Jump to content
IGNORERAD

Stöd och bidrag för Thailändare i Sverige


carpediem86

Recommended Posts

carpediem86

Hej!

Jag tänkte bara kolla av så man inte missar något man har rätt till. Jag arbetar och har en normal inkomst och Aum som numera bor med mig här i Sverige (från Thailand) får snart sitt personnummer och har UT. Hon planerar att läsa SFI nu innan sommaren och sedan Svenska på universitetet två terminer för att lära sig Svenska helt. De går i ett lite snabbare tempo på universitetet och hon lär sig snabbt, så det är främst därför hon vill läsa där. 

 

Personer med UT med anledning att man är flykting verkar få CSN bidrag t.ex och de flesta grupper av personer som bor i Sverige har rätt till diverse olika stöd/bidrag. Finns det något som Aum har rätt till? Vad jag kan se kan hon inte få CSN bidrag när hon studerar varken på SFI eller universitet och inget alls egentligen? 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • carpediem86

    7

  • acarls

    3

  • Wanchai

    2

  • frason

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej!

Jag tänkte bara kolla av så man inte missar något man har rätt till. Jag arbetar och har en normal inkomst och Aum som numera bor med mig här i Sverige (från Thailand) får snart sitt personnummer och har UT. Hon planerar att läsa SFI nu innan sommaren och sedan Svenska på universitetet två terminer för att lära sig Svenska helt. De går i ett lite snabbare tempo på universitetet och hon lär sig snabbt, så det är främst därför hon vill läsa där. 
 
Personer med UT med anledning att man är flykting verkar få CSN bidrag t.ex och de flesta grupper av personer som bor i Sverige har rätt till diverse olika stöd/bidrag. Finns det något som Aum har rätt till? Vad jag kan se kan hon inte få CSN bidrag när hon studerar varken på SFI eller universitet och inget alls egentligen? 

Inga bidrag förrän hon fått permanent uppehållstillstånd, och inget för SFI. Läser hon däremot svenska på universitet, kan hon få CSN så snart hon har PUT.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

46 minuter sedan, skrev carpediem86:

Hej!

Jag tänkte bara kolla av så man inte missar något man har rätt till. Jag arbetar och har en normal inkomst och Aum som numera bor med mig här i Sverige (från Thailand) får snart sitt personnummer och har UT. Hon planerar att läsa SFI nu innan sommaren och sedan Svenska på universitetet två terminer för att lära sig Svenska helt. De går i ett lite snabbare tempo på universitetet och hon lär sig snabbt, så det är främst därför hon vill läsa där. 

 

Personer med UT med anledning att man är flykting verkar få CSN bidrag t.ex och de flesta grupper av personer som bor i Sverige har rätt till diverse olika stöd/bidrag. Finns det något som Aum har rätt till? Vad jag kan se kan hon inte få CSN bidrag när hon studerar varken på SFI eller universitet och inget alls egentligen? 

Går faktiskt att få studiestöd även utan PUT

Bl.a.

Du har barn med en svensk medborgare

Du har uppehållsrätt och varaktig anknytning till Sverige

 

Kolla här:

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/utlandsk-medborgare-villkor/annat-medborgarskap

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
5 minuter sedan, skrev acarls:

Går faktiskt att få studiestöd även utan PUT

Bl.a.

Du har barn med en svensk medborgare

Du har uppehållsrätt och varaktig anknytning till Sverige

 

Kolla här:

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/utlandsk-medborgare-villkor/annat-medborgarskap

 

Okej, men det går inte i vårt fall då? Vi har inga barn och jag är osäker på vad som menas med "Du har uppehållsrätt och varaktig anknytning till Sverige"

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev carpediem86:

 

Okej, men det går inte i vårt fall då? Vi har inga barn och jag är osäker på vad som menas med "Du har uppehållsrätt och varaktig anknytning till Sverige"

Följ länken under punkten i första länken :haha:

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/utlandsk-medborgare-villkor/annat-medborgarskap/uppehallsratt-och-varaktig-anknytning-1.2959

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att man kan få en bonus om man klarar av SFI inom en viss tid. Så var det iallafall förut. Reglerna var dock krångliga och tiden startade när man kom till Sverige och inte när man började på SFI.

