visum 1.500kr

Diesel Ambassaden 2gng 500kr

Flyg BKK-Krabi ToR 2.000Baht

Visarun 2.000Baht

Minibuss 500Baht

Hyra rum 3.500Baht

Vatten+El 500Baht

Mat 6.000Baht

Öl 1.000Baht

Gym 1.250Baht

______________________

4.766kr / 18.588Baht

 

Har jag glömt något?

 

Jag visste jag glömde nöjen 

0 - 100.000Baht om dagen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6 månader för dryga 4000SEK ???????

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
5 minuter sedan, skrev Khemmarat:

6 månader för dryga 4000SEK ???????

Frågan var budget i månaden och jag fick det till 4.766kr / 18.588Baht

+ nöjen

 

Ändrades av lillamannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
5 minuter sedan, skrev lillamannen:

Frågan var budget i månaden och jag fick det till 4.766kr / 18.588Baht

+ nöjen

 

 

Bor du för 3.500 baht/månad ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev samet:

Träffade en svensk som har ca 22.000 baht/månad i inkomst. Han levde sparsamt... :waaaht:

 

Hade han bott kvar i Sverige så hade han varit tvungen till att leva ännu sparsammare.

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Bor du för 3.500 baht/månad ?

Ja, det är ett nybyggt (2016) rum med fläkt men utan möbler m.m. lite avsides.

Jag har ett köksbord och stolar, madrass, kylskåp sedan tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aldrig under 100.000 i månaden. 

Det är målet och det är ytterst sällan jag misslyckas. 

Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander
1 timme sedan, skrev lillamannen:

Budget till vintensresan:

Buss och tåg ToR ARN 800kr

Flyg 6 månader ARN-BKK ToR 3.200kr

Reseförsäkring 2.600kr

Visum 1.500kr

Diesel Ambassaden 2gng 500kr

Flyg BKK-Krabi ToR 2.000Baht

Visarun 2.000Baht

Minibuss 500Baht

Hyra rum 3.500Baht

Vatten+El 500Baht

Mat 6.000Baht

Öl 1.000Baht

Gym 1.250Baht

______________________

4.766kr / 18.588Baht

 

Har jag glömt något?

 

Jag visste jag glömde nöjen 

0 - 100.000Baht om dagen 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gott att kunna bränna upp till 26000 sek om dagen ;-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har aldrig varit mer än Dryga månaden i Los men det blir det ändring på!

Har funderat lite på kostnaden per månad eftersom boende inte kostar förutom vatten/el samt

lite utfärder med Hotell skulle man nog klara sig på 35000 - 40000 bath om man levde någorlunda sparsamt

har ej räknat med Flygbiljetter ?

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

hasseigöteborg

Jag brukar ju vara i Thailand 5-6 månader per år. Åker dock hem över jul så jag stannar aldrig mer än 90 dagar per resa. 

Kostnaden för boende har jag hela året oberoende om jag är där eller inte. Men det kan för andra bli hyra med 10-25000thb per månad. 
Sak samma . MC har jag egen. Annars kostar den ju 2500-4000 thb per månad i Hyra. 

Visum. Extension förlängning 1900 thb. Intyg konsulat 500thb. Re-entry 2 st 2000 thb. 

Försäkring. Eftersom jag reser max 90 dagar per resa har jag Swedbank Platinum kort. Kostnad 1700 sek per år. 

Sedan räknar jag 500 thb per månad i levnadskostnader. dvs 15000 thb per månad (När jag är där ensam. När frugan inte jobbar i Sverige och är i Thailand blir det ju givetvis mer). Och jag nyttjar inte alkohol. 

