Jump to content
IGNORERAD

hyra eller köpa?


lellexp

Recommended Posts

17 timmar sedan, skrev samet:

Finns inget enkelt svar på frågan.

Alldeles för många variabler att ta hänsyn till.

 

Vet man att man valt rätt plats?

Hur länge skall man bo där, månader/år, hur många år?

Finns det någon som man vill skall ärva?

Har man nog med stålar för att betala eller måste man låna?

 

I huset du kollar kan man hyra likvärdigt för 60.000/månad.

Det är lite mer än räntekostnaderna på att låna pengarna för att köpa den...

 

Så i det aktuella fallet skulle jag hålla med @Khonis hyr!

 

Fördelen med att hyra är att det är lätt att lämna och man slipper stå med något man skall sälja den dagen man vill byta/flytta.

Finns massor med faktorer att ta hänsyn till.

 

En annan fråga... Varför just den lägenheten, finns MASSOR i Pattaya att köpa och hyra, tusentals lägenheter.

De allra flesta tyvärr med klassisk thai-style prissättning... vad någon tycker... inte vad den egentligen är värd enligt marknaden.

Så gäller att ha is i magen och pruta pruta pruta! Även nyproduktion går det bra att pruta på.

 

Flyktigt bekant som köpte 10st lägenheter i ett och samma projekt, listpris 2.000.000/st. När han köpte 10st blev priset 700.000/st istället...  

 

 

 

 

Prexis så är det enligt min uppfattning. Man häpnar över hur mycket en del kräver i hyra för sin condo, Thai, Farang som ägare same same.

Jag snackade i dag med en norrman som i flera år hyrt en normalstor Condo på View Thalai 7 i Jomtien för 20.000/månad. Men så en vacker dag fick han ett erbjudande om en snajsig lägenhet i samma hus på 170 kvadrat för samma pris och han slog naturligtvis till och skrev kontrakt för ett par år.. Norrmannen är extremt skötsam och det bidrog nog till att han fick detta erbjudande, men ändå...Erbjuds man en sån lya för 20.000/månad så är det prutläge, speciellt om man skriver kontrakt för lite längre tid.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Soengsang

    8

  • lellexp

    6

  • andrejsdenruskige

    5

  • Boa52

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

15 timmar sedan, skrev wUThai:

Endast en idi*t köper. 

 

Du som vad jag förstår boende i Sverige vore nog det om du köpte, såvida det inte var ett riktigt klipp.

 

Bor man i Thailand och har pengar så är ju situationen annorlunda, särskilt om du har familj.

 

Som solokvist i Thailand kanske hyra är ett alternativ?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai
 
Du som vad jag förstår boende i Sverige vore nog det om du köpte, såvida det inte var ett riktigt klipp.
 
Bor man i Thailand och har pengar så är ju situationen annorlunda, särskilt om du har familj.
 
Som solokvist i Thailand kanske hyra är ett alternativ?


Finns absolut ingen anledning att köpa i Thailand. Bor man ute på landet så måste man ju köpa hus och det är ju en annan femma. Men en lägenhet i Pattaya skulle jag aldrig nånsin köpa en lägenhet.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest wUThai


Finns absolut ingen anledning att köpa i Thailand. Bor man ute på landet så måste man ju köpa hus och det är ju en annan femma. Men en lägenhet i Pattaya skulle jag aldrig nånsin köpa.

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk




Skickat från min HTC 10 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev wUThai:

Men en lägenhet i Pattaya skulle jag aldrig nånsin köpa en lägenhet.

 

Varför?

 

Jag äger gärna mitt boende iaf.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
On 23/04/2017 at 21:48, skrev Soengsang:

 

Varför?

 

Jag äger gärna mitt boende iaf.

 

Jag gissar att många anser det vara en riskfylld affär, vilket även jag tror det kan vara för många.

Men alla får väl gå efter vad de tror är det bästa för en själv samt tänka efter hur ekonomin ser ut och vad man har råd samt är villig att satsa.

