Jump to content
IGNORERAD

upplösning på dvd


Herluf

Recommended Posts

Vår dvd spelare gick sönder bla efter att vår dotter använt den som spargris och stoppat in 15-20 mynt. Den spelade dvds med barnfilmer, knivskarpa bilder.

 

Har nu köpt en ny AJ HDMI men upplösningen på samma filmer är urusel.  Kopplad på samma sätt, inställningen är på 1050. Några tips om hur man kan gå vidare för att fixa detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

DVD har en upplösning på 576x720 pixlar. Dvs rätt långt ifrån knivskarpt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Trident said:

DVD har en upplösning på 576x720 pixlar. Dvs rätt långt ifrån knivskarpt. 

På vår gamla DVD spelare var bilderna knivskarpa, men inte med den nya spelaren. Så jag letar efter någon inställningsgrej.

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon

Själva DVD'n har väl inga inställningsmöjligheter? Det är väl på uppspelningsenheten du gör dina inställningar?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minutes ago, lasseiudon said:

Själva DVD'n har väl inga inställningsmöjligheter? Det är väl på uppspelningsenheten du gör dina inställningar?

 

Nej, vem har sagt det? Jag skriver ju DVD spelare.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vår gamla DVD spelare var bilderna knivskarpa, men inte med den nya spelaren. Så jag letar efter någon inställningsgrej.

Kanske du hade en Blueray-spelare förut? Då blir upplösningen högre så länge du har blueray-filmer.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Herluf:

Har nu köpt en ny AJ HDMI men upplösningen på samma filmer är urusel.  Kopplad på samma sätt, inställningen är på 1050. Några tips om hur man kan gå vidare för att fixa detta?

 

Vad/vilken inställning är det? Vad finns det för alternativ?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Herluf:

På vår gamla DVD spelare var bilderna knivskarpa, men inte med den nya spelaren. Så jag letar efter någon inställningsgrej.

Har haft lite olika Philips dvdspelare och kan säga att de nyare faktiskt är sämre (en köpt förra året), både bild och kvalitet på själva hårdvaran... Det var bättre förr faktisk enl mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Tekkor said:

Har haft lite olika Philips dvdspelare och kan säga att de nyare faktiskt är sämre (en köpt förra året), både bild och kvalitet på själva hårdvaran... Det var bättre förr faktisk enl mig.

Tror du har rätt där, Tekkor. Jag önskar jag hade kvar min gamla spelare. Den gick sönder en gång för 5 år sedan, då gick jag till en radio reparatör på en liten soi i ratchada, han fixade den för 200baht. Gick tillbaka dit förra veckan, men han hade slagit igen. Finns knappt nått behov för sånt folk längre, tyvärr. Ja, allt var bättre förr:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang
21 timmar sedan, skrev Tekkor:

Har haft lite olika Philips dvdspelare och kan säga att de nyare faktiskt är sämre (en köpt förra året), både bild och kvalitet på själva hårdvaran... Det var bättre förr faktisk enl mig.

 

20 timmar sedan, skrev Herluf:

Tror du har rätt där, Tekkor. Jag önskar jag hade kvar min gamla spelare. Den gick sönder en gång för 5 år sedan, då gick jag till en radio reparatör på en liten soi i ratchada, han fixade den för 200baht. Gick tillbaka dit förra veckan, men han hade slagit igen. Finns knappt nått behov för sånt folk längre, tyvärr. Ja, allt var bättre förr:big_smile:

 

Det kan ju också vara så att er syn försämrats med åren. Det har i vart fall hänt mig.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

17 hours ago, Herr Chang said:

 

 

Det kan ju också vara så att er syn försämrats med åren. Det har i vart fall hänt mig.

 

Herr Chang har talat.

Hela familjens ögon har isåfall försämrats samtidigt....förgiftning?:big_smile:

 

On 2017-05-07 at 4:12 PM, Nemo said:

 

Vad/vilken inställning är det? Vad finns det för alternativ?

Vilket alternativ är bäst under rubriken färg?

NTSC

PAL 60

PAL

 

Vad ska man välja under rubriken video?

Interlace

TV RBG

S-San

S-video

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Herluf:

Hela familjens ögon har isåfall försämrats samtidigt....förgiftning?:big_smile:

 

Vilket alternativ är bäst under rubriken färg?

NTSC

PAL 60

PAL

 

Vad ska man välja under rubriken video?

Interlace

TV RBG

S-San

S-video

 

Prova med PAL tillsammans med Interlace eller RGB.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Nemo said:

 

Prova med PAL tillsammans med Interlace eller RGB.

Tack Nemo, ska testa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Ursäkta att jag är lite off-topic... men varför hålla på och trassla med en DVD-spelare? En box för streaming från internet är ju mycket bekvämare. Boxen och teven förhandlar via HDMI-kabeln vad som är optimalt vad gäller ljud och bild. Det behövs inte ställas in särskilt mycket.

 

Fast det må ju vara hänt att man har en stor DVD-samling som man fortfarande vill titta på, det gäller även mig.

 

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Herluf:

Hela familjens ögon har isåfall försämrats samtidigt....förgiftning?:big_smile:

 

Vilket alternativ är bäst under rubriken färg?

NTSC

PAL 60

PAL

 

Vad ska man välja under rubriken video?

Interlace

TV RBG

S-San

S-video

 

5 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Prova med PAL tillsammans med Interlace eller RGB.

 

 

Beror ju på vilket sätt dvd och tv är inkopplat samt vad tv klarar av

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...