Jump to content
IGNORERAD

Trasiga laptopbatterier


stefan5300

Recommended Posts

stefan5300

Det är mycket el-avbrott här i obygden nu, kan det påverka och skada batterierna i våra laptopar, har fått 2 trasiga batterier på kort tid?

 

Ibland försvinner elen i flera timmar, ibland försvinner den och kommer tillbaka 4-5 gånger på 20 minuter.

 

Har på 6 dagar vid 20 olika tidpunkter från 20 Maj haft cirka 17 timmars el-avbrott som jag vet och skrivit upp, det längsta avbrottet var för några år sedan på 18 timmar.

 

Har funderat på alla avbrott, det är väl skadligt för allt med el, som till exempel kyl, frys, air-con, de ska väl slås av med deras termostater och inte av Thailands odugliga el-leverantörer.

Är inte god att tas med för familjen nu under regnperioden  med alla el-avbrott och hade aldrig i helvete byggt hus här om jag vetat om detta.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev stefan5300:

Det är mycket el-avbrott här i obygden nu, kan det påverka och skada batterierna i våra laptopar, har fått 2 trasiga batterier på kort tid?

 

Ibland försvinner elen i flera timmar, ibland försvinner den och kommer tillbaka 4-5 gånger på 20 minuter.

 

Har på 6 dagar vid 20 olika tidpunkter från 20 Maj haft cirka 17 timmars el-avbrott som jag vet och skrivit upp, det längsta avbrottet var för några år sedan på 18 timmar.

 

Har funderat på alla avbrott, det är väl skadligt för allt med el, som till exempel kyl, frys, air-con, de ska väl slås av med deras termostater och inte av Thailands odugliga el-leverantörer.

Är inte god att tas med för familjen nu under regnperioden  med alla el-avbrott och hade aldrig i helvete byggt hus här om jag vetat om detta.

 

Du får skaffa en sån här:

 

 

elverk.jpg.461e2799ccab2758a74aff835aa81feb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
5 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Du får skaffa en sån här:

 

 

elverk.jpg.461e2799ccab2758a74aff835aa81feb.jpg

 

Hjälper ju liksom inte, en sådan startar man väl efter el-avbrottet.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev stefan5300:

 

Hjälper ju liksom inte, en sådan startar man väl efter el-avbrottet.

 

Tänkte på 18-timmarsavbrotten. :)   Jag vet inte om batterierna kanske har tagit stryk av eltoppar i elnätet (ingen elexpert) då kanske en UPS skulle vara bra. Den har ju även fördelen att du hinner stänga av datorn normalt vid ett strömavbrott.

 

 

cyberpower_pr1000lcd_1000va_ups_smart_app_981761.jpg.1fcfe845b97e433fee112b2ec18783aa.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Det är mycket el-avbrott här i obygden nu, kan det påverka och skada batterierna i våra laptopar, har fått 2 trasiga batterier på kort tid?

 

Ibland försvinner elen i flera timmar, ibland försvinner den och kommer tillbaka 4-5 gånger på 20 minuter.

 

Har på 6 dagar vid 20 olika tidpunkter från 20 Maj haft cirka 17 timmars el-avbrott som jag vet och skrivit upp, det längsta avbrottet var för några år sedan på 18 timmar.

 

Har funderat på alla avbrott, det är väl skadligt för allt med el, som till exempel kyl, frys, air-con, de ska väl slås av med deras termostater och inte av Thailands odugliga el-leverantörer.

Är inte god att tas med för familjen nu under regnperioden  med alla el-avbrott och hade aldrig i helvete byggt hus här om jag vetat om detta.

Strömavbrott påverkar inte batterier. Moderna batterier kan laddas ur och laddas utan problem. Du behöver inte tänka att batteriet är helt urladdad eller att den inte är helt laddat vid strömavbrott eller vid ny laddning.

Det var länge sedan batterier var känsliga för att man laddade de bara lite eller inte urladdade helt innan laddning. 

 Skaffa UPS som NEMO rekommenderar.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
3 timmar sedan, skrev JJC:

Strömavbrott påverkar inte batterier. Moderna batterier kan laddas ur och laddas utan problem. Du behöver inte tänka att batteriet är helt urladdad eller att den inte är helt laddat vid strömavbrott eller vid ny laddning.

