Jump to content
IGNORERAD

Thailändskans uppfattning om Sverige


Batting

Recommended Posts

Jag träffade en jättesöt Thailändsk tjej som jobbar på ett zoo i närheten av SriRacha.
Vi blev väldigt goda vänner, och hon lovade att visa mig Thailand. Nu visade det sig att hon själv inte sett speciellt mycket.
Hon hade helt enkelt inte haft råd att besöka så många ställen.
Det var jag som fick leta i turistbroschyrer hitta intressanta ställen att besöka.
Det har väl egentligen blivit jag som visat henne Thailand, men det har gått mycket smidigt i.o.m att hon kan språket.
Sedan så är det inte så många som får för sig att lura mig när hon är med.

Jag brukar åka ner till henne en eller två gånger om året, och det har alltid varit händelserikt och trevligt.
Jag tycker det är ett alldeles ypperligt arrangemang :D men nu börjar den lilla sötnosen visa intresse för Sverige ???

Jag förklarar att det är ett mycket kallt land.
-"I like cold!", säger hon då.
Jag förklarar att hon knappast kan veta det. Hon har aldrig varit utanför Thailands gränser, och det kallaste hon upplevt är +13°.
Hon hade varit på studiebesök på en djurpark i norra Thailand, och hade där hade det varit så där kallt.
Hon visade mig ett kort där jag kunde se henne och två av hennes arbetskamrater varmt klädda med mössor, och vantar.
 

Jag försöker förklara att hennes uppfattning om kyla känns liiite vag.
Sverige är mycket kallare än sådär, och sedan kan det vara snö också.
-"I like snow, it's very beautiful!"
Det kan du inte veta, försöker jag igen. Och om du ska komma till Sverige så vill jag ju att du kommer på sommaren.
-"No, I want to go there in winter, see snow, northern lights and midnight sun!"
Norrsken, det har inte ens jag sett, senaste vintrarna har jag ju knappt sett snö och midnattssol är det på på sommaren, men inte där jag bor.

Midnattssol är f.ö. ett jävla påfund. Vad är det för kul med att solen aldrig går ner? :yuush:
Jag var i Skellefteå och dagen bara fortsatte, men samhället slocknade liksom. Jag fick ångest! Å så alla dessa mygg!

Min lilla vän tror alltså att vi svenskar lyckligt ligger ute och gör snöänglar hela vintern.
Här om dagen sände hon mig bilder på snöklädda alptoppar som tornade upp sig ovanför frodiga blomsterängar.
-"Schweiz!", förklarade jag.

När jag uttrycker min beundran för någon av Thailands fina blommande träd så ruskar hon ner lite frön och instruerar mig hur jag ska så  dem.
-"just put them down in the ground and then a tree will grow up!"
Jag brukar ta imot de där fröna och tänker att jag kan ju alltid försöka odla dem i krukor inomhus, men det har hittills inte lyckats.

Har era Thailändska vänner lika bristfälliga uppfattningar om sin omvärld? 





 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    13

  • frogfish

    8

  • Batting

    6

  • Soengsang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nix.

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett enkelt svar på en lång fråga är JA, framförallt om de bor eller lever ute i "obygden" annorlunda för de som håller till bland turister men mycket vet de ändå inte om de inte har vänner som redan varit i Sverige.

Personligen tycker jag att du bör bjuda in flickvännen någon gång i Maj/Juni när Sverige är som vackrast, hon kommer nog att tycka sena kvällar eller tidiga morgnar är kalla nog och inte minst vattnet.

Vill eller måste hon se och uppleva snö kan du ändå ta en sväng längst upp i nordväst där det alltid finns snö. Min fru tycker fortfarande inte om "vintern" mest bara regnkallt och ruggigt å andra sidan lärde hon sig snabbt att klä sig rätt.

Viktigast är dock att DU eller någon annan hela tiden kan vara tillsamman med henne, rena döden för damen att placera henne i en lägenhet medans du t.ex arbetar.

Första halvåret var frugan med mig 24 timmar/dygn sedan började hon tröttna på att åka Sverige runt.

Numera lämnar hon gården högst ofrivilligt och Thailand - helst inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Ta med henne till http://www.dreamworld.co.th/panoramic/en/  där var jag med frugan innan hon kom till Sverige första gången

Där kan ni åka pulka

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Ta med henne till http://www.dreamworld.co.th/panoramic/en/  där var jag med frugan innan hon kom till Sverige första gången

Där kan ni åka pulka

F*n vilket bra tips. Det blir nästa tripp med thaifamiljen. Frugan har varit i Sverige flera ggr, men bara på sommaren. Dream World tror jag blir en riktig hit.

