Jump to content
IGNORERAD

Avliva hund.


stefan5300

Recommended Posts

stefan5300

En av mina hundar har blivit förlamad i bakdelen av kroppen och kan ju då inte gå, det hände sent i går kväll. Någon som vet om det finns någon smärtfri och human avlivningsmetod, ska tala med dem på djursjukhuset också.

 

Ska ge henne några dagar till hon kan ju repa sig, kanske ätit något olämpligt, blivit biten av en orm eller något annat kryp.

IMG_1084.JPG.8ce30cfc7e6361605e6bf77f050f1f1f.JPG

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 35
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • stefan5300

    6

  • conservator

    3

  • thomas001

    3

  • LOSForever

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

thomas001

Det kan väl vetrinären fixa. Har sett att du har haft honom där tidigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
16 minuter sedan, skrev thomas001:

Det kan väl vetrinären fixa. Har sett att du har haft honom där tidigare.

 

Men de avlivar väl inte gärna hundar i Thailand.

Får väl se hur det går med henne, hon viftade på svansen då jag pratade med henne och hon tog även några steg nyss men det var jäkligt ostabilt precis som när de varit nersövda.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
15 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Men de avlivar väl inte gärna hundar i Thailand.

Får väl se hur det går med henne, hon viftade på svansen då jag pratade med henne och hon tog även några steg nyss men det var jäkligt ostabilt precis som när de varit nersövda.

Här fixar vår vetrinär det iallafall utan problem. 

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 timme sedan, skrev thomas001:

Här fixar vår vetrinär det iallafall utan problem. 

 

Hade veterinären här nyss och han avlivar inte hundar.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner

Ett väl riktat knytnävslag i bakhvudet på hunden så¨dör den direkt, men slå hårt

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Först beklagar jag och känner med dig för hunden, bävar redan lite för när min egen Thaihund ska bli gammal och sjuk, han är ju 7-8 år nu.

 

I Sverige på landsbygden är det ju ett skott ifrån bössan eller en grytpistol dom gäller, så har vi tagit bort både hundar och katter som hsr blivit gamla och fått krämpor i vår släkt i generation efter generation, men tror att det kan bli svårt att hitta någon som vill göra detta i Thailand, men fråga om du kan få låna en pistol eller bössa och göra det själv.

 

Det är enligt mig det mest humana sättet att sköta detta på, märkligt nog talade jag och en kompis precis om detta igår, han sa att han aldrig i livet skulle ta i väg sin hund ut på en resa till någon okänd människa och en ny plats för att dö, han brukar ha valt ut en plats och placerat ut en spade där, dit tar han med hunden som är helt lugn och ovetande om vad som väntar, klappar den en sista gång håller grytpistolen bakom huvudet på hunden som aldrig ser den, så får den ett direktskott i huvudet och dör utan att ha anat något, gått upp i puls, ha rest eller träffat någon okänd, allt sker i lugn och ro på hemmaplan.

 

Att äldre hundar drabbas av återkommande förlamningar och drar bakbenen efter sig är inte helt ovanligt, då brukar det vara dags.

Mvh isan lover

 

 

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
9 minuter sedan, skrev Isan Lover:

men fråga om du kan få låna en pistol eller bössa och göra det själv.

 

Tror inte du har träffat Stefan, kan lova att han inte är den som skjuter sin egen hund själv.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
11 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Tror inte du har träffat Stefan, kan lova att han inte är den som skjuter sin egen hund själv.

Hej

Nej jag har nog inte träffat honom, men jag vidhåller att det är ett mycket skonsamt och värdigt sätt att lösa problemet på, men det kan mycket väl vara så att han tillhör dom människor som inte kan utföra detta och då ska man nog inte ens överväga det.

Själv tycker jag att man efter ett långt liv tillsammans mycket väl kan säga farväl till varandra och skiljas åt med ett skott, men det kan ju bero på att man är uppväxt med detta och ser det som naturligt.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

men jag vidhåller att det är ett mycket skonsamt och värdigt sätt att lösa problemet på,

 

11 minuter sedan, skrev Isan Lover:

Själv tycker jag att man efter ett långt liv tillsammans mycket väl kan säga farväl till varandra och skiljas åt med ett skott, men det kan ju bero på att man är uppväxt med detta och ser det som naturligt.

 

Håller med dig, men tror inte Stefan är killen som skjuter sin egen hund.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
1 timme sedan, skrev Scandinaviancorner:

Ett väl riktat knytnävslag i bakhvudet på hunden så¨dör den direkt, men slå hårt

 

Du läste tydligen inte hela inlägget jag skrev, knytnävar kan du använda att slå ihjäl de du tycker om.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Scandinaviancorner
12 minuter sedan, skrev stefan5300:

 

Du läste tydligen inte hela inlägget jag skrev, knytnävar kan du använda att slå ihjäl de du tycker om.

Men så skjut den då..va är det för märkvärdigt med det..  Lider den skall den avlivas

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vill du själv bli behandlad om du blir förlamad från midjan och nedåt ?

Eftersom thaifolk inte sällan behandlar hundar bättre än folk kanske du/ni kan förstå varför de har problem med att avliva en hund.

Vänta någon/några dagar så kanske (förhoppningsvis) går förlamningen över eller avtar något - om inte................

Själv skulle jag be någon med slaktmask att ge hunden ett skott i huvudet, eller hur gör ni där uppe i spenaten när ni avlivar boskap/grisar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min farbror i Jämtland tog ut uttjänta hundar i skogen och sköt dom. Bättre det än att dom får lida sa han.

En av frugans hundar är sjuk så jag föreslog henne en spruta av veterinären. Hon svarade att jag är också gammal och undrade ombjag också ville ha en spruta [emoji1]




Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

thomas001
1 timme sedan, skrev evert 1:

Hur vill du själv bli behandlad om du blir förlamad från midjan och nedåt ?

Eftersom thaifolk inte sällan behandlar hundar bättre än folk kanske du/ni kan förstå varför de har problem med att avliva en hund.

Vänta någon/några dagar så kanske (förhoppningsvis) går förlamningen över eller avtar något - om inte................

Själv skulle jag be någon med slaktmask att ge hunden ett skott i huvudet, eller hur gör ni där uppe i spenaten när ni avlivar boskap/grisar ?

Som hund skulle jag inte vilja bli borttagen som det görs med grisar och kor här på landsbygden. Här binds fötterna ihop med rep,sen sticks dom med kniv och tappas på sitt blod och får sakta avlida.

Här snackar vi om att få höra en stucken gres. Grymt.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Avvakta och se om det släpper, annars intravenös avlivning såklart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Min hund hade samma symptom. Det visade sig att hon fått något som heter erlichios,tror det stavas så.det hade hon fått från fästingbett.jag fick då keflex utskrivet o det blev bra.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev vilja:

Hej. Min hund hade samma symptom. Det visade sig att hon fått något som heter erlichios,tror det stavas så.det hade hon fått från fästingbett.jag fick då keflex utskrivet o det blev bra.

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
 

 

Finns det liv finns det hopp

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta hunden till veterinären för undersökning till att börja med, det här kan vara något som gott och väl går att bota med mediciner och vila som folk har påpekat i tråden. Det kan vara svårt att få tag i en veterinär som avlivar hundar, en bekant i Ban Phe fick höra sig för hos sex stycken innan han hittade en som avlivade hans cancersjuke hund.

 

Det som veterinärer använder för avlivning är en kombination av lugnande medel och en överdos av någon narkospreparat givna intravenöst, så du kan ju höra om din veterinär kan kompromissa med sitt buddhistiska samvete med att skriva ut preparaten och sätta en iv-infart på hunden, som du sedan själv sprutar in medicinerna i.

 

För jävligt i alla fall, lycka till.

Ändrades av lauri
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
10 timmar sedan, skrev evert 1:

Hur vill du själv bli behandlad om du blir förlamad från midjan och nedåt ?

Eftersom thaifolk inte sällan behandlar hundar bättre än folk kanske du/ni kan förstå varför de har problem med att avliva en hund.

Vänta någon/några dagar så kanske (förhoppningsvis) går förlamningen över eller avtar något - om inte................

Själv skulle jag be någon med slaktmask att ge hunden ett skott i huvudet, eller hur gör ni där uppe i spenaten när ni avlivar boskap/grisar ?

Hej

Slaktmask används i Sverige, men i Isaan brukar dom dra till grisen med ett järnrör eller påk i huvudet så den blir medvetslös, sen skära halsen av den och tappa blodet på flaskor, har ännu inte sett någon använda slaktmask i Thailand.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
3 timmar sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Slaktmask används i Sverige, men i Isaan brukar dom dra till grisen med ett järnrör eller påk i huvudet så den blir medvetslös, sen skära halsen av den och tappa blodet på flaskor, har ännu inte sett någon använda slaktmask i Thailand.

Mvh isan lover

Tur att platser utvecklas och Isaan leder väl inte om man säger så, det låter som att du njuter lite i uttrycken "påk i huvudet" "skära av halsen" på tal om att ev. avliva en kamrat !

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en hund som blev påhoppad av en annan hund. Det resulterade i en ryggmärgsblödning vilket gjorde henne förlamad i bakbenen.

Jag körde in henne till veterinären där dom konstaterade skadan. Hon blev inskriven några dagar så blödningen slutade efter några dagar släppte förlamningen i ena benet,

men det tog kanske en månad innan den släppte på andra benet. Hon blev aldrig hundra procent återställd men levde ett lyckligt hundliv ytterligare sju år efter olyckan.

 

Vad jag vill säga är att innan du vet orsaken kanske du inte skall avliva hunden.

Det kan vara temporärt. Men om det är en ryggmärgsblödning bör hunden hållas i stillhet dom närmaste dagarna.

Ändrades av Dannep4
Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300
20 timmar sedan, skrev Scandinaviancorner:

Men så skjut den då..va är det för märkvärdigt med det..  Lider den skall den avlivas

 

Jag skrev human och smärtfri avlivning.
Nä det är inte alls anmärkningsvärt att avliva en hund, det får man nog räkna med om man har valt att skaffa hund.

 

Men att försöka att slå ihjäl en hund med knytnävarna är ju något så djävla dumt om man nu inte vet exakt till 100 % hur man gör.

 

Men hur eller hur så har hon blivit piggare.

IMG_1091.JPG.07f4377738dcadff061e07dc28790996.JPG


 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...