Jump to content
IGNORERAD

Ansökan om UT


dalahesten

Recommended Posts

dalahesten

Nu har även tiden kommit för mig att starta en sådan här tråd. Det verkar vara oundvikligt för Thailandsresenärer. :)

 

Jag och min flickvän planerar att flytta tillbaka till Sverige nästa år och stanna här i cirka två år pga. en hel del omständigheter som har lett till det. Har granskat Migrationsverkets hemsida men det har ändå dykt upp ett par frågetecken som jag skulle vilja reda ut.

 

Min situation:

Svensk medborgare, fast jobb/inkomst, folkbokförd hos mina föräldrars adress (stor bostad) i väntan på att jag hittar ett eget.

 

Hennes situation:

Thailändsk medborgare, har aldrig ansökt om UT förut, endast varit här på semester i en månad.

 

Vår situation:

Ej gifta/förlovade, har bott tillsammans i ca två i Bangkok (dock står endast hennes namn på hyreskontraktet), har varit sambos i två år men kan inte bevisa det.

 

Frågor:

- Vi har planerat att fira jul tillsammans, dvs att hon kommer upp till Sverige i två veckor under julen, men kan hon besöka Sverige på turistvisum efter att hon har ansökt om ett UT

- Hur lång tid tar att få ett UT? Ska man räkna med två år? Det är ju helt förskräckligt länge. :(

- Eftersom vi inte är gifta (än :)) så undrar jag hur vi ska göra med vår ansökan? När vi ansökte om turistvisumet till henne så skickade vi in foton och chattkonversationer (!) som bevisade att vi hade en relation. Kan man göra det på samma sätt när man ansöker om UT?

- Hur fungerar försörjningskravet? Räcker det med att skicka in mitt anställningskontrakt där min lön står specificerad eller ska jag bifoga den senaste lönespecen?

 

Tacksam för all hjälp som jag kan få!

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd. Hoppas den håller sig "ren". Själv är jag i liknande situation (dock gift i Thailand) och intresserad av samma frågor.

 

En fråga jag kan svara på är att hon får komma och besöka dig på turist- eller besöksvisum under tiden UT-ansökan behandlas. Hon måste dock (generellt sett) åka tillbaka till Thailand efter varje besök, även om det så bara är för att hämta ett beviljat UT.

 

Resten av frågorna får nog nån som varit inblandad i UT-ansökan svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest JJC

Skicka allt som står på migrationsverket hemsida. Bifoga så mycket du kan v alla dokument och bilder på er båda tillsammans. Skriv i extra uppgifter vad ni har för planer tillsammans vad ni gillar tillsammans. Det funkade för oss och det gick väldigt fört med intervjun och senare med UT.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

När det gäller ansökan. Så måste din flickvän på besök till Ambassaden. När det är gjort. Så skickas dina papper med kurirpost till sverige.  Så sök tid för interjuv. Genom att skicka in allt så fort som möjligt.

Skickar du idag och har tur. Så får du tid nu I maj och med max tur allt klart innan industrisemestern. För man brukar rensa bordet på MIG innan sommarsemestern

 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

UglyFarang

Om ni bor tillsammans i Thailand nu så ange den gemensamma adressen till ambassaden/Mig när ni lämnar in ansökan i BKK så kan de se att ni är sambos nu och att dina papper ska skickas till den adressen.

Skriv att ni planerar att tillsammans flytta till sverige och leva där.

Jag tror inte du ska blanda in någon tid ni planerar att stanna i sverige utan bara att ni gemensamt ska flytta dit och leva där.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev John Khonken:

När det gäller ansökan. Så måste din flickvän på besök till Ambassaden. När det är gjort. Så skickas dina papper med kurirpost till sverige.  Så sök tid för interjuv. Genom att skicka in allt så fort som möjligt.

Skickar du idag och har tur. Så får du tid nu I maj och med max tur allt klart innan industrisemestern. För man brukar rensa bordet på MIG innan sommarsemestern

 

Lycka till

 

Det första innan  man kan få tid är att skriva ansökan!

Om uppehållstillstånd och att betala för detta. 

 

Annars blir det ingen tid..

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

dalahesten
On 5/7/2017 at 10:00, skrev dalahesten:

- Vi har planerat att fira jul tillsammans, dvs att hon kommer upp till Sverige i två veckor under julen, men kan hon besöka Sverige på turistvisum efter att hon har ansökt om ett UT

- Hur fungerar försörjningskravet? Räcker det med att skicka in mitt anställningskontrakt där min lön står specificerad eller ska jag bifoga den senaste lönespecen?

Ringde Migrationsverket idag så jag kan svara på mina egna frågor. :)

 

- Det går att komma på besök till Sverige på turistvisum, precis som frogfish skrev ovan, när uppehållstillståndet är under bearbetning.

