Jump to content
IGNORERAD

Småtjejer och deras klädsel


Atom

Recommended Posts

Jag har ofta funderat på varför vissa thailändska mödrar klär upp, eller tillåter sina småtjejer att klä sig, som 18-åriga glamourmodeller (det var ändå snällt uttryckt). Jag syftar på 8-12 åriga tjejer i superkorta shorts, en tight tank-top och ofta make-up. Thailand i allmänhet är ett ganska konservativt land och det är absolut inte en majoritet som klär sina smådöttrar på detta sättet men det är ändå tillräckligt vanligt för att jag ska reagera och tycka att det känns olustigt, kanske delvis för att jag själv har en dotter i den åldern. Det verkar inte heller vara en klass- eller geografisk fråga, man kan lika gärna stöta på dessa flickor i ett fint köpcentra för medelklassen i Bangkok som hos en bondefamilj i byn. Visst har jag sett detta också i Sverige men då är tjejerna oftast i yngre tonåren.

 

Är det något ni tänkt på och vad tror ni det beror på?

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Jo det har man ju sett. Hur vanligt förekommande det är kan jag inte säga.

Gränsen mellan vacker och våp kan vara hårfin, och dessutom en smaksak - Beauty is in the eye of the beholder.

Jag hade inte klätt min dotter på det sätt man ibland sett, man kan man tänka sig att det handlar om att dessa "mödrar" (om det nu är dem som avses) vill visa upp sina vackra barn. Det handlar alltså inte om att utstråla intelligens, idrottstalang eller annat utan det är ren och rå skönhet som står i centrum.

Sminket är väl dessutom ett otyg för det kan skada och irritera hud om man är för ung. 

Samtidigt vill jag säga så förvånas i alla fall jag över att unga/tonåringar och ibland även äldre - envisas med barnsliga attiraljer, gadjets såsom My litte Pony och liknande. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Såpor på tv, modetidningar, reklam i telefonen och internet skapar nya trender.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Något som jag med reagerat på det och när dom klär och lär enda yngre tjejer "coyotedans" fick en

smärre chock första gången jag upplevde det i byn, när en två-treåring dansade till en pattisvideo o de vuxna

tyckte det var såååå tjusigt.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Ganska osmakligt. Möjligtvis att lite smink går an men utmanande kläder, då blir det för mycket. Fattar inte hur föräldrarna tänker som går med på sånt eller tar initiativ till det.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev edvardpop:

Ganska osmakligt. Möjligtvis att lite smink går an men utmanande kläder, då blir det för mycket. Fattar inte hur föräldrarna tänker som går med på sånt eller tar initiativ till det.

Frågade frun om det där och har frågat förut, hon har inget svar på det (hon tycker som jag). Enda förklaringen enligt henne är att "dom" har sett på tv/film/tidningar och tycker

det är...... Samma sak gäller jo när man har fest i byn då kommer det nån orkester med manlig/kvinnlig sångare och självklart har dom en osmaklig kör bestående av

mer eller mindre underåriga tjejer som dansar i minimala kläder. Man undrar..... käringar o gubbar sitter och applåderar.....vad applåderar ni ?

Tycker det är konstigt jag bor jo i en liten risby i ett land som väl var ganska så återhållsamt med sexuella utsvävningar för inte så där jätte länge sedan.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minutes ago, Khemmarat said:

Frågade frun om det där och har frågat förut, hon har inget svar på det (hon tycker som jag). Enda förklaringen enligt henne är att "dom" har sett på tv/film/tidningar och tycker

det är...... Samma sak gäller jo när man har fest i byn då kommer det nån orkester med manlig/kvinnlig sångare och självklart har dom en osmaklig kör bestående av

mer eller mindre underåriga tjejer som dansar i minimala kläder. Man undrar..... käringar o gubbar sitter och applåderar.....vad applåderar ni ?

Tycker det är konstigt jag bor jo i en liten risby i ett land som väl var ganska så återhållsamt med sexuella utsvävningar för inte så där jätte länge sedan.