 

hf

 

 

 

Ändrades av hasseigöteborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hyra: 9000 THB i månaden

El+vatten: 600 THB

Städ + frukost + internet: 700 THB

Mobil: 349 THB

Mat ute: 3000 THB

Nöjen: 5000 THB

 

Totalt. 18 649 THB per månad

 

Utgifter i Sverige

 

12 månaders biljett: 10 000 SEK

Hotellnatt i Fjollträsk: 1500 SEK

Visum 800 SEK

Försäkring, 12 månaders: 3600

 

Totalt 15900 SEK per år:

 

Så en cirka 24 000 THB  i månaden kostar det mig att bo i Thailand

 

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev MaiChai:

Mat ute: 3000 THB

Försäkring, 12 månaders: 3600

 

 

 

Klarar du verkligen maten på 100 B/dag? Även om man bara käkar på thaiställe så skulle det iaf gå 250-350/dag för mig och det är utan dricka då naturligtvis.

Såg nu att frukosten låg utanför men under 200 B/dag skulle jag inte klara mig även om man inte räknar in frukosten. Bara min dagliga mango går på 30-50 Baht beroende på storlek och kvalité.

Försäkringen var ju väldigt billig, vilket bolag?

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Lever på ungefär 40 000 Baht i månaden, inget överflöd, ingen försäkring och ingen älskarinna då frugan inte ställer upp på en kärleksstund.

 

Har fasta utgifter på runt 17 500 Baht i månaden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen

Hallå govänner!

 

Jag och tjejen bor i Kanchanaburi och har hus, bil, bike som är betalt. Tjejen jobbar statligt och tjänar 24.300 baht/mån och vi har en gemensam budget om 80.000 baht/mån. Det som blir över läggs på sparande för behov längre fram... :-)

 

Det som inte finns med här är resor till Sverige, beror lite på hur många gånger jag besöker min gamla mor..... och mitt retirement visa 1900 baht och multiple re entry 3800 baht

 

Lite bakgrund och 2016 såg det ut så här för 2 personer....kan fattas någon bath men i stort enligt nedan:

 

Boende:   1 planshus                             Bil:     Honda HRW                             Moppe:   Yamaha aerox                  Övrigt:

Områdesavgift         1800 baht/mån         Försäkring/skatt    1.640 baht/mån       Försäkring/skatt   150 baht/mån       Mat/hygien/tvätt     37.900 baht/mån

El                           1500 baht/mån         Drivmedel             3.500 baht/mån      Drivmedel            600 baht/mån       Mobil                          800 baht/mån

Vatten                      300 baht/mån         Service/rep/tvätt      450 baht/mån      Service/rep/tvätt   400 baht/mån       Sjukförsäkring          7.200 baht/mån

Internet/tv                750 baht/mån                                                                                                                      Kläder                     3.200 baht/mån

Försäkring                 530 baht/mån                                                                                                                     Sjukvård                  4.300 baht/mån

Avsätt/underhåll       1500 baht/mån                                                                                                                     Resor i Thailand       2.400 baht/mån

 

Summa:               6.380 baht/mån        Summa:               5.590 baht/mån     Summa:             1.150 baht/mån     Summa:                55.800 baht/mån      Total:  68.920 baht/mån

 

 

Ha en trevlig helg!

/Parasollkillen

 

Ändrades av Parasollkillen
Felstavning
Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
23 minuter sedan, skrev Parasollkillen:

Hallå govänner!

 

Jag och tjejen bor i Kanchanaburi och har hus, bil, bike som är betalt. Tjejen jobbar statligt och tjänar 24.300 bath/mån och vi har en gemensam budget om 80.000 bath/mån. Det som blir över läggs på sparande för behov längre fram... :-)

 

Det som inte finns med här är resor till Sverige, beror lite på hur många gånger jag besöker min gamla mor..... och mitt retirement visa 1900 bath och multiple re entry 3800 bath

 

Lite bakgrund och 2016 såg det ut så här för 2 personer....kan fattas någon bath men i stort enligt nedan:

 

Boende:   1 planshus                             Bil:     Honda HRW                             Moppe:   Yamaha aerox                  Övrigt:

Områdesavgift         1800 bath/mån         Försäkring/skatt    1.640 bath/mån       Försäkring/skatt   150 bath/mån       Mat/hygien/tvätt     37.900 bath/mån

El                           1500 bath/mån         Drivmedel             3.500 bath/mån      Drivmedel            600 bath/mån       Mobil                          800 bath/mån

Vatten                      300 bath/mån         Service/rep/tvätt      450 bath/mån      Service/rep/tvätt   400 bath/mån       Sjukförsäkring          7.200 bath/mån

Internet/tv                750 bath/mån                                                                                                                      Kläder                     3.200 bath/mån

Försäkring                 530 bath/mån                                                                                                                     Sjukvård                  4.300 bath/mån

Avsätt/underhåll       1500 bath/mån                                                                                                                     Resor i Thailand       2.400 bath/mån

 

Summa:               6.380 Bath/mån        Summa:               5.590 bath/mån     Summa:             1.150 bath/mån     Summa:                55.800 bath/mån      Total:  68.920 bath/mån

 

 

Ha en trevlig helg!

/Parasollkillen

 

Mycket bad blir det :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Parasollkillen
16 minuter sedan, skrev lillamannen:

Mycket bad blir det :)

 

Tack för hjälpen...är ändrat! :-) 

Link to comment
Dela på andra sajter

Åhh, en potentiell fredagstråd :) 

 

Måtte nu bara baroraklet från Helsingborgstrakterna ta sig ett par bira och skena iväg i sina djupa kunskaper i hur man håller nere månadskostnaderna genom att smita undan barfines genom att sitta utanför damernas och ragga på nödiga bartjejer, shorttime kontra longtime där kostnaden för sömntabletter kontra nudelsoppa måste redas ut eller hur man lurar de där nedrans bahtbuss-chaufförerna på 5 baht per resa. Går han sen ett steg vidare och delar med sig av sina fantastiska uträkningar för hur många barfines man sparar bara genom att handla på Lidl istället för ICA inför resan här hemma i Sverige så är vi som gillar fredagstrådar halvvägs till himlen. 

 

Tittar sen Greve af Skogsstjärna in i tråden efter fördjupningar i dunkvetenskap och idi*tförklarar alla korkade sörlänningar som gör av med mer än 5000 baht i månaden så kommer tråden hålla hela helgen. 

 

Ber om ursäkt om jag gick händelserna lite i förväg, men jag får nog ställa in ett par bira på kylning och invänta att min lilla fredagsprofetia slår in :jester:

Ändrades av Raggmunken
Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Parasollkillen said:

Hallå govänner!

 

Jag och tjejen bor i Kanchanaburi och har hus, bil, bike som är betalt. Tjejen jobbar statligt och tjänar 24.300 baht/mån och vi har en gemensam budget om 80.000 baht/mån. Det som blir över läggs på sparande för behov längre fram... :-)

 

Det som inte finns med här är resor till Sverige, beror lite på hur många gånger jag besöker min gamla mor..... och mitt retirement visa 1900 baht och multiple re entry 3800 baht

 

Lite bakgrund och 2016 såg det ut så här för 2 personer....kan fattas någon bath men i stort enligt nedan:

 

Boende:   1 planshus                             Bil:     Honda HRW                             Moppe:   Yamaha aerox                  Övrigt:

Områdesavgift         1800 baht/mån         Försäkring/skatt    1.640 baht/mån       Försäkring/skatt   150 baht/mån       Mat/hygien/tvätt     37.900 baht/mån

El                           1500 baht/mån         Drivmedel             3.500 baht/mån      Drivmedel            600 baht/mån       Mobil                          800 baht/mån

Vatten                      300 baht/mån         Service/rep/tvätt      450 baht/mån      Service/rep/tvätt   400 baht/mån       Sjukförsäkring          7.200 baht/mån

Internet/tv                750 baht/mån                                                                                                                      Kläder                     3.200 baht/mån

Försäkring                 530 baht/mån                                                                                                                     Sjukvård                  4.300 baht/mån

Avsätt/underhåll       1500 baht/mån                                                                                                                     Resor i Thailand       2.400 baht/mån

 

Summa:               6.380 baht/mån        Summa:               5.590 baht/mån     Summa:             1.150 baht/mån     Summa:                55.800 baht/mån      Total:  68.920 baht/mån

 

 

Ha en trevlig helg!

