Jump to content
IGNORERAD

Företag i Thailand med tjejen


Nillerille

Recommended Posts

Nillerille

Hallå maipenrai!

Jag har mer eller mindre varit bosatt i Thailand de senaste 3 åren (åkt hem 2-3 månader på sommaren) Och har haft turen att träffa en trevlig tjej som jag nu varit tillsammans med ca 1 år.

Jag har funderat på hur vi ska kunna tjäna mer pengar och då hon redan nu ansvarar för en resturang så känns det som ett logiskt steg att pröva på hur det skulle gå.

Jag har fullt förtroende för hur kapabel hon är att hantera detta med min hjälp i form av tips och råd.

Min tanke är :

Då jag inte har 2 milj baht att lägga in i företaget så hade jag tänkt att starta upp en s.k. Thailand Partnership som vi registrerar. Det är inte min tanke att jag skall vara en del av företaget (eller jobba där) utan det blir då mellan min tjej samt ytterligare 1 thai.

Jag har letat runt för att ta reda på vad det skulle kosta för att starta/registrera ett sådant bolag (jag har fått för mig att det motsvarar ett enkelt handelsbolag här i Sverige). Tyvärr så har jag inte fått tag på informationen. Är någon kunnig på området här på forumet?

Jag välkomnar alla tips kring uppstarten av ett sådant företag samt information som ni kan tänkas ha.

Ifall ni har något annat tips på hur man kan starta ett företag som man inte behöver lägga in så mycket pengar i vore grymt det med. Företaget behöver inte vara en juridisk person.

Tack för att ni tog er tid att läsa 

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev Nillerille:

Hallå maipenrai!

Jag har mer eller mindre varit bosatt i Thailand de senaste 3 åren (åkt hem 2-3 månader på sommaren) Och har haft turen att träffa en trevlig tjej som jag nu varit tillsammans med ca 1 år.

Jag har funderat på hur vi ska kunna tjäna mer pengar och då hon redan nu ansvarar för en resturang så känns det som ett logiskt steg att pröva på hur det skulle gå.

Jag har fullt förtroende för hur kapabel hon är att hantera detta med min hjälp i form av tips och råd.

Min tanke är :

Då jag inte har 2 milj baht att lägga in i företaget så hade jag tänkt att starta upp en s.k. Thailand Partnership som vi registrerar. Det är inte min tanke att jag skall vara en del av företaget (eller jobba där) utan det blir då mellan min tjej samt ytterligare 1 thai.

Jag har letat runt för att ta reda på vad det skulle kosta för att starta/registrera ett sådant bolag (jag har fått för mig att det motsvarar ett enkelt handelsbolag här i Sverige). Tyvärr så har jag inte fått tag på informationen. Är någon kunnig på området här på forumet?

Jag välkomnar alla tips kring uppstarten av ett sådant företag samt information som ni kan tänkas ha.

Ifall ni har något annat tips på hur man kan starta ett företag som man inte behöver lägga in så mycket pengar i vore grymt det med. Företaget behöver inte vara en juridisk person.

Tack för att ni tog er tid att läsa 

Provins och ort?

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

En mycket god vän till mig som bor en mil utanför Korat startade upp en restaurang på en mindre ort.

Hon arrenderar en bit mark av en släkting och byggde ett "kök" med skärmtak samt och 15 sittgrupper.

Investering 130 000 Thb.

Hennes specialitet var att servera barbeque där man sitter vid bordet och grillar över en koleld.

Hon var ensam med det konceptet.

Det gick bra ekonomiskt i ett år, men sedan så på thaivis poppade det upp 3 nya restauranger med samma

inrikning.

Marknaden räcker inte till för alla så nu tjänar ingen tillräckligt och frågan nu är vem som har minst backupp och får slå igen först.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
3 hours ago, SWED THAI said:

Provins och ort?

 

Mvh. SWED THAI

Phuket

 

Quote

En mycket god vän till mig som bor en mil utanför Korat startade upp en restaurang på en mindre ort.

Hon arrenderar en bit mark av en släkting och byggde ett "kök" med skärmtak samt och 15 sittgrupper.

