Jump to content
IGNORERAD

Ny jobbtelefon, vad ska man välja?


Mankan

Recommended Posts

2 minuter sedan, skrev Mankan:

Elektromagnetiskt induktion. Det är knappast någon ny företeelse.

Nä men den är inte trådlös.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 78
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leadbelly

    17

  • Soengsang

    13

  • Mankan

    9

  • frason

    7

Mest aktiva i denna tråd

8 minuter sedan, skrev JJC:

Jag var iPhone fan i många år. Samtidigt som jag använde Note2, Note4 och nu Edge 7

Det lär inte bli fler iPhone för min del om de inte kommer med något revolutionerande. 

 

Typ samma här ang iPhone, Note 2/4 köper jag, men har inte förstått mig på den rundade skärmen på Edge, tycker dels att det ser ut som lite skärmyta går bort, samt gör den mindre tålig.

Har egentligen inte varit något fan av Samsung, har haft HTC och LG(med trådlös laddning som tydligen inte finns) och vägrat SS, men nu Galaxy A9 pro, som jag är sjukt nöjd med, dels skärmstorleken samt batteriet på 5000mAh.

Men tänkte byta nu till C9 Pro, som har USB C och 6 gb ram minne och nougat.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev leadbelly:

Nä men den är inte trådlös.

Magnetfältet är trådlöst, jag lovar

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev leadbelly:

Nä men den är inte trådlös.

 

Är du också från Tavelsjö eller?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev uptoyou:

Roligt att spela dum eller?

Kan inte svara på din fråga då jag inte förstår????

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Mankan:

Magnetfältet är trådlöst, jag lovar

Möjligen men du kan inte ladda kraft.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Typ samma här ang iPhone, Note 2/4 köper jag, men har inte förstått mig på den rundade skärmen på Edge, tycker dels att det ser ut som lite skärmyta går bort, samt gör den mindre tålig.

Har egentligen inte varit något fan av Samsung, har haft HTC och LG(med trådlös laddning som tydligen inte finns) och vägrat SS, men nu Galaxy A9 pro, som jag är sjukt nöjd med, dels skärmstorleken samt batteriet på 5000mAh.

Men tänkte byta nu till C9 Pro, som har USB C och 6 gb ram minne och nougat.

Det finns massor med grejer i den runda kanten tex nyhetsflöde, Edge apps, natt klocka och lite till.

Jag älskar det, med en finger rörelse äger jag hela telefonen.

Det tog tid att lära sig och instruktionsbok är ganska tjock om man skriver ut den.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minuter sedan, skrev leadbelly:

Möjligen men du kan inte ladda kraft.

 

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.99435/sa-funkar-tradlos-laddning

abf6e7be.jpg

Ström tillförs en antenn i koppar med en viss resonansfrekvens (1).

En annan antenn med samma resonansfrekvens förs nära den strömförande antennen. När antennerna är tillräckligt nära börjar energin vandra över från den ena antennen till den andra (2). Det uppstår en så kallad tunnel. Avståndet får vara högst några meter.

Energin som den andra antennen fångar upp används för att ladda till exempel en bärbar dators batterier (3). Energi som inte absorberas av den andra antennen återgår till sin källa, antennen med strömmen (4). Människor eller saker i omgivningen påverkas inte eftersom de inte har samma resonansfrekvens som antennerna.

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev leadbelly:

Möjligen men du kan inte ladda kraft.

De är klart man kan. Att man kan inducera ström till en spole via ett magnetfällt är väl knappast något nytt. 

Redan när jag gick skolan på 80 talet hörde jag talas om att man kunde sno ström från en kraftledning genom att ringla kabel under för att bilda en spole.

 

Den trådlösa strömmen är här

Elektricitet skickas redan trådlöst i elektriska tandborstar och vattenkokare. Nu ska strömmen skickas över större avstånd så att även din dator och tv kan slippa sladdar. Se här hur det fungerar.

3 november 2014 av Anne Lykke 

#trådlös #elektricitet

Rendan nu kan elektricitet skickas trådlöst, men bara över korta avstånd. Det sker exempelvis i eltandborstar, där en kopparspole i laddaren omvandlar el till ett magnetfält. Magnetfältet fångas upp av en kopparspole i tandborsten, varpå fältet omvandlas till elektricitet igen.

