Jump to content
IGNORERAD

3 bredband


lillamannen

Recommended Posts

lillamannen

Jag har haft en "puck" från opeatören tre (3) i snart 2 år och det har fungerat skapligt utan att behöva ringa o klaga på hastigheten.

Men förra veckans långhelg var det mycket svajigt med nedladdning mellan 0,4 o 5,4 Mbit/s vid olika mätningar med bredbanskollen.

Har inte kunnat logga in t.ex. på banken med bank-id.

Så då ringde jag varje dag sedan  i torsdags.

De sa att jag ska vara nöjd med 1 Mbit/s.

Idag på morgonen har de kanske fått fart på bredbandet igen med över 20 Mbit/s.

 

 

20170530_052539.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 27
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • Soengsang

    5

  • Dolemon

    4

  • UglyFarang

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tallviking

Vet inte om det var andra problem i helgen ?

 

Jag har fiber med Bredbandsbolaget och hade också problem med varierande speed som sjönk långt ner och knappt fungerade alls vissa tillfällen men nu fungerar det normalt igen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Tallviking:

Vet inte om det var andra problem i helgen ?

 

Jag har fiber med Bredbandsbolaget och hade också problem med varierande speed som sjönk långt ner och knappt fungerade alls vissa tillfällen men nu fungerar det normalt igen

 

TS kör väl med mobilt nät.

 

Blir lite fel att jämföra med fiber.

Lite OT:

Jag har som du Tallen men i Solna vi hade inga problem i helgen eller nu.

BBK_Resultat_2017_05.30_06_27_22.png.84c0ae078964c9656f65b2d8cd39fde7.png

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
3 minuter sedan, skrev Broskan:

 

TS kör väl med mobilt nät.

 

Blir lite fel att jämföra med fiber.

Lite OT:

Jag har som du Tallen men i Solna vi hade inga problem i helgen eller nu.

BBK_Resultat_2017_05.30_06_27_22.png.84c0ae078964c9656f65b2d8cd39fde7.png

 

Eftersom vi upplevde liknande fel kunde felet ligga längre in i infrastrukturen än i själva klientnätet och blir då leverantörs och teknikoberoende

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
On Tuesday, May 30, 2017 at 05:41, skrev lillamannen:

Jag har haft en "puck" från opeatören tre (3) i snart 2 år och det har fungerat skapligt utan att behöva ringa o klaga på hastigheten.

Men förra veckans långhelg var det mycket svajigt med nedladdning mellan 0,4 o 5,4 Mbit/s vid olika mätningar med bredbanskollen.

Har inte kunnat logga in t.ex. på banken med bank-id.

Så då ringde jag varje dag sedan  i torsdags.

De sa att jag ska vara nöjd med 1 Mbit/s.

Idag på morgonen har de kanske fått fart på bredbandet igen med över 20 Mbit/s.

 

 

20170530_052539.jpg

Nä, det fungerade inte så länge som jag misstänkte.

Nu på morgonen är det helt stopp och jag ringde igen till 3 och de sa att det enklaste var att jag sa upp abonnemangett eftersom bindningstiden går ut i början av Juli.

Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander
1 timme sedan, skrev lillamannen:

Nä, det fungerade inte så länge som jag misstänkte.

Nu på morgonen är det helt stopp och jag ringde igen till 3 och de sa att det enklaste var att jag sa upp abonnemangett eftersom bindningstiden går ut i början av Juli.

Så de tyckte det var bättre att du sa upp abonnemanget istället för att de hjälper dig med ditt problem?
Har du kollat om det går att uppdatera drivrutinerna för "pucken" ?

Link to comment
Dela på andra sajter

lillamannen
4 minuter sedan, skrev 65Selander:

Så de tyckte det var bättre att du sa upp abonnemanget istället för att de hjälper dig med ditt problem?
Har du kollat om det går att uppdatera drivrutinerna för "pucken" ?

Ja, så sa de.

Nej, de har ej föreslagit att uppdatera pucken.

 

Om det är bara jag som använder 3 i området/masten så tycker väl operatören 3 att det blir för dyrt och serva/reparera.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev lillamannen:

Ja, så sa de.

Nej, de har ej föreslagit att uppdatera pucken.

 

Om det är bara jag som använder 3 i området/masten så tycker väl operatören 3 att det blir för dyrt och serva/reparera.

 

 

Hade 3 mobilt intenet förut med.

Första året gick det kockrent sen på slutet av bindningstiden blev det sämre.

