Jump to content
IGNORERAD

Har vi några jägare och bärplockare här?


Enis

Recommended Posts

Quote

Stoppa kommersiell bärplockning i hela landet. Det kräver motioner från lokalavdelningar i Lantbrukarnas riksförbund, LRF, i Norrbotten och Västerbotten.

http://di.se/Nyheter...Id%3dDinapengar

en av komentarena

Quote

En stilla undran är ju om inte jägarna är ett större störningsmoment och källa till oro för bärplockarna än vice versa. Verkar enligt min mening något besvärligare att behöva ducka för gevärskulor än någon som kastar hjortron..

Fundersam

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 40
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    7

  • Odin

    7

  • zipnotes

    6

  • GammalDansken

    5

Mest aktiva i denna tråd

Enis

det beror på vad för slags jägare du menar vi män har väl alltid jagat :D

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket kvalificerat skitsnack ! Har varit både jägare , fiskare och bärplockare. Vet att ung. 80 % av alla bär ruttnar bort i skogen så för den delen måste det ju finnas så det räcker för alla. De som gastar högst iallafall häromkring är de som aldrig är i skogen själva.Som jägare har jag aldrig blivit störd av någon bärplockare.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

``LRF: "Bärplockare i vägen för jakten.´´

Ja är det inte som vanligt, missunsamma lapptussar. Vi får inte fiska i sjöarna eller jaga på fjället om vi inte betalar en jäkla massa.

Nu vill dom väl ha betalt för bären åxå.

Om man vänder på resonemanget så borde dom inte få köra på vägar söder om Östersund utan att betala.

Jäkla svepskäl att säga att det innebär risker att bärplockarna skjuts, du är som jägare enligt lag skyldig att hålla reda på var din kula hamnar. Finns det bärplockare i närheten så är det bara att låta bli att skjuta.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

``LRF: "Bärplockare i vägen för jakten.´´

Ja är det inte som vanligt, missunsamma lapptussar. Vi får inte fiska i sjöarna eller jaga på fjället om vi inte betalar en jäkla massa.

Nu vill dom väl ha betalt för bären åxå.

Om man vänder på resonemanget så borde dom inte få köra på vägar söder om Östersund utan att betala.

Jäkla svepskäl att säga att det innebär risker att bärplockarna skjuts, du är som jägare enligt lag skyldig att hålla reda på var din kula hamnar. Finns det bärplockare i närheten så är det bara att låta bli att skjuta.

Du glömde att dom vill ha gratis bete, ersättning för rivna husdjur stormfällda träd och för väder som inte passar just dom.

Det är alltid synd om bönder och särskild samebönder.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jägare, här en bild av mig i värsta jakttagen. Dock så långt in i skogen att en utländsk bärplockare inte ens skulle drömma om att gå dit. Min erfarenhet av bärplockare och då kanske speciellt thailändska sådana är att dom ytterst sällan går mer än högst 10 min vandring från väg. Dom jägare som inte kan gå längre än så är väl tveksamt om dom ens kan kallas jägare? Och dom jägare som inte vet vad dom skjuter på har definitivt inget i skogen att göra.

Bärplockare är alltså inget problem.

Men i jägarkåren precis som i alla andra samhällsgrupper finner man förstås protektionistiska egoister. Lätt då att skylla på "farligheten" för att kanske få skogen för sig själv.

kim.jpg

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim.

Är det lapptussar du har hängande på sidorna?

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Kim.

Är det lapptussar du har hängande på sidorna?

Var ett antal år sen bilden togs (hunden på bilden dog -99) så jag kommer inte ihåg riktigt vad jag fick vid det enskilda tillfället, men det ser onekligen ut som om ett par lapptussar hänger där. :)

Inte omöjligt att bältet fylldes på med tjädrar i skogen på andra sidan myren dock.  ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle svara med ett kort,men jag är inte man nog att få korth-et att komma hit..

Fin bild, får du åxå tjejen med ut på jakt? Min fru älskar att vara med ute i skogen.

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vänta bara !!

Jag måste iväg på en mässa nu,föreläsning om framtida energi,uppvärmning med mera.

