Jump to content
IGNORERAD

Vad är en stenbordsexpert?


broder tuk tuk

Recommended Posts

17 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Statusen hos bargubben kan man inte genomskåda enbart under en eller två kvällar. Det krävs att man har en stambar och kan observera vad bargubben spenderar under ex en vecka.

 

En stenbordsexpert kan mycket väl tas för en bargubbe, det beror på om han dyker upp enstaka gånger och spenderar mycket eller om han håller hårt i börsen.

 

Spenderar han mycket under en eller två nätter kan han mycket väl förväxlas med en bargubbe.

 

BTT

 

 

Kan man inte bara fråga en barmaid om en eventuell bargubbes spenderingar i baren?

Var går penninggränsen för att kunna titulera sig bargubbe och hur länge kan man åka med på tidigare större spenderingar innan man återgår till att vara en sunkig stenbordsexpert?

 

/ SatanG 

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 88
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • broder tuk tuk

    13

  • SatanG

    7

  • Tommy

    6

  • Boa52

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

20 minutes ago, broder tuk tuk said:

 

Statusen hos bargubben kan man inte genomskåda enbart under en eller två kvällar. Det krävs att man har en stambar och kan observera vad bargubben spenderar under ex en vecka.

 

En stenbordsexpert kan mycket väl tas för en bargubbe, det beror på om han dyker upp enstaka gånger och spenderar mycket eller om han håller hårt i börsen.

 

Spenderar han mycket under en eller två nätter kan han mycket väl förväxlas med en bargubbe.

 

BTT

 

 

Wow, låter som en ornitolog som beskriver skillnaden mellan en talgoxe och en blåmes.

 

Ställer mig dock lite frågande till att TS i rubriken frågar vad en stenbordsexpert är för att sedan portionera ut delar av sin doktorsexamen på ämnet i fråga.

 

Undrar vad jag är; med tanke på ornitologvibbarna så gissar jag på någon form av flyttfågel. En trana vore OK, dels är morsan född vid Hornborgasjön och dels är jag ju mycket i Japan, eller som nu i Kina, där tranorna har till och med högre status än stenbordsexperterna har bland andra stenbordsexperter.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev broder tuk tuk:

Klart man kan vara långliggare utan att tillhöra bargubbe eller stenbordslaget.

 

Pensionärsparen i ex Hua Hin eller på Phuket tillhör ju knappast varken bargubbe eller stenbordsgängen.

 

BTT

 

Ahhhhhhhhhhh! ofrivillig sädesavgång, fingrarna darrar över tangenterna när jag tänker på hur långt vi redan nått inom detta svårnavigerade ämnesområde.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte skriva nått här men skiter nog i skitråden!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood

Hade det funnits några klassiska stenbord kvar utanför 7-11 hade jag gärna suttit där och ölat några timmar per dag på min två veckors semester, men nu verkar ju gubbarna ha hittat till dom billigaste syltorna som säljer chang för 55-60 bath istället.

 

Tror brodern får kamma till sig tills nästa resa och besöka en restaurang i stället.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
3 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

upplevt den thailändska kulturen och sederna på lika nära avstånd som många stenbordsexperter gjort.

Så du menar på fullt allvar att det är i baren man lär sig detta

 

Du måste skämta?

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Så du menar på fullt allvar att det är i baren man lär sig detta

 

Du måste skämta?

 

Nä, runt stenbordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Nemo:

 

Nä, runt stenbordet.

Och i Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev rolba:

Stenbordsexpert är väl de som inte längre får hänga i barerna för darlingen utan är hänvisade till ett par eftermiddagsbira utanför en lokal minimart. Där sitter de och spekulerar i hur livet är i fiskebyn. :big_smile:

Japp. vart tog mitt liv vägen:doubt:

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Husgubbarna träffar oftast bara en fruga plus hennes familj och släkt i hembyn och di gubbarna är därmed hänvisade till ett särskilt område av Thailand medan stenbordsgubbarna ofta kommer i kontakt med många tjejer både från norra, södra, västra och östra Thailand alla regioner med olika sätt att se på livet.

Därför säger det sig själv att kunskapen kring stenborden är djupare och bredare än hos husgubbarna.

 

BTT

Och jag då, jag som nästan uteslutande träffar damer från Centrala Thailand, vad är jag???