Har 3 mobil för samtal med 6,5Gb surf fungerar klockrent hela tiden.

Skulle tro att det kan vara ditt modem eller simkort som är dåligt.

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är det ju annars smidigast att använda telefonen(dela wifi) som modem, för att koppla upp dator etc. så räcker det ju med ett simkort.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
8 timmar sedan, skrev lillamannen:

Nä, det fungerade inte så länge som jag misstänkte.

Nu på morgonen är det helt stopp och jag ringde igen till 3 och de sa att det enklaste var att jag sa upp abonnemangett eftersom bindningstiden går ut i början av Juli.

 

6 timmar sedan, skrev Dolle:

 

 

Hade 3 mobilt intenet förut med.

Första året gick det kockrent sen på slutet av bindningstiden blev det sämre.

Har 3 mobil för samtal med 6,5Gb surf fungerar klockrent hela tiden.

Skulle tro att det kan vara ditt modem eller simkort som är dåligt.

Mvh.

 

Jag hade Tre för några år sedan och det funkade oftast inget vidare, lika så modem/router var rena skiten, oavsett om man besökte deras butik på Väla eller ringde supporten så blev man mycket dåligt bemött.

Aldrig någonsin Tre igen.

Ändrades av UglyFarang

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre är helsämst sen kommer Telenor....

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

 

Jag hade Tre för några år sedan och det funkade oftast inget vidare, lika så modem/router var rena skiten, oavsett om man besökte deras butik på Väla eller ringde supporten så blev man mycket dåligt bemött.

Aldrig någonsin Tre igen.

 

Själv har jag inget att klaga på mot 3.

Tänkte byta operaratör för ett år sen fick kanonerbjudande om jag stannar hos 3.

20% på valfrit abb + 6gb surf kollade efter det man kunne få rabatt med ny mobil.

Betalar nu 99:- mån med 6,5gb surf och fria sms,mms och samtal.

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
4 timmar sedan, skrev apknug:

Tre är helsämst sen kommer Telenor....

Skickat från min ALE-L02 via Tapatalk
 

 

Där har jag samma tråkiga erfarenhet tyvärr.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
16 minuter sedan, skrev Dolle:

 

Själv har jag inget att klaga på mot 3.

Tänkte byta operaratör för ett år sen fick kanonerbjudande om jag stannar hos 3.

20% på valfrit abb + 6gb surf kollade efter det man kunne få rabatt med ny mobil.

Betalar nu 99:- mån med 6,5gb surf och fria sms,mms och samtal.

Mvh.

 

Det jag hade strul med var deras usla mobila bredband, det tog flera månader av mailande innan jag lyckades få avtalet hävt.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
6 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Det jag hade strul med var deras usla mobila bredband, det tog flera månader av mailande innan jag lyckades få avtalet hävt.

 

Syrran hade enorma problem med 3:s bredband via en puck man stoppade i vägguttaget. Slutade med att dom erkände att dom inte kunde få ordning på det och hon fick byta till Telia

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det nåt som funkar i Sverige nuförtiden?

Jag ligger stadigt på 65-70 Mb/s i Thailand.

 

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Jive:

Är det nåt som funkar i Sverige nuförtiden?

Jag ligger stadigt på 65-70 Mb/s i Thailand.

 

 

Ja, använder Net1 och Telia på jobbet dagligen, Net1 med obegränsad datamängd(på riktigt) båda fungerar utmärkt, samt Tele2 privat alla de fungerar bra.

Telia just nu i detta inlägg, på Lettiskt network och Telia har ju tagit bort roamingavgiften i de Baltiska och Nordiska länderna sen nått år.

 

Men Thailand definitivt snabbare, jag har som Jive nämner också på min mobila uppkoppling i Thailand 65-70Mbs, och det på landsbygden i Isaan, de hastigheterna får man sällan på denna sida världen.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
6 minuter sedan, skrev Jive:

Är det nåt som funkar i Sverige nuförtiden?

Jag ligger stadigt på 65-70 Mb/s i Thailand.