En annan sak hon borde göra är att gå till Vårdcentralen och be att få en läkarundersökning för nyanlända.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Är det inte så att man kan få en bonus om man klarar av SFI inom en viss tid.

Togs bort 2014

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev carpediem86:

 

Okej, men det går inte i vårt fall då? Vi har inga barn och jag är osäker på vad som menas med "Du har uppehållsrätt och varaktig anknytning till Sverige"

Man har uppehållsrätt om man är familjemedlem till en EU-medborgare som bor i Sverige. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-20 at 09:06, skrev carpediem86:

Hej!

Jag tänkte bara kolla av så man inte missar något man har rätt till. Jag arbetar och har en normal inkomst och Aum som numera bor med mig här i Sverige (från Thailand) får snart sitt personnummer och har UT. Hon planerar att läsa SFI nu innan sommaren och sedan Svenska på universitetet två terminer för att lära sig Svenska helt. De går i ett lite snabbare tempo på universitetet och hon lär sig snabbt, så det är främst därför hon vill läsa där. 

 

Personer med UT med anledning att man är flykting verkar få CSN bidrag t.ex och de flesta grupper av personer som bor i Sverige har rätt till diverse olika stöd/bidrag. Finns det något som Aum har rätt till? Vad jag kan se kan hon inte få CSN bidrag när hon studerar varken på SFI eller universitet och inget alls egentligen? 

 

Du måste inse att inga bidrag som du hört talas om gäller våra kära thaitjejer. Allt som gäller "flyktingars" bidrag gäller inte din tjej. Det är du som är "försäkringskassan", "a-kassan" m.m. Ja du är även betalningsansvarig för henne om det blir nåt fel med myndigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-04-20 at 09:06, skrev carpediem86:

Hej!

Jag tänkte bara kolla av så man inte missar något man har rätt till. Jag arbetar och har en normal inkomst och Aum som numera bor med mig här i Sverige (från Thailand) får snart sitt personnummer och har UT. Hon planerar att läsa SFI nu innan sommaren och sedan Svenska på universitetet två terminer för att lära sig Svenska helt. De går i ett lite snabbare tempo på universitetet och hon lär sig snabbt, så det är främst därför hon vill läsa där. 

 

Personer med UT med anledning att man är flykting verkar få CSN bidrag t.ex och de flesta grupper av personer som bor i Sverige har rätt till diverse olika stöd/bidrag. Finns det något som Aum har rätt till? Vad jag kan se kan hon inte få CSN bidrag när hon studerar varken på SFI eller universitet och inget alls egentligen? 

Min fru fick ca 3000 spånn/månad i studiestöd från arbetsförmedlingen under den tiden hon läste svenska på Högskola.

Man får ingen CSN innan PUT

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev JJC:

Min fru fick ca 3000 spånn/månad i studiestöd från arbetsförmedlingen under den tiden hon läste svenska på Högskola.

Man får ingen CSN innan PUT

Var det inte ett aktivitetsstöd?

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev måne:

Var det inte ett aktivitetsstöd?

Jag vet inte faktiskt vad det hette då. Frugan var och ordnade allt själv direkt efter hon kom till Sverige. Hon ville inte att jag fixar allt till henne utan ville vara självständigt och eftersom hon pratar bra engelska så var det inga problem för henne.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

33 minuter sedan, skrev JJC:

 Frugan var och ordnade allt själv direkt efter hon kom till Sverige. Hon ville inte att jag fixar allt till henne utan ville vara självständigt och eftersom hon pratar bra engelska så var det inga problem för henne.

 

 

Bra där! :clapping: Annars verkar det som om de flesta tror att de är helt handlingsförlamade och inte kan göra något på egen hand. Hur gör ni med allehanda dokument, tillstånd, KK mm. när ni är i Thailand? Överlåter ni detta till era respektive eller klarar ni av det själva?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi bor inte i Thailand så det är inga store problem än. Men klart frugan hjälper ibland då engelskan är inte så bra hos visa tjänstemän och kvinnor.

Annars brukar jag klara mig själv.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
15 timmar sedan, skrev Wanchai:

 

Du måste inse att inga bidrag som du hört talas om gäller våra kära thaitjejer. Allt som gäller "flyktingars" bidrag gäller inte din tjej. Det är du som är "försäkringskassan", "a-kassan" m.m. Ja du är även betalningsansvarig för henne om det blir nåt fel med myndigheter.