 

6 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Finns givetvis gubbar som häckar både i barerna och kring stenborden, många barer har ju stenbord utanför baren. Men min erfarenhet är att stenbordsgubbarna ofta är sk långliggare och därmed inte har råd att sitta lika mycket i barerna som ex två veckors turisten som spenderar en hopsparad årsbudget i baren.

 

BTT

Sen dyker en fråga till opp...

Vad kallar man en 2-veckorsturist som bränner sin 3-4års besparing vid stenborden utanför ett påhittat 7-11 i Naklua?

Snåljåp eller fattiglapp?

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Tommy:

Vad kallar man en 2-veckorsturist som bränner sin 3-4års besparing vid stenborden utanför ett påhittat 7-11 i Naklua?

Snåljåp eller fattiglapp?

 

Nja..vilse i pannkakan är väl ett mer passande uttryck. ;)

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang
6 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Husgubbarna träffar oftast bara en fruga plus hennes familj och släkt i hembyn och di gubbarna är därmed hänvisade till ett särskilt område av Thailand medan stenbordsgubbarna ofta kommer i kontakt med många tjejer både från norra, södra, västra och östra Thailand alla regioner med olika sätt att se på livet.

Därför säger det sig själv att kunskapen kring stenborden är djupare och bredare än hos husgubbarna.

 

BTT

 

Jisses, gå & klipp dej & skaffa ett jobb & köp en kompis!

 

Du kan varken ha ett jobb eller ett eget liv eller någon som delar ditt miserabla liv.

 

Hur var det med sambo Irene?

 

Det är nog som: "Me myself & Irene"

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig egenskap för att kunna uppnå den allt annat än smickrande titeln som stenbordsexpert är att denne är mytoman, det är liksom hela grejen med titeln att denne håller hov om sina obegränsade kunskaper om Thailand. Inte sällan så äger denne flera rai land, han drar gärna alla upplägg och kryphål som finns för hur en utlänning ska bete sig vid husköp oavsett hur påtagligt ointresserat dennes ofrivilliga åhörare artigt nickande ler eller inte. Alla thai vill bara blåsa denne vilket han inte är sen att berätta om, men se just han är så överjävligt smart så det är han som blåser thaiarna istället. Alla thaitjejer är bara luder som vill åt hans pengar, men just han har aldrig betalat en baht i varken barfine eller till någon tjej däremot så är han givetvis ingift i isaans rikast släkt och tjejerna är beredda att betala honom för att få äran att vara dennes mia noi. Att han är bekant med alla högre polisbefäl är en ren självklarhet och skulle inte det räcka så är han givetvis även bekant med någon general inom militären som kan lösa just alla hans problem som kan uppstå. 

 

Dessa världsmästare huserar dessvärre inte bara runt det lokala mini martets stenbord utan kan dessvärre ploppa upp lite överallt, inte sällan kan den svenska varianten skådas på Thai airways flight mellan Arlanda och Bangkok. Hans favoritåhörare att slå klorna i är ensamma yngre män som ser ut att vara förstagångsbesökare i Thailand eller stackars pensionärspar som av ren artighet lyssnar på hans historier och pliktskyldigt inflikar små frågor bara för att vara trevliga. 

 

Att ett gäng gubbar sitter runt ett stenbord behöver inte innebära att det finns en stenbordsexpert just kring det stenbordet, men risken för att råka på en tvättäkta stenbordsexpert ökar ofantligt om man slår sig ner runt ett sådant. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
7 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

 

Husgubbarna träffar oftast bara en fruga plus hennes familj och släkt i hembyn och di gubbarna är därmed hänvisade till ett särskilt område av Thailand medan stenbordsgubbarna ofta kommer i kontakt med många tjejer både från norra, södra, västra och östra Thailand alla regioner med olika sätt att se på livet.

Därför säger det sig själv att kunskapen kring stenborden är djupare och bredare än hos husgubbarna.

 

BTT

Hej

Det beror väl i.o.f.s på vilka kunskaper man avser, gäller det priset för ett ligg, var man kan få en spruta mot någon venerisk sjukdom, var det finns Svensk mat att köpa och få reda på hur dumma, tjuvaktiga och lögnaktiga Thailändare är så ä det nog stenbordsexperten man ska vända sig till.

 

Men gäller det frågor om husbyggen, markköp, jordbruk, fiske, jakt, vidskeplighet, spöken, traditioner, kultur, hur man slipper att betala falangpris, vad saker och ting heter på Thailändska eller Lao o.s.v så är nog Husgubbarna ett bättre alternativ.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Så du menar på fullt allvar att det är i baren man lär sig detta

 

Du måste skämta?

 

4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Nä, runt stenbordet.

 

Stenbordsbar då.... de har jag sett i Pattis när måste den ulitmata sanningen skrivas i sten

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Det beror väl i.o.f.s på vilka kunskaper man avser, gäller det priset för ett ligg, var man kan få en spruta mot någon venerisk sjukdom, var det finns Svensk mat att köpa och få reda på hur dumma, tjuvaktiga och lögnaktiga Thailändare är så ä det nog stenbordsexperten man ska vända sig till.

 

Men gäller det frågor om husbyggen, markköp, jordbruk, fiske, jakt, vidskeplighet, spöken, traditioner, kultur, hur man slipper att betala falangpris, vad saker och ting heter på Thailändska eller Lao o.s.v så är nog Husgubbarna ett bättre alternativ.

Mvh isan lover

Tusan IL du får inte skriva sanningen så fort i en tråd. Här kunde stenbordsexperterna från Pattaya skrivit hur många sidor som helst

och helst klankat på BTT som startade tråden. Kunde ha haft att läsa hela veckan av tokigheter:doubt:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Nä, runt stenbordet.

Hade du lärt dig läsa i skolan så hade du säkert upptäckt att BTT även nämnde både  barer och bargubbar i sitt inlägg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Boa52:

Tusan IL du får inte skriva sanningen så fort i en tråd. Här kunde stenbordsexperterna från Pattaya skrivit hur många sidor som helst

och helst klankat på BTT som startade tråden. Kunde ha haft att läsa hela veckan av tokigheter:doubt:

Jag förstår att BTT är din idol. Hela hans världsbild består ju också av vanföreställningar så där klickar ni säkert direkt.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

KaiserBlood
4 timmar sedan, skrev Tommy:

Och jag då, jag som nästan uteslutande träffar damer från Centrala Thailand, vad är jag???

 

Sen dyker en fråga till opp...

Vad kallar man en 2-veckorsturist som bränner sin 3-4års besparing vid stenborden utanför ett påhittat 7-11 i Naklua?

Snåljåp eller fattiglapp?

 

MVH

Som två veckors turist måste jag säga att jag mer en gärna hade spenderat mina 3-4 års besparingar till att sitta och dricka öl med brodern om det var möjligt.

 

Snåljåp- knappast.

fattiglapp -javisst.

We're just two lost souls swimming in a fish bowl year after year

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
11 timmar sedan, skrev broder tuk tuk:

Har man nybyggt hus i hembyn är man ju rik.

 

Har man nybyggt hus i hembyn är man inte längre rik, för hus och land är skrivet på frugan :)

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver ju inte använda sina sista pengar till ett bygge.

Det kan ju finnas en del kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Kenneth4618:

Hade du lärt dig läsa i skolan så hade du säkert upptäckt att BTT även nämnde både  barer och bargubbar i sitt inlägg

 

Det var ju bara ett snabbt höftskott, men det tog tydligen ganska bra. B)

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev Tommy:

Och jag då, jag som nästan uteslutande träffar damer från Centrala Thailand, vad är jag???

 

Sen dyker en fråga till opp...

Vad kallar man en 2-veckorsturist som bränner sin 3-4års besparing vid stenborden utanför ett påhittat 7-11 i Naklua?

Snåljåp eller fattiglapp?

 

MVH

 

Tja om man har stort överseende samt gillar diplomatiska lösningar kanske man kan kalla denne för visionär eller ännu hellre googleresenär :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk
6 timmar sedan, skrev Herr Chang:

 

Har man nybyggt hus i hembyn är man inte längre rik, för hus och land är skrivet på frugan :)

 

Herr Chang har talat.

 

Kan så vara men i dom andra bybornas ögon är ju åtminstone frugan några pinnhål upp på den ekonomiska stegen.

 

En mama san i en bar berättade för mig en gång att hon hade haft en finländsk man som byggt hus åt henne i hembyn i Chantaburi och över en natt steg hon från slask till drottning.

 

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...