 

Det är helt klart märkligt men dessa "danstjejer" man ser vid tempelevenemang mm består, åtminstone i vår del av landet, i alla fall av tjejer som är runt 18 och på något sätt finns det väl en kommersiell anledning till att de klär sig som de gör.

 

Det som fick mig att starta tråden var gårdagskvällens släktmiddag. En av frugans manliga kusiner är omgift och hans nya fru har en dotter som är 9 år. Varje gång hon kommer till en middag hos oss eller andra släktingar så är hon klädd och uppsminkad som om hon precis gått av passet på Soi 6. I går kväll så grillade vi här och firade Songkran. Dotter Atom och alla hennes sysslingar roade sig på vår trampolin, en mycket exklusiv och populär leksak häromkring, men givetvis upptäckte denne 9-åring snabbt att hon blev svettig och hennes frisyr därmed förstörd så hon satt istället med sin iPad och tittade på Youtube videos om sminkning. Trist och osunt tycker jag.  

 

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Atom:

 

Det är helt klart märkligt men dessa "danstjejer" man ser vid tempelevenemang mm består, åtminstone i vår del av landet, i alla fall av tjejer som är runt 18 och på något sätt finns det väl en kommersiell anledning till att de klär sig som de gör.

 

Det som fick mig att starta tråden var gårdagskvällens släktmiddag. En av frugans manliga kusiner är omgift och hans nya fru har en dotter som är 9 år. Varje gång hon kommer till en middag hos oss eller andra släktingar så är hon klädd och uppsminkad som om hon precis gått av passet på Soi 6. I går kväll så grillade vi här och firade Songkran. Dotter Atom och alla hennes sysslingar roade sig på vår trampolin, en mycket exklusiv och populär leksak häromkring, men givetvis upptäckte denne 9-åring snabbt att hon blev svettig och hennes frisyr därmed förstörd så hon satt istället med sin iPad och tittade på Youtube videos om sminkning. Trist och osunt tycker jag.  

 

 

Kan inte annat än hålla med och jag har ibland när det har stört mej utöver den vanliga "håll käften det kan vara en kulturell tappa ansiktsfråga" och har varit aningen salongsberusat utöver det acceptabla ställt frågan till några i tjejen/tjejernas nära familj och bara fått en konstig blick tillbaka. Men hav förtröstan svaret kommer ..det kan bli det som orsakade min snabba avfärd men en dag kommer det. Då jag frågade frugan idag så började hon svaret med att berätta om ett svin som tydligen efter att ha klätt ut sitt kusinbarn våldfört sej på henne  fast jag hoppas och tror inte det har nån sammanfallande orsak till ursprungsfrågan.

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover
8 timmar sedan, skrev Atom:

Jag har ofta funderat på varför vissa thailändska mödrar klär upp, eller tillåter sina småtjejer att klä sig, som 18-åriga glamourmodeller (det var ändå snällt uttryckt). Jag syftar på 8-12 åriga tjejer i superkorta shorts, en tight tank-top och ofta make-up. Thailand i allmänhet är ett ganska konservativt land och det är absolut inte en majoritet som klär sina smådöttrar på detta sättet men det är ändå tillräckligt vanligt för att jag ska reagera och tycka att det känns olustigt, kanske delvis för att jag själv har en dotter i den åldern. Det verkar inte heller vara en klass- eller geografisk fråga, man kan lika gärna stöta på dessa flickor i ett fint köpcentra för medelklassen i Bangkok som hos en bondefamilj i byn. Visst har jag sett detta också i Sverige men då är tjejerna oftast i yngre tonåren.

 

Är det något ni tänkt på och vad tror ni det beror på?

 

 

Hej

Uppe i byn klär man bsra upp 8-12 åriga tjejer på det viset vid speciella tillfällen som Barnens dag, nyår och liknande, då brukar ju tjejer och killar dansa och sjunga på scen, då sminkas även barn och kläs barne ut på ett sätt som vi inte är vana med ifrån Sverige.

