Jump to content
IGNORERAD

Lön och Pension för thai-lärare


Nicholas

Recommended Posts

Hut mycket tjänar en lågstadie-lärare i mindre ort och vad får dom i pension och vad är pensions-ålder ?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

Hut mycket tjänar en lågstadie-lärare i mindre ort och vad får dom i pension och vad är pensions-ålder ?

 

 

Precis lagom för att sitta utanför 7/11 och dricka öl, och ragga billiga luder :big_smile:

Edit: Snart kommer rätta svaret från BTT.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Frågade dottern som studerar till lärare. Hennes svar är att lönen startar på 15000 baht och ökar med åren och ev. uppgradering av utbildningen. Pensionsålder är 60 år. Pensionen för lärare är lite knepigt upplagd. Varje år avsätter staten en summa för de lärare som pensioneras. Denna summa delas sedan mellan de årets pensionärer. Har man lite otur att det är många som tar ut pension samma år så blir pensionen lägre. Märkligt system. Men en normal lärarpension idag torde vara mellan 25-35 tusen baht/månad.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Hemska Sven:

Men en normal lärarpension idag torde vara mellan 25-35 tusen baht/månad.
 

 

Det går väl även att få ut den som en engångsutbetalning?

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
39 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Det går väl även att få ut den som en engångsutbetalning?

 

Till vilken ålder då, har de bara pension till en viss ålder?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

ä

6 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Till vilken ålder då, har de bara pension till en viss ålder?

 

Ja alltså en engångssumma (i stället för utbetalningar månadsvis) när de går i pension vid 60 års ålder.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
Precis nyss, skrev Nemo:

ä

 

Ja alltså en engångssumma (i stället för utbetalningar månadsvis) när de går i pension vid 60 års ålder.

 

Men de kan ju leva 5 år efter 60 eller 25 år efter 60 år, blir ju lite svårt att veta engångssumman då eller finns det ett fastslaget belopp?

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en kompis som är lärare i Chonburi Provinsen. Lärarna är inte anställda av skolan utan provinsen och man kan byta skola inom provinsen utan att tappa tjänsteår.

Tidigare var hon i Rayong trakten, numera på Kho Sichang. Jobbat nu i ca 5år. Senaste 2 åren på Secondary nivå.

 

15.400 i månaden är hennes lön. Dras skatt om ca 8-900 baht på det.

 

Pension har vi aldrig diskuterat, så inget bra svar där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Så lär det vara, med lite olika varianter.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Men de kan ju leva 5 år efter 60 eller 25 år efter 60 år, blir ju lite svårt att veta engångssumman då eller finns det ett fastslaget belopp?

 

Förut var det ett fastslaget belopp. Kan ju naturligtvis ha ändrats, men för 15 eller så år sedan så kunde man välja på 2 miljoner eller månadsutbetalningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågade dottern som studerar till lärare. Hennes svar är att lönen startar på 15000 baht och ökar med åren och ev. uppgradering av utbildningen. Pensionsålder är 60 år. Pensionen för lärare är lite knepigt upplagd. Varje år avsätter staten en summa för de lärare som pensioneras. Denna summa delas sedan mellan de årets pensionärer. Har man lite otur att det är många som tar ut pension samma år så blir pensionen lägre. Märkligt system. Men en normal lärarpension idag torde vara mellan 25-35 tusen baht/månad.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk




Så pension skulle vara högre än slutlön?

Den mellanstadielärarinna som jag känner verkar tjäna cirka 21000 vid 50års ålder.

Hon tror hon kommer få bara något mindre i pension vid 60 år.

Samtidigt verkar ju bönder och andra få typ 600bath i månaden.

Dom som saknat eller haft "fel" arbetsgivare.


ส่งจากโทรศัพท์มือถือ Note 4

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror denna fråga är lite "hur djup är en grop", det beror väl bland annat på var i landet man är lärare, och vid vilken skola?

 

Att man på en statlig lågstadieskola skulle uppnå 35K i månaden har jag svårt att tro.

Har hört siffror men inte lagt dem på minnet, men 15-dryga 20 låter rimligt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

สูตรการคำนาณเงินเดือนหลังเกษียณอายุ

 

Det finns en formel (beräkningsmodel) tydligen

 

Meningen ovan är det thailändska begreppet för detta :

สูตร formel

การคำนวณ Beräkning

เงินเดือน Månadslön

หลังเกษียณ Pensionering

อายุ ålder / antal år

 

 

Formeln för lärare är tydligen :

 

Pension = Slutlön / 50 * jobbade år

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven

Lönen beräknas tydligen efter din grad, och den kan man påverka själv genom vidareutbildningar under livet. Är man nöjd med det lilla så blir slutlönen och pensionen därefter.

Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...