I vårt fall som var på väg att bilda familj ansåg vi att vi helst ville bestämma själv över stället vi bor på samt kunna passa det vidare till kidsen senare. Jag tror värdet knappast går ned i framtiden i utkanten av Bangkok och snart med skytrain i båda ändor av vägen vi bor på. När vi sett ut det vi ville ha lånade frugan till kåken så det är ju min bättre hälft som tog alla riskerna även om vi naturligtvis gemensamt slantade av banklånet. Numera är huset betalt och vi bor riktigt najs med pool, vakter, trädgårdsteam, sophämtning etc för en fast avgift på runt 20k battingar om året.

Får jag som jag vill köper vi kåken jämte också så kan boysen få var sitt i framtiden :-)

 

/ SatanG

 

 

 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker man enbart ekonomiskt så är nog ett köp av lägenhet eller hus i Pattaya eller annan thailändsk turistort väldigt sällan en bra investering. Det byggs ständigt nytt så vem vill betala bra för något som är 5 år gammalt?

 

Har man verkligen tänkt att bo där en betydande del av året så kommer ju andra faktorer än de rent ekonomiska i spel och då är det inte lika självklart att det är bättre att hyra. Om jag verkligen gillar ett ställe skulle jag tycka det kändes trist att hyra år efter år och gå miste om möjligheten att på riktigt anpassa sitt boende till vad man verkligen vill.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lite skillnad på er sörlänningar/stadsbor än på vi norrlänningar. Äga eller inte äga, klart jag vill äga mitt boende

för jag vill kunna göra vad jag vill med huset/tomten. Det är väl det som är glädjen med ett hus - lägenhet att ha nått

att göra. Betala 2000 bth för skötsell av diverse saker i en inhängnad falangbunker med lika sinnade som man kan göra själv

men än en gång ni stadsbor har inte och gillar inte att ha nåt att göra, bara baren eller stenbord. Fan så tråkigt

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är lite skillnad på er sörlänningar/stadsbor än på vi norrlänningar. Äga eller inte äga, klart jag vill äga mitt boende

för jag vill kunna göra vad jag vill med huset/tomten. Det är väl det som är glädjen med ett hus - lägenhet att ha nått

att göra. Betala 2000 bth för skötsell av diverse saker i en inhängnad falangbunker med lika sinnade som man kan göra själv

men än en gång ni stadsbor har inte och gillar inte att ha nåt att göra, bara baren eller stenbord. Fan så tråkigt

Jag kommer längre norrifrån i Sverige än vad du gör Boa och tröttnade redan efter en vecka efter ditt inträde här på MPR på ditt ältande om norrlänningar VS sörlänninar. Det var inte roligt första gången och har tammetusan inte blivit roligare femtielva gånger senare.

 

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Fritz:

Jag kommer längre norrifrån i Sverige än vad du gör Boa och tröttnade redan efter en vecka efter ditt inträde här på MPR på ditt ältande om norrlänningar VS sörlänninar. Det var inte roligt första gången och har tammetusan inte blivit roligare femtielva gånger senare.

 

Fritz..

Det är så lätt ge fan i att läsa då eller har du inte lärt dej det därifrån du kommer OK. Alla tycker inte som du eller hur

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
2 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är så lätt ge fan i att läsa då eller har du inte lärt dej det därifrån du kommer OK. Alla tycker inte som du eller hur

 

Du är nog ganska ensam om att tycka som du !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Fritz:

Jag kommer längre norrifrån i Sverige än vad du gör Boa och tröttnade redan efter en vecka efter ditt inträde här på MPR på ditt ältande om norrlänningar VS sörlänninar. Det var inte roligt första gången och har tammetusan inte blivit roligare femtielva gånger senare.

 

Fritz..

Ja, tror snart att alla ormens trådar innehåller ordet sörlänning, inte ett dugg roligt.

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev uptoyou:

Ja, tror snart att alla ormens trådar innehåller ordet sörlänning, inte ett dugg roligt.