 

 

Just 3 är lite speciellt för dom saknar helt ett GSM-nät i botten (2G) som stöttar upp när 3/4G-nätet har dålig täckning

 

alla de andra operatörerna har GSM-nät i botten

 

Har du en gammal GSM-telefon i Sverige och stoppar i ett 3-SIM så säger telefonen bara "no network"

 

Turister som kommer till Sverige med gamla GSM-telefoner klarar sig dock för dom roamar på de andra operatörernas nät

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Just 3 är lite speciellt för dom saknar helt ett GSM-nät i botten (2G) som stöttar upp när 3/4G-nätet har dålig täckning

 

alla de andra operatörerna har GSM-nät i botten

 

Har du en gammal GSM-telefon i Sverige och stoppar i ett 3-SIM så säger telefonen bara "no network"

 

Turister som kommer till Sverige med gamla GSM-telefoner klarar sig dock för dom roamar på de andra operatörernas nät

 

I Thailand har man väl helt fasat ut 2G, så Sverige ligger lite efter.

Snabb googling: AIS har gjort det, men har för mig att DTAC också gjort det.

http://www.reuters.com/article/us-ais-2g-idUSKCN0WG18F

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
36 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

I Thailand har man väl helt fasat ut 2G, så Sverige ligger lite efter.

Snabb googling: AIS har gjort det, men har för mig att DTAC också gjort det.

http://www.reuters.com/article/us-ais-2g-idUSKCN0WG18F

 

AIS förlorade rättigheten till 2G-nätet i en frekvensauktion och fick väldiga problem som följd av detta

 

Knappast vad jag kallar en "utfasning"

 

http://asia.nikkei.com/Business/AC/Thai-mobile-giant-faces-fiasco-as-it-shuts-down-2G-service

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 
AIS förlorade rättigheten till 2G-nätet i en frekvensauktion och fick väldiga problem som följd av detta
 
Knappast vad jag kallar en "utfasning"
 
http://asia.nikkei.com/Business/AC/Thai-mobile-giant-faces-fiasco-as-it-shuts-down-2G-service
 

Skitsamma vad de kallar det, mobildata i Thailand fungerar bättre än i Sverige trots att deras största operatör inte använder 2G.
Så att skylla på att TRE fungerar dåligt pga avsaknaden av 2G håller inte, det är helt enkelt en dålig operatör.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:


Skitsamma vad de kallar det, mobildata i Thailand fungerar bättre än i Sverige trots att deras största operatör inte använder 2G.
Så att skylla på att TRE fungerar dåligt pga avsaknaden av 2G håller inte, det är helt enkelt en dålig operatör.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 

Har haft 3 kanske i 10år nu, aldrig haft bekymmer, men så sitter jag inte och leker med mobilen 24/7

Det funkar för mig och bäst pris 99:- mån 6,5Gb surf och fria sms mms samtal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
40 minuter sedan, skrev Soengsang:

Skitsamma vad de kallar det, mobildata i Thailand fungerar bättre än i Sverige trots att deras största operatör inte använder 2G.
Så att skylla på att TRE fungerar dåligt pga avsaknaden av 2G håller inte, det är helt enkelt en dålig operatör.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk
 

 


Tre har framför allt två problem

De saknar robusthet i näten p.g.a avsaknaden av 2G i botten för att täcka fläckar i 3G-nätet och de har varit sena med utbyggnaden av 4G-nätet vilket visar sig i sämre hastigheter än de stora drakarna

Sämst är Net1 som har helt annan teknik som gör dom långsamma men ger bättre täckning i glesbygd

Thailand har helt andra förutsättningar i mobilnäten eftersom landet från början byggt på mobiltelefoni då fasta nät var väldigt lite utbyggt och dom har avsevärt högre densitet på sina basnät eftersom befolkningstätheten är mycket högre än i Sverige så jämförelserna haltar där


Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Har haft 3 kanske i 10år nu, aldrig haft bekymmer, men så sitter jag inte och leker med mobilen 24/7
Det funkar för mig och bäst pris 99:- mån 6,5Gb surf och fria sms mms samtal.

Provade det för några år sedan, utanför tätort var det i princip värdelöst.
Men ok, befinner man sig i tätort så är det väl ok, fick också dåligt/konstigt bemötande av deras kundtjänst.

Sent from my SM-A910F using Tapatalk

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

65Selander

Lite OT: Kör Telenor på jobbtelefonen/Plattan (fritt blås från hela världen)
Telia på privata mobilen hinner inte använda surfpotten är uppe i 100GB i potten nu eftersom alla har Wifi nu.

Hemma har jag stadsfiber och kör med Bredband2, har aldrig haft några problem med dem.

Mest skrämmande är 3:s svar till TS, byt abonnemang/leverantör Skrämmande svar, kräv att de eskalerar ärendet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...