Jump to content
IGNORERAD

Svårt sjuk i Thailand - får ingen sjukpenning


oskarnord

Recommended Posts

  • Svar 30
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    4

  • evert 1

    2

  • Wangthong

    2

  • Romper

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Isan Lover

Hej

Så är det nog, har hört många som har råkat ut för detta genom åren, Försäkringskassan tar bara ansvar inom EU, reser man till ex.vis till Thailand får man ordna försäkring själv, via hemförsäkring 45 dagar eller separat reseförsäkring.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Isan Lover:

Hej

Så är det nog, har hört många som har råkat ut för detta genom åren, Försäkringskassan tar bara ansvar inom EU, reser man till ex.vis till Thailand får man ordna försäkring själv, via hemförsäkring 45 dagar eller separat reseförsäkring.

Mvh isan lover

Du är alltid snabb på att svara. Men ta och läs vad som står. Det finns inga försäkringar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
6 minuter sedan, skrev oskarnord:

Du är alltid snabb på att svara. Men ta och läs vad som står. Det finns inga försäkringar!

Hej

Med försäkring får man åtminstone ersättning för själva dom kostnader som sjukdomen alternativt skadan orsakar, någon lön eller sjukersättning får man väl inte, det bästa man kan göra är väl att ta ut semester om man har någon kvar.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev oskarnord:

Du är alltid snabb på att svara. Men ta och läs vad som står. Det finns inga försäkringar!

Om man blir sjuk utomlands,utanfor EU sa galler samma regler for alla

Link to comment
Dela på andra sajter

38 minuter sedan, skrev Romper:

Om man blir sjuk utomlands,utanfor EU sa galler samma regler for alla

Vore det olika regler så vore det anmärkningsvärt!

Jag förstår killens överraskning iom att det inte står något på hemsidan om att du inte får sjukpenning utanför EU. 

Måste väl vara en klar miss från försäkringskassan?

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev Wangthong:

Vore det olika regler så vore det anmärkningsvärt!

Jag förstår killens överraskning iom att det inte står något på hemsidan om att du inte får sjukpenning utanför EU. 

Måste väl vara en klar miss från försäkringskassan?

Jovisst, aker man pa semester sa ska man ju givetvis ha ersattning ifran FK...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Romper:

Jovisst, aker man pa semester sa ska man ju givetvis ha ersattning ifran FK...

 

Åker man på semester så har man semesterersättning från jobbet.

Blir du sjukskriven så kan du avbryta semestern och ta sjukpenning istället. Då har du rätt att ta ut den uteblivna semestern vid annat tillfälle. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det är väldigt tydligt vilka regler som gäller på Försäkringskassan

 

Tog mig mindre än en minut att googla fram detta:

 

Blir du akut sjuk när du är i ett annat EU-land kan du få sjuklön eller sjukpenning. Du ska göra sjukanmälan till din arbetsgivare eller Försäkringskassan den första dagen du är sjuk. Det gäller också i vissa länder utanför EU som Sverige har konvention om social trygghet med.
Om du blir sjuk i ett land utanför EU som Sverige inte har avtal med kan du inte få sjukpenning förrän du är tillbaka i Sverige.

 

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=4&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwi3oIml7sPTAhXF6CwKHdVBC60QFggyMAM&url=http%3A%2F%2Fwww.konstnarsnamnden.se%2FSve%2FInformationssidor%2FPDFer%2FOm%20du%20%C3%A4r%20sjuk%20och%20inte%20kan%20arbeta.pdf&usg=AFQjCNFGW_H5PwVJ28_QQ_uYYKlG6ifisA

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Reglerna måste ha ändrats eller hur man tolkar dessa regler när det gäller sjuklön.

Frugan blev sjuk när vi var utomlands (visserligen för väldigt många år sedan) hon skickade ett kort till FK där och sjukskrev sig och fick sjuklön från dagen EFTER det att kortet poststämplats.

Detta var så länge sedan att arbetsgivaren INTE betalde någon sjuklön utan endast FK = INNAN vi var med i EU.

För övrigt är "semesterersättningen" din  egna pengar som arbetsgivaren undanhållit "sparat". Kan du inte utnyttja din semester p.g.a. sjukdom har du rätt till sjuklön, från först arbetsgivare och därefter från FK.

Semestern har du sedan rätt att ta ut vid ett senare tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var som tusan, man kan alltså få sjukpenning under en betald semester. Där har man ju helt klart missat nåt vad det gäller att utnyttja sina rättigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Det var som tusan, man kan alltså få sjukpenning under en betald semester.

Nej

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Nemo:

Det var som tusan, man kan alltså få sjukpenning under en betald semester. Där har man ju helt klart missat nåt vad det gäller att utnyttja sina rättigheter.

Är det inte så att din semester avbryts om du blir sjuk och du får sjukpenning istället för semesterlön. Semestern får du fortsätta när du blivit frisk eller vid ett annat tillfälle. Man kan väl inte få både och ?

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite beroende på arbetsgivare och deras resonemang.

Du kan avbryta semestern om du blir sjuk och begära få ut sjuklön, först från arbetsgivare och fortsättningsvis från FK om du blir sjuk en längre period.

Har du fått ut din semesterersättning INNAN du gick på semester behöver du INTE betala tillbaka den, dock kan arbetsgivaren TVINGA dig att senare ta ut obetald semester (du har ju redan fått ut ersättningen). Du har RÄTT att ta ut den semester som du gick miste om när du blev sjuk.

Arbetsgivaren och du kan tillsammans även komma överens om andra lösningar:sick:

En del arbetsgivare betalar ut semestersättningen även om du inte tar semester, andra gör det inte.