Tror att det handlar lite om tradition och kultur, även vuxna tjejer gillar ju inte sällan lite pråliga kläder, starka färger och ganska mycket smink.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite of topic.

 

Ingen stötande klädsel men man kan ju undra hur föräldrarna tänker när grabben på under 10 år har en  mössa med marijanablad, tog fotot igår efter min simtur.

IMG_1057.JPG.debf05a808aba2dfdcd5b1097b191189.JPG

 

 

 

 

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och d kan man ställa frågan Varför svenska föräldrar gör samma sak och tillåter sina minderåriga förmågor att sminka sig, dricka sprit, röka cigareter 12 -13 åringar som knullar rund?

Varför?

 

Säg inte att det förekommer inte i Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Kanske har inte Thailändarna samma smak som västerlänningar och tycker att detta är både fint och roligt för barnen?

 

Sen kan det ju ha en historisk bakgrund och vara en del av kulturen och traditionen, kanske gjorde man så här redan för tusen år sedan?

 

Det är ju inte heller säkert att dom gör några som helst sexuella kopplingar eller associerarar detta med något negativt alls, dom har ju inte alls samma historiska bakgrund och tankesätt som västerlänningar?

 

Själv stör jag mig inte nämnvärt på detta utan ser det som en naturlig del av livet i Isaan, vet man sen hur mycket jobb och energi barnen lägger ned på att öva sina danser i skolan och välja sin klädsel i kombination med all skratt och glädje dom visar så tycker man nog att det är rätt ok.

Mvh isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror de inte tänker så mycket över huvud taget...

 

Såg en liten grabb (6-7år) med en kul T-shirt på ett lite finare sjukhus i Bkk för några år sedan och undrade stillsamt om hans mamma och pappa förstod vad det egentligen stod??

 

wi.jpg.aaae0cb04b7d79b9357f7b797a3ed617.jpg

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Då tycker jag detta är  riktigt osmakligt

 

http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article11591129.ab

 

I Thailand är det oftast traditionella kläder med tillhörande smink vid högtider och vissa fester och det har iallafall inte jag några problem med.

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

22 timmar sedan, skrev Atom:

 

Det är helt klart märkligt men dessa "danstjejer" man ser vid tempelevenemang mm består, åtminstone i vår del av landet, i alla fall av tjejer som är runt 18 och på något sätt finns det väl en kommersiell anledning till att de klär sig som de gör.

 

Det som fick mig att starta tråden var gårdagskvällens släktmiddag. En av frugans manliga kusiner är omgift och hans nya fru har en dotter som är 9 år. Varje gång hon kommer till en middag hos oss eller andra släktingar så är hon klädd och uppsminkad som om hon precis gått av passet på Soi 6. I går kväll så grillade vi här och firade Songkran. Dotter Atom och alla hennes sysslingar roade sig på vår trampolin, en mycket exklusiv och populär leksak häromkring, men givetvis upptäckte denne 9-åring snabbt att hon blev svettig och hennes frisyr därmed förstörd så hon satt istället med sin iPad och tittade på Youtube videos om sminkning. Trist och osunt tycker jag.  

 

 

Detta har väl att göra med de traditionella danser som barnen ska tränas och deltaga i. Åtminstånne här så visar många upp (både gamla och unga) sina fina dräckter och sin dansförmåga när det gäller en mångårig tradition under thailändska festligheter. 

Förstår att det inte är det sättet att klä sig och visa upp sig som du menar när du säger att det ser ut som en 9-åring kommer från skiftbytet i sexdistriktet. Ytterst smaklöst, men undrar om inte lite kommer från kulturen med dessa danskläder. Att sedan thailändarna har lite andra preferenser om vad som är snyggt visar de ju om inte annat när de drar vitt puder i ansiktet så de ser ut som spöken. Eller när de färgsätter många av sina hus.

 

20170415_124956.thumb.jpg.5809457495ed13a361d535ac46945a8a.jpg

 

Så fort isen och ishavsvindarna gett med sig kommer här både stora och små att dansa i sina fantastiska dräkter. Kortet tagit i förgår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...