Jump to content
IGNORERAD

Robin Hood i Thailand


Molle

Recommended Posts

Intressant sätt att få fart på ekonomin :wai:

First B2000 cheques handed out By: BangkokPost.comPublished: 26/03/2009 at 10:40 AM The first of the government's 2,000-baht gift cheques to low-income people were handed out in a ceremony at City Hall on Thursday morning attended by Prime Minister Abhisit Vejjajiva.

There were about 1,000 recipients.

The government plans to inject about 16 billion baht into the domestic economy by handing out the cheques to about eight million people with incomes less than 15,000 baht a month.

It is part of the government's 117-billion-baht economic stimulus package aimed at boosting domestic spending and putting more money in circulation.

Mr Abhisit said the handouts would help people on low incomes pay their bills and give them more some spending money.

The government would like to see more money circulation, but does not want people to spend lavishly, he said.

"If you want to help the nation I ask that you buy Thai goods, eat Thai food and travel in Thailand," Mr Abhisit said.

Four economic ministries would also create more jobs in the next few weeks, he added.

Finance Minister Korn Chatikavanij said the government planned to implement short-term economic stimulus measures in the second and third quarters. Long-term measures would focus on investment.

Jag spenderade mina pengar på sprit ,kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blir nog många på forumet glada. Luktar populism. Var är kommentaren från de fattigas riddare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu blir nog många på forumet glada. Luktar populism. Var är kommentaren från de fattigas riddare?

Syftar du på någon särskilld? :whistle:

Populism, nähä tycker du det?  :whistle:

Men som sagt om man jämför med 30 baht för sjukvård som varit ett så omtalat och uppskattat ämne här på MPR, så är ju detta ännu bättre, typ 66 läkarbesök. :yes:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Nu blir nog många på forumet glada. Luktar populism. Var är kommentaren från de fattigas riddare?

Dr T hade givetvis gett dem 4000 battingar istället-fast bara till de fattiga i Issan!

Hade jag varit PM i Thailand hade jag gått en annan väg, höjt minimilönerna med 30% över hela landet så att folk inte behöver förlita sig på allmosor oavsett om det är gratis el från PPP eller extra cash från demokraterna.

Men det är förstås en för enkel lösning och genererar inga fototillfällen i pressen.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Dr T hade givetvis gett dem 4000 battingar istället-fast bara till de fattiga i Issan!

Hade jag varit PM i Thailand hade jag gått en annan väg, höjt minimilönerna med 30% över hela landet så att folk inte behöver förlita sig på allmosor oavsett om det är gratis el från PPP eller extra cash från demokraterna.

Men det är förstås en för enkel lösning och genererar inga fototillfällen i pressen.

Jag tror inte att Ahisits stödtrupper hade accepterat en sådan fördyring av humankapitalet.

Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

När arbetarpartiet PPP höll valrörelse under hösten 2007 utlovades bland annat kraftigt höjda minimilöner, väl på plats vid makten så blev ökningen den enorma summan av 8 baht. Samak och co ville ju egentligen inte höja alls...

Men du måste hålla med om att det är bättre att löna folk så att de kan betala för sina utgifter utan att förlita sig på allmosor från regeringen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

När arbetarpartiet PPP höll valrörelse under hösten 2007 utlovades bland annat kraftigt höjda minimilöner, väl på plats vid makten så blev ökningen den enorma summan av 8 baht. Samak och co ville ju egentligen inte höja alls...

Men du måste hålla med om att det är bättre att löna folk så att de kan betala för sina utgifter utan att förlita sig på allmosor från regeringen?

Absolut! :good:

Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka om mutor, verkligen opassande.

De outbildade bonnläpparna kommer att köpa fulsprit för hela slanten och sen står fabrikerna stilla.

Direktör Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kan det verkligen stämma att det bara är 8 miljoner människor som tjänar mindre än 15 000 baht per månad i Thailand?

Förutom det är det aldrig fel att hjälpa dom sämst ställda.

"The government plans to inject about 16 billion baht into the domestic economy by handing out the cheques to about eight million people with incomes less than 15,000 baht a month."

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäste Herr IL, det är endast Bangkokbor som nomenklaturan skall hjälpa.

[move]

Allmosige Arne

[/move]

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Hej

Kan det verkligen stämma att det bara är 8 miljoner människor som tjänar mindre än 15 000 baht per månad i Thailand?

Förutom det är det aldrig fel att hjälpa dom sämst ställda.

"The government plans to inject about 16 billion baht into the domestic economy by handing out the cheques to about eight million people with incomes less than 15,000 baht a month."

Mvh Isan Lover

Nä det är många fler, men man upptäckte igår kväll att det skulle bli så dyrt, så regeringen ändrade sig i sista stund och ger istället alla som tjänar mer än 15 000 baht ytterligare 2000 eftersom de är många färre, ja typ 8 miljoner pers.

På detta vis sparar man en massa pengar åt Thailand och blir ändå av med alla checkar som redan var utskrivna. Dessutom så tyckte man att de fattiga redan är så fattiga så att 2000 baht inte skulle göra någon skillnad.

De fattiga bor också på platser där det inte finns så mycket shoppingmöjligheter och risken var därför stor att de skulle spara pengarna, inte spendera dem som var meningen.

De rika i Bangkok kommer självklart att sätta sprätt på kulorna omgående och på detta sätt bättra på landets ekonomi.

Allt detta har jag hört i min hemby. :yes:

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Förutom det är det aldrig fel att hjälpa dom sämst ställda.

Det beror nog på vad man anser vara hjälp. Att vid enstaka tillfällen dela ut pengar ser jag bara som slöseri. De borde investeras så att det kommer de minst beställda till nytta sett ur ett längre perspektiv istället. Det är iallafall min uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det borde vara mer än 8 miljoner människor bara i Isaan som tjänar mindre än 15 000 per månad.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Quote

Hej

Det borde vara mer än 8 miljoner människor bara i Isaan som tjänar mindre än 15 000 per månad.

Mvh Isan Lover

.. och som är tjänstemän ?

För det har jag för mig att man ska va'. Typ kommun- eller statsanställd.

Men jag är inte säker.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara berättigad till de 2000 bathen ska man ha en anställning med mindre än 15000 i månaden.

Statlig eller privat har ingen betydelse.

Poffa

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt. Man måste ha en anställning med lön. Och därmed faller många av de fattigaste bort.

Vad gäller att hjälpa de fattiga så finns många statsfinansiellt billiga saker man kan göra.

T.ex så kan man införa lagar och regler som olagliggör ockerränta. 5% per månad och upp tas

ut av många näringsidkare på landet och är ett effektivt sätt att förslava fattiga och komma åt

nödställdas mark billigt. För på landet är det svårt att låna 50 000 baht med mark som säkerhet

i banken. 500 000 går bra. 50 000 är jättesvårt.

Det här skulle vara hjälp som verkligen riktade sig till utsatta och fattiga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...