Kan så vara att jag har tjatat ut det ordet sörlänning men ni tänker ialla fal olika än vi norrlänningar,

lite fel vi norrläningar vid kusten, åker du till inlandet i norrland är det annorlunda, hade ett jobb där jag

besökte fastigheter för försäkringsbolag. Det stod 2 -3 skotrar utanför och minst 2 bilar frågade man

vad dom jobbade med har inget jobb var svaret. Helt klart ett billigt boende som dom inte skötte

om var nog inte om målat det sist20 åren. Fritz vist håller du med mej och det är väl därför du bor

där du inte behöver göra nåt bara gå på barer och surra

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Kan så vara att jag har tjatat ut det ordet sörlänning men ni tänker ialla fal olika än vi norrlänningar,

lite fel vi norrläningar vid kusten, åker du till inlandet i norrland är det annorlunda, hade ett jobb där jag

besökte fastigheter för försäkringsbolag. Det stod 2 -3 skotrar utanför och minst 2 bilar frågade man

vad dom jobbade med har inget jobb var svaret. Helt klart ett billigt boende som dom inte skötte

om var nog inte om målat det sist20 åren. Fritz vist håller du med mej och det är väl därför du bor

där du inte behöver göra nåt bara gå på barer och surra

 

Nja, Norrlänningar är rätt lugna och sköna i mentaliteten, du är mer ett UFO. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara att acceptera vi är OLIKA varandra. En del vill äga trots att det ibland blir ekonomiskt negativt, finns andra värden som är viktigare.

En del andra räknar krasst ekonomiskt och då vete fan vilket som är bäst, spelreglerna ändras hela tiden.

Självklart kan det vara ett klipp i att köpa en fastighet/condo centralt belägen i t.ex Bangkok, men alla vill inte bo där.

Bara köpa för att kidsen ska ha någonstans att bo eller semestra är URBOTA DUMT.

Räcker det inte med att du/ni fött upp dem och hållit en skyddande hand under hela uppväxten, måste du/ni även fortsätta tills du/ni döda och även senare.

Lev livet mens du kan och så länge du/ni kan och gör vad som passar er plånbok och känsla för vad som passa ER bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Boa52:

Det är så lätt ge fan i att läsa då eller har du inte lärt dej det därifrån du kommer OK. Alla tycker inte som du eller hur

Världsklass :big_smile:

 

Bästa självmålet i MPR's historia :waaaht:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev evert 1:

Bara att acceptera vi är OLIKA varandra. En del vill äga trots att det ibland blir ekonomiskt negativt, finns andra värden som är viktigare.

En del andra räknar krasst ekonomiskt och då vete fan vilket som är bäst, spelreglerna ändras hela tiden.

Självklart kan det vara ett klipp i att köpa en fastighet/condo centralt belägen i t.ex Bangkok, men alla vill inte bo där.

Bara köpa för att kidsen ska ha någonstans att bo eller semestra är URBOTA DUMT.

Räcker det inte med att du/ni fött upp dem och hållit en skyddande hand under hela uppväxten, måste du/ni även fortsätta tills du/ni döda och även senare.

Lev livet mens du kan och så länge du/ni kan och gör vad som passar er plånbok och känsla för vad som passa ER bäst.

 

I princip har du rätt, alla kan göra exakt som de vill, alla har olika förutsättningar, skulle aldrig få för mig att säga att folk som hyr är dumma, naiva etc, vad många hyresgäster här kallar de som äger sina boenden.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att köpa något på avbetalning, jag gillar att äga saker, men det är jag det och det passar mig, sen får folk göra hur de vill!

Finns ju de som både köper bilar och moppar på avbetalning i Thailand, folk gör saker efter deras förutsättningar och inget jag har ont av.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

 

Nja, Norrlänningar är rätt lugna och sköna i mentaliteten, du är mer ett UFO. 

Du menar att jag inte håller med eran livsstil eller vad. Då är jag ett UFO

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Då är jag ett UFO

Ja, eller en grammofonskiva som hakat upp sig.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

I princip har du rätt, alla kan göra exakt som de vill, alla har olika förutsättningar, skulle aldrig få för mig att säga att folk som hyr är dumma, naiva etc, vad många hyresgäster här kallar de som äger sina boenden.