Problemet är att energin går förlorad om avståndet mellan spolarna är för stort.

El rör sig trådlöst genom luften

Ett nytt sätt att använda tekniken gör dock att energin kan skickas över större avstånd utan att gå förlorad.

Hemligheten är att göra spolarna i systemet resonanta, så att magnetfälten pulserar i samma takt. På så sätt bevaras energin.

I framtiden kan en spole vara inbyggd i din tv och strömmen kan skickas trådlöst från en spole i väggen som är ansluten till elnätet.

 

http://illvet.se/teknologi/energi/video-tekniken-bakom-tradlos-el

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Är du också från Tavelsjö eller?

Vad har Tavelsjö med elektromagnetism att göra.

Gå och lägg dig,

Eller ännu bättre gå på sängen.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Mankan:

De är klart man kan. Att man kan inducera ström till en spole via ett magnetfällt är väl knappast något nytt. 

Redan när jag gick skolan på 80 talet hörde jag talas om att man kunde sno ström från en kraftledning genom att ringla kabel under för att bilda en spole.

 

Den trådlösa strömmen är här

Elektricitet skickas redan trådlöst i elektriska tandborstar och vattenkokare. Nu ska strömmen skickas över större avstånd så att även din dator och tv kan slippa sladdar. Se här hur det fungerar.

3 november 2014 av Anne Lykke 

#trådlös #elektricitet

Rendan nu kan elektricitet skickas trådlöst, men bara över korta avstånd. Det sker exempelvis i eltandborstar, där en kopparspole i laddaren omvandlar el till ett magnetfält. Magnetfältet fångas upp av en kopparspole i tandborsten, varpå fältet omvandlas till elektricitet igen.

Problemet är att energin går förlorad om avståndet mellan spolarna är för stort.

 

 

 

El rör sig trådlöst genom luften

Ett nytt sätt att använda tekniken gör dock att energin kan skickas över större avstånd utan att gå förlorad.

Hemligheten är att göra spolarna i systemet resonanta, så att magnetfälten pulserar i samma takt. På så sätt bevaras energin.

I framtiden kan en spole vara inbyggd i din tv och strömmen kan skickas trådlöst från en spole i väggen som är ansluten till elnätet.

 

http://illvet.se/teknologi/energi/video-tekniken-bakom-tradlos-el

Ja det verkar ju bra ,men hur går det med magnetiseringen i luften redan nu bråkar man ju om 400k volt

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev leadbelly:

Ja det verkar ju bra ,men hur går det med magnetiseringen i luften redan nu bråkar man ju om 400k volt

Vem fan har 400V i en telefonladdare?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Vem fan har 400V i en telefonladdare?

Du förmodligen för du verkar överspänd.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Mankan:

Nu var det dags för en ju jobblur som man antagligen få dras men i minst 3 år. Det finns några att välja på men alternativen står mellan iPhone 6S och Samsung Galaxy S7

 

iPhone 6S

Smidigare, jag har redan en stor lite otymplig Android Oneplus 2

Stabilare operativ 

 

Samsung S7

Lovade mig själv att aldrig skaffa en Samsung igen sedan min (galaxy S4), nu blir det visserligen jobbets men det är jag som måste dras med den.

Försökte läsa mig dill vad det är för laddkontakt på Samsung men det verkar inte så lätt att hitta är det fortfarande micro USB.

Nyare och antagligen lite mer funktioner? Mer funktioner är inte alltid till fördel

 

Hur är batteritiderna? Någon som har erfarenhet. Ett av de stora problemen med min tidigare privata Samsung var att få batteriet att hålla en dag. 

 

 

 

 

Valet styrs av vilka datorer / plattor du Har!  

 

Windows eller Chrome  Samsung. 

 

Har du bara Apples grejorna så är det en iphone 6S räcker i 3-4 år. 

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev pigge01:

 

Valet styrs av vilka datorer / plattor du Har!  

Nej.

För 5 år sen möjligen. Idag är det irrelevant.

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Mankan:

De är klart man kan. Att man kan inducera ström till en spole via ett magnetfällt är väl knappast något nytt. 

