Jump to content
IGNORERAD

Inget körkort = beslagtagen MC


Tallviking

Recommended Posts

Tallviking

Polisen i Bangkok kommer nu bli mycket hårdare mot motorcyklister som bryter mot lagen

 

Har du inte körkort eller försäkring beslagtas MC:n

 

Kör du åt fel håll kostar det 500 baht

 

Kör du på trottoaren kostar det 400-1000 baht

 

Kör du utan hjälm kostar det 500 baht

 

 

Bangkok motorcyclists beware! - no license and cops will take your bike!

 

NjpUs24nCQKx5e1BbLFFZ6qP1U9vehYIjbxPG5jz

Bangkok: -- Bangkok police have said that from next week motorcyclists riding without a license and insurance will have their bikes taken away, albeit temporarily.

 

The announcement comes after a ministerial level meeting was held Tuesday in which orders were issued to get tough with the illegal activity of motorcyclists, reported Thai Rath.

 

Those who drive the wrong way, drive on the sidewalk and break the speed limit can also expect to be fined between 500 and a 1,000 baht.

 

Announcing the news Withaya Prayongphan of the met police said that he had instructed all 88 metropolitan police stations to get tough after orders from national police chief Jakrathip Chaijinda came following a ministerial level meeting about traffic and road accidents on Tuesday.

 

He said that statistics gathered at Songkran showed that 30-40% of motorcyclists involved in accidents had no license or insurance.

 

He was referring to the Phor Ror Bor insurance that costs bikers about 600 baht annually for cover. Licenses cannot be renewed unless this has been paid up front.

 

Withaya said that confiscation of vehicles would be temporary.

 

Fines for other illegal driving offences would be as follows:

Driving in the wrong direction: 500 baht.

Driving on the footpath: 400 to 1,000 baht

Not wearing a helmet: 500 baht.

 

Source: http://www.thairath.co.th/content/938617

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    6

  • UglyFarang

    5

  • ReKa

    3

  • Boa52

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev Tallviking:

Polisen i Bangkok kommer nu bli mycket hårdare mot motorcyklister som bryter mot lagen

 

Har du inte körkort eller försäkring beslagtas MC:n

 

Kör du åt fel håll kostar det 500 baht

 

Kör du på trottoaren kostar det 400-1000 baht

 

Kör du utan hjälm kostar det 500 baht

 

 

Bangkok motorcyclists beware! - no license and cops will take your bike!

 

NjpUs24nCQKx5e1BbLFFZ6qP1U9vehYIjbxPG5jz

Bangkok: -- Bangkok police have said that from next week motorcyclists riding without a license and insurance will have their bikes taken away, albeit temporarily.

 

The announcement comes after a ministerial level meeting was held Tuesday in which orders were issued to get tough with the illegal activity of motorcyclists, reported Thai Rath.

 

Those who drive the wrong way, drive on the sidewalk and break the speed limit can also expect to be fined between 500 and a 1,000 baht.

 

Announcing the news Withaya Prayongphan of the met police said that he had instructed all 88 metropolitan police stations to get tough after orders from national police chief Jakrathip Chaijinda came following a ministerial level meeting about traffic and road accidents on Tuesday.

 

He said that statistics gathered at Songkran showed that 30-40% of motorcyclists involved in accidents had no license or insurance.

 

He was referring to the Phor Ror Bor insurance that costs bikers about 600 baht annually for cover. Licenses cannot be renewed unless this has been paid up front.

 

Withaya said that confiscation of vehicles would be temporary.

 

Fines for other illegal driving offences would be as follows:

Driving in the wrong direction: 500 baht.

Driving on the footpath: 400 to 1,000 baht

Not wearing a helmet: 500 baht.

 

Source: http://www.thairath.co.th/content/938617

Hej

Lite märkligt att lagändringarna bara gäller Bangkok, kanske har myndigheterna gett upp försöken att påverka folk ute i provinserna?

