Jump to content
IGNORERAD

marriage-visa


thaiola

Recommended Posts

äntligen :clapping::clapping:

min container kom tillslut upp till byn UTAN extra skatt även fast den skickades i mitt namn

mitt visum fick jag i dag 1år,mycket strul med pappret med garantin på 400.000thb,immigrationen var och intervjuade mina svärföräldrar + några grannar och tog kort på skåp med kläder :whistle: i och dyligt i huset där vi bor även fast vi har varit gifta i över 20 år(dom gör det med alla som söker detta visum)

nu är det bara körkortet kvar och det ordnar sig säkert det också

en lättad Thaiola

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis Ola

Frugan och jag får väl ta en liten utflykt till er nästa gång vi är i byn.

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

ni är välkommna upp hit,det är bara å höra av sig

ha det i snöslasket

Thaiola

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul att höra att det har gott bra så långt även om det har varit en hel del arbete bakom. Thailändarna kan ju vara ganska byråkratiska ibland.

Nu finns det desto större anledning att övertala frugan att hälsa på när ni finns på plats. Hör gärna av dig hur det fortskrider med byggplanerna, ex.vis med bilder.

mvh L&T

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Thaiola,

Gratulerar till att ha lyckats baxa thaibyråkratin så långt!

Får man fråga om du hade förväntat dig extra skatter på containern? I så fall varför, för att det brukar vara det eller för att du hade något dyrt i containern? Eller bara för att du är farang ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

var i Lam-chabang (Pattaya) och skulle hämta ut containern 20 fot,den var skickad i mitt namn eftersom jag bestälde den.

då får du betala skatt sa  dom även fast vi var gifta i över 20 år,dom ville se frugans pass och se hur länge hon har varit utomlands,passet måste vara äldre än 1 år ,det var 14 mån. men det hjälpte inte,dom ville se hennes gammla pass,det ligger i containern sa jag,ja då går det inte sa dom.vi var där hela dagen och surrade till slut gav vi upp och åkte tll BKK.

där ringde jag till en flyttfirma (Crown) och åkte dit och visade dom papperen,den står i ditt namn då får du betala skatt sa dom,ockej då bara jag får burken dom skulle ha 60.000thb för pappersarbetet inkl.hemtransport i BKK,men upp till Long/Phrae 15000.till.sedan blev det 30000. till bara för att jag inte hämtade ut den innom 1 vecka som man har på sig.

jag hadde gjort en ganska innehålsrik förtekning på vad som fanns i burken.svenska-thai + att båda våra namn och thaiadr stog på pappret.när grejorna komm upp till byn med firmabilen så behövde jag /vi inte betala någon extra skatt för burken :clapping:

enligt reglerna som finns när man flyttar till TH så har man 3 eller 6mån!!!!på sig att föra in flyttgodset

fick betala 13.000 sek från min gata i Gävle till TH.så totalt c;a 43000sek för flyttgodset 2.700Kg , dom vägde burken när dom hämtade den på morgonen den dagen vi åkte (jag såg vikten)så nu är det trångt i det lilla huset där vi bor nu,halva ytan mot SWE,men det blir ju bettre sen

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj. Jobbigt men spännande att läsa.

Om jag själv flyttar dit i en framtid så lär det bli nog bli billigare. En käpp eller en rullstol på flyget samt en påse mediciner kostar väl inte så mycket i frakt, om jag ens blir insläppt då? Kanske jag blir skickad till en varmare plats?  :whistle:

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...