Personligen skulle jag aldrig få för mig att köpa något på avbetalning, jag gillar att äga saker, men det är jag det och det passar mig, sen får folk göra hur de vill!

Finns ju de som både köper bilar och moppar på avbetalning i Thailand, folk gör saker efter deras förutsättningar och inget jag har ont av.

För en gång skull har du rätt, jag gillar också att äga mitt hus och sakerna runt mitt liv. Det är för att

jag vill kunna jobba, spika, skruva i saker utan att fråga nån. Hittar jag en bräda spikar jag fast den nånstans

Att äga bara för att äga om mabn inte är intreserad att göra nåt kan bli dyrt, man måste leja för allt då är det

 bättre att hyra och sitta på pubben

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Kan så vara att jag har tjatat ut det ordet sörlänning men ni tänker ialla fal olika än vi norrlänningar,
lite fel vi norrläningar vid kusten, åker du till inlandet i norrland är det annorlunda, hade ett jobb där jag
besökte fastigheter för försäkringsbolag. Det stod 2 -3 skotrar utanför och minst 2 bilar frågade man
vad dom jobbade med har inget jobb var svaret. Helt klart ett billigt boende som dom inte skötte
om var nog inte om målat det sist20 åren. Fritz vist håller du med mej och det är väl därför du bor
där du inte behöver göra nåt bara gå på barer och surra


Du är ju västerbottning som käkat insjöfisk hela livet.
Du skulle inte överleva en kvart i Norrbotten.
Övriga västerbottningar skäms nog över dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev evert 1:

Bara att acceptera vi är OLIKA varandra. En del vill äga trots att det ibland blir ekonomiskt negativt, finns andra värden som är viktigare.

En del andra räknar krasst ekonomiskt och då vete fan vilket som är bäst, spelreglerna ändras hela tiden.

Självklart kan det vara ett klipp i att köpa en fastighet/condo centralt belägen i t.ex Bangkok, men alla vill inte bo där.

Bara köpa för att kidsen ska ha någonstans att bo eller semestra är URBOTA DUMT.

Räcker det inte med att du/ni fött upp dem och hållit en skyddande hand under hela uppväxten, måste du/ni även fortsätta tills du/ni döda och även senare.

Lev livet mens du kan och så länge du/ni kan och gör vad som passar er plånbok och känsla för vad som passa ER bäst.

 

Hahaha jag antar det är mig du menar :-)

 

Skulle det hända så vore det en investering som även kan komma bra till pass i framtiden, vad är problemet?

Men visst, saker har rullat på duktigt och det är kanske lätt att överila sig ibland men vi lever ganska bra i nuet också.

Håller i övrigt med dig.

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt föräldrar gör för sina barn är oftast i all välmening, visst finns de som vill styra in kidsen i vissa banor men övriga.

Skaffar man något vad det nu månde vara till kidsen förväntar man också att barnen nyttjar detta. Om det sedan är en plastpool, gunga, cykel. moped, bil, husvagn, husbil, sommarstuga - är sedan sommarstugan avlägset belägen ställer man ännu större press på kidsen.

- Ska ni verkligen inte fira Ölandssemester i år?

- Ska stugan verkligen stå oanvänd i Åre även denna vinter?

- Inte många veckor ni vart i Thailand detta åre, trivs ni inte med huset/condon?

Välfärdsproblem likväl som ekonomiska problem kan vara lika svåra att tackla.

Finns inget som är så jobbigt som outtalade frågor/krav från föräldrarna.

Pressen att göra som föräldrarna gjort och förväntar att vi också ska göra kan bli ödesdiger - den kan vara outtalad och t.o.m. obefogad men bara risken att den finns är allt annat än bra.

För övrigt fungerar det inte sällan som nedan.

EN förvärvar

Nästa generation förvaltar

Den tredje fördärvar.

M.a.o. inget är beständigt

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...