Jump to content
IGNORERAD

Uppdrag Granskning granskar Asiatiska grossisten


Tallviking

Recommended Posts

Har inte själv besökt Saigon Food. Men det verkar att vara relativt unga ( 40 - 42 års åldern) och driftiga herrar som driver ett gäng bolag. Som verkar att vara välskötta. Roligt när det går bra för människor som sköter sig och är drivna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • NilsGJ

    6

  • audirs2

    5

  • acarls

    4

  • Boa52

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

On 2017-04-19 at 14:30, skrev SanMakha:

Ops! Tja, vad jag kan se på denna tråd, så verkar det vara viktigare med bilens ytskikt än maten som frugan konkar hem. Som vanligt alltså, med intresset för vad vi stoppar i oss. Billig mat billig biltvätt, sedan räcker kosingen till en Thailandsresa!

Nää, uppriktigt sagt, Skjut dessa mat bluffare, dom börjar bli för många. :diablo:

 

håller med dig om det, kinesen som äger företaget skulle sitta i fängelse för missbruk förfalskning bedrägeri urkundsförfalskning m.m.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev Boa52:

Är det inte lite konstigt, han är ju asiat och tänker som en sådan men måste vara ganska driftig som startade företaget. Han måste ju ha 

svenskar som hjälp med ekonomi och svenska lagar, vad gör dom för nåt inte har dom hjälpt nått vad man kan se. Det man såg på TV

att han kallade tv reportern för maffia och frågade hur mycket pengar han ville ha ???? Inte har han fått nån hjälp med svenska lagar

 

Själv skulle du väl också behöva ha hjälp med att tyda svenska lagar, för inte fan är det väl skattad sprit du har i dunken :crazy:

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hemska Sven
Man blir förvånad över att 11 olika myndigheter inte kan få stop på dem. De har ändå filmade bevis och vittnesmål. Och många av vittnena är själva myndighetspersonal. Människor har blivit förgiftade och liknande. Man tycker att de skulle kunna ta importlicensen direkt. 

Myndighetssverige är inte vana att samarbeta, helt enkelt. De får inte sådana uppdrag av politikerna. Regeringen ger varje myndighet ett eller flera uppdrag och en påse pengar per år. Vilket parti som styr har ingen betydelse, tyvärr.
Har själv arbetat på Arbetsmiljöverket i tjugo år. Försökte få samarbete med Polis och Försäkringskassan med mycket magert resultat.
Det saknas vinstintresse och de flesta har bordet fullt ändå.





Skickat från min Redmi Note 4 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Tallviking

Hung Fat måste bränna flera ton livsmedel

 

 

svt.jpg.f45bf291352fb723bc89b810e5364441.jpg

Anmälningarna om fusk med mat, svarta löner och farligt arbete har gjort Hung Fat Trading till ett känt namn hos myndigheterna. Foto: SVT

 

 

I våras avslöjade SVT:s Uppdrag Granskning att grossisten Hung Fat märkt om gammal mat och silat bort insekter från livsmedlet. Nu måste de bränna över 18 ton mat.

Göteborgs stads livsmedelsinspektörer hade koll på grossisten redan innan avslöjandet i SVT, skriver Göteborg Direkt.

– Vi har sett gamla livsmedel hos dem flera gånger, som de säger att de ska förstöra men inte gör, säger Susanne Forsmark som är livsmedelsinspektör på miljöförvaltningen till tidningen.

Inspektörerna har beslutat att 18,6 ton och 2.222 liter livsmedel måste förstöras.

Tvättade bort bäst före-datum

När SVT Uppdrag Granskning granskade företaget i april visade det sig att gamla bäst före-datum tvättades bort och ersattes med nya, som kunde ligga flera år fram i tiden. Dessutom hade före detta anställda filmat hur de silat bort insekter från kidneybönor.

Eftersom företaget tidigare ignorerat livsmedelsinspektörernas uppmaning att förstöra livsmedlet kommer de nu att närvara när livsmedlet levereras till förbränningsanläggningen.