/Parasollkillen

 

 

Jag/vi levde de första åren på en relativt låg budget och vi lever numera på en klart högre. Den relativt låga budgeten vi levde på under sent 90-tal och första halvan av 00-talet kom sig av att vi helt enkelt inte hade mer pengar och den högre budgeten nu kommer sig av att vi dels har betydligt mer pengar men också på att vi nu har barn och därför större behov.

 

Tveklöst kan man leva betydligt billigare i Thailand än i Sverige, att säga något annat är direkt fel och/eller självbedrägeri. Har man barn som man vill ha i bra skola, försäkra sig om riktigt bra vård samt äta importerade delikatesser emellanåt så blir det dock snabbt dyrare än i Sverige.

 

Budgeten ovan är en av de bättre jag sett men ändå tycker jag den underskattar den långsiktiga kostnaden. Parasollkillen skriver att "hus, bil, bike som är betalt" och därför sätter han de kostnaderna till 0 (*edit han har avsatt 1,500 baht per månad för husunderhåll). Vi byggde vårt hus för 12 år sedan men nu börjar kostnaderna ticka in. AC:n och tvättmaskinen brakar och måste bytas ut, avloppsrör måste fixas etc. Bilen kanske dessutom måste bytas efter 6-7 år och suget efter lite fetaost, oliver och salami ökar på matkontot ordentligt. Har man inte mer pengar så har man inte, och livet med en trasig AC, gammal bil och utan oliver är kanske fortfarande bättre än att försöka starta all over igen i Kristinehamn eller liknande, men det är ändå bra att ha i bakhuvudet att kostnaderna kan bli betydligt högre än vad som krävs när allt är relativt nytt och man älskar varje minut av sitt nya land.

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Atom:

 

Jag/vi levde de första åren på en relativt låg budget och vi lever numera på en klart högre. Den relativt låga budgeten vi levde på under sent 90-tal och första halvan av 00-talet kom sig av att vi helt enkelt inte hade mer pengar och den högre budgeten nu kommer sig av att vi dels har betydligt mer pengar men också på att vi nu har barn och därför större behov.

 

Tveklöst kan man leva betydligt billigare i Thailand än i Sverige, att säga något annat är direkt fel och/eller självbedrägeri. Har man barn som man vill ha i bra skola, försäkra sig om riktigt bra vård samt äta importerade delikatesser emellanåt så blir det dock snabbt dyrare än i Sverige.

 

Budgeten ovan är en av de bättre jag sett men ändå tycker jag den underskattar den långsiktiga kostnaden. Parasollkillen skriver att "hus, bil, bike som är betalt" och därför sätter han de kostnaderna till 0 (*edit han har avsatt 1,500 baht per månad för husunderhåll). Vi byggde vårt hus för 12 år sedan men nu börjar kostnaderna ticka in. AC:n och tvättmaskinen brakar och måste bytas ut, avloppsrör måste fixas etc. Bilen kanske dessutom måste bytas efter 6-7 år och suget efter lite fetaost, oliver och salami ökar på matkontot ordentligt. Har man inte mer pengar så har man inte, och livet med en trasig AC, gammal bil och utan oliver är kanske fortfarande bättre än att försöka starta all over igen i Kristinehamn eller liknande, men det är ändå bra att ha i bakhuvudet att kostnaderna kan bli betydligt högre än vad som krävs när allt är relativt nytt och man älskar varje minut av sitt nya land.