Redan när jag gick skolan på 80 talet hörde jag talas om att man kunde sno ström från en kraftledning genom att ringla kabel under för att bilda en spole.

 

Den trådlösa strömmen är här

Elektricitet skickas redan trådlöst i elektriska tandborstar och vattenkokare. Nu ska strömmen skickas över större avstånd så att även din dator och tv kan slippa sladdar. Se här hur det fungerar.

3 november 2014 av Anne Lykke 

#trådlös #elektricitet

Rendan nu kan elektricitet skickas trådlöst, men bara över korta avstånd. Det sker exempelvis i eltandborstar, där en kopparspole i laddaren omvandlar el till ett magnetfält. Magnetfältet fångas upp av en kopparspole i tandborsten, varpå fältet omvandlas till elektricitet igen.

Problemet är att energin går förlorad om avståndet mellan spolarna är för stort.

El rör sig trådlöst genom luften

Ett nytt sätt att använda tekniken gör dock att energin kan skickas över större avstånd utan att gå förlorad.

Hemligheten är att göra spolarna i systemet resonanta, så att magnetfälten pulserar i samma takt. På så sätt bevaras energin.

I framtiden kan en spole vara inbyggd i din tv och strömmen kan skickas trådlöst från en spole i väggen som är ansluten till elnätet.

 

http://illvet.se/teknologi/energi/video-tekniken-bakom-tradlos-el

 

Man har även byggt vägsträckor med inbyggd induktionsladdning för olika fordon som drivs på el, både personbilar och lastbilar, obs detta är ännu bara på prov!

 

Om testerna med superkondensatorer faller väl ut så kommer det endast att ta ett par minuter att ladda en elbil om ett par år, då är vägarna med induktionsladdning endast lönsamt för lastbilar.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Mankan:

Ja Citrix Secure Hub eller vad det heter och det där med kontakterna har jag även hört. En av IT-avdelnings viktigaste uppgifter är att göra saker så krångligt och besvärligt som möjligt för personalen ;)

Är inte säker på att det är IT's viktigaste uppgift. Men att de tänker mer på att göra livet lätt för sig själva än att göra det lätt för användarna, köper jag. De flesta IT-avdelningar bryr sig sällan om att användarna har så bra och lättanvända system som möjligt. 

På jobbet är det många som kör Samsung privat men på jobbet kör vi Iphone, är väl för synkens skull eller att chefen har en Iphone.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev frason:

Nej.

För 5 år sen möjligen. Idag är det irrelevant.

Nja håller jag inte med om eller går det ringa etc via en ipad/mac med en android telefon?

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev frason:

Tomte.

Med eller utan släde? Jag gissar på slädlös...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Välj vad som helst förutom något från Apple.

Sedan spelar det nog ingen roll, ju dyrare ju snabbare och bättre.

Men personligen hade jag väntat till hösten för Samsung note 8. ( jag väntar själv på det)

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev scorpio63:

 

Men personligen hade jag väntat till hösten för Samsung note 8. ( jag väntar själv på det)

 

Här hjälper det inte att vänta till hösten...

 

Vi får vänta ett par år tills nästa utbyte av sortiment

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Enis:

 

Här hjälper det inte att vänta till hösten...

 

Vi får vänta ett par år tills nästa utbyte av sortiment

 

/Enis

Inte alls, det är validerat och klart att den släpps till hösten, note 7 var riktigt bra innan några brann upp.

Note 8'an lär vara ett snäpp vassare än S8'an så det blir nog kalas.

Sitter med en note 4 nu som jag vägrar byta ut innan jag hittar något bättre, än verkar det inte finnas.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Tallviking:

Duellen: Android 7 mot IOS 10 – vi utser vinnaren

 

http://m3.idg.se/2.1022/1.587341/mobilkriget-vinnare

 

Det är nog mer än den där testen som är intressant.

Har i kina gick det tex inte att registrera tunnelbear VPN på IOS, I Android funkade det utan problem.

Och det berodde inte på Kinas block, jag hade programmen reggade och uppsatta . 

Men IOS nallen fick aldrig någon konfirmering på registrationen.

 

Där är helt klart Apple som sätter blocken.

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...