Hej

Så upplevde jag också frugans första tid i Sverige, hennes bänkkamrater på SFI fick gratis månadskort till bussen, dagpenning för att närvara på lektionerna och gratis skolmat, frugan fick köpa busskort själv, inga pengar för att deltaga på lektionerna och dom slängde hellre mat än att låta henne äta gratis, hon fick köpa skolmat om hon ville men valde då att ta med egen mat.

 

Dom elever som hade betalt och gick där när frugan började, förstörde lektionerna genom att prata på sina egna språk hela tiden, brydde sig inte alls om vad lärarna sa, dom gick kvar där på SFI flera år efter det att frugan hade lämnat detta och börjat jobba, kanske sitter dom där ännu om dom inte har gått i pension.

Mvh isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
On 2017-04-21 at 17:24, skrev JJC:

Min fru fick ca 3000 spånn/månad i studiestöd från arbetsförmedlingen under den tiden hon läste svenska på Högskola.

Man får ingen CSN innan PUT

Jag har mejlat arbetsförmedlingen nu och ska se om det kan vara möjligt. Till hösten kan hon förhoppningsvis läsa Svenska på högskola (vi har sökt redan)

 

On 2017-04-21 at 16:26, skrev Wanchai:

 

Du måste inse att inga bidrag som du hört talas om gäller våra kära thaitjejer. Allt som gäller "flyktingars" bidrag gäller inte din tjej. Det är du som är "försäkringskassan", "a-kassan" m.m. Ja du är även betalningsansvarig för henne om det blir nåt fel med myndigheter.

Jo det verkar vara så. Nu klarar vi oss helt okej ändå, men med det skattetryck som är i Sverige hade jag trott att det även fanns lite mer i en sån här situation att få hjälp med. Gratis sjukvård och skolgång är det åtminstone på UT, alltid något.. 

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev carpediem86:

Jag har mejlat arbetsförmedlingen nu och ska se om det kan vara möjligt. Till hösten kan hon förhoppningsvis läsa Svenska på högskola (vi har sökt redan)

 

Jo det verkar vara så. Nu klarar vi oss helt okej ändå, men med det skattetryck som är i Sverige hade jag trott att det även fanns lite mer i en sån här situation att få hjälp med. Gratis sjukvård och skolgång är det åtminstone på UT, alltid något.. 

Du vet väl vad du undertecknade och ditt ansvar? :)

 

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
4 timmar sedan, skrev frason:

Du vet väl vad du undertecknade och ditt ansvar? :)

 

Absolut : ) Men har vi rätt till något stöd så tar jag gärna emot det, särskilt då i princip alla andra grupper i Sverige får massor av stöd på olika sätt. Samma som när jag studerade t.ex. Jag arbetade extra och skulle kunnat klara mig utan CSN bidraget möjligen, men jag tog gärna emot det så att jag hade råd att göra lite mer som student. 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev carpediem86:

Jag har mejlat arbetsförmedlingen nu och ska se om det kan vara möjligt. Till hösten kan hon förhoppningsvis läsa Svenska på högskola (vi har sökt redan)

 

Jo det verkar vara så. Nu klarar vi oss helt okej ändå, men med det skattetryck som är i Sverige hade jag trott att det även fanns lite mer i en sån här situation att få hjälp med. Gratis sjukvård och skolgång är det åtminstone på UT, alltid något.. 

Du menar att " skattetrycket " i Sverige ska lösa dina problem, du har ju själv liksom jag en gång valt

att be en thaitjej följa med till Sverige. Försk att sköta dej själv tro inte att staten ska ta hand om dej alltid

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Boa52:

Du menar att " skattetrycket " i Sverige ska lösa dina problem, du har ju själv liksom jag en gång valt

att be en thaitjej följa med till Sverige. Försk att sköta dej själv tro inte att staten ska ta hand om dej alltid

 

Säjer han som är anställd på socialen.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev carpediem86:

Absolut : ) Men har vi rätt till något stöd så tar jag gärna emot det, särskilt då i princip alla andra grupper i Sverige får massor av stöd på olika sätt. Samma som när jag studerade t.ex. Jag arbetade extra och skulle kunnat klara mig utan CSN bidraget möjligen, men jag tog gärna emot det så att jag hade råd att göra lite mer som student. 