 

Kloka ord Atom, dessvärre brakar tvättmaskiner, luft- och bergvärmepumpar och biljäveln blir gammal och behöver bytas även i Kristinehamn :crazy: 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lite funderingar på att denna vintern så blir det 6 månader i Thailand och funderar ju givetvis på vilken budget jag "vi" behöver så intressant tråd!

Har räknat lite och hamnat på  ca: 60 000 baht/månad borde man ju klar sig på om man inte gör för stora utsvävningar :haha:

 

//matz 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Raggmunken said:

 

Kloka ord Atom, dessvärre brakar tvättmaskiner, luft- och bergvärmepumpar och biljäveln blir gammal och behöver bytas även i Kristinehamn :crazy: 

 

Så är det givetvis men Parasollkillens budget gällde i Kanchanaburi och inte i Kristinehamn; dessvärre tror jag dock att många personers budget för ett liv i Sverige inte inkluderar de kostnaderna heller.

 

Det är lätt att få intrycket att allt i Thailand är så mycket billigare än i Sverige och det är det givetvis så länge det gäller service och (mat)varor producerade i Thailand. För kapitalvaror av lite kvalitet är dock Thailand väl så dyrt som Sverige men det är ju kostnader som inte märks när man hyr eller när allt är nytt och kostnaderna tagits som en engångskostnad. Inte för att jag tror att Parasollkillen inte tänkt på det men det finns nog en eller annan som i sin eufori över det nya fantastiska landet, medvetet eller omedvetet glömmer av dessa kostnader.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Atom:

 

Så är det givetvis men Parasollkillens budget gällde i Kanchanaburi och inte i Kristinehamn; dessvärre tror jag dock att många personers budget för ett liv i Sverige inte inkluderar de kostnaderna heller.

 

Det är lätt att få intrycket att allt i Thailand är så mycket billigare än i Sverige och det är det givetvis så länge det gäller service och (mat)varor producerade i Thailand. För kapitalvaror av lite kvalitet är dock Thailand väl så dyrt som Sverige men det är ju kostnader som inte märks när man hyr eller när allt är nytt och kostnaderna tagits som en engångskostnad. Inte för att jag tror att Parasollkillen inte tänkt på det men det finns nog en eller annan som i sin eufori över det nya fantastiska landet, medvetet eller omedvetet glömmer av dessa kostnader.

 

Jag håller med dig, ville bara jävlas lite :) 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
1 timme sedan, skrev Raggmunken:

Åhh, en potentiell fredagstråd :) 

 

Måtte nu bara baroraklet från Helsingborgstrakterna ta sig ett par bira och skena iväg i sina djupa kunskaper i hur man håller nere månadskostnaderna genom att smita undan barfines genom att sitta utanför damernas och ragga på nödiga bartjejer, shorttime kontra longtime där kostnaden för sömntabletter kontra nudelsoppa måste redas ut eller hur man lurar de där nedrans bahtbuss-chaufförerna på 5 baht per resa. Går han sen ett steg vidare och delar med sig av sina fantastiska uträkningar för hur många barfines man sparar bara genom att handla på Lidl istället för ICA inför resan här hemma i Sverige så är vi som gillar fredagstrådar halvvägs till himlen. 

 

Tittar sen Greve af Skogsstjärna in i tråden efter fördjupningar i dunkvetenskap och idi*tförklarar alla korkade sörlänningar som gör av med mer än 5000 baht i månaden så kommer tråden hålla hela helgen. 

 

Ber om ursäkt om jag gick händelserna lite i förväg, men jag får nog ställa in ett par bira på kylning och invänta att min lilla fredagsprofetia slår in :jester:

 

Om jag inte minns fel så bor(bodde?) baroraklet i Bjuv så då det blir nog för dyrt att åka in till stan för att shoppa på Lidl så det får nog bli en promenad till den lokala Netto butiken.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...