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Lite märkligt att lagändringarna bara gäller Bangkok, kanske har myndigheterna gett upp försöken att påverka folk ute i provinserna?

Mvh isan lover

 

Vilken lag har ändrats ?

 

Det är som vanligt bara tillämpning av en befintlig lag som skärps

 

Det som framgår av artikeln är att Bangkoks polis skall bli hårdare som följd av ett ministermöte med rikspolischefen

 

Inget framgår i artikeln om att det bara är Bangkoks polis som skärper övervakningen av de befintliga lagarna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Tallviking:

Withaya said that confiscation of vehicles would be temporary.

 

Typiskt. Åka fast en fredag och få tillbaks hojen efter helgen, typ.  :rolleyes:  

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tallviking:

Inget framgår i artikeln om att det bara är Bangkoks polis som skärper övervakningen av de befintliga lagarna

 

Man kan lätt få den uppfattningen av artikeln och troligen är det så.

Ändrades av Nemo
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
23 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Man kan lätt få den uppfattningen av artikeln och troligen är det så.

 

Artikeln är troligtvis skriven av en Bangkoksjournalist som följd av Bangkoks polischefs order till sina 88 polisstationer i staden

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Vilken lag har ändrats ?

 

Det är som vanligt bara tillämpning av en befintlig lag som skärps

 

Det som framgår av artikeln är att Bangkoks polis skall bli hårdare som följd av ett ministermöte med rikspolischefen

 

Inget framgår i artikeln om att det bara är Bangkoks polis som skärper övervakningen av de befintliga lagarna

 

Hoppas att detta kommer att gälla hela Thailand och att det efterlevs så att man slipper massa idi*ter i trafiken, fattar inte thailändare som vill sina barn så illa att de inte kan köpa en riktig hjälm att ha på deras huvuden.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

Kör du åt fel håll kostar det 500 baht

 

Intressant. Hur vet polisen vart man egentligen ska..........:big_smile:?

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-05-12 at 07:27, skrev stefan5300:

 

Hoppas att detta kommer att gälla hela Thailand och att det efterlevs så att man slipper massa idi*ter i trafiken, fattar inte thailändare som vill sina barn så illa att de kan köpa eninte riktig hjälm att ha på deras huvuden.

 

Tja, det gäller inte enbart thailändare. Även svenskar anser att hjälm är onödigt, nykter eller inte, iaf någon på västkusten!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
12 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Tja, det gäller inte enbart thailändare. Även svenskar anser att hjälm är onödigt, nykter eller inte, iaf någon på västkusten!

Hej

Helt rätt, hjälm är klart opassande i tropisk värme, använder inte ens långkalsonger där, men man får förstås köra där efter.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Helt rätt, hjälm är klart opassande i tropisk värme, använder inte ens långkalsonger där, men man får förstås köra där efter.

Mvh isan lover

 

Håller med, sen hör man ju fan inte heller vad som händer runt omkring sig med en telefonkiosk på skallen.

Känns bättre o köra på ett par bira också, nykter blir man ju så satans stirrig i trafiken, lite alkohol får en o slappna av och köra lugnt :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
1 timme sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Helt rätt, hjälm är klart opassande i tropisk värme, använder inte ens långkalsonger där, men man får förstås köra där efter.

Mvh isan lover

 

Gör samtliga dina medtrafikanter det också?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Gör samtliga dina medtrafikanter det också?

Hej

Tyvärr inte så det gäller att ha uppsikt både framåt och bakåt, sen gäller det nog att välja mindre vägar och att köra sakta.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
3 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tyvärr inte så det gäller att ha uppsikt både framåt och bakåt, sen gäller det nog att välja mindre vägar och att köra sakta.

Mvh isan lover

 

Statistiskt sett så är den farligaste körningen inom tättbebyggt område, så om jag skulle välja på var jag skulle köra utan hjälm så skulle valet bli landsvägen.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Helt rätt, hjälm är klart opassande i tropisk värme, använder inte ens långkalsonger där, men man får förstås köra där efter.