Jo jag vet hur det ligger till. :)

Hatar lögnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev carpediem86:

Jag har mejlat arbetsförmedlingen nu och ska se om det kan vara möjligt. Till hösten kan hon förhoppningsvis läsa Svenska på högskola (vi har sökt redan)

 

Jo det verkar vara så. Nu klarar vi oss helt okej ändå, men med det skattetryck som är i Sverige hade jag trott att det även fanns lite mer i en sån här situation att få hjälp med. Gratis sjukvård och skolgång är det åtminstone på UT, alltid något.. 

Hustruimport ska inte vara någon genväg till svensk välfärd.

Ta ditt ansvar och betala för allt.

 

Vi skattebetalare har tillräckligt tung börda.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

carpediem86
8 timmar sedan, skrev Boa52:

Du menar att " skattetrycket " i Sverige ska lösa dina problem, du har ju själv liksom jag en gång valt

att be en thaitjej följa med till Sverige. Försk att sköta dej själv tro inte att staten ska ta hand om dej alltid

Nej? Jag frågar efter vilka saker vi har rätt till i Sveriges nuvarande system. Flera saker har vi båda rätt till, som t.ex. gratis sjukvård och gratis skolgång, gratis användning av bibliotek osv. Vilket jag tycker är bra. Men vad jag tycker i frågan spelar inte heller någon roll egentligen. 

 

8 timmar sedan, skrev leifen:

Hustruimport ska inte vara någon genväg till svensk välfärd.

Ta ditt ansvar och betala för allt.

 

Vi skattebetalare har tillräckligt tung börda.

 

Nej jag tänker inte betala för allt, t.ex. behöver hon inte gå till privatläkare och betala för hela kostnaden när hon har rätt till gratis sjukvård här. Sen kan du tycka att det är fel och du kan betala för exakt allt ifall du har en fru från Thailand. Jag skrev den här frågan i ett annat forum också och där halkade folk fort in på just detta, vart skattepengarna går till. Ni kan tycka att det är dåligt att skattepengar går till att finansiera gratis sjukvård och gratis skolgång mm för folk med UT (som det är nu) men tänk även på alla pengar vi i Sverige får tillbaka pga detta. Många som kommer hit kan då lära sig Svenska och bygga på sin tidigare utbildning vid behov och sen arbeta och bidra till samhället (vilket Aum vill göra). Värre är det då med folk som flyttar till Thailand och aktivt tar bort pengar från Sverige år efter år, som då inte går tillbaka till systemet här, eller som tar hit en fru som hemmafru som inte bidrar alls till systemet utan bara använder våra gratis vägar, gratis sjukvård mm. Nu gör säkert inte någon av er två något åt det hållet med tanke på er inställning till vad skattepengar ska användas till. Men starta gärna en ny tråd om ni vill diskuttera vart skattepengarna går till istället. Det verkar vara en känslig fråga för många på olika Thailandsforum av någon anledning. 

 

PS. Om det känns bättre för er två så har jag arbetat hela mitt liv hittills, även under studietiden. Jag har bidragit med mer skattepengar än en genomsnittsperson i min ålder, samt återinfört det mesta av mina pengar i just Sverige och inte tagit bort pengar från landet. Håll er gärna till ämnet och skapa en ny tråd istället om ni vill prata mer om vad Svenska skattepengar går till. 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Boa52:

Du menar att " skattetrycket " i Sverige ska lösa dina problem, du har ju själv liksom jag en gång valt

att be en thaitjej följa med till Sverige. Försk att sköta dej själv tro inte att staten ska ta hand om dej alltid

Tydligen så läste du inte allt vad TS har skrivit i denna tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan, skrev carpediem86:

Absolut : ) Men har vi rätt till något stöd så tar jag gärna emot det, särskilt då i princip alla andra grupper i Sverige får massor av stöd på olika sätt. Samma som när jag studerade t.ex. Jag arbetade extra och skulle kunnat klara mig utan CSN bidraget möjligen, men jag tog gärna emot det så att jag hade råd att göra lite mer som student. 

Men CSN är väl egentligen bara ett lån som måste betalas tillbaka?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...