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev frogfish:

F*n vilket bra tips. Det blir nästa tripp med thaifamiljen. Frugan har varit i Sverige flera ggr, men bara på sommaren. Dream World tror jag blir en riktig hit.

Helt klart blir det problem när vi möter olika väder, Thai  - sverige Tror att när ni var första gången i Thai

blev ni förvänad hur varmt det kan vara. Min fru som nu har varit här i13 år säger kyla kan man klä sej emot

värme " i byn utan AC " kan man inte göra nåt åt. Har ni flickvänner från Pattaya eller några småflickor:sure:

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Helt klart blir det problem när vi möter olika väder, Thai  - sverige Tror att när ni var första gången i Thai

blev ni förvänad hur varmt det kan vara. Min fru som nu har varit här i13 år säger kyla kan man klä sej emot

värme " i byn utan AC " kan man inte göra nåt åt. Har ni flickvänner från Pattaya eller några småflickor:sure:

Lika trevlig som vanligt.....

Kul att se att fredag kommit till norrland även den här veckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev frogfish:

Lika trevlig som vanligt.....

Kul att se att fredag kommit till norrland även den här veckan.

Vad var det för fel på det inlägget då, förklara gjärna men tror inte du kan

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Vad var det för fel på det inlägget då, förklara gjärna men tror inte du kan

Spelar väl ingen större roll, men när du ändå frågar.

 

Halva inlägget är väl ok. Men sen måste du avsluta med insinuationer om var flickvänner kommer ifrån och deras ålder. Hur svårt kan det vara att bara skriva något snällt eller trevligt (eller båda sakerna) nån gång?

 

Jag tyckte det var ett skitbra tips att kunna ta familjen och åka pulka i Bangkok. Och så kommer du och snackar skit. Men ärligt talat, jag vet inte varför jag blir förvånad.

 

Men nu har du iaf fått en förklaring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjejen är troligen inte skolad så många år. Då är det mest fokus på thai historia, kungar o.s.v. Omvärlden är det som kommer via TVn. Då förstås vad som Trump kablar ut och lite övrigt som händer i Asien.

Då blir det intressant med pengar, grannar och försöka visa att man har bra ekonomi.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev frogfish:

Spelar väl ingen större roll, men när du ändå frågar.

 

Halva inlägget är väl ok. Men sen måste du avsluta med insinuationer om var flickvänner kommer ifrån och deras ålder. Hur svårt kan det vara att bara skriva något snällt eller trevligt (eller båda sakerna) nån gång?

 

Jag tyckte det var ett skitbra tips att kunna ta familjen och åka pulka i Bangkok. Och så kommer du och snackar skit. Men ärligt talat, jag vet inte varför jag blir förvånad.

 

Men nu har du iaf fått en förklaring.

Att ta med familjen och åka pulka i Bangkok, helbra ide men att tro att det är en förberedelse för att åka och bo i sverige

glöm det det beror på tjejen, din fru alltså vill hon bo med dej så går sverige bra, kallt, varmt eller inte

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Burken:

Tjejen är troligen inte skolad så många år. Då är det mest fokus på thai historia, kungar o.s.v. Omvärlden är det som kommer via TVn. Då förstås vad som Trump kablar ut och lite övrigt som händer i Asien.
Det största fokus blir då på pengar, grannar och kompisar.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Dom flesta tjejer som nu är 40 - 50 år har gått 9 år i skolan även i norra delen, så helt blåsta är dom inte

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Att ta med familjen och åka pulka i Bangkok, helbra ide men att tro att det är en förberedelse för att åka och bo i sverige

glöm det det beror på tjejen, din fru alltså vill hon bo med dej så går sverige bra, kallt, varmt eller inte

Vem har pratat om förberedelser för Sverige? Det är ju en kul grej att kunna visa familjen lite vad snö är. Frugan har redan full koll på sånt, men övriga släkten har ju bara is i ölen.