Det var länge sedan batterier var känsliga för att man laddade de bara lite eller inte urladdade helt innan laddning. 

 Skaffa UPS som NEMO rekommenderar.

 

Jag kanske skrev lite dumt, vad jag menar är att om elen försvinner och återkommer 4-5 gånger på cirka 20 minuter så kanske det blir påfrestning för batteriet varje gång elen kommer tillbaka när det är fulladdat och datorn är igång, för när man vanligtvis startar en dator så tar det ju lite tid innan allt är igång.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Jag kanske skrev lite dumt, vad jag menar är att om elen försvinner och återkommer 4-5 gånger på cirka 20 minuter så kanske det blir påfrestning för batteriet varje gång elen kommer tillbaka när det är fulladdat och datorn är igång, för när man vanligtvis startar en dator så tar det ju lite tid innan allt är igång.

Har du laddat batteri så ska du inte märka strömavbrott. Kanske skärmen blir mörkare. Annars batteriet påverkas inte.

Vill du förlänga batteri tid använd webbläsaren Opera. 

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
8 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Jag kanske skrev lite dumt, vad jag menar är att om elen försvinner och återkommer 4-5 gånger på cirka 20 minuter så kanske det blir påfrestning för batteriet varje gång elen kommer tillbaka när det är fulladdat och datorn är igång, för när man vanligtvis startar en dator så tar det ju lite tid innan allt är igång.

 

Om det brukar bli 4-5 snabba avbrott under kort tid så kan du koppla ur laddkabeln en stund tills du tror att elen är stabil igen.

 

Man brukar säja att köra en laptop via nätet utan batteri i satt så kan datorn ta skada av eventuella strömspikar, men att batterierna skulle skadas av multipla strömavbrott har jag aldrig hört.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Du får skaffa en sån här:

 

 

elverk.jpg.461e2799ccab2758a74aff835aa81feb.jpg

Funderar allvarligt på att skaffa en här, kan driva luftvärmepumpen på vintern och lite datorer och modem, via en UPS.

 

Stefan kanske skulle fundera på en UPS och köra datorn via den utan batteri i datorn, jämnar ut strömspikar och annat som kan förstöra elektronik, välj en lite större modell än vad du tror att du behöver!

 

En sak som kan förstöra laptop batteri är att tömma dem helt för ofta (vid strömavbrott tex), att hålla dem fulladdade hela tiden är inte heller bra om det är LiPo-celler.

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Varken för hög eller för låg spänning är bra för det elektriska, får du normalt 220 volt till 240 volt är inte en spik på 250 - 260 volt något varken batteri eller andra elektriska komponenter mår bra av. Är de på upphällningen är det kanske just denna spik som ger dödsstöten. Upprepande strömtoppar förkortar garanterat livslängden likväl som konstant för hög spänning.

För övrigt tror jag INGEN batteritillverkare vill låtsas om hur känsliga deras batterier egentligen är (företagshemligheter).

 

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj8rPSL1urTAhVF1SwKHX4UAUoQFgguMAE&url=http%3A%2F%2Ftudor.se%2Fwp-content%2Fuploads%2Fsites%2F13%2F2014%2F09%2FLaddning-av-batterier.pdf&usg=AFQjCNFIoNM5VSOtMLr26uBcR1EWdqHFcQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Från min erfarenhet är det som dom säger strömspikarna som skadar batterierna, hur ofta dom laddas ur är inte lika känsligt med moderna batterier. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det orginalbatterier det handlar om? är det inte så är problemet löst?

Fick tag på batterier till en lånemobil för 40 bath några år sedan mycket bättre än de jag hade men tvivlar på kvaliten.

Kamerabatteri för 1000 bath så har jag problem med och blanda ihop då det står likadant men märkte en med rispa.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Galten:

Är det orginalbatterier det handlar om? är det inte så är problemet löst?

Fick tag på batterier till en lånemobil för 40 bath några år sedan mycket bättre än de jag hade men tvivlar på kvaliten.

Kamerabatteri för 1000 bath så har jag problem med och blanda ihop då det står likadant men märkte en med rispa.

vilket var det nu det ena håller inte många bilder.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ingen kunskap alls om ström , Men hört vid ett stenbord att får man problem med el apparaterna i huset så kan det vara fel Mhz eller vad det heter. Någon som vet något om detta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...