– Vi vill se vart maten tar vägen, säger Susanne Forsmark till Göteborg Direkt.

 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/hung-fat-maste-branna-flera-ton-livsmedel

 

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är eller i alla fall varit ett djävla mygel i livsmedelsbranschen.

Jag var med om att på 70 talet lasta kvartar på Cold Stores i Stockholm.

Eftersom jag endast hade aggregat på släpet ville jag bara lasta släpet, men icke sa Nicke.

- Vi fyller skåpet på bilen också, det ska ändå tinas upp innan de styckar så va f*n.

Sagt och gjort, lastade på eftermiddagen därefter körde jag lasset till Malmö och lossade dagen därpå.

Ingen brydde sig ett skvatt om att det tinat något - jo lite för kvartarna hade börjar frysa ihop, de fick bända loss kvart för kvart.

Allt detta skedde på vårkanten någon gång på 70 talet, m.a.o inte speciellt många plusgrader så jag reflekterade egentligen inte över det.

 

Var också med om att lossa en kapelltrailer från Sydeuropa en kall vintermorgon, den var lastad med ÄPPLEN.

Alla äpplen i ytterkanterna var djupfrysta och min uppfattning var att detta lass är bara skit, men....

- Tar fyra dagar innan de börjar ruttna och då är äpplena redan sålda till kund, var godsmottagaren på ICA:s svar:big_smile:

Link to comment
Dela på andra sajter

7 timmar sedan, skrev evert 1:

Det är eller i alla fall varit ett djävla mygel i livsmedelsbranschen.

Jag var med om att på 70 talet lasta kvartar på Cold Stores i Stockholm.

Eftersom jag endast hade aggregat på släpet ville jag bara lasta släpet, men icke sa Nicke.

- Vi fyller skåpet på bilen också, det ska ändå tinas upp innan de styckar så va f*n.

Sagt och gjort, lastade på eftermiddagen därefter körde jag lasset till Malmö och lossade dagen därpå.

Ingen brydde sig ett skvatt om att det tinat något - jo lite för kvartarna hade börjar frysa ihop, de fick bända loss kvart för kvart.

Allt detta skedde på vårkanten någon gång på 70 talet, m.a.o inte speciellt många plusgrader så jag reflekterade egentligen inte över det.

 

Var också med om att lossa en kapelltrailer från Sydeuropa en kall vintermorgon, den var lastad med ÄPPLEN.

Alla äpplen i ytterkanterna var djupfrysta och min uppfattning var att detta lass är bara skit, men....

- Tar fyra dagar innan de börjar ruttna och då är äpplena redan sålda till kund, var godsmottagaren på ICA:s svar:big_smile:

Vad är kvartar?

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/23/2017 at 09:50, skrev Boa52:

Är det inte lite konstigt, han är ju asiat och tänker som en sådan men måste vara ganska driftig som startade företaget.

 

 

Är det något kineser och judar är bra på, så är det bissnizz....

Link to comment
Dela på andra sajter

Man delar oxen i 4 delar, framdelarna (den sämsta delen som också är värd minst) brukar slakterierna behålla medan bakdelar oftast gick på export, eller gjorde så ifall förr. Varje del kläs också in i tyg när det ska fryslagras och vikten brukar röra sig runt 70 kg/del.

Partiet jag körde var visst en del av ett båtlass från från Ryssland = ryska tjurar/stutar där även emballaget hade sett sina bästa dagar, flera bitar var mer eller mindre halvt avklädda.

Men som tidigare sagts, allt skulle tinas upp för att styckas och sändas vidare till storkök.

De var nämligen tvingade att skära bort det kött som ruttnat/surnat eftersom infrysningen borta i Ryssland inte varit av den optimala sorten. På visa tjocka bakdelar kunde man se att stora delar var gröna, men i fruset skick var det ändå hanterbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...