Mvh isan lover


Att vuxna kör utan hjälm struntar jag i. Men när jag ser små barn skjutsas utan hjälm kan jag bara skaka på huvudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
Precis nyss, skrev UglyFarang:

 

Statistiskt sett så är den farligaste körningen inom tättbebyggt område, så om jag skulle välja på var jag skulle köra utan hjälm så skulle valet bli landsvägen.

Hej

Tätbebyggda områden har vi ju inte så många på landet, det är ju mest risfält och gummiodlingar där mindre grusvägar går fram med ett skjul här och där, men skulle det gälla ex.vis en stad som Udon Thani så är jag benägen att hålla med dig.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
3 minuter sedan, skrev ReKa:


Att vuxna kör utan hjälm struntar jag i. Men när jag ser små barn skjutsas utan hjälm kan jag bara skaka på huvudet.

Hej

Jag tvingar pojken att ha cykelhjälm men har ännu efter över 30 års resor ännu inte sett ett Thailändskt barn med hjälm på en MC eller cykel när det handlar om landsbygden.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
6 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Tätbebyggda områden har vi ju inte så många på landet, det är ju mest risfält och gummiodlingar där mindre grusvägar går fram med ett skjul här och där, men skulle det gälla ex.vis en stad som Udon Thani så är jag benägen att hålla med dig.

Mvh isan lover

 

Inga byar med trafik alls?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
5 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Jag tvingar pojken att ha cykelhjälm men har ännu efter över 30 års resor ännu inte sett ett Thailändskt barn med hjälm på en MC eller cykel när det handlar om landsbygden.

Mvh isan lover

 

På landet i söder har jag sett att det blir allt vanligare hos Thai, men inte hos huckle-folket.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hejen hjälm ;-)

Jag tvingar pojken att ha cykelhjälm men har ännu efter över 30 års resor ännu inte sett ett Thailändskt barn med hjälm på en MC eller cykel när det handlar om landsbygden.

Mvh isan lover

 

Nä, däremot har jag sett hur styren är belamrade med buddistiska prylar. Är man bundis med Buddha så skyddar det minst lika bra som en hjälm ;-)
Det skulle vara intressant att ögna igenom lite statistik över MC-olyckor och skallskador.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

Inga byar med trafik alls?

Hej

Byarna som man passerar på vägen till farmen o.s.v är väldigt små och många består bara av den väg som leder rakt igenom byn, där är det väl främst hundar och barn man får se upp med lite, sen finns det ju några större som är på gränsen att kunna kallas en småstad och här får man se upp lite, där passerar bussar och lastbilar i alldeles för hög fart.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
29 minuter sedan, skrev ReKa:

 

Nä, däremot har jag sett hur styren är belamrade med buddistiska prylar. Är man bundis med Buddha så skyddar det minst lika bra som en hjälm ;-)
Det skulle vara intressant att ögna igenom lite statistik över MC-olyckor och skallskador.

 

Skulle helt enkelt vara så att ingen hjälm ingen vård av skallskador och givetvis riktiga hjälmar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev UglyFarang:

 

På landet i söder har jag sett att det blir allt vanligare hos Thai, men inte hos huckle-folket.

Nä, de har ju solskydd ändå. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Helt rätt, hjälm är klart opassande i tropisk värme, använder inte ens långkalsonger där, men man får förstås köra där efter.

Mvh isan lover

Hjälm har räddat många från hudcancer. Du kanske har hör talas om tropikhjälmar?

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev rolba:

Hjälm har räddat många från hudcancer. Du kanske har hör talas om tropikhjälmar?

 

2 minuter sedan, skrev rolba:

Hjälm har räddat många från hudcancer. Du kanske har hör talas om tropikhjälmar?

Tropichjälmar verkar vettigt men längkalsonger. Är det därför jag tycker det är olidligt varmt i Thailand

måste nog tänka om, Thailand långkalsonger av i Sverige långhkalsonger på

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...