Sluta tro det värsta om folk. Ha en kul och vettig konversation istället (utan att försöka förolämpa folk). Du kanske blir förvånad, men det kan vara riktigt intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Boa52:

Vad var det för fel på det inlägget då, förklara gjärna men tror inte du kan

 

Va e de för hjävla stavning du kör med, Örjan? Gjärna? Ta en gjävel till å stava rett.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt klart blir det problem när vi möter olika väder, Thai  - sverige Tror att när ni var första gången i Thai

 

 

Ja för en insnöad bonnläpp kanske, men många kanske rest en del i bla tropiska länder före första resan till Thailand, eller var så pass insatt så att de visste att de skulle möta ett tropiskt klimat, eller åtminstone visste var landet låg före sin första resa dit...

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev frogfish:

Vem har pratat om förberedelser för Sverige? Det är ju en kul grej att kunna visa familjen lite vad snö är. Frugan har redan full koll på sånt, men övriga släkten har ju bara is i ölen.

Sluta tro det värsta om folk. Ha en kul och vettig konversation istället (utan att försöka förolämpa folk). Du kanske blir förvånad, men det kan vara riktigt intressant.

Läs Ts inlägg så hoppas du förstår

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Ja för en insnöad bonnläpp kanske, men många kanske rest en del i bla tropiska länder före första resan till Thailand, eller var så pass insatt så att de visste att de skulle möta ett tropiskt klimat, eller åtminstone visste var landet låg före sin första resa dit...

Var det inte om Thai tjejen som skulle komma till Sverige Läs för en gång skull Dumgubbe

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Boa52:

Läs Ts inlägg så hoppas du förstår

Vad tjatar du om? Du kommenterade mitt inlägg, som inte hade nåt att göra med TS inlägg utan ett svar (sorry för OT).

Lägg ner istället. Det du tjatar om har inget att göra med det jag skrev, och jag är inte nån bra fyllesnackkompis.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Boa52:

TTror att när ni var första gången i Thai

blev ni förvänad hur varmt det kan vara.

 

3 minuter sedan, skrev Boa52:

Var det inte om Thai tjejen som skulle komma till Sverige Läs för en gång skull Dumgubbe

 

Inte så lätt att begripa vad du menar, eller försöker förklara, eller försöker skriva...jag passar för vidare tjafs!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Vad tjatar du om? Du kommenterade mitt inlägg, som inte hade nåt att göra med TS inlägg utan ett svar (sorry för OT).

Lägg ner istället. Det du tjatar om har inget att göra med det jag skrev, och jag är inte nån bra fyllesnackkompis.

 

2 minuter sedan, skrev frogfish:

Vad tjatar du om? Du kommenterade mitt inlägg, som inte hade nåt att göra med TS inlägg utan ett svar (sorry för OT).

Lägg ner istället. Det du tjatar om har inget att göra med det jag skrev, och jag är inte nån bra fyllesnackkompis.

Fyllesnack kan du sköta själv, I en tråd vist är det Ts som gäller eller tycker du att dina ideer är bättre. Starta en egen tråd då

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
36 minuter sedan, skrev Boa52:

Helt klart blir det problem när vi möter olika väder, Thai  - sverige Tror att när ni var första gången i Thai

blev ni förvänad hur varmt det kan vara. Min fru som nu har varit här i13 år säger kyla kan man klä sej emot

värme " i byn utan AC " kan man inte göra nåt åt. Har ni flickvänner från Pattaya eller några småflickor:sure:

Flickorna i Pattaya kommer i de flesta fall just ifrån den där byn "utan AC" :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Soengsang:

 

 

Inte så lätt att begripa vad du menar, eller försöker förklara, eller försöker skriva...jag passar för vidare tjafs!

Du fattar alldrig så mycket men vara in och skriva skit på varenda tråd det kan du

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni besserwissrar gå till er själva, innan ni klankar ner på thaitjejers geografikunskaper eller andra data om ett främmande land som Schweiz eller Sverige, vilket många blandar ihop.

Vad vet ni om Laos - hur stort är landet, befolkningsmängd?

Vad vet ni om Ohio

Vad vet eller kan ni om Georgia

Stater i USA med folkmängd som ÖVERSKRIDER Sveriges.

Ni som är så upplysta berätta nu vad ni vet - utan att söka på Wikipedia.

Ni som är så välunderrättade om HELA världen.

Måste själv erkänna att det inte är mycket jag varken vet eller kan om Thailand trots otaliga besök

Kan dock läsa karta och kommer dit jag vill vilket många thailändare har svårt för utan att fråga ett otal gånger.:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev conservator:

Flickorna i Pattaya kommer i de flesta fall just ifrån den där byn "utan AC" :-)

Var det en tjej från Pattaya som TS skriver om, hoppas inte det

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...