Men jag säger bara:uttalandet som LRF basen gjorde var bara pinsamt,typ hot om att skjuta bärplockarna? ??? ? Vad fan är det för jägare???

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Vänta bara !!

Jag måste iväg på en mässa nu,föreläsning om framtida energi,uppvärmning med mera.

Men jag säger bara:uttalandet som LRF basen gjorde var bara pinsamt,typ hot om att skjuta bärplockarna? ??? ? Vad fan är det för jägare???

Va fan är det för en LRF-bas är väl frågan?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jo jägare, här en bild av mig i värsta jakttagen. Dock så långt in i skogen att en utländsk bärplockare inte ens skulle drömma om att gå dit. Min erfarenhet av bärplockare och då kanske speciellt thailändska sådana är att dom ytterst sällan går mer än högst 10 min vandring från väg. Dom jägare som inte kan gå längre än så är väl tveksamt om dom ens kan kallas jägare? Och dom jägare som inte vet vad dom skjuter på har definitivt inget i skogen att göra.

Bärplockare är alltså inget problem.

Men i jägarkåren precis som i alla andra samhällsgrupper finner man förstås protektionistiska egoister. Lätt då att skylla på "farligheten" för att kanske få skogen för sig själv.

kim.jpg

Hur ofta tjuvjagar du? dvs.bryter mot lagen,har för mig att du skrev om detta i en annan tråd att du tjuvjagade.. :rtfm:

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Nog vore det väl enklare att förbjuda jakten under bär och svampsäsongen?

Djuren ruttnar ju inte bort!

Mvh

TPP

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nog vore det väl enklare att förbjuda jakten under bär och svampsäsongen?

Djuren ruttnar ju inte bort!

Mvh

TPP

De kanske har barn som inte klarar sig utan sin mamma.dvs skjuter du modern så ruttnar avkomman.. :victory:

Link to comment
Dela på andra sajter

tompengpung

Quote

De kanske har barn som inte klarar sig utan sin mamma.dvs skjuter du modern så ruttnar avkomman.. :victory:

UdonBörje: om du INTE skjuter djuren så ruttnar inga barn eller vad tror du jag skrev?

Stoppa veganerna, de äter djurens mat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet av bärplockare och då kanske speciellt thailändska sådana är att dom ytterst sällan går mer än högst 10 min vandring från väg.??

Då kan din erfarenhet av både bärplockare och jakt vara väldigt liten,,fast jakt från bil är ju enklast,min erfarenhet av hjotronplockning är att dom växer på myrar och har sällan eller sett en myr 10 min vandring från väg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Hoppas det förslaget hamnar i papperskorgen, bär och svamp ruttnar ju oftast utan att bli plockade.

Sedan bör man ju å andra sidan inte plocka precis den dag som jakten pågår.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Att LRF vill något betyder inte att det finns något stöd i riksdagen för det.

Maken till ogenerat egenintresse får man leta efter... Ett förslag att förbjuda jakt helt och hållet har nog större chans att gå igenom. Det är ju också en lösning på "problemet" ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt rätt GD ! Jag borde ha frågat vad fan är det för LRF bas?för jägare är han då inte..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi har det inte lätt vi stackars jägare, vi är ansatta från djurrättsaktivister och div. andra fundamentalister fast hur ska det kunna bli annat än fel när man ser vilka pantskallar som företräder oss.

Ok nu va den här göken Lrf. bas men han titulerar sej som jägare, så skiten kommer garanterat att hamna i våran fläkt

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min erfarenhet av bärplockare och då kanske speciellt thailändska sådana är att dom ytterst sällan går mer än högst 10 min vandring från väg.??

Då kan din erfarenhet av både bärplockare och jakt vara väldigt liten,,fast jakt från bil är ju enklast,min erfarenhet av hjotronplockning är att dom växer på myrar och har sällan eller sett en myr 10 min vandring från väg..

Ähum, är det något enda jag kan mycket om, och är duktig på, här i livet så är det nog dom jaktformer jag bedrivit sedan barnsben. Har jagat en hel del även i dina hemtrakter och vidhåller att det är ytterst sällan någon bärplockare går utom synhåll från vägen (dvs ca 10 min promenad lite beroende på hur långt synfältet är på platsen). Det gäller i högsta grad vanliga svenskar men gissar jag även dom flesta thailändska bärplockare utan guide.