- Kunde de inte svara på utan hänvisade till ambassaden i Thailand eftersom det är upp till ursprungslandet. Ska ta och höra med dem senare när jag har tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hej!

 

Jag vet inte om det skulle vara bättre att starta en egen tråd - i så fall, satsa jag på moderatorns hänvis! Jag har i alla fall relaterade frågor!

 

Jag är en tysk kille som är bosatt i Sverige och har en flickvän som vill flytta hit snart för vi förvänta oss att får ett barn inom några månader. Vi tänker söker uppehållskortet för henne. Vi kan tänka oss att gifta oss men skulle gärna göra det lite senare för det är nu redan ganska mycket att organisera.

 

Några frågor till experterna här:

 

1)      Jag är på gång att blir egenföretagare – blir det ett problem att inte har en stor inkomst just nu även om jag har sparat pengarna från mitt tidigare jobb?

 

2)      Vi har rest tillsammans i ungefär fyra månader, jag har besökt henne och tvärtom men totalt har vi inte umgåtts lite längre än ett halvt år. Kan det bli ett problem att blir accepterad som riktigt relation,

även om vi förvänta ett gemensamt barn?

 

3)      Hur länge ta det vanligtvis innan man får uppehållskortet?

 

4)      Om jag förstår det rätt så måste vi täcknar en privat sjukförsäkring innan hon blir medlem i försäkringskassan, eller hur?

 

5)      I fall av ett negativt svar, kan man gifta sig och ansöker på nytt direkt?

 

Tack i förväg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du är tysk medborgare så kan din flickvän komma hit på ett vanligt Schengenvisum och sen lämna in en ansökan om uppehållskort när hon kommer hit. Varken visum eller uppehållskortet kostar något. Hon kan arbeta eller plugga så fort hon kommer hit, behöver inte invänta beslut.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Chancho said:

Hej!

 

Jag vet inte om det skulle vara bättre att starta en egen tråd - i så fall, satsa jag på moderatorns hänvis! Jag har i alla fall relaterade frågor!

 

Jag är en tysk kille som är bosatt i Sverige och har en flickvän som vill flytta hit snart för vi förvänta oss att får ett barn inom några månader. Vi tänker söker uppehållskortet för henne. Vi kan tänka oss att gifta oss men skulle gärna göra det lite senare för det är nu redan ganska mycket att organisera.

 

Några frågor till experterna här:

 

1)      Jag är på gång att blir egenföretagare – blir det ett problem att inte har en stor inkomst just nu även om jag har sparat pengarna från mitt tidigare jobb?

 

2)      Vi har rest tillsammans i ungefär fyra månader, jag har besökt henne och tvärtom men totalt har vi inte umgåtts lite längre än ett halvt år. Kan det bli ett problem att blir accepterad som riktigt relation,

även om vi förvänta ett gemensamt barn?

 

3)      Hur länge ta det vanligtvis innan man får uppehållskortet?

 

4)      Om jag förstår det rätt så måste vi täcknar en privat sjukförsäkring innan hon blir medlem i försäkringskassan, eller hur?

 

5)      I fall av ett negativt svar, kan man gifta sig och ansöker på nytt direkt?

 

Tack i förväg!

Hon borde kunna söka ett sk D-visum som gäller upp till ett år, sen flytta till Sverige och söka uppehållstillstånd enligt undantagsregeln som gäller de som har eller som väntar barn.

Vet inte om migrations verket snabb-behandlar ett sådan ärende? Och hur är kostnaden av förlossningen i Sverige om hon inte hunnit få uppehållstillstånd?

https://www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Gift-registrerad-partner-eller-sambo/Du-som-redan-ar-i-Sverige.html

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

När flickan kom för 7år sedan gällde Inga papper utan vi fick en tilldelad advokat av statsdelsförvaltningen. Som förde vår talan I rätten. Nu har grabben varit här I tre år. Nu ska advokaten till rätten även för grabben. Även fast vi har alla document. Underhållstöd får vi. Pappan fick en delgivning som han kastade. Sedan var det klart.

 

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 5/7/2017 at 10:00, skrev dalahesten:

Vår situation:

Ej gifta/förlovade, har bott tillsammans i ca två i Bangkok (dock står endast hennes namn på hyreskontraktet), har varit sambos i två år men kan inte bevisa det.


Be hyresvärden om ett nytt kontrakt där ni bägge står som hyrestagare och förklara varför.
De flesta människor är resonabla men är han tveksam så säg att ni självklart betalar för hans extraarbete.

Link to comment
Dela på andra sajter

19 timmar sedan, skrev Chryzaliz:


Be hyresvärden om ett nytt kontrakt där ni bägge står som hyrestagare och förklara varför.
De flesta människor är resonabla men är han tveksam så säg att ni självklart betalar för hans extraarbete.

Vi gjorde precis det och lyckades ordna det helt gratis. ;)

Håller tummarna att hennes UT-ansökan går igenom så fort som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...