Investering 130 000 Thb.

Hennes specialitet var att servera barbeque där man sitter vid bordet och grillar över en koleld.

Hon var ensam med det konceptet.

Det gick bra ekonomiskt i ett år, men sedan så på thaivis poppade det upp 3 nya restauranger med samma

inrikning.

Marknaden räcker inte till för alla så nu tjänar ingen tillräckligt och frågan nu är vem som har minst backupp och får slå igen först.

 

Born41

Tack för ditt svar Born41!

Jo jag räknar med att det kan vara folk som vill kopiera men det är främst servicen samt kvalite som vi satsar på.

Har du mer info om själva uppstarten av ett företag samt kostnader i anslutning?

Dock bra att veta 130 000baht :)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang

Pröjsa 1,200 baht för licenser av mat,sprit och cigarettförsäljning. Sen var det bara att köra ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
12 minutes ago, Moipenyang said:

Pröjsa 1,200 baht för licenser av mat,sprit och cigarettförsäljning. Sen var det bara att köra ett år.

Gött :)

 

Här kommer ett par frågor ifall du vet.

 

Reggade du ett företag?

Vart söker du/betalar för licenserna?

Betalade ni för en revisor?

 

Uppskattar alla tips du har!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Moipenyang:

Pröjsa 1,200 baht för licenser av mat,sprit och cigarettförsäljning. Sen var det bara att köra ett år.

Du har väl någon tusenlapp till när dom kollar lokalen.

Vi betalade dom ca.1200 baht som du skriver. Detta betalades i Phen årligen

Sen betalade vi någon summa i Nong Han. Tror det var ca 4000-5000 baht per år. ( Amphoe)

Sen betalade vi en liten summa till Tambornet som var på 350 baht när dom hade kollat storleken och ljusskylt.

Vat är betalat på varorna du köper så du har ingen redovisning på den.

Viktigt är att man häftar upp pappren som du får när du betalt för alkohol och tobak väl synligt. (Kvitto på att du har betalt.)

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
3 minutes ago, SWED THAI said:

Du har väl någon tusenlapp till när dom kollar lokalen.

Vi betalade dom ca.1200 baht som du skriver. Detta betalades i Phen årligen

Sen betalade vi någon summa i Nong Han. Tror det var ca 4000-5000 baht per år. ( Amphoe)

Sen betalade vi en liten summa till Tambornet som var på 350 baht när dom hade kollat storleken och ljusskylt.

Vat är betalat på varorna du köper så du har ingen redovisning på den.

Viktigt är att man häftar upp pappren som du får när du betalt för alkohol och tobak väl synligt. (Kvitto på att du har betalt.)

 

Mvh. SWED THAI

Hallåj.

 

Tack så mycket för detta. Lär mig för varje inlägg :)

Ifall det är ok att fråga :

Var det tjejen och du som hade restaurangen? 

Reggade ni ett företag eller betalade ni bara för licenser?

Står du med på något papper?

 

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
11 minuter sedan, skrev Nillerille:

Gött :)

 

Här kommer ett par frågor ifall du vet.

 

Reggade du ett företag?

Vart söker du/betalar för licenserna?

Betalade ni för en revisor?

 

Uppskattar alla tips du har!

Reggat med namnet till licensen hos nån polismyndighet. Inga revisorer. Ett cafe mathak i Isaan. Allt står på henne

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
Just now, Moipenyang said:

Reggat med namnet till licensen hos nån polismyndighet. Inga revisorer. Ett cafe mathak i Isaan. Allt står på henne

Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moipenyang
Precis nyss, skrev Nillerille:

Tack för svaret!

Tänk på att det är separat sprittillstånd för importsprit bara så ni inte får böter för vodka o dylikt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Moipenyang:

Reggat med namnet till licensen hos nån polismyndighet. Inga revisorer. Ett cafe mathak i Isaan.

Namnet är reggat på Amphoe. Så det bästa är ju att han frågar där. Dom kommer att leda dom rätt där.

Nu är frågan om dom ska hyra en lokal? Där finns en fälla som vi gick på.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
2 minutes ago, SWED THAI said:

Namnet är reggat på Amphoe. Så det bästa är ju att han frågar där. Dom kommer att leda dom rätt där.

Nu är frågan om dom ska hyra en lokal? Där finns en fälla som vi gick på.

 

Mvh. SWED THAI

Jo tanken är att de ska hyra en lokal. Har pratat lite med lokala restauranger där nere. Det verkar som att det är lite olika hur länge man måste skriva kontrakt. Talade med en god vän som är thai och hon sa att det är bättre att skriva på lite längre ifall man vill satsa så det inte kommer någon plötslig hyresökning eller liknande. Tacksam för alla synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Nillerille:

Jo tanken är att de ska hyra en lokal. Har pratat lite med lokala restauranger där nere. Det verkar som att det är lite olika hur länge man måste skriva kontrakt. Talade med en god vän som är thai och hon sa att det är bättre att skriva på lite längre ifall man vill satsa så det inte kommer någon plötslig hyresökning eller liknande. Tacksam för alla synpunkter!

Nu vet jag inte summan som ni har i hyra.

Men skit samma. På årshyran ska en viss procent betalas till Amphoe och denna ska hyresvärden normalt betala.

Detta påtalade dom på Amphoe att våran hyresvärd friskrivet sig från i kontraktet. Hon var känd för detta. Många hyresgäster som blivit blåsta av henne.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
5 minutes ago, SWED THAI said:

Nu vet jag inte summan som ni har i hyra.

Men skit samma. På årshyran ska en viss procent betalas till Amphoe och denna ska hyresvärden normalt betala.

Detta påtalade dom på Amphoe att våran hyresvärd friskrivet sig från i kontraktet. Hon var känd för detta. Många hyresgäster som blivit blåsta av henne.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

Tack för det. Ska hålla ögonen öppna efter det.

 

Som jag förstår det kan man alltså hyra en lokal, betala för de licenser som man behöver, köpa den utrustning man behöver och köra igång. Betalar skatt enl : 

 

Taxable Income (baht) Tax Rate (%)
0-150,000 = 0%
more than 150,000 but less than 300,000 5%
more than 300,000 but less than 500,000 10%
more than 500,000 but less than 750,000 15%
more than 750,000 but less than 1,000,000 20%
more than 1,000,000 but less than 2,000,000 25%
more than 2,000,000 but less than 4,000,000 30%
Over 4,000,000 35%

 

Så ifall man inte gör vinst över 150 000 baht/år så betalar man inte skatt. Man kan sköta bokföringen själv.

 

Kan detta stämma?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nillerille
23 minutes ago, SWED THAI said:

Nu vet jag inte summan som ni har i hyra.

Men skit samma. På årshyran ska en viss procent betalas till Amphoe och denna ska hyresvärden normalt betala.

Detta påtalade dom på Amphoe att våran hyresvärd friskrivet sig från i kontraktet. Hon var känd för detta. Många hyresgäster som blivit blåsta av henne.

 

Mvh. SWED THAI

 

 

 

Jag har inte förhört mig om hyra än. Jag har en plats i åtanke men har inte börjat gått runt och fråga än som sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Nillerille:

Tack för det. Ska hålla ögonen öppna efter det.

 

Som jag förstår det kan man alltså hyra en lokal, betala för de licenser som man behöver, köpa den utrustning man behöver och köra igång. Betalar skatt enl : 

 

Taxable Income (baht) Tax Rate (%)
0-150,000 = 0%
more than 150,000 but less than 300,000 5%
more than 300,000 but less than 500,000 10%
more than 500,000 but less than 750,000 15%
more than 750,000 but less than 1,000,000 20%
more than 1,000,000 but less than 2,000,000 25%
more than 2,000,000 but less than 4,000,000 30%
Over 4,000,000 35%

 

Så ifall man inte gör vinst över 150 000 baht/år så betalar man inte skatt. Man kan sköta bokföringen själv.

 

Kan detta stämma?

Ingen skatt. Alla kostnader som är, är dom jag räknat upp.

Gå till Amphoe så får du info från dom.

 

Mvh. SWED THAI

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...