Självklart finns det några få svenska, såväl som thailändska bärplockare som vågar sig aningen längre bort än så, men dom är enligt min erfarenhet försvinnande få. Tusan, man träffar ju på fler bärplockare i form av björnar än mänskliga bärplockare om man räknar på det lite längre avstånden in i skogen (dvs någon/några kilometer in från närmsta väg). Så speciellt vanligt är det inte att jag träffar på en bärplockare när jag är på jakt och att jag skulle råka skjuta en är så osannolikt att det är löjligt att ens kalla det en risk.

Nu ligger väl inte dom marker jag begagnar mig av i dom folktätaste delarna av landet så det kan ju vara livligare på annat håll i landet. Men i Norrland är då jakt kontra bärplockning inget som behöver skapa konflikter, alla ryms gott och väl, och är det någon som ska flytta sig om intressena råkar krocka någon gång så är det jägaren anser jag.

Vad gäller hjortron så har jag plockat dom hela mitt liv och vid en del tillfällen också ledsagat en del thailändare på sådan plockning. Och då har dom ibland hamnat upp till 20 min, en halvtimmes rak promenad från väg. Längre än så är det inte speciellt praktiskt att gå eftersom bärfyllda hinkar är jävligt tunga att bära tillbaka och myrarna på det avståndet från vägen i regel är jungfrulika ändå (pga bristen på plockare som går mer än 10 min). Så Jo, jag vet vad jag talar om både vad gäller hjortronplockning och jakt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det finns ju ingen större anledning att gå mer än tio minuter från vägen. Men om det är i närheten av en storstad som Göteborg kan det vara ganska urplockat nära vägen.

Fru Chang och en thaiväninna skulle plocka svamp, och dom lyckades i sin entusiasm gå vilse efter att ha gått för långt från vägen. Lyckligtvis fungerade mobilen där, så när dom ringde mig och beklagade sig så kunde jag bara ge rådet "gå rakt fram tills du kommer till en väg".

Efter någon timme kommer dom fram till en väg, och där fanns det vänliga människor som skjutsade dom tillbaka till där bilen var parkerad. Numera har fru Chang betydligt bättre koll på hur hon går i skogen.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Exactemente, varken bärplockare eller djur har i naturen att göra, så blir di skjutna får di skylla sig själva.

[move]

Jägmästaren Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hur ofta tjuvjagar du? dvs.bryter mot lagen,har för mig att du skrev om detta i en annan tråd att du tjuvjagade.. :rtfm:

Jag bryter aldrig mot mina moraliska lagar, men ibland stämmer dom inte exakt överens med dom i lagboken och då har det förvisso hänt en del mindre överträdelser genom åren. Har faktiskt varit åtalad och suttit i rättegång för ett jaktbrott en gång i tiden men ord stod mot ord och åklagaren valde att lägga ner åtalet innan rättegången ens var avslutad. Vilket var ett riktigt beslut av honom eftersom det var rena farsen alltihopa.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Jag skulle svara med ett kort,men jag är inte man nog att få korth-et att komma hit..

Fin bild, får du åxå tjejen med ut på jakt? Min fru älskar att vara med ute i skogen.

Nej, min fru har aldrig visat något intresse av att följa med på jakt och jag anar att det inte skulle vara speciellt lyckat heller eftersom dom jaktformer jag bedriver tillhör dom mer strapatsrika. Tror t ex inte min fru, som jag, skulle uppskatta att klättra upp för det här berget med skogsskidor under en vinterdag i januari. ;)

För att inte tala om hur hur lite hon skulle uppskatta att efter vi kommit ned igen behöva åka bort till nästa berg och klättra upp även för det. Och sedan fortsätta i samma stil så länge det är ljust ute för att sent omsider skidra hem i mörker.

Tror aldrig hon skulle förlåta mig om jag tog henne med på en sådan tur. :)

kimjakt2.jpg

Ps  Berget jag står på på bilden heter för övrigt Karhuvaara och ligger som av en slump inte mer än ett par, tre mil fågelvägen norr om Fogdens bärplockardomäner.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...