5:e veckan förfogar du själv över, om du vill spara eller ta ut den när det dig passar, arbetsgivaren kan och har rätt att ha andra synpunkter och då gäller att 5:e veckan(orna tas ut i sammanband med ordinarie semester om ingen överenskommelse kommer till stånd mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger han i artikeln. "Jag får inte ens för de dagar då jag befunnit mig hemma i Sverige. Då måste jag ha ett svenskt läkarintyg. Det räcker inte med den tjocka sjukjournal från Thailand som beskriver hur sjuk jag varit och vilken behandling jag fick."

 

Han åkte tillbaka från Thailand torsdag den 16:e mars, uppsökte Sunderby sjukhus nästa dag och började jobba igen på måndag efter helgen. Då spelar det nog ingen roll hur mycket sjukhusjournaler från tid som varit han hade med sig, någon sjukpenning blir det inte för dom dagarna.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev oskarnord:

 

Ligger nog en hund begraven här....

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag  fick problem med foten på semestern i fjol så jag ringde och sjuk skrev mig till jobbet därefter åkte jag till Buriram sjukhus och blev behandlad och fick ett 3 veckors sjukintyg som jag lämnade till jobbet när jag kom hem inga problem allt flöt bra med alla pappren och semestern blev stoppad då jag ringde och sjuk anmälde mig  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev soi covboy:

jag  fick problem med foten på semestern i fjol så jag ringde och sjuk skrev mig till jobbet därefter åkte jag till Buriram sjukhus och blev behandlad och fick ett 3 veckors sjukintyg som jag lämnade till jobbet när jag kom hem inga problem allt flöt bra med alla pappren och semestern blev stoppad då jag ringde och sjuk anmälde mig  mvh

 

Fick du sista(3:e) veckan från FK?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

det var 4 veckor jag var sjuk inte 3 och ja jag fick 2 veckor utan problem från FK  mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
16 timmar sedan, skrev evert 1:

Lite beroende på arbetsgivare och deras resonemang.

Du kan avbryta semestern om du blir sjuk och begära få ut sjuklön, först från arbetsgivare och fortsättningsvis från FK om du blir sjuk en längre period.

Har du fått ut din semesterersättning INNAN du gick på semester behöver du INTE betala tillbaka den, dock kan arbetsgivaren TVINGA dig att senare ta ut obetald semester (du har ju redan fått ut ersättningen). Du har RÄTT att ta ut den semester som du gick miste om när du blev sjuk.

Arbetsgivaren och du kan tillsammans även komma överens om andra lösningar:sick:

En del arbetsgivare betalar ut semestersättningen även om du inte tar semester, andra gör det inte.

5:e veckan förfogar du själv över, om du vill spara eller ta ut den när det dig passar, arbetsgivaren kan och har rätt att ha andra synpunkter och då gäller att 5:e veckan(orna tas ut i sammanband med ordinarie semester om ingen överenskommelse kommer till stånd mellan arbetsgivare och arbetstagare.

 

Jobbigt att förhålla sig till regler.

Själv gillar jag att vara lite flexibel. 

36 dagar semester

503,11 timmar i komp (7,5t per dag)

 

Ska nog ta mig en semester om min flexibilitet tillåts.

 

 

Feriedagar.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Jobbigt att förhålla sig till regler.

Själv gillar jag att vara lite flexibel. 

36 dagar semester

503,11 timmar i komp (7,5t per dag)

 

Ska nog ta mig en semester om min flexibilitet tillåts.

 

 

Feriedagar.jpeg

 

Skönt med mycket sparat! Kan bli en fin semester!

 

Tråkigt om firman går i konken å mycket av det fryser inne.

Konkursförvaltaren följer boken. Har inte koll på norkska semesterlagstiftningen.

I Sverige får man vid konkurs bara ersättning för en sparad vecka/år.

Komp kan brinna inne helt eller delvis om den inte är inarbetat på ett korrekt/lagligt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev samet:

 

Skönt med mycket sparat! Kan bli en fin semester!

 

Tråkigt om firman går i konken å mycket av det fryser inne.

Konkursförvaltaren följer boken. Har inte koll på norkska semesterlagstiftningen.

I Sverige får man vid konkurs bara ersättning för en sparad vecka/år.

Komp kan brinna inne helt eller delvis om den inte är inarbetat på ett korrekt/lagligt sätt.

 

Har man råd att ha en slöfock som mig anställd, så tror jag inte att man går i konkurs.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

 

Har man råd att ha en slöfock som mig anställd, så tror jag inte att man går i konkurs.

 

 

Saknar dina matlagningstips :big_smile:

 

/enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
4 timmar sedan, skrev Enis:

 

 

Saknar dina matlagningstips :big_smile:

 

/enis

 

 

Där sa du något.

Då jag befinner mig i detta galna land borta i öster, så lagar jag fantastisk mat varje kväll.

Endast de finaste råvarorna och samma mat varje dag.

 

Ska nog dokumentera i kväll när jag kommer hem

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
On 2017-4-28 at 11:46, skrev andrejsdenruskige:

 

Jobbigt att förhålla sig till regler.

Själv gillar jag att vara lite flexibel. 

36 dagar semester

503,11 timmar i komp (7,5t per dag)

 

Ska nog ta mig en semester om min flexibilitet tillåts.

 

 

Feriedagar.jpeg

 

Hehe det var inte mycket, själv hade jag 222 dagars betald semester när jag åkte hem 3:e December. Hade ledigt till 27 April och 77 dagar kvar när jag